Gå til innhold

Hetterotte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er hetterotte det samme som vanlig tamrotte? Googler men finner ikke noen god info. Noen som ønsker seg hetterotte til jul.....

Skrevet

Betegnelsen "hetterotte" beskriver bare fargen/tegningene på rotta. Alle rottene vi kjøper på dyrebutikker er tamrotter.

Jeg anbefaler for øvrig ikke dyr som julegaver.

Skrevet

Jeg er enig med Zaphireh ang. kjøp av dyr som julegave. Nå synes ikke jeg burdyr er anbefalt i det hele tatt, men det er en helt annen diskusjon.

Da er det bedre om du f.eks pakker inn en matskål eller annet, sammen med et gavekort fra en dyrebutikk, så kan mottaker gå og kjøpe seg dyret selv når julen har roet seg litt.

Skrevet
Betegnelsen "hetterotte" beskriver bare fargen/tegningene på rotta. Alle rottene vi kjøper på dyrebutikker er tamrotter.

Jeg anbefaler for øvrig ikke dyr som julegaver.

Takk for svar.

Litt forutintatt når du skriver at du er i mot dyr som julegaver uten å kjenne situasjonen her. Avtalen har hele tiden vært at det skulle bli rotte når marsvinet døde. Når har marsvinet dødd og en rotte er dermed på tur inn som familiemedlem.

Når har imidlertid frøkenen bestemt seg for at det kun er hetterotte som er noe, fordi hun har en vennine som har det. Og jeg var ikke sikker på om dette var en spesiell type rotte eller om det var en vanlig rotte slik det så ut på nettet.

Jeg er enig med Zaphireh ang. kjøp av dyr som julegave. Nå synes ikke jeg burdyr er anbefalt i det hele tatt, men det er en helt annen diskusjon.

Da er det bedre om du f.eks pakker inn en matskål eller annet, sammen med et gavekort fra en dyrebutikk, så kan mottaker gå og kjøpe seg dyret selv når julen har roet seg litt.

Det står ikke noe om at rotten skal pakkes inn?

Det var aldri meningen at rotten skulle komme i hus på julekvelden. Men i dyrebutikken måtte den reserveres dersom vi skulle ha en rotte like over jul, noe vi selvsagt skal ha.

Vi skal i dyrebutikken i dag slik at hun kan vise meg hvilken rotte hun ønsker seg, for jeg er ikke helt overbevist om at hun vet at det er tegninene som betegner hetterotter. Hun har nemlig tidligere pekt ut en "hooded" rotte som sin favoritt.

Så får jeg reserverer den hun plukker seg ut enten til romjulen eller like over jul.

Skrevet

Nei, jeg trodde ikke den skulle pakkes inn, men når du skrev julegave så antok jeg at den skulle gis på julaften. Men bra at du gir den etterpå i hvertfall. :)

Skrevet

Selvfølgelig visste jeg ikke noe om situasjonen deres, men jeg er like fullt imot dyr som julegaver.

En "hooded" rotte har jo nettopp det - hette. ;)

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med deg Tabris når det gjelder dyr og bur. Men vi og mange andre bor i leiligheter/leide hus el hvor det er forbudt med hunder/katter.

Jeg tror at dyr kan gi barn mye, derfor har vi endt opp med hamstere og nå snart rotte.

Skrevet

Dere bør skaffe dere to stykker, for uansett hvor mye tid dere bruker på rotten så er den veldig selskapssyk. Rottene hjelper også hverandre med stellet av pelsen. Selv om dere har to stykker, er det ikke noe problem å få de tam.

I buret bør dere bare bruke avispapir som har lagt en stund (3-4 dager), for rotter kan lett få lungebetennelse. Dette er det ikke alle i dyrebutikken som vet, men bruk ikke strø av noe slag i buret deres.

Skrevet
Selvfølgelig visste jeg ikke noe om situasjonen deres, men jeg er like fullt imot dyr som julegaver.

Jeg kan ikke forstå hvorfor du er imot dyr som julegave? Hos oss er dette en gjennomtenkt avgjørelse som det har vært snakket om lenge. Jeg ser ikke forskjellen på at hun får den som julegave mot at hun hadde fått den før jul og noe annet som julegave.

Skrevet
Dere bør skaffe dere to stykker, for uansett hvor mye tid dere bruker på rotten så er den veldig selskapssyk. Rottene hjelper også hverandre med stellet av pelsen. Selv om dere har to stykker, er det ikke noe problem å få de tam.

I buret bør dere bare bruke avispapir som har lagt en stund (3-4 dager), for rotter kan lett få lungebetennelse. Dette er det ikke alle i dyrebutikken som vet, men bruk ikke strø av noe slag i buret deres.

Kan rotten gå sammen med det marsivnet som hun allerede har (har grense på to dyr og nå har hun bare 1 marsvin igjen), slik som kanniner og marsvin? Eller må det være to rotter sammen?

Hadde egnetlig tenkt 1 rotte nå og en rotte til når det andre marsvinet dør. Men vet ikke hvordan det er å sette inn en rotte til senere?

Marsvinene var kjøpt med 6 månders mellomrom.

Gjest Borghild
Skrevet

jeg fanget og temte en rotte fra stallen og strikket en stripete hette til den. Så jeg har også hetterotte.

Gjest Rotte-jenta
Skrevet

Nei, du kan ikke sette en tamrotte inn til et marsvin.

De er to forskjellige dyrarter, og de skal IKKE gå sammen under noen omstendigheter.

Rotter skal heller ikke gå på spon/høy som marsvin gjør, og de spiser ikke den samme maten. Rotter skal også ha større bur enn marsvin.

Og om du vurderer å kjøpe rotte, så må du ha to stykker. Rotter er flokkdyr og skal ikke bo alene. De er også lettere å få tamme når de er flere.

Det kan også være lurt å lese litt om de dyrene man vurderer å skaffe seg. Altfor mange tror at rotter kan bo i hamsterbur og man kan bruke sagflis i buret og gi de frøblandinger. Det er ikke tilfellet!!

Det er altfor mange dyr ute til omplassering, og jeg tviler på at det blir noen færre av at folk får dyr til jul. Jeg er også imot dyr i julegaver.

Gjest råttnick
Skrevet

Du kan jo sjekke ut www.tamrotter.com bl.a og lese om rotter der.

De fleste infosider du finner på nettet om rotter, er ganske gamle fakta, og mye av det er feil.

Rotter er svært intelligente dyr, og kan ikke sammenlignes med andre smådyr og gnagere.

Anbefaler også å ta en titt innom forumet som er linket under websiden. Der kan du spørre og lese mer om rotter.

Tilslutt vil jeg også anbefale å kjøpe rotte av en oppdretter, og ikke fra dyrebutikk. Det er nesten garantert at dyret ikke er tamt når dere kjøper det, og det er en sjanse for å kjøpe drektige hunnrotter i dyrebutikk.

Dessuten bruker oppdrettere mye tid og fornuft på å avle på god helse og godt temperament - og det finner du IKKE i en dyrebutikk. De fleste dyrebutikker tar inn rotter fra store rottefabrikker i Sverige, der de har innavl, mye aggresjon og overhodet ingen avlsetikk.

Oppdrettere kan du finne på www.tamrotter.com/forum

Det finnes flere varianter av tamrotter, forskjellige farger, tegninger og pels/øre-typer. Noen har krøller, noen er blå, noen siamese og husky tegnet (som på hund og katt).

Og for all del ikke glem at du måå ha minst to stykker.

Gjest Gjest_gurimalla_*
Skrevet

Jo, du kan bruke strø i buret. Ha gjerne avispapir i bunnen, og bruk Esterdays News eller Gnavz over. Ikke spon, høy eller sagflis.

Det er mange dyrebutikker som ikke har greie på dette, og vil forsøke å selge deg det. Mulig de til og med påstår at rotter bli tammest av å være alene. Det har jeg vært borti felre ganger.

Det er ikke fakta, du burde ha minst to. De er svært sosiale, og mistrives sterkt alene da de er flokkdyr. Ser noen har sagt det tidligere, men vil også anbegale å gjøpe fra opdretter.

Skrevet
Jeg kan ikke forstå hvorfor du er imot dyr som julegave? Hos oss er dette en gjennomtenkt avgjørelse som det har vært snakket om lenge. Jeg ser ikke forskjellen på at hun får den som julegave mot at hun hadde fått den før jul og noe annet som julegave.

Selv om dere har tenkt gjennom det lenge, noe som er bra, så synes jeg det blir feil å gi dyr som gave. Man gir ikke levende vesener i gave til noen. Et dyr er ikke ting eller en leke. Å gi dem i gave akkurat som man gir en dvd eller en sykkelhjelm blir derfor feil, synes jeg. Dyret skal være et familiemedlem, som skal behandles med respekt og kjærlighet. En annen ting er at barn ikke bør ha hovedansvar for dyret (nå vet jeg ikke hvor gammel datteren din er, da), og å gi dyret i gave til barnet kan føre til leie situasjoner hvis barnet skulle gå "lei" den nye "leken" sin. Det bør være familien sin rotte, ikke slik at den blir eid av et av barna.

Jeg anbefaler også å lese masse om dyret på forhånd. Jeg kjenner til alt for mange som har kjøpt dyr og som blir skuffet når det ikke var sånn som de ville ha det... En studievenninne som kjøpte seg hamster, og som etter en uke prøvde bli kvitt det igjen fordi det bråkte om natten. Da jeg så overrasket på henne og sa selvsagt gjør det det, det er jo et nattdyr, bare glodde hun dumt på meg og spurte hva et nattdyr var...

Annonse
Skrevet

Jeg fikk min første tamrotte (eller hetterotte om du vil, det var det den var) da jeg var 5 år. Det gikk strålende! Fikk selvsagt hjelp med å skifte på bur og diverse, for begge foreldrene mine var vant med og veldig glad i rotter fra før.

Rotter skal i alle fall ikke ha flis eller høy. Venninnen min hadde høy til rotta si, etter anbefaling fra dyrebutikk, det endte med midd og ulumskheter :-|

(brukte høy over lang tid...). Da de var hos vet'en sa h*n at høy måtte de ikek finne på å ha til tamrotter (Ørkenrotter skal ha høy, men det er et litt annerledes dyr.)

Smågnagere kan være allergiske mot kvae/sevje, derfor ikke flis :) Greit å være sikker.

Jeg brukte avispapir til tamrottene mine, og det fungerte veldig bra. Ingen av mine rotter ble syke untatt en som hadde svulst i øret... Resten hadde lange liv, opp til 5 år :) (er desverre ikke ofte å finne rotter idag som lever så lenge.)

Lykke til med rotta/rottene! :D

Skrevet

Jeg har hatt tre hetterotter totalt. Den første fikk jeg rett før hamsteren min døde. De var heldigvis i hver sitt bur da hamsteren ikke likte rotta ! Jeg hadde første hetterotta i to år da ble den syk og jeg måtte få den avliva hos dyrlegen. Ble veldig tam og kosete :-) Andre gang jeg fikk rotte hadde jeg den ett år før jeg fikk en til. Etter en tilvenningsperiode fulgte den lille etter den store og de ble perlevenner. Rømte buret hver natt når jeg hadde lagt meg og la seg under sofaen eller kom inntil meg for og sove. Buret var lukket men de er veldig smarte og fant ut hvordan de åpnet buret. Pleide å gå fritt når jeg var alene i leiligeten. Elska og komme på fanget å få litt rottesnacks eller litt frukt. Jeg hadde spon i buret, hadde stort dobbelt bur. Du må være veldig striks med at de KUN skal ha mat beregnet på rotter. Jeg var uviten første gang og ga min "lille" rotte litt ost og skiver og annen mat. Dessverre ble den veldig stor da. Vi målte den til ca 1/2 meter fra nese til hale. Slik skal det IKKE være. Andre gangen ble de ikke slik. Mine var skikkelig tamme og kosete og likte og være på fangen eller fyge rundt i huset. Desverre blir de ikke så gamle ca 2-3 år. Alle mine ble to år. Alle døde av sykdom som var normalt de fikk. Rottene tåler mer enn en hamster men de liker og ha fred i perioder.Derfor har jeg katter nå slik at jeg har mine kjæledyr litt lenger :sexy:

Skrevet

Det er en dårlig, gammel myte at tamrotter ikke skal ha annet enn rottemat.

"Gir du de ost og kjøtt, blir de store og aggressive".

Det stemmer ikke. De kan spise ost, frukt, ukrydret kjøtt osv. Alt med måte.

Mine spiser basisfor, som er rotteblanding, babymat på glass, babygrøt, middagsrester, pasta, ris, frukt og grønnsaker.

Rotter er gode kjæledyr for barn, da de tåler en del. Likevel vil jeg anbefale å sette seg inn i det å holde rotter som kjæledyr. De krever mye mer enn hamster osv. De skal aktiviseres (de er svært smarte) og være ute av burene MINST en time HVER dag.

Men du må ha en artsfrende til den. De trives ikke alene, uansett hvor mye tid dere bruker på den. Buret skal være høyt med klatremuligheter, og minimumsmål på buret er 80x60x60.

Rotter er svært undervurderte, og ikke regn med å få riktig informasjon hvis dere kjøper fra dyrebutikk. Det finnes flere norske oppdrettere.

Er du ikke interessert å ha to rotter, så skaff heller et hamster.

Dyrets beste fremfor deres.

Selv har jeg 16 i øyeblikket, og har hatt tilsammen 32 stykker siden 2001.

Skrevet
De skal aktiviseres (de er svært smarte) og være ute av burene MINST en time HVER dag.

Men du må ha en artsfrende til den. De trives ikke alene, uansett hvor mye tid dere bruker på den. Buret skal være høyt med klatremuligheter, og minimumsmål på buret er 80x60x60.

Er det ikke snakk om rotter? Skadedyr! hahaha

Skrevet
Er det ikke snakk om rotter? Skadedyr! hahaha

Har du hørt om domestiserte rotter? En smule annerledes enn brunrotter i naturen :filer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...