Gå til innhold

Stekovnen steker ujevnt!

CEL.

Anbefalte innlegg

Vi bor i leid leilighet og der følger det med en stekovn. Den var ny da vi flyttet inn (2 år siden) og nå steker den ujevnt! Hvis jeg skal steke en baguette blir den ytterste delen (nærmest døren) normal, mens den innerste nesten blir svart! :x

Er det noe man kan gjøre for å rette opp i dette eller er den 'ødelagt' og må repareres?

CEL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Jeg har noe av det samme problemet.... muffins i kantene blir ferdige, muffins i midten er enda rå, osv.... Denne ovnen var så vidt jeg veg ny når vi flytta inn i sommer... (men noen kvalitetsovn er det vel neppe, den stammer fra IKEA. Men likevel....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Den må nok repareres men siden den ikke er så gammel går det kanskje på garantien. Skrekkelig irriterende med en slik ovn, all mat blir jo enten ikke stekt eller brent :evil:

Ta kontakt med husverten som sikkert vet hvor ovnen ble kjøpt, sannsynligvis er det varmeelementet det er noe galt med og dette er ikke komplisert å få fikset.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
(men noen kvalitetsovn er det vel neppe, den stammer fra IKEA. Men likevel....)

IKEA selger jo Philips Whirlpool som skal være veldig bra.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, Minnie, jeg vet det, at merket i seg selv egentlig er bra, men jeg tenkte at dette som de selger på IKEA sikkert ikke var toppmodellen deres akkurat....

Vel, i vår ovn blir det heldigvis ikke svidd og sånn da, men maten i bidten blir ikke like fort ferdig som resten, så jeg tenker litt med gru på å bake kake i den... Vel, vi skal ikke bo her i all evighet, og jeg baker ikke kake spesielt ofte, så blir det ikke verre enn det det er nå, så går det nok helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredagsbarn; er du sikker på at du bruker rett program?

Det er så mange program på disse stekovnene, så man har jo litt å sette seg inn i når man får en ny.

Jeg får vel snakke med husverten og få han til å bestille service på komfyren. Dette holder ikke lengre, det blir jo verre og verre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Hehe, min ovn har slett ikke mange program, nei.

Her er det overvame. Undervarme. Over og undervarme. Og grill. I tillegg kan vi altså velge grader. Og selvsagt fire knapper for platene da.

Nei, mammas gamle ovn som er over 15 år gammel har lagt større utvalg i programmer (med varmluft, med programmering av når maten skal være ferdig og masser av slike ting) og jeg har god erfaring i å velge rett på den, så hadde det ikke vært for at den dessverre ikke funker helt lengre (derav har hun kjøpt en ny, med ganske nøyaktig de samme funksjonene, det er toppmodellen til Miele (det var toppmoddelen til Miele fra 16 år tilbake de hadde før den tid) så hadde jeg gjerne arvet den. Ja faktsik vurderte vi det, men da her var ovn så fraktet vi den ikke hele veien hit, enda jeg anser det som å være en bedre ovn enn den vi har, selv om klokka på den ovnen er ødelagt (den vi har nå har jo ingen klokke....) og dermed tapte den alle sine programmeringsfunksjoner (dette skjedde en gang pappa og min bror var alene hjemme og kokte grøt som kokte over og ned i "hjerna" til ovnen, visstnok...) Vel, det er noe annet som feiler den også, men antakelig kan mye av det fikses med en ny pakning en eller annen plass...

Nå kom jeg langt bort fra tema. Det jeg skulle si er: Jeg har erfaring med å velge "rett program", men den ovnen vi har her, den trenger man ikke å ha bestått barneskolen for å kunne bruke. Stekeovnen brukes mest i form av "av eller på" :) Dvs, vi bruker over og undervarme for steking av muffins og brød, samt kaker, fordi grill neppe er det rette valget. Varmluft som jeg er oppdradd til å bruke, det finnes ikke. Bare vent, når vi flytter herfra og skal kjøpe vår egen komfyr, da blir det en med varmluft også.

Har din ovn mange flere valg enn dette, siden du mener det er mye å sette seg inn i? Mulig at jeg har gått glipp av noen alternativer på markedet, men vår ovn har i alle fall ikke noen valgalternativer som kompliserer muffinsstekingen. Dessverre kan man gjene si, men som sagt, denne stammer fra IKEA. Det er et bra nok merke, jada, men det er som sagt ikke akkurat toppmoddelen, den har akkurat det den behøver å ha. Stekeplater og stekeovn. Ltt "luksus" med grill-elementer. Ikke noe som kompliserer muffinssteking. Ja, varmluft hadde antakelig gitt et jevnere resultat, men som sagt, det har ikke denne ovnen.

Nå har jeg rotet meg langt bort fra tema. Det opprinnelige innlegget omhandlet en ovn som var langt mer ustabil enn min. Min steker mer på kantene enn i midten, men jeg unngår for det meste å svi maten en plass for å få den ferdig en annen likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Må le litt av grøthistorien (mannfolk og koking av melk...) :wink:

Ja, den stekovnen vi har har masse program å velge i. Jeg tror husverten her la i litt ekstra for å få en ovn som var litt bedre enn 'normale' ovner og skulle holde litt lengre (vår gjorde jo ikke det...)

I begynnelsen satt jeg med bruksanvisningen og nileste for å finne ut hvilket program man kan velge i. Fant fort ut at det er ett program som passer til alt og det bruker vi mest :oops: Alt blir bra på det programmet (kaker, rundstykker, pizza, lasagne etc). Har ikke bakt brød i ovnen enda.

Miele er hvitevarenes Rolls Royce og jeg kommer nok til å innvestere i det merket når jeg en gang skal kjøpe meg hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig si at det merket har jeg ikke hørt om. :oops:

Det er nok merker som er bedre enn Miele, men da må man vel punge kraftig ut? Miele er liksom dyrt, men ikke for dyrt syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sjekk hengslene på stekeovnsdøra!!!

-eller i det hele tatt hvorvidt ovnsdøra tetter skikkelig.

Det skal ikke store lekkasjen til før ovnen steker ujevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...