Gå til innhold

Hvilken type hest passer meg?

Anbefalte innlegg

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg rir nå en del islandshester, disse er ikke gangartshester og ris derfor "vanlig". Og at det skal være vanskelig å finne takten i tølt reagerte jeg litt på at ble skrevet her, siden dette er en firetaktsgangart, som skritt, men raskere.

Flere av islandshestene jeg kjenner er innkjørt, og de er også brukt mye til kløv.

Jeg trenger nødvendigvis ikke å anbefale islandshest til alle, ville bare nevne det ;) hehe.

Ellers ser jeg du nevnte Tinkere i innledningen din, de er jo utrolig flotte da, men jeg vet ikke hvor godt de egner seg som ridehester på bane? Tror aldri jeg har sett en Tinker på bane, foran vogn derimot er de helt ypperlige!

Døl kan man få i mange former og fasonger, dessuten med mange forskjellige temperamenter.

Det første jeg tenkte på når jeg så beskrivelsen din var faktisk fjording, men så har jeg også stort sett bare gode opplevelser med fjording selv (har aldri ridd på vanlig rideskole, og har derfor ikke erfaring med "skolefjordinger"). Mange flotte fjordinger der ute som både går dressur/sprang, tur, kjøring og kløv. Mer allsidig hesterase skal du vel lete lenge etter.

Det viktigste er vel uansett, som flere har sagt, å finne et individ som passer deg og ditt behov.

Lykke til hvis det blir aktuelt!

Skrevet
Enig :) jeg har drivi mye med travere i min barndom, så jeg vet nok en del om å ri avdanka travere. men det er ikke noe jeg kunne tenke meg. alt som har vært travhester er uaktuelt egentlig.

men hvor er det man ser etter hest egentlig? på hest.no og hestemarked? er jo mye på finn også, hvordan er det å se etter hest der sånn i forhold til hunder (når det gjelder hunder skal man jo gjerne styre unna finn, eller i hvert fall være særdeles kritisk og forsiktig)

Hvorfor det? Det er utrolig mange seriøse aktører på finn, både hundeoppdrettere og andre.

Det er mange forskjellige ting du ønsker deg av hesten din, og jeg må si at den eneste hesten jeg føler at står igjen som er absolutt ypperlig til alle de tingene du beskriver er fjordingen. Og det finnes mange fine fjordinger der ute. Jeg ville brukt mye tid på å finne den rette hesten for meg, uansett om du velger fjording eller annen rase, sa sitter du igjen med gode kort uansett.

Hvis du absolutt ikke vil ha fjording ville jeg gått for en døl. Og den store tungdølen er absolutt ikke for stor og tung om du tenker på bruksmessig. Men den er jo en del dyrere i drift enn fjordingen da.

Lykke til med valget :)

Skrevet

Så hyggelig at du ønsker å ta opp hesteinteressen igjen. Skjønner deg godt :)

Utifra det du skriver så tror jeg at en kaldblods kunne passe deg godt. Men, du må bruke god tid for å finne den rette. På den annen side så må du jo det uansett rase. Men, når det kommer til kaldblods er det veldig mye rart ute på markedet, så det gjelder å være kritisk, og vite hva man vil ha. Finner du den rette kaldblodsen, ja, så har du en bestevenn for livet. Det er en fantastisk rase som dessverre til stadighet blir undervurdert.

En annen rase som kanskje kunne passe, men som jeg ser ikke har blitt nevnt her, er Welsh Cob sec. D, altså den største av welshene. Den egner seg ypperlig til det du nevner.

Og så må jeg bare kommentere et par innlegg her. Nå husker jeg ikke farten hvem som skrev de men. Det er ingen rase som heter "lettdøl". Man har Tungdølen, eller Dølahesten som den også kalles. Og så har man Kaldblodstraveren.

Og, hva i alle dager er galt med Finn.no? Jeg ville ikke nølt med å lete etter hest der hvertfall. Jeg tror man kan finne like mange useriøse aktører i hesteblader også, bare så det er sagt. Useriøse selgere finner man overalt, uansett.

Så, på slutten vil jeg bare ønske TS lykke til med valget :)

Gjest lillagubban
Skrevet

Jeg vil også slenge meg på å anbefalle Fjordhest. Den er ofte undervurdert og sett på som typisk "lat, feit rideskolehest". Men de er konge hester! Hadde ikke så mye til overs for fjordingen før jeg ble introdusert til Norsk Fjordhestsenter i Nordfjordeid. De er helt suverne foran vogn og perfekte i terreng. Dessuten er de nøysomme dyr med god helse, lette og rimelige å få tak i og ofte kalde i hodet. Og de kan absolutt gå LA dressur og starte 90sprang, så er perfekte allround hester, sjekk ut bildene fra Fjordhest NM/EM for eksempel:http://www.fjordhest.no/bilder.asp

Hvis du er blitt forelska i Haflingeren er det også en kjempefin hest. De tåler fint å bli ridd av voksne og har mye av de egenskapene som fjordingen har :)

Men alt i alt betyr rase ganske lite. Akkurat når det gjelder temperament og seighet, er det greit å gå for de tyngre rasene, men innenfor der kan du velge ganske fritt. Det som er viktig er at du passer sammen med hesten!

Jeg har likt hester siden jeg kan huske, men har aldri funnet meg en favorittrase. De hestene jeg har drever mest med har vært arabere, sportsponnier og nå en nordlands/kaldblodsmix, men det er helt tilfeldig. Men sånn generelt liker jeg ponnier med litt personlighet ;) Så hvis jeg skulle kjøpt meg hest hadde det blitt en artig liten skrue av en forvokst ponni :ler: men foreløpig trives jeg med å bare ri andres hester, mye billigere ;)

Lykke til i alle fall :)

Skrevet

Jeg lurer også på hva som er galt med å lete etter en hest på finn.no? Man kjøper jo ikke hesten usett uansett hvor man finner annonsen hen. Ang annonser i Hestesport, så er det som regel dyre sprang/dressurhester som annonseres der. Må slå et slag for frieseren jeg da, de er fantastiskee hester!! Har holdt på med hest i 20 år, har vært innom mange forskjellige typer hester og jeg skal ikke ha noe annet enn frieser nå. Min hingst er alt kaldt i hodet, har motor så det holder, er stødig i terrenget og like fin å kjøre som å ri. Også ser han jo voldsomt flott ut da:)

Gjest lillagubban
Skrevet

Er forresten enig at det er ikke noe som taler imot å finne hest på finn.no, hest.no, hestemarked.no ol.

Når det gjelder rasehunder blir det vel en annen ting, da når man kjøper valp vil man helst gjøre gjennom en seriøs oppdretter tilknytta raseforening. Når det gjelder kjøp av hobbyhester kjøper man voksne hester og temperament og bruksområde er viktigere enn avstamming. Og dessuten skal man alltid få med papirer og foreta en veterinærsjekk ved kjøp uansett hvor man finner hesten man vil ha.

Gjest Lilleulv
Skrevet (endret)

Takk for hjelpen alle sammen! Nå står jeg igjen med 3 raser, som jeg synes er veldig greit egentlig.

Er det lov å linke til annonser fra finn her? fikk lyst på frieser når jeg leste denne annonsen selv om jeg har sett penere friesere synes jeg hun hørtes veldig trivelig ut.

Er det noen som vet noe om han Hestemannen forresten? ser stadig vekk annonser fra han ute...

Denne og virker som en flott hest

Ellers så har jeg forelska meg i han her jeg da

Så utrolig nydelig!! Eneste er jo dette med stressa på tur, som jeg ikke vil ha. men fankern for en hest!!!

Mye nydelige hester ute synes jeg. masse kaldsblods og døl på finn nå... aff, jeg har lyst på hest jeg!

Endret av Lilleulv
Gjest Lilleulv
Skrevet (endret)

DENNA!

Litt forelsket nå.....

Endret av Lilleulv
Skrevet (endret)

post-7800-1198056735_thumb.jpg Dette er min godgutt:)

Hvis du tenker på frieser anbefaler jeg deg å kontakte Friesergården. Jeg vet ingenting om Hestemannen.

Endret av rangi
Skrevet

Lilleulv... har sendt deg PM.

Gjest Lilleulv
Skrevet
post-7800-1198056735_thumb.jpg Dette er min godgutt:)

Hvis du tenker på frieser anbefaler jeg deg å kontakte Friesergården. Jeg vet ingenting om Hestemannen.

WOW, han var nydelig!!! Jeg har vært inne og kikket på Friesergården. De har mange flotte hester ser jeg :)) Takk for tipset!

Skrevet

Åh, den frieserhoppa var utrolig nydelig!!! :-D

Gjest rikkerikke
Skrevet (endret)

Må bare få si at jeg ikke har noe prinsipelt imot finn.no, men jeg ville ikke brukt det som den eneste inngangsporten til å finne hest. Selv ville jeg basert meg mer på å bruke mitt nettverk i miljøet fordi jeg da ville visst hvilke holdninger selger har i forhold til å drive med hest. Det har jo stor betydning i forhold til hvordan hesten blir brukt og trent for eksempel. Det betyr ikke at de som legger ut på finn nødvendig vis er useriøse.

Og at det skal være vanskelig å finne takten i tølt reagerte jeg litt på at ble skrevet her, siden dette er en firetaktsgangart, som skritt, men raskere

Som du skriver, den er raskere og nettopp det er utfordringen når man har ridd kaldblods og store ridehester i sprang og dressur. Det er en stor omstilling, men sikkert bare en treningssak. Det er vel også slik at man gir noe ulike signaler for tempo/gangartsskifter for en avdanket traver og en islandshest for eksempel. Men jeg har ingen ting imot islandshester altså.

Endret av rikkerikke
  • 10 måneder senere...
Gjest Gjest_Benedikte_*
Skrevet
Jeg drømmer om egen hest. Men med full jobb, 2 hunder og drøm om barn kan jeg se langt etter det med det første. allikevel kunne det blitt aktuelt dersom jeg hadde kjøpt sammen med noen... vi får se :)

Jeg er veldig usikker på hva slags rase jeg skulle valgt i så fall. noen tips til hva som kunne passe meg?

Jeg vil ha en hest som i hovedsak er en turhest, ri i skog og mark og ulendt terreng, kanskje bruke den som kløvhest på lengre turer med overnatting? Jeg vil også kjøre, både vogn og slede på vinteren. Jeg liker hester som er kalde i hodet, rolige, stødige, uten at de trenger å være "øk" av den grunn :) men f.eks. så ville ikke en varmblodstraver være en hest for meg. jeg synes også det er stas å ri litt på bane, jobbe litt...

Hei, jeg vil nok anbefale deg en kaldblods etter det du beskriver. Da de egner seg godt til ulent terreng og som kløvhest! De fungerer veldig fint til å både dra vogn og slede, da det er fysisk sterke heste typer :). Selvom endel kaldblodser kan bli sett på som litt "tunge" gjelder det absolutt ikke alle! Så de kan også veldig fint bli brukt som banehest en gang i blandt uten noe problemer ;). Lykke til videre og håper du finner ut av det :)

mvh Benedikte.

Skrevet
Jeg drømmer om egen hest. Men med full jobb, 2 hunder og drøm om barn kan jeg se langt etter det med det første. allikevel kunne det blitt aktuelt dersom jeg hadde kjøpt sammen med noen... vi får se :)

Jeg er veldig usikker på hva slags rase jeg skulle valgt i så fall. noen tips til hva som kunne passe meg?

Jeg vil ha en hest som i hovedsak er en turhest, ri i skog og mark og ulendt terreng, kanskje bruke den som kløvhest på lengre turer med overnatting? Jeg vil også kjøre, både vogn og slede på vinteren. Jeg liker hester som er kalde i hodet, rolige, stødige, uten at de trenger å være "øk" av den grunn :) men f.eks. så ville ikke en varmblodstraver være en hest for meg. jeg synes også det er stas å ri litt på bane, jobbe litt...

Det er jo mange raser som kan egne seg til ditt bruk.

Men tror jeg ville valgt en halvblodshest,faktisk.

De er jo i forskjellige høyder og fasonger og avlet mot et allround bruksområde.

En litt "maffig" type med kraftige bein,store gode høver og et fornuftig hode.

Da har du nok en hest du kan bruke til det meste.:)

Skrevet
Så hyggelig at du ønsker å ta opp hesteinteressen igjen. Skjønner deg godt :)

Utifra det du skriver så tror jeg at en kaldblods kunne passe deg godt. Men, du må bruke god tid for å finne den rette. På den annen side så må du jo det uansett rase. Men, når det kommer til kaldblods er det veldig mye rart ute på markedet, så det gjelder å være kritisk, og vite hva man vil ha. Finner du den rette kaldblodsen, ja, så har du en bestevenn for livet. Det er en fantastisk rase som dessverre til stadighet blir undervurdert. En annen rase som kanskje kunne passe, men som jeg ser ikke har blitt nevnt her, er Welsh Cob sec. D, altså den største av welshene. Den egner seg ypperlig til det du nevner.

Og så må jeg bare kommentere et par innlegg her. Nå husker jeg ikke farten hvem som skrev de men. Det er ingen rase som heter "lettdøl". Man har Tungdølen, eller Dølahesten som den også kalles. Og så har man Kaldblodstraveren.

Og, hva i alle dager er galt med Finn.no? Jeg ville ikke nølt med å lete etter hest der hvertfall. Jeg tror man kan finne like mange useriøse aktører i hesteblader også, bare så det er sagt. Useriøse selgere finner man overalt, uansett.

Så, på slutten vil jeg bare ønske TS lykke til med valget :)

Siden du kommenterer lettdøl så må jeg påpeke at kaldblodshest ihvertfall ikke er noen rase. Det er en samlebetegnelse på en gruppe raser som har samme type gemytt og anatomi. Så en "kaldblodstraver" kan være hva som helst det, en blanding om du vil.

Skrevet
Siden du kommenterer lettdøl så må jeg påpeke at kaldblodshest ihvertfall ikke er noen rase. Det er en samlebetegnelse på en gruppe raser som har samme type gemytt og anatomi. Så en "kaldblodstraver" kan være hva som helst det, en blanding om du vil.

Het tar du kraftig feil!

Kaldblodstraver er en egen rase.

Du blander i hop "kalblodshest" og "kaldblodstraver".

Kaldblodshest er, som du sier, en samlebetegnelse på en gruppe raser som har samme type anatomi.

Men - KaldblodsTRAVER er en egen rase.

Skrevet

kaldblodstraver er en rase jo, det finnes varm og kaldblodstraver i norge. utover det så har du også den russiske orlovtraveren (varmblods) og den finske kaldblodsen (hvis jeg ikke husker helt feil så er den finske ikke tillatt i norsk avl pga innblanding av varmblods tidligere, mener det var noe der).

kort oppsummert så er kaldblodstraver en rase men uttrykket "kaldblods" er en samlebetegnelse for tyngre raser.

Gjest oppgitt
Skrevet

oh my....dere er jo enige..les innlegget en gang til..sukk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...