pittie Skrevet 23. oktober 2008 #41 Skrevet 23. oktober 2008 Må si islandshest og døl jeg og gitt. Var å ridde i Rondane med en dølahest, utrolig dyktig og snublet ikke så ofte. Islanshest har jeg ridd en god del år, og de fins i større utgaver og. Disse er jo allværshester som tåler mye trøkk. Og barn elsker dem Flinke å gå i hestetrapper og i loddrette stenrøyser. En smule overdrevet, men når en sitter på en hesterygg føles jo det slik ut.
Atea Skrevet 23. oktober 2008 #42 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg drømmer om egen hest. Men med full jobb, 2 hunder og drøm om barn kan jeg se langt etter det med det første. allikevel kunne det blitt aktuelt dersom jeg hadde kjøpt sammen med noen... vi får se Jeg er veldig usikker på hva slags rase jeg skulle valgt i så fall. noen tips til hva som kunne passe meg? Jeg vil ha en hest som i hovedsak er en turhest, ri i skog og mark og ulendt terreng, kanskje bruke den som kløvhest på lengre turer med overnatting? Jeg vil også kjøre, både vogn og slede på vinteren. Jeg liker hester som er kalde i hodet, rolige, stødige, uten at de trenger å være "øk" av den grunn men f.eks. så ville ikke en varmblodstraver være en hest for meg. jeg synes også det er stas å ri litt på bane, jobbe litt... En fjording eller kaldblods (dølahest) er det første som faller meg inn, men også islandshest og nordlandshest. En f.eks. fjording blir lett sett på sett på som ett øk, men det er forskjell på de også. Noen er kjempesporty og av den "magre" typen. Kan du ikke forsøke bli fôrrytter før du anskaffer din egen? Jeg har selv vært det og har bare gode erfaringer. Vi delte utgifter, bortsett fra veterinær som eier betalte og det fungerte kjempebra. Lykke til. Jeg er ikke i en situasjon der jeg kan ha hest nå, men skulle gjerne vært det.
Strawberrygirl Skrevet 23. oktober 2008 #43 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg må bare slenge meg på å skryte at fjordingen! De er helt utrolig flotte! Jeg har en fjording selv, og hun bruker jeg i sprang, dressur, kjøring, tømmekjøring og tur. Rir overalt! Hun er en skikkelig allround hest, og de er så rolige i gemytet. Ja, de kan være stae, men hvis du behandler dem riktig så gir dem så mye tilbake*sukk* Ellers er jo andre kaldblodstyper ok. Men jeg tenkte også på halvblods hester som var nevnt i et tidligere innlegg. hvertfall siden venninna di ville ha en sprang hest, hun kan jo ri den i sprang, mens du tar den med ut på herlige turer i all slags vær! Jeg er glad jeg har funnet min drømme hest! Håper du finner din også, Lilleulv=) *lykke til*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå