Gå til innhold

Har unndratt et stort skattebeløp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 24 år som for to år siden solgte jeg en leilighet hvor jeg satt igjen med en god gevinst. Jeg har ingen god unnskyldning for dette, men jeg skattet aldri av beløpet. Har siden da slitt med enormt dårlig samvittighet, mye fordi pengene er brukt opp og jeg aner ikke hvordan jeg skal få betalt tilbake. For jeg SKAL og må betale tilbake! Klarer ikke å leve med en slik hemmlighet. Den tærer på meg hver eneste dag, og får meg tidvis langt ned i kjelleren. Ingen andre enn jeg som vet dette. :gråte:

Likningskontoret har aldri kontaktet meg om dette, men jeg er livende redd den dagen skal komme. Hvordan kan jeg selv gå frem for å ordne opp i denne saken? Kan jeg risikere å måtte betale enda mer fordi jeg ikke har betalt inn til likningskontoret samme året som jeg solgte? Hva slags rettigheter har jeg egentlig? Hvem kontakter jeg?

Takker for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Come To Big Mama
Skrevet

Er du sikker på at du SKAL skatte av beløpet? Hvis du har eid og bodd i leiligheten i mer enn 12 av de siste 24 månedene før salget, trenger du ikke skatte av gevinsten.

Skrevet

Ja, jeg er helt sikker på at jeg skal skatte av beløpet. Jeg kjøpte den før den var ferdig bygget, men videresolgte den i stedet for å flytte inn da den stod klar...

Kommer jeg til å bli straffet dersom jeg melder meg nå, to år senere? Og hva gjør jeg dersom jeg ikke klarer å betale beløpet? Det jeg skylder har jeg regnet er rundt 100 000 kroner...

Gjest rikkerikke
Skrevet

Om det er slik at du virkelig ønsker å betale tilbake, så foreslår jeg at du skriver et brev til Likningskontoret hvor du skulle skattet til. Informer dem om hva som har skjedd, din økonomiske situasjon pr. i dag, og et forslag til hvor mye du kan betale i måneden.

Skrevet

Jeg vet at det er fullt mulig at det jeg har gjort ikke blir oppdaget, men klarer ikke å leve med å ha et slikt beløp uoppgjort. Så jeg ønsker å gjøre det!

Tenker jeg skriver et brev til Likningskontoret. Hvis det er slik at jeg blir straffet med et ekstra beløp, så får jeg bare ta støyten. Heller det enn å gå rundt og føle at livskvaliteten blir svekket. Men er det noen som kan si noe om hva som evt. kan komme til å møte meg?

Gjest lillebøll
Skrevet

Uansett er de nok mildere siden du melder deg, enn vis de må hale deg inn.

Hva med å si at du først nå forsto at du burde ha skattet?

Skrevet

Jeg forstår ikke helt...

1) Når man eier en leilighet er man eier, stemmer ikke det?

2) Eieren betalte for å eie leiligheten, stemmer ikke det?

3) Eieren har betalt og betaler inntektsskatt, stemmer ikke det?

4) Eieren betalte skatter og avgifter da den ble eier, stemmer ikke det?

Likevel skylder man staten penger når man som eier velger å selge leiligheten?

Jeg forstår ikke. Kan noen forklare hvorfor det er slikt? Det høres ikke logisk ut.

:forvirra::overrasket::klaske::roll::sinna::sinnatagg::rope::sjokkert:

Gjest lillebøll
Skrevet
Jeg forstår ikke helt...

Jeg forstår ikke. Kan noen forklare hvorfor det er slikt? Det høres ikke logisk ut.

Får å få folk til å bo i leilighetene og ikke spekulere i leilighetskjøp?

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg forstår ikke helt...

Det var en periode på ca begynnelsen av 90-tallet da boliger var veldig billige og da det ble spekulert i å kjøpe opp bolig billig for så å selge dyrt. Det er jo selvsagt ikke noe galt med dette i seg selv, bortsett fra at det presser prisene opp for de som ikke ønsker noe annet enn å kjøpe seg et sted å bo. Dermed ble det slik at man må bo i leiligheten i et år for å unngå gevinst beskatning når den selges. Kjøper du leilighet uten å bo der selv og selger etter 3 måneder må du altså skatte av gevinsten. Såvidt jeg vet må du da altså betale 28% skatt av det beløpet du tjente på å selge boligen (hvis du fikk mer for den da du solgte enn når du kjøpte).

Gjest Gjest_smofie_*
Skrevet

Uff, ja skjønner at du er bekymret for dette..Ihvertfall nå etter at Oslo kommune har satt inn flere etterforskerer på dette området etter at det har blitt avdekket en enorm svindel på skatteundragelse ved leilighetskjøp.

Til nå her et 20 talls personer blitt oppdaget, med en unndragelse på tilsammen 30 millioner kr. Tipper ligningsmyndighetene vil få flere henvendelser den neste tiden.

.......................

Skrevet

Kanskje du kan ta en anonym telefon til likningskontoret og spørre?

Skrevet
(...) For jeg SKAL og må betale tilbake! Klarer ikke å leve med en slik hemmlighet. Den tærer på meg hver eneste dag, og får meg tidvis langt ned i kjelleren. Ingen andre enn jeg som vet dette. :gråte:

Hvem kontakter jeg?

Du kontakter Ligningskontoret og sier at du ikke skjønte dette før nå!

Kommer jeg til å bli straffet dersom jeg melder meg nå, to år senere? Og hva gjør jeg dersom jeg ikke klarer å betale beløpet? Det jeg skylder har jeg regnet er rundt 100 000 kroner...

Du blir ikke straffet med bøter eller fengsel om det var det du tenkte på! Det kan jeg ikke tenke meg, spesielt ikke når du sier i fra så de slipper å lete deg opp!

Du må betale tilbake det du skylder i skatt, og dette får du en nedbetalingsplan for å klare vil jeg tro :)

Skrevet

Jeg kan ingen ting om det, men ville ønske deg lykke til og jeg føler masse med deg!

Gjest Helen Parr
Skrevet
Jeg forstår ikke helt...

Det er 28 % skatt på kapitalinntekt i Norge. Dersom man har hatt gevinst ved salg av leilighet man ikke har oppfylt bokravene til, er dette kapitalinntekt som skal beskattes. Helt i tråd med resten av skattesystemet vårt.

Hva er det du ikke forstår?

Gjest Gjest_Lotten_*
Skrevet
Jeg er ei jente på 24 år som for to år siden solgte jeg en leilighet hvor jeg satt igjen med en god gevinst. Jeg har ingen god unnskyldning for dette, men jeg skattet aldri av beløpet. Har siden da slitt med enormt dårlig samvittighet, mye fordi pengene er brukt opp og jeg aner ikke hvordan jeg skal få betalt tilbake. For jeg SKAL og må betale tilbake! Klarer ikke å leve med en slik hemmlighet. Den tærer på meg hver eneste dag, og får meg tidvis langt ned i kjelleren. Ingen andre enn jeg som vet dette. :gråte:

Likningskontoret har aldri kontaktet meg om dette, men jeg er livende redd den dagen skal komme. Hvordan kan jeg selv gå frem for å ordne opp i denne saken? Kan jeg risikere å måtte betale enda mer fordi jeg ikke har betalt inn til likningskontoret samme året som jeg solgte? Hva slags rettigheter har jeg egentlig? Hvem kontakter jeg?

Takker for alle svar.

Du kontakter likningskontoret i den kommunen leiligheten ligger.

Ja likningskontoret kan straffe deg, men heldigvis har lovgiver ønsket at "angrende syndere" skal kunne gjøre opp for seg uten at det koster dem for mye. Derfor er det en bestemmmelse i ligningsloven som sier at tilleggsskatten kan nedsettes eller falle helt bort dersom du retter likningen din (selvangivelsen) før kontrolltiltak er satt i verk fra likningskontoret. Det følger av likningspraksis at tilleggsskatten i disse tilfellene ikke skal settes høyere enn 1% av den skatten som faller på gevinsten. Vanligvis skal tilleggsskatt settes til 30, 45 eller 60 %, så reduksjonen for angrende syndere er stor. De betaler 28 % skatt på gevnisten.

Skrevet

Du vil ikke bli straffet med tilleggsskatt eller fengsel hvis du selv melder om det. Det er jeg helt sikker på. Skatte myndighetene ønsker at folk selv rapporterer om slike ting.

Det beste er å ta kontakt med din ligningskontor og forklare saken. De er veldig behjelpelige med å finne løsninger på å betale dette tilbake, hvis det er vanskelig for deg å betale tilbake alt på en gang.

Skrevet

Lev heller nede i deppekjelleren din noen år til. Det er en tid på 10 år de kan gå tilbake og ta deg. Etter det har gått 10 år så er du "fri"

Du hadde vel ca 360.000 i gevinst. Litt rart futen ikke fikk snurten av deg da du gasset deg med disse pengene....

Nei, kjøp heller noe antidepressive piller på nettet og ikke tenk mer på dette.. ;)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvis du har bestemt deg for å betale tilbake, bør du melde fra så fort som mulig, og lage en avtale. For folk flest er 100 tusen en sum som er rimelig grei og hoste opp...(banklån m.m?)

For hvis du blir tatt, vil du nok få straff. Både økonomisk og på rullebladet.

Skrevet

Takker for alle svar.

Slapp av . Du skal ikke skatte av dette. tror du dette har kommet til å gått likningskontoret forbi... De vet alt om deg. Sov godt inn i det nye året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...