Gå til innhold

Jobbe i Afrika

Kid-a

Anbefalte innlegg

Jeg vil jobbe i Afrika... bidra med noe konstruktivt for verden før jeg parkerer ræva mi i en rødmalt, norsk villa (med tilhørende garasje, volvo og golden retriever).

Hvordan går man frem? Utdannelse?

Jeg har tenkt til å studere fransk i et år før jeg tar fatt på prosjektet. Det jeg også vet, er at jeg ikke skal bli lege eller sykepleier. Alt annet duger. Gjerne lærer eller noe liknende.

Kid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ta kontakt med Norges Røde Kors. De har delegater rundt omkring i verden der du kan være med på å bidre med noe meningsfullt. Men jeg vet det er stor pågang og at kurset et tøft, men det er verdt å forhøre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Institutt for menneskerettighter i Oslo har ansvaret for et liknende opplegg. Også Fredskorpset.

Hva med å sjekke de mindre organisasjonene? Vet Latin-Amerika gruppen har utsendinger, men man må betale det selv.

Sjekk ledige stillinger til div steder på www.global.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kusine er i et lite land i Afrika for tiden. Hun er utdannet sosionom og har i tillegg u-landsstudier. Hun jobber for Fredskorpset tror jeg. Før hun reiste deltok hun i et flere ukers kursopplegg.

Tilbakemeldingene fra henne er at dette er utrolig spennende og utviklende - lokalbefolkningen setter også utrolig pris på hjelpen de får.

De hun reiser sammen med har enten samme bakgrunn som henne, eller medisinsk/helsefaglig bakgrunn, lærerutdanning o.l.

Jeg vil tro at det noen ganger ikke er så viktig hva slags utdannelse man har, hvis man virkelig ønsker å hjelpe til. Mange veldedige organisasjoner har feks egne program for opplæring av de som reiser.

(Et vennepar av meg fikk jobb som engelsklærere på en barneskole i Thailand, de kan ikke det lokale språket, har ingen relevant utdannelse, men bor og jobber i en liten landsby - og trives kjempegodt!)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Kirkens Nödhjelp sender ut folk til Afrika blant annet - kjenner folk som var utdannet hjelpepleier og en annen som var snekker som gjorde det.

Det går an å bli ansatt fra norge (da er man gjerne over- en operasjon), men det går også å bli ansatt på stedet, som hun gjorde hun hjelpepleieren - da jobbet hun på lik linje med 'infödte'.

Jeg ville tatt kontakt å höre hvordan mulighetene er, de har ihvertfall alltid mange prosjekt på gang!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...