Gå til innhold

Vet du hva barnet ditt gjør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med litt større barn: hvor god oversikt har dere over barnas liv? Jeg tenker på venner, hva de driver med når de er ute, prosjekter de har på fritiden osv. Har barna en egen del av livet der du ikke blander deg inn? Noen (spesielt politiet, har jeg lagt merke til) mener jo at man bør ha god kontroll på alt det ens barn driver med til enhver tid. Jeg er ikke så sikker på at det er det beste at ungdom nektes voksenfrie rom, men samtidig så er det jo definitivt nødvendig å følge med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var selv en person som ikke var helt go, da jeg var "liten".

Så jeg har litt antenner ute. Men mine barn har en så pass bra oppvekst at jeg føler det ikke er riktig så ille som da jeg var liten.

Jeg føler med og jeg er temmelig streng. Når jeg setter beina ned og sier i fra så VET de at jeg mener alvor. De vet at når mamma hever stemmen så er det ille. Jeg mener at å følge med er det beste. Logger meg inn nesten hver uke på 12 åringens mail. Jeg også ser an venner og velger dem. Om noen var drittsekker så hadde jeg nektet henne. Selv om hun er 12 år eller var 16 år.

Det er vår plikt om mange naive mødre tenker på barnas rettigheter for å si det mildt. Det er vår plikt å sette grenser, det er vår plikt.

I dag finnes det altfor sløve mødre. I gata var jeg den eneste moren som faktisk gadd å involvere seg. De andre satt og så på tv. EN SKAM!

Skrevet
Jeg mener at å følge med er det beste. Logger meg inn nesten hver uke på 12 åringens mail. Jeg også ser an venner og velger dem.

Det du gjør her er å ta fra datteren din hennes privatliv. Det skal du være forsiktig med.

"Man skal ikke slippe en valp løs, for da rømmer den. Man skal heller ikke binde den så hardt fast at den ikke kan bevege seg som den vil, for da vil det gjøre det den kan for å rømme. Valpen skal ha et langt og fritt bånd."

Det blir kanskje litt søkt å sammenligne barneopdragelse med en hund, men konseptet er det samme. La datteren din få velge venner som hun vil, det blir hun bare sterkere av så lenge du står opp som en god og trygg rollemodell.

Skrevet
Dere med litt større barn: hvor god oversikt har dere over barnas liv? Jeg tenker på venner, hva de driver med når de er ute, prosjekter de har på fritiden osv. Har barna en egen del av livet der du ikke blander deg inn? Noen (spesielt politiet, har jeg lagt merke til) mener jo at man bør ha god kontroll på alt det ens barn driver med til enhver tid. Jeg er ikke så sikker på at det er det beste at ungdom nektes voksenfrie rom, men samtidig så er det jo definitivt nødvendig å følge med.

Det er ikke snakk om å nekte barn "voksenfrie rom", men å på et tidlig tidspunkt forklare deb tøffe hverdagen de kan komme til å møte.

En av våre unger tok i helgen bussen til et kjøpesenter ikke langt unna. Dette ble gjort mot mitt ønske og mot det vi tidligere har avtalt ettersom avtalen går ut på at barna skal ha et klart og konsist mål med det å dra på slike kjøpesenter. For noen få år siden gikk politiet ut og advarte mot at barn ned i 10-12 års alderen benytter slike senter som oppholdsted.

Desverre endte hele saken med en voksenkonflikt fordi ex'en mener barna godt kan få være på slike kjøpesenter, og ettersom det var hennes helg var det umulig for meg å nekte det. Isteden endte det med munnhuggeri mellom mor og far.

Jeg tror det er viktig at vi som foreldre følger med og vet å sette grenser der vi til enhver tid mener grensen bør gå. Men hvis vi ikke forstår hvilke problemer som kan oppstå vil vi naturligvis også ha problemer med grensesttingen.

Det er ikke ett svar på spørsmålsstillingen din som er riktig. Barn og foreldre er forskjellig. Det samme er miljøet rundt oss. Men farene kan være like store selv om problemene på et fiskevær i Nord Norge er anderledes enn problemstillingene på Karl Johan i Oslo.

Skrevet
Logger meg inn nesten hver uke på 12 åringens mail. Jeg også ser an venner og velger dem. Om noen var drittsekker så hadde jeg nektet henne.

Hvis du skal ta slike avgjørelser for datteren din, vil hun ikke utvikle egen dømmekraft i tilstrekkelig grad, og gå rett på trynet den dagen du ikke er der for å fortelle henne hva hun skal gjøre.

Jeg er enig i at man skal ha en viss oversikt over hva som foregår, men tenåringer må få lov å prøve og feile litt selv. Man kan ikke beskytte barna sine mot alt, og det bør man ikke heller.

Hva gjør du den dagen du ikke får sjekke datteren din sin mail lengre? For hvis datteren din er et normalt oppegående barn, så kommer den snart..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...