Gå til innhold

Svigermor på overraskelsesbesøk?

Anbefalte innlegg

Gjest lillagubban
Skrevet (endret)

Min far har 50års dag i romjula og er fast bestemt på å ikke feire. Han er ikke så glad i oppmerksomhet rundt seg selv og liker best å sitte for seg selv å klimpre på gitaren, søte mannen. Men etter en god del overtaling og masing fra mor, døtre og kollegaer gikk han ganske motvillig med på å en aldri så liten markering hjemme med de nærmeste vennene hans og tur ut på pub etterpå.

Men nå fikk jeg en litt panisk melding fra min mor. Min farmor(som bor 8timer unna) har nemlig nå bestemt seg for å komme på overraskelsesbesøk til sin sønns 50års dag. Og min mor mener altså at dette ikke vil falle i smak hos pappa. Dessuten vet jeg at mamma syntes farmor kan være litt krevende å ha med å gjøre, og hun kan godt bli i noen uker når hun først kommer. Hun har det med å invitere seg selv, er nok av tiltak i dama!

Jeg kan forstå at mamma er skeptisk til dette overaskelsesbesøket. Pappa er veldig lik meg og liker ikke at uforutsette ting skjer. Hvis det ikke faller i smak vil han bli litt irritert og i forsøk på å ikke vise det for godt trekke seg tilbake og "furte", akkurat som meg :ler: Samtidig kan vi jo ikke si til farmor at hun ikke får komme! Familien vår skal feire jul hos mormor iår fordi hun er syk og ikke har noen andre, så vi får ikke sett farmor noe ellers i ferien. Man skal jo være med familien i jula...

Men jeg bare lurte litt på hvordan dere ville reagert hvis dere var "mor" i denne situasjon? Er svigerforeldre/foreldre velkommen nårsomhelst, selv om det egentlig ikke passer?

hilsen datter, som kommer til å være klagemur for mor i morgen! :P

Endret av lillagubban
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, både min og hans nærmeste familie er velkomne når som helst. Nå er det aldri noen som kommer på overraskelsesbesøk, jeg synes det er normal høflighet å spørre først (selv om svaret alltid er ja) og si i fra at man kommer. Jeg innrømmer gjerne at jeg synes svigerfamilien kan være litt slitsom i lengden, men det er min manns foreldre og det teller mer.

Skrevet

Er enig i at det er litt taktløst å komme på overraskende besøk, men farmoren din mener det vel bare godt. Og jeg vet at jeg gjern vil være med å feire 50-årsdagene til mine barn!

Skrevet

Nei, ingen, verken familiemedlemmer, det være seg foreldre eller barn, eller venner, er velkommen når som helst! En kommer ikke på besøk noen steder uten å være invitert, eller at det er avtalt. Noe annet synes jeg er uhørt.

Uansett, så ville jeg jo fortalt dette til din far! Han må i det minste få være forberedt, og så kan han evt. ringe sin mor og forklare at det ikke passer at hun kommer, hun får komme en annen gang, dere har planer.

Stakkars din far! Han ville jo så gjerne bare sitte og spille gitar på bursdagen sin... O la la!

Skrevet
Nei, ingen, verken familiemedlemmer, det være seg foreldre eller barn, eller venner, er velkommen når som helst! En kommer ikke på besøk noen steder uten å være invitert, eller at det er avtalt. Noe annet synes jeg er uhørt.

Hos oss er venner og familie velkomne anytime. Vi er ulike.

Gjest lillagubban
Skrevet

Takk for svar! Farmor mener alt godt, hun er snillest i verden. Og hun er veldig stolt av "gutten" sin. Men siden hun selv er pensjonist og har mye tid til overs, tenker ikke alltid på at andre ofte kan være travle. Både mamma og pappa jobber jo og har lagt en del andre planer i jula, så det var vel mer det at det kommer litt brått på. Og kanskje spesielt når pappa har presisert veldig konkret gjentatte ganger til alle som spør at han helst ikke vil at bursdagen skal markeres i det hele tatt...? Det er ihvertfall slik mamma ser på det. Hadde de visst det i god tid hadde det vært en helt annen sak! Men nå var liksom planene for jul og nyttår allerede lagt.

Uansett, så ville jeg jo fortalt dette til din far! Han må i det minste få være forberedt, og så kan han evt. ringe sin mor og forklare at det ikke passer at hun kommer, hun får komme en annen gang, dere har planer.

Men vi kan jo ikke besvisst ødelegge overraskelsen til farmor hvis hun vil det skal være hemmelig. Mamma anbefalte at hun spurte pappa først, men det ville hun ikke høre på.

Stakkars din far! Han ville jo så gjerne bare sitte og spille gitar på bursdagen sin... O la la!

Hehe. Han er som far sin, som farmor alltid sier, den stille og godmodige sorten som ikke gjør så mye ut av seg. ;) Skal få bassgitar til bursdagen av oss :ler:

Skrevet

Ja, det er vi nok. Men er det virkelig slik at venner og familie er velkomne når som helst? Synes du det er greit at din svigermor dukker opp hvis du har en vinkveld med venninnene dine?

Skrevet

Å komme på overraskelsesbesøk og kanskje bli i flere uker, kunne ikke falt meg inn. Synes ikke det tar seg ut, selv om det er i nær familie. Hadde jeg skulle gjort noe sånt ville jeg nok følt at jeg har presset meg på.

Men en natt eller to hadde vært greit, selv om jeg ikke hadde gjort det selv.

Skrevet

quote name='lillagubban' date='17.12.2007 (01:01) ' post='5134015']

Men vi kan jo ikke besvisst ødelegge overraskelsen til farmor hvis hun vil det skal være hemmelig. Mamma anbefalte at hun spurte pappa først, men det ville hun ikke høre på.

Skrevet

Spør faren din om hva han haddde sagt om moren hans kom på besøk? Følg nøye med på svaret han gir.

En annen ting er jå å si at dere har blitt syke og ikke orker besøk.

Jeg hadde ikke blitt glad for et uanmeldt besøk der risikoen er at besøket blir flere dager el.uker å huff å huff

Skrevet

Så det er galt at moren til den som har 50 års dag skal komme? Jeg syntes egenltg det var litt ufint å ikke invitere henne slk at hun måtte gjøre det selv jeg.

Siden det ikke passer dere skal dere liksom frarøve henne å delta i markeringen av hennes sønn sin 50 års dag? Det er naturlig at foreldrene ønsker å være med, og om det ikke passer dere så bør dere heller la være mener jeg. Det gjelder både dere og den som har bursdag. Det er jo faktisk hans MOR det er snakk om.

Utrolig uhøffelg å ikke invitere hans mor som dere heller ikke skal treffe annet i jula. Tenk så trist hun må ha vørt når hun ikke ble invitert og måtte invitere seg selv, for i det hele tatt få lov å komme, og så i jula att på til. Jeg kan skjønne at det kan innebære vanskeligheter for dere og alt slkt, men familie har man faktisk både på godt og vondt og dere kan ikke velge å utelate en person fra en slik dag, fordi sånn fungerer det faktisk ikke når man er i familie. Familien er der ikke bare den dagen det passer oss nemlig.

Gjest lillagubban
Skrevet

Ser det er veldig delt her, de som syntes det er helt uhørt å ikke "inkludere familie" og de som syntes det er uhørt å komme å gå som man vil... Det spørs nok en del på familier også, noen familier er veldig tette og sammensveisa, mens andre ser hverandre mest i spesielle anledninger.

Utrolig uhøffelg å ikke invitere hans mor som dere heller ikke skal treffe annet i jula. Tenk så trist hun må ha vørt når hun ikke ble invitert og måtte invitere seg selv, for i det hele tatt få lov å komme, og så i jula att på til. Jeg kan skjønne at det kan innebære vanskeligheter for dere og alt slkt, men familie har man faktisk både på godt og vondt og dere kan ikke velge å utelate en person fra en slik dag, fordi sånn fungerer det faktisk ikke når man er i familie. Familien er der ikke bare den dagen det passer oss nemlig.

Det er ikke snakk om at hun blir utelatt eller at vi ikke vil ha henne på besøk! Men i år ble det så hun feirer jul hos pappas bror og hans familie, mens vi reiser vekk å besøker mormor (vi ser sjeldent både farmor og mormor i jula da de bor på forskjellige deler av landet, så det blir litt annenhver). Vi hadde ikke regnet med besøk i jula, så da er det forståelig at mamma får litt panikk. Og siden vi alle har planer i romjula og nyttår, blir det litt hektisk. Vi vil jo være forberedt når vi får gjester sånn at de får et fint besøk ;)

Nå er det jo egentlig pappa som er vrang her. Både jeg, min søster og min mor har syntes det er skikkelig teit av ham og skulle gjerne hatt hele slekta på besøk for å feire pappa. Men det var ikke det han ville, så da må jo respektere det, må vi ikke?

Siden det ikke passer dere skal dere liksom frarøve henne å delta i markeringen av hennes sønn sin 50 års dag? Det er naturlig at foreldrene ønsker å være med, og om det ikke passer dere så bør dere heller la være mener jeg.

La være hva? Å feire? Det er bare snakk om at par tre naboer og kollegaer skal komme til oss å drikke vin også gå ut på pub sammen. Når jeg feiret min 21års dag i høst hadde jeg vors hos meg, også var vi ute på byen; jeg hadde ikke blitt spesielt overlykkelig hvis mamma plutselig dukket opp og skulle være med :ler:

Vi vil ikke frarøve farmor noe som helst. Det som var greia her er at det skal være et impulsivt overraskelsesbesøk, altså at pappa ikke vet om det og mamma fikk beskjed nå. Det kan godt være at mamma overdriver og pappa kommer til å bli kjempeglad, for all del, jeg bare lurte på hvordan dere ser på overraskelsesbesøk av familie generelt ;)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Men så er familier også forskjellige. Når man har familie med sosiale antenner, som man kan tilbringe dagesvis med uten å bli lei, så er det jo lett å si at de er velkomne når som helst. Når man har familie som kan finne på å komme ubedt stadig vekk og bli lenge, blir man litt mer skeptisk.

Det høres ut som ts sin farmor er av den mer krevende sorten, og da skjønner jeg at man ikke lar dørene stå åpne stadig vekk. Samtidig ser jeg ikke hvordan man kan si til en mor at hun ikke får komme i sønnens bursdag uten at det blir varige bølger... Det høres ut som noen bare må informere far fortere enn svint, slik at han får forberedt seg. Og samtidig kanskje si til farmor at det er hyggelig at hun kommer, men det passer bare at hun blir i én uke (i motsetning til tre, eller hva hun har sett for seg).

Skrevet
Det er ikke snakk om at hun blir utelatt eller at vi ikke vil ha henne på besøk! Men i år ble det så hun feirer jul hos pappas bror og hans familie, mens vi reiser vekk å besøker mormor (vi ser sjeldent både farmor og mormor i jula da de bor på forskjellige deler av landet, så det blir litt annenhver). Vi hadde ikke regnet med besøk i jula, så da er det forståelig at mamma får litt panikk. Og siden vi alle har planer i romjula og nyttår, blir det litt hektisk. Vi vil jo være forberedt når vi får gjester sånn at de får et fint besøk ;)

Jo da jeg skjønner alt dette, men for henne ser det nok likevel ikke sånn ut. For henne er det feiring av hennes sønns 50 års dag, uansett hvordan det gjøres. Jeg skjønner veldig godt at det ikke passer, og ekstra besøk i jula passer skjelden bra på så kort varsel, men uansett tar man familien på godt og vondt, og fior henne er det nok viktig å få være med på feiringa uanset hvor liten den enn er.

Men er det ikke mulig å si at det er koseliga t hun kommer men at det desverre ikke passer at hun blir så mye lenger enn selve feiringa, pga nyttår og planer og eveltuell plassmangel? Poenget er vel at hun vil delta i feiringa av selve dagen regner jeg med, og a hun da ikke ehøver å bli værende i et par uker. Det går jo ann å si at det er koselig at hun kommer, og at dere heller kan ta igjen det litt lenge besøket etter jul når ting er litt roligere og dere har mer tid til henne?? Dere kan jo videre ha et lite kakeselskap hjemme hos dere før dere går på puben, så er det vel ikke sikkert at hun vil være med dit uansett.

Jeg hadde også sakt noe til pappa her om at hun kommer, han kan jo leke overrasket eller noe. Jeg kan tenke meg at hans 50 års dag er langt viktigere for henne enn for ham, så jeg mener man i den sammenheng bør forsøke å bære over med at det passer så dårlig. Det er jo tross alt hennes fortjeneste at dere får feire denne dagen i det hele tatt :ler:

Gjest lillagubban
Skrevet
Jo da jeg skjønner alt dette, men for henne ser det nok likevel ikke sånn ut. For henne er det feiring av hennes sønns 50 års dag, uansett hvordan det gjøres. Jeg skjønner veldig godt at det ikke passer, og ekstra besøk i jula passer skjelden bra på så kort varsel, men uansett tar man familien på godt og vondt, og fior henne er det nok viktig å få være med på feiringa uanset hvor liten den enn er.

Men er det ikke mulig å si at det er koseliga t hun kommer men at det desverre ikke passer at hun blir så mye lenger enn selve feiringa, pga nyttår og planer og eveltuell plassmangel? Poenget er vel at hun vil delta i feiringa av selve dagen regner jeg med, og a hun da ikke ehøver å bli værende i et par uker. Det går jo ann å si at det er koselig at hun kommer, og at dere heller kan ta igjen det litt lenge besøket etter jul når ting er litt roligere og dere har mer tid til henne?? Dere kan jo videre ha et lite kakeselskap hjemme hos dere før dere går på puben, så er det vel ikke sikkert at hun vil være med dit uansett.

Jeg hadde også sakt noe til pappa her om at hun kommer, han kan jo leke overrasket eller noe. Jeg kan tenke meg at hans 50 års dag er langt viktigere for henne enn for ham, så jeg mener man i den sammenheng bør forsøke å bære over med at det passer så dårlig. Det er jo tross alt hennes fortjeneste at dere får feire denne dagen i det hele tatt :ler:

Nå har jeg snakka meg mamma og det blir som du foreslår at vi skal si til farmor det er koselig at hun kommer men at det hadde passet best med bare et lite besøk. Siden vi allerede har lagt planer er det sikkert noen andre hun vil feire nyttår med uansett (hun er veldig sosial og har mange venner og mye annen famile).

Siden mormor er veldig syk og det blir en jul omgitt av hjelpepleiere og veldig mye hensyn som må tas, hadde mamma håpet på en rolig romjul hun kunne slappe av i, så det blir ikke helt som hun hadde tenkt... Farmor er imotsetning til mormor veldig oppegående og, som bergensere flest, litt høylytt ;)

Ellers vet jeg ikke om mamma tør si til pappa at farmor kommer. Han hadde nemlig for et par dager siden sagt at han "ihvertfall ikke vil ha noe fest for da kommer bare mor på besøk også blir det så mye styr" :ler:

Skrevet

Jeg hadde ikke vært særlig glad for overraskelsesbesøk av noen om det innebærer overnatting - skrekk og gru. Mulig jeg er vanskelig, men i julen skal jeg slappe av og nye livet utenom diverse juleselskaper .. heldigvis så bor alle i umiddelbarn nærhet - så overnatting er uaktuelt.

Skrevet

Høh! Skulle ikke en mor få komme på besøk til sin sønn på hans femtiårsdag? Det er jo hun og pappan som er årsaken til at han lever. Kanskje han er en tørrpinn, denne femtiåringen? Kannskje det er nettopp det mamma vet, og at han hadde nektet henne å komme hvis han hadde visst. Kanskje han innerst inne liker at hun kommer, men vil ikke kreve det av henne eller ha noe oppstyr?

Nei, så sær kan man ikke bli at man ikke vil ha sin mor på besøk når man fyller 50 år!

Skrevet

Overraskelsesbesøk for kortere tid er greit, men kan jo sette en strek over det en selv hadde planlagt. Personlig foretrekker jeg at folk bare gir en lyd først, hører om det passer, og hvis det ikke gjør det så finner i bare en annen dag..

For meg dreier det seg om å være bevisst på at også andre folk har planer, og sjonglerer like mange baller i luften som jeg gjør til tider. Da er det greit å vise litt hensyn. :jepp:

Skrevet

Våre foreldre kommer ikke hit på overnattingsbesøk uanmeldt, nei. Akkurat som vi ikke drar til våre foreldre uten å avtale det på forhånd. Det er respektløst å invadere andres hjem uten tanke på at det kanskje ikke passer.

Skrevet

Hvis du ikke vil ødelegge dagen fullstendig for jubilanten tror jeg nok du bør si fra om farmors planer så fort som mulig. Din far høres ut som en rolig og bedagelig type, og jeg tror ikke han kommer til å sette pris på overraskelsen.

Sånn prinsippielt sett: Nei, ingen er velkommen til enhver tid. Av og til har man ikke overskudd til å ha besøk, andre ganger er det alvorligere grunner til at det ikke passer. Jeg har både latt være å ta telefonen og åpne døra når folk har kommet uanmeldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...