Gjest Lilleulv Skrevet 16. desember 2007 #1 Skrevet 16. desember 2007 Jeg drømmer om egen hest. Men med full jobb, 2 hunder og drøm om barn kan jeg se langt etter det med det første. allikevel kunne det blitt aktuelt dersom jeg hadde kjøpt sammen med noen... vi får se Jeg er veldig usikker på hva slags rase jeg skulle valgt i så fall. noen tips til hva som kunne passe meg? Jeg vil ha en hest som i hovedsak er en turhest, ri i skog og mark og ulendt terreng, kanskje bruke den som kløvhest på lengre turer med overnatting? Jeg vil også kjøre, både vogn og slede på vinteren. Jeg liker hester som er kalde i hodet, rolige, stødige, uten at de trenger å være "øk" av den grunn men f.eks. så ville ikke en varmblodstraver være en hest for meg. jeg synes også det er stas å ri litt på bane, jobbe litt...
rangi Skrevet 16. desember 2007 #2 Skrevet 16. desember 2007 Hva med en kaldblods eller en fjording. Eller en frieser:)
Gjest Lilleulv Skrevet 16. desember 2007 #3 Skrevet 16. desember 2007 ja, har vært innom alle de rasene.. Jeg kan jo ramse opp noen raser jeg har vurdert: Kaldblods, døl, haflinger, tinker, frieser, fjording, islandshest, quarter.
Jaxx Skrevet 16. desember 2007 #4 Skrevet 16. desember 2007 Akkurat hvilken av kaldblodsrasene du velger har nok ikke så mye å si. De fleste av disse egner seg til de oppgavene du vil bruke den til, det du må bruke tid på er å finne et individ som du trives med. Hvor gammel skal den være, for eksempel? Ferdig innridd og innkjørt? Kjønn? Uvaner/"feil" du kan akseptere? Slike spørsmål bør du bruke litt tid på å finne ut av, for å komme frem til en god løsning. Lykke til, jeg skulle også gjerne tatt opp igjen den interessen!
Gjest Lilleulv Skrevet 16. desember 2007 #5 Skrevet 16. desember 2007 ja, det har du rett i Jeg vil ha en ferdig innkjørt og innridd, eldre enn 5 år. trafikksikker, trygg og trivelig hest. får vel bare kikke litt rundt når vi kommer til det stadiet at det er aktuelt.... Men moro å tenke på nå allerede da. Jeg lurer på om islandshest kanskje blir litt for liten av størrelse, i tillegg til at islandshest jo er en helt egen måte å ri hest på... fjording, der måtte jeg vært veldig veldig kresen. det finnes fine fjordinger, men langt mellom "min type" liksom. dølahest er nydelig, men vet ikke om de kan bli for tunge??? usikker.... frieser har jeg alltid digga utseende på bortsett fra at jeg synes de har litt lite hode i forhold til kroppen men de 2 jeg kjenner er litt krevende, mye hest med de liksom. er det noen raser jeg har glemt tro?
Jaxx Skrevet 16. desember 2007 #6 Skrevet 16. desember 2007 Jeg har ikke sansen for islandshester, og har derfor heller ikke satt meg så veldig inn i rasen. Jeg synes også de blir vel små. Jeg har mye erfaring med fjording selv, og hvis du leter i de rette miljøene skal det ikke være så vanskelig å finne et godt og lettere eksemplar. Men jeg skjønner hva du mener, "rideskolefjordingen" er ikke akkurat drømmehesten! Hva mener du med at dølen kan bli for tung? Jeg har hatt lettdøl, og den rasen passer jo veldig godt til alt det du vil drive med.
Gjest Lilleulv Skrevet 16. desember 2007 #7 Skrevet 16. desember 2007 Jeg har ikke sansen for islandshester, og har derfor heller ikke satt meg så veldig inn i rasen. Jeg synes også de blir vel små. Jeg har mye erfaring med fjording selv, og hvis du leter i de rette miljøene skal det ikke være så vanskelig å finne et godt og lettere eksemplar. Men jeg skjønner hva du mener, "rideskolefjordingen" er ikke akkurat drømmehesten! Hva mener du med at dølen kan bli for tung? Jeg har hatt lettdøl, og den rasen passer jo veldig godt til alt det du vil drive med. Jeg vet ikke helt hva jeg mener med det bare tenker høyt sånn i forhold til haflinger og quarter f.eks så blir de jo en del tyngre da. Faran, det hadde vært så moro å kjøpe hest nå kjenner jeg. diskuterte å kjøpe sammen med ei god venninne, men hun lo av rasene jeg nevnte og ville ha en langbeint spranghest
Jaxx Skrevet 16. desember 2007 #8 Skrevet 16. desember 2007 Hvis du tenker utseende med "tyngre", så er det jo en smakssak. Men i forhold til kløv og ulendt terreng er det jo bare finfint.
Gjest Lilleulv Skrevet 16. desember 2007 #9 Skrevet 16. desember 2007 Hvis du tenker utseende med "tyngre", så er det jo en smakssak. Men i forhold til kløv og ulendt terreng er det jo bare finfint. Jepp, helt klart!! Men så tenker jeg også litt på den baneridningen...
Gjest rikkerikke Skrevet 16. desember 2007 #10 Skrevet 16. desember 2007 Ser ut som du har vært innom de rasene jeg tenkte på da du beskrev ønsket ditt. men enig med Jaxx i at du bør bruke tid på å finne rett hest. Det er jo en del "rart" blandt kaldblodser for eksempel i alle fall om du ønsker en hest som kan jobbe litt på bane. Mange "avdankede" travere rundt omkring, og da bør man vite hvordan man rir en traver og trives med det. Har selv ridd mange slike, og trives godt med deres "drive", men start og stopp er gjerne litt anderledes enn vanlig ridehest. Jeg er ikke vant med å ri islandshest, og må si det var litt av en overgang! Jeg strevde veldig med å finne tempo og sits i tølt særlig, men ut over det er det mye og stror hest i lite format. Om du har lyst til å ri er det jo et alternativ å ha hest på for noen dager i uken da, det blir aldri det samme som å ha egen hest, men kan gi mye glede likevel. Fin måte å teste ut om man har tid også.
Gjest Lilleulv Skrevet 16. desember 2007 #11 Skrevet 16. desember 2007 Enig jeg har drivi mye med travere i min barndom, så jeg vet nok en del om å ri avdanka travere. men det er ikke noe jeg kunne tenke meg. alt som har vært travhester er uaktuelt egentlig. men hvor er det man ser etter hest egentlig? på hest.no og hestemarked? er jo mye på finn også, hvordan er det å se etter hest der sånn i forhold til hunder (når det gjelder hunder skal man jo gjerne styre unna finn, eller i hvert fall være særdeles kritisk og forsiktig)
Gjest rikkerikke Skrevet 16. desember 2007 #12 Skrevet 16. desember 2007 Enig jeg har drivi mye med travere i min barndom, så jeg vet nok en del om å ri avdanka travere. men det er ikke noe jeg kunne tenke meg. alt som har vært travhester er uaktuelt egentlig. Skjønner hva du mener. Hadde mye morro med det da jeg var yngre, men skulle jeg hatt hest for egen del nå hadde jeg valgt noe annet. Rir en hest som er avlet som traver litt nå, og hun er veldig mye traver selv om hun ikke har gått noe særlig på bane/ trent som traver. Ville nok ikke skaffet meg hest via finn nei. Hadde heller sjekket bladet hestesport evt brukt kontakter for å finne frem til noe ok. Ville gjerne hatt referanser på de som eide hesten før jeg kjøpte også jeg da. Har sett så utrolig mye rart og mye løgn ved salg gjennom årene. Få i alle fall en veterinær til å sjekke hesten, og gjerne ikke den lokale veterinæren. det beste er jo å ha med seg noen som kan litt, og sikkert skrive ned en liste over alt som man bør huske å spørre om. Mulighet til å ha hesten på prøve ville jeg stilt som forutsetning.
FantasDick Skrevet 17. desember 2007 #13 Skrevet 17. desember 2007 En godt omskolert kaldblodstraver tror jeg kan passe til kravene dine. Den er kraftig nok til kløv og lange turer, men lett nok til å jobbe på banen. Den blir vel kanskje ingen dressur-stjerne, men..? Eller kan jo de fleste varmblodsrasene kanskje passe, da særlig med tanke på baneridning, og de fleste klarer både vogn, kløv og ulendt terreng. Tungdølen er jo også veldig flott, og en litt lettere type kan man fint jobbe med! Det kommer kanskje an på hvor mye kløv/vogn du vil kjøre. En tung vinterslede krever sin hest. Holder på å ta opp hesteinteressen jeg også, og drømmer om egen hest!
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2007 #14 Skrevet 17. desember 2007 Ville nok ikke skaffet meg hest via finn nei. Hvorfor ikke??
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2007 #15 Skrevet 17. desember 2007 Hvorfor ikke?? Sier jeg også. Veldig mange seriøse aktører som legger ut hester der. Man kjøper jo uansett ikke hest over nettet eller tlf.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2007 #16 Skrevet 17. desember 2007 Nordlandshest? Min favoritt er araberhest.
Gjest Frk Åberg Skrevet 17. desember 2007 #17 Skrevet 17. desember 2007 Da jeg drev med hest for noen år siden, red jeg en del på to dølahester. De var veldig morsomme. De var på ingen måte trege, og de var brukbare både til dressur, sprang og tur. Hvis jeg skulle finne på å gjenoppta hesteinteressen om noen år, ville denne rasen stått høyt oppe på listen, siden jeg ikke ville gått tilbake til seriøs dressurridning, slik jeg drev med før i tiden, men ridd mer for moro.
Gjest Borghild Skrevet 17. desember 2007 #18 Skrevet 17. desember 2007 Islandshest er det eneste som duger spør du meg.
Gjest Lilleulv Skrevet 17. desember 2007 #19 Skrevet 17. desember 2007 Jeg føler det er Kaldblods, døl eller haflinger som er de mest aktuelle rasene, samtidig som jeg kommer til å ha øynene oppe for de andre rasene som er nevnt også i tilfelle den perfekte hesten for meg er en av de:) Jeg har utroolig sansen for haflinger. synes de virker så stødige på foten og trivelige, også er de pene. men noen av de er i minste laget... måtte hatt en litt stor haflinger i så fall.
lolita90 Skrevet 17. desember 2007 #20 Skrevet 17. desember 2007 jeg har ridd siden jeg var 3 år.... og likte best fjordingene og døla hestene på rideskolen... de er trygge, og gode og sitte på... og jeg kjenner mange som deltar med fjordinger i sprang... så jeg vil anbefale fjording... lykke til med valget
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå