Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #81 Skrevet 16. desember 2007 Og det er denne ene tingen jeg opprinnelig reagerte på i hele denne tråden - at man ikke kan eller vil bli glad for en veldedig gave. Det er det jeg synes er litt trist. (Takk, nextlife!) Jeg anser ikke at en person gir penger til et veldedig formål og skriver en annens person navn på donasjonen som en gave til personen hvis navn står på donasjonen. Noe av det jeg synes er mest stas med julen er å pakke opp pakker. En ting. Noe jeg kan klemme og riste på, og være spent på hva som er inni. Å få en konvolutt med "vi har gitt en pengegave til noen andre enn deg" er nedtur... Ikke fordi jeg ikke unner dem som får gaven å få den, men julen er jo liksom eneste gangen i året jeg får faktisk pakker, da. Er det så utrolig egoistisk å ville ha én dag i året hvor jeg får en pakke? På bursdagen min får jeg som regel penger. Så kan jeg selv velge om jeg vil gi til veldedighet, og til hvem jeg i så tilfelle vil gi. For meg blir det omtrent som om jeg blir invitert på julemiddag, bare for å oppleve at når vi skal sette oss til bords annonserer vertene at "siden vi strengt tatt ikke trenger noe annet enn vann å drikke, og det er masse næring i brødskive med brunost har vi i år bestemt oss for å servere dette, og gi pengene vi sparer til et veldedig formål". Selv om brødskive med vann faktisk er mer enn nok til at jeg overlever, det er faktisk det jeg spiser til vanlig, så synes jeg likevel at jeg må få lov til å være litt skuffet uten at jeg skal bli anklaget for å være egoistisk og å ikke unne de fattige barna i afrika noe som helst. Det finnes folk som lider, men det må da vel være lov å ønske seg én dag i året hvor man får lov til å ønske seg noe til seg selv også?
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #82 Skrevet 16. desember 2007 Om du kjøper den boka silmaril nevnte i sitt første inlegg så er det et bra alternativ.Vansklistilte får glede og mottaker får en glede gave som er bra lesestoff. Jeg synes ikke den boken er bra lesestoff... Hos meg hadde den stått urørt i hyllen og samlet støv, og faktisk bare vært unødvendig papir. Da kunne de like gjerne bare gitt penger og spart miljøet ved å ikke trykke boken.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #83 Skrevet 16. desember 2007 Alternative "gaver" høres råkjipt ut og tar hvertfall bort min glede ved julen.
Gjest Silmarill Skrevet 16. desember 2007 #84 Skrevet 16. desember 2007 Jeg synes ikke den boken er bra lesestoff... Hos meg hadde den stått urørt i hyllen og samlet støv, og faktisk bare vært unødvendig papir. Da kunne de like gjerne bare gitt penger og spart miljøet ved å ikke trykke boken. Har du lest den boka, eller er det bare noe du antar?
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #85 Skrevet 16. desember 2007 Har du lest den boka, eller er det bare noe du antar? Jeg har sett på den og bladd i den. Jeg kjeder vettet av meg med slike bøker, det er overhodet ikke denslags lesestoff jeg liker. Beklager, ikke alle liker "gripende historier fra virkeligheten". Da foretrekker jeg å gi pengene uten å få noen bok, så kan jeg heller gå på biblioteket og låne meg noe jeg faktisk liker å lese.
Gjest Silmarill Skrevet 16. desember 2007 #86 Skrevet 16. desember 2007 (endret) Jeg har sett på den og bladd i den. Jeg kjeder vettet av meg med slike bøker, det er overhodet ikke denslags lesestoff jeg liker. Beklager, ikke alle liker "gripende historier fra virkeligheten". Da foretrekker jeg å gi pengene uten å få noen bok, så kan jeg heller gå på biblioteket og låne meg noe jeg faktisk liker å lese. Bra at du kjøpte den da, eller eieren av boka kjøpte den! Selgeren fikk jo kr.50; av salget.... Endret 16. desember 2007 av Silmarill
Cata Skrevet 16. desember 2007 #87 Skrevet 16. desember 2007 Om du kjøper den boka silmaril nevnte i sitt første inlegg så er det et bra alternativ.Vansklistilte får glede og mottaker får en glede gave som er bra lesestoff. Det er sikkert en bra bok, men siden mine potensielle mottakere ikke bor i Oslo og har null forhold til den byen så tror jeg kanskje at interessen for boka ville vært deretter. Men er enig i at det kunne vært aktuell presang for noen som faktisk hadde et forhold til byen.
Tabris Skrevet 16. desember 2007 #88 Skrevet 16. desember 2007 Det er også mulig å kombinere veldedige gaver med en fysisk gjenstand for de som vil ha "noe" å pakke inn bortsett fra et informasjonskort. Evt. kan veldedig gave gis i tillegg til en annen gave, og ikke i stedet for. Det er flere muligheter her.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #89 Skrevet 16. desember 2007 Det er også mulig å kombinere veldedige gaver med en fysisk gjenstand for de som vil ha "noe" å pakke inn bortsett fra et informasjonskort. Evt. kan veldedig gave gis i tillegg til en annen gave, og ikke i stedet for. Det er flere muligheter her. Som tillegg til en annen gave synes jeg det er ok, ja, såfremt det ikke er til en person man -vet- virkelig trenger noe selv. Og såfremt man har brukt hodet litt i valg av organisasjon. Jeg hadde blitt illsint hadde noen satt mitt navn på en donasjon til Frelsesarmeen, men en gave til Dyrebeskyttelsen eller Kreftforeningen hadde jeg hatt mer sansen for.
estrella Skrevet 16. desember 2007 #90 Skrevet 16. desember 2007 Jeg syns at slike gaver er geniale, og jeg har selv kjøpt(kun en gave da..), og ønsket meg slike alternative gaver. Grunnen til at jeg ikke støtter slike ting hele året er fordi jeg ikke har råd, så når det er jul, har jeg ikke noe imot å ønske meg det, fordi da får noen som har mer utbytte for en slik gave enn meg. Selvfølgelig liker jeg å få gaver, men jeg trenger ikke få "vanlige" gaver av alle hele veien. Jeg kjøper jo ikke slike alternative gaver til søsken eller venner, fordi jeg vet at de ikke hadde likt det, men til foreldrene mine har jeg gjort det(nå ønsker de seg alltid snille unger, men det er et ganske vanskelig ønske ).
Gjest Silmarill Skrevet 16. desember 2007 #91 Skrevet 16. desember 2007 (endret) Uaansett hva vi gir i gave så er det tanken bak som teller Vil dere ta dere tid til å se litt på denne videoen MÅ ha lyd! Endret 22. desember 2007 av Silmarill
Gjest Dolce Skrevet 16. desember 2007 #92 Skrevet 16. desember 2007 Jeg personlig hadde blitt glad for et kort el.l. som viser at julegavegiveren har donert penger til en veldedig organisasjon i mitt navn - men jeg har forståelse for at mange ikke synes noe om slikt. Jeg gir ikke slike "gaver" til andre enn familie og nære venner som jeg vet synes det er en fin "gave" å få.
Gjest Bond Skrevet 16. desember 2007 #93 Skrevet 16. desember 2007 (endret) Jeg kan godt si at hvis det hadde vært det jeg hadde fått fra samboeren, hadde ikke jeg vært særlig gla. Ja, kanskje egoistisk, men jeg og liker pakker. Og overraskelser! Hvis det da skulle være mennesker som ellers har alt - kanskje. Men vi gjør ikke gaver til mange uansett - bare nærmeste familie (foreldre og søskene og de få besteforeldre som er igjen). Ut av dem er det alltid noe jeg kan tenke som hadde vært fint. Det er ikke det an en skulle bruke mye penger, men det er tanken! Å kjøpe en høne viser jo ikke spesielt omtanke om den som får, synes jeg. For den som får hønen ja, men ikke så mye for den som får kortet. Det betyr ikke at jeg har noe i mot å gi, men jeg kan gjøre det (og vi gjør jo vårt lille bidrag i flere organisasjoner) i andre sammenheng enn de få julegaver vi kjøper. Endret 16. desember 2007 av mrs_bond
Brunhilde Skrevet 16. desember 2007 #94 Skrevet 16. desember 2007 Det jeg ikke skjønner helt er hvorfor man absolutt skal ha noen konkret (som disse geitene) å gi når man gjør det på denne måten. Er det liksom ikke bra nok å gi et ikke-øremerket beløp til en organisasjon? Det er egentlig det du gjør når du kjøper en geit, en flokk kyllinger eller lignende. Hvis du leser litt på denne siden så får du litt mer forklaring. Det er altså få, kanskje ingen, som fysisk får en geit selv om du (tror du) kjøper en, noe Kirkens Nødhjelp også har fått kritikk for å ikke opplyse klart nok om.
flickan Skrevet 17. desember 2007 #95 Skrevet 17. desember 2007 Det er egentlig det du gjør når du kjøper en geit, en flokk kyllinger eller lignende. Hvis du leser litt på denne siden så får du litt mer forklaring. Det er altså få, kanskje ingen, som fysisk får en geit selv om du (tror du) kjøper en, noe Kirkens Nødhjelp også har fått kritikk for å ikke opplyse klart nok om. Jeg kjøpte en slik gave til farfar i fjor da jeg ble "revet med" av kampanjen og synes det var flott at man kunne gi noe helt konkret til de fattige. Hadde nemlig lest om penger som forsvant i det store sluket og ønsket ikke å bidra til det. Tanken på å kjøpe noe helt konkret var helt avgjørende for mitt bidrag. Idet store og det hele ble jeg veldig revet med som sagt og hadde ikke tenkt spesiet gjennom hva jeg faktisk gjorde. Jeg kommer aldri til å gi en slik gave igjen. Jeg er enig i at det er en uting å gi i andres navn, dersom man ikke har en positiv bekreftelse på at personen faktisk ønsker å støtte den spesielle organisasjonen i det aktuelle tidsrommet. Jeg vil sammenlikne det med å signere en underskriftskampanje i andres navn. Det hjelper ikke hvor godt formålet er. Et annet viktig argument for meg er at jeg synes man selv skal forsake noe, ikke ta fra andres "konto". Jeg skammer meg nesten over at jeg gav til farfar i fjor. Ikke visste eg om han støttet kirkens nødhjelp. Ikke tenkte jeg på at farfar ikke får gaver fra så mange, og (kanskje) ser på gaver ra barnebarn som et høydepunkt. Jeg gjorde det litt av latskap, fordi jeg ikke klarte å komme på noe til mannen som "har alt". Jeg synes formålet var godt. Jeg lettet min egne dårlige samvittighet for at jeg i min studenttiværelse ikke gir til veldedighet for ofte.. Følte faktisk at jeg selv hadde vært veldig snill, all den tid jeg faktisk ga i farfars navn. Men for all del, tror farfar synes det ar helt greit, så dette har ingenting med hans reaksjon å gjøre. Men neste gang jeg ga til veldedighet gjorde jeg det i eget navn, mye bedre.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2007 #96 Skrevet 17. desember 2007 Uaansett hva vi gir i gave så er det tanken bak som teller Vil dere ta dere tid til å se litt på denne videoen MÅ ha lyd! http://youtube.com/watch?v=Hx3Lg9Q8OiE For noen kontraster Noe å tenke på i disse frotsetider og gavebyttetider
Gjest Raptuza Skrevet 17. desember 2007 #97 Skrevet 17. desember 2007 I ei anna alternati-gate: eit år gav eg og mannen min ei annerledes gave ti hans 2 bestemødre. Vi spanderte kake og kaffi på ein hyggelig restaurant som julegåve det året. Så kom dei seg litt ut og koste seg litt!! På julekvelden fekk dei ein vakker heimelaga invitasjon/meny å pakka opp! Syns det var koselig å gje og trur damene satte pris på det! Berre for å nevna at alternative julegåver treng ikkje berre vera veldedighet. Bruk fantasien!!!
Kosemose Skrevet 17. desember 2007 #98 Skrevet 17. desember 2007 Jeg kjøpte en slik gave til farfar i fjor da jeg ble "revet med" av kampanjen og synes det var flott at man kunne gi noe helt konkret til de fattige. Hadde nemlig lest om penger som forsvant i det store sluket og ønsket ikke å bidra til det. Tanken på å kjøpe noe helt konkret var helt avgjørende for mitt bidrag. Idet store og det hele ble jeg veldig revet med som sagt og hadde ikke tenkt spesiet gjennom hva jeg faktisk gjorde. Jeg kommer aldri til å gi en slik gave igjen. Jeg er enig i at det er en uting å gi i andres navn, dersom man ikke har en positiv bekreftelse på at personen faktisk ønsker å støtte den spesielle organisasjonen i det aktuelle tidsrommet. Jeg vil sammenlikne det med å signere en underskriftskampanje i andres navn. Det hjelper ikke hvor godt formålet er. Et annet viktig argument for meg er at jeg synes man selv skal forsake noe, ikke ta fra andres "konto". Jeg skammer meg nesten over at jeg gav til farfar i fjor. Ikke visste eg om han støttet kirkens nødhjelp. Ikke tenkte jeg på at farfar ikke får gaver fra så mange, og (kanskje) ser på gaver ra barnebarn som et høydepunkt. Jeg gjorde det litt av latskap, fordi jeg ikke klarte å komme på noe til mannen som "har alt". Jeg synes formålet var godt. Jeg lettet min egne dårlige samvittighet for at jeg i min studenttiværelse ikke gir til veldedighet for ofte.. Følte faktisk at jeg selv hadde vært veldig snill, all den tid jeg faktisk ga i farfars navn. Men for all del, tror farfar synes det ar helt greit, så dette har ingenting med hans reaksjon å gjøre. Men neste gang jeg ga til veldedighet gjorde jeg det i eget navn, mye bedre. Akkurat sånn var det med meg i fjor også, og akkurat sånn tenker jeg på det nå Jeg lurer også litt på dette behovet så mange har for å gi samtidig som det er så viktig at andre får med seg at de har gitt... Det er liksom ikke nok å forsake en ferietur eller en utemiddag og gi i skjul. Nei, man må gjøre det med brask og bram... På andres bekostning. Bittelitt usmakelig etter min mening.
Gjest Opa Skrevet 18. desember 2007 #99 Skrevet 18. desember 2007 Et annet viktig argument for meg er at jeg synes man selv skal forsake noe, ikke ta fra andres "konto". Ikke tenkte jeg på at farfar ikke får gaver fra så mange, og (kanskje) ser på gaver ra barnebarn som et høydepunkt. Jeg gjorde det litt av latskap, fordi jeg ikke klarte å komme på noe til mannen som "har alt". Jeg lettet min egne dårlige samvittighet for at jeg i min studenttiværelse ikke gir til veldedighet for ofte.. Følte faktisk at jeg selv hadde vært veldig snill, all den tid jeg faktisk ga i farfars navn. Jeg er så enig, og jeg tror det du skriver her er grunnen til at mange synes det er en fin gave å GI BORT. (Noen skrev tidligere i tråden at de syntes det var et slit å lete etter noe mottakeren ønsket seg Og det virket som om alternativene var nips og nisser eller doansjon til et veldedlig formål. Bryr man seg så lite kan man jo bare slutte å gi gaver til disse )
The Kitten Skrevet 27. desember 2007 #100 Skrevet 27. desember 2007 Når du gir en gave skal du vise at du verdsetter personen som mottar gaven. Det er derfor viktig å ta det til seg når en person blir sur for å ha fått en alternativ gave. Det er ikke nødvendigvis det at en skal ha en fysisk gave, det er ikke det materielle det står på, det er følelsen av å være glemt eller oversett. Det virker på meg som om mange gir alternative gaver uten å tenke over hvordan mottakeren reagerer, og uten å i det hele tatt bry seg om mottakerens reaksjoner. De gir alternative gaver kun for å lette sin egen samvittighet!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå