Gå til innhold

Skokoladekrem til Sara Bernhard

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg laget sjokoladekremen til Sara Bernhardkaker i går, da jeg tok den fra nå finnes den ikke stiv.

Kan jeg koke den opp på nytt i håp om at den skal stivne?

Den er rennende...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv oppskrifta og hva du gjorde. Det finnes nemlig flere oppskrifter på den.

Skrevet

Jeg skulle koke opp 1/3 liter fløte, det gjorde jeg, så skulle 100 gram sjokolade smeltes i fløten, det gjorde jeg.

Deretter skulle det stå kaldt noen timer, helst over natten. Den har stått kaldt i kjøleskapet siden i går ettermiddag.

Gjest rikkerikke
Skrevet

Høres litt rart ut at kremen skulle bli stiv av bare å koke den opp og smelte i sjokolade.. sikker på at ikke du skal vispe noe her når den nå er kald? Sjokoladekrem til Sahra bernard er jo "fluffy"...

Skrevet

Jeg tror du må bruke mer sjokolade for at den skal stivne.

Skrevet

:flau:

Jeg har brukt matfløte og ikke kremfløte.

Ikke rart den ikke er stiv.

Sånn kan det gå når man ikke er så flink på kjøkkenet. :)

Skrevet
Godt du fant feilen da. Lykke til!

Takk.

Jeg får kjøre innom en butikk i ettermiddag og kjøpe matfløte, så blir det julekaker på meg også :fnise:

Skrevet
Jeg skulle koke opp 1/3 liter fløte, det gjorde jeg, så skulle 100 gram sjokolade smeltes i fløten, det gjorde jeg.

Deretter skulle det stå kaldt noen timer, helst over natten. Den har stått kaldt i kjøleskapet siden i går ettermiddag.

Så må du piske den som du pisker vanlig kremfløte. Den blir ikke stiv av seg selv, ikke en gang med sjokolade i. ;)

Skrevet

hmm. når jeg lager sara bernhard kake, lager jeg en smørkrem med sjokolade og så smeltet sjokoladelag på toppen, tror ikke det var pisket krem i den. men det er sikkert mange oppskrifter på den også også.. er i alle fall veldig populær...

Skrevet (endret)
Så må du piske den som du pisker vanlig kremfløte. Den blir ikke stiv av seg selv, ikke en gang med sjokolade i. ;)

Å joda. Iallefall for meg. Jeg bruker en kartong (1/3 dl kremfløte) og med to plater 70% kokesjokolade (Freia, 200 g tilsammen) blir den veldig stiv etter en natt i kjøleskapet. Så stiv at jeg må røre den litt til for å få den igjennom kakesprøyten.

Før jeg begynte å bruke 70% kokesjokolade måtte jeg piske røren og/eller har i litt mer sjokolade dagen etter for at den skulle bli bra.

Endret av skrue
Gjest Eurydike
Skrevet

Skrue: Det der hørtes så interessant/fristende ut at jeg ble nysgjerrig på resten av oppskriften din! :)

Skrevet

Fra min matperm:

Sarah Bernard (32 stk)

Marsipanbunn

500 g ferdig marsipan (lilla type, 50% mandler). Obs., en pakke er 400g

Marsipanen kjevles ut til 1 cm tykkelse og så trykker man ut kaker med en diameter på ca 4.5 cm med et egnet glass. Kakene stekes midt i ovnen på 210 grader i ca 7 minutter. Målet er at kakene skal være myke inni med en litt hard skorpe. Kakene legges i kjøleskap slik at de er kalde når man har på trøffelkremen. Jeg lager dem dagen før.

Trøffelkrem

1/3 liter kremfløte (en kartong)

200 g mørk sjokolade (for eksempel 75% Freia kokesjokolade)

100 g mørk sjokolade ekstra i tillfelle man må spe på.

Kok opp fløten og tilsett 200 g grovhakket sjokolade. Trekk kjelen til siden og rør om til sjokoladen har smeltet. Kjøl ned og sett i kjøleskap til dagen etter. Dette vil tykne kremen. Når man skal bruke kremen må den være så stiv at kan bygge en kjegleformet hatt (ca 2 cm høy) som ikke synker sammen.

Om kremen ikke er stiv krem etter en dag i kjøleskapet, kan man enten piske kremen litt og/eller smelte 100 g sjokolade til og blande inn i kremen. Dette vil føre til noen små sjokoladeklumper da litt av den smeltede sjokoladen størkner før jeg klarer å røre den ut. Dette synes jeg er en fin konsistens og jeg foretrekker det. Kremen vil bli stiv nok når man rører inn den ekstra sjokoladen.

Sjokoladeglasur

200-300g mørk sjokolade

Litt smør.

Jeg har brukt 1x Valrhona Grand Cru 64% (200 g) og 0.5x 75% Freia kokesjokolade (50 g). Da var smør ikke nødvendig.

Smelt sjokolade og eventuelt litt smør slik at massen blir løs nok. Dypp kakene i massen slik at kjeglen blir dekket av sjokolade. Man trenger ikke all sjokoladen (antagelig bare 150 g), men man må ha nok til at man kan dyppe alle kakene i massen. Frys ned det som blir til overs.

Pynt med hvit sjokolade om ønskelig. Smelt og sprøyt spiraler el. på kjeglene.

Sett kakene i kjøleskapet. Når sjokoladen har størknet kan kakene lagres i dypfryser, men jeg synes kjøleskap er best. Holder minst en uke i kjøleskap.

Gjest Eurydike
Skrevet

Tusen takk skrue - dette hørtes veldig godt ut! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...