Gjest smotti Skrevet 16. desember 2007 #41 Skrevet 16. desember 2007 Ponget med innlegget mitt var ikke at han ga alle sine ting til veldedighet. Men at han gjør det på" dine vegne".
Gjest M3 Skrevet 16. desember 2007 #42 Skrevet 16. desember 2007 Bare lurer på en ting. Til dere som er sykelig opptatt av disse alternative gavene... Tenkt situasjon: Deres bestefar er godt bort og arven skal deles ut. Dere som er barnebarn blir innkalt til advokaten for utdeling av arveoppgjør. Men istedet for at du får 500 k så gir han alle penger/eiedeler til de som bor i ett fattigt land. Og dette gjør han i ditt navn... Hadde ike dere blitt litt snurt engang?? Hadde ikke blitt snurt, men tenkt at min bestefar var en rettferdig mann. Han gir til de som ikke har noe istedenfor å gi til dem som har det godt fra før. Det er flott gjort! Jeg hadde heller sørget over tapet av min bestefar, enn å bli snurt fordi jeg ikke fikk noen penger etter han! Hans valg skal respekteres uten sure miner. Du da, hadde du blitt snurt? Døden handler ikke om å tenke penger etter den avdøde slektningen!
Gjest Tulipa Skrevet 16. desember 2007 #43 Skrevet 16. desember 2007 Jeg hadde ikke blitt snurt for noe slikt, for det er ikke mine penger og jeg mener at min bestefar fikk bestemme selv hva han ønsket å gjøre med sine penger. Men han burde ikke gitt de i mitt navn, for jeg har jo ikke fått bestemme det. Han burde gitt pengene i sitt eget navn. Nettopp - og det samme bør man gjør med julegaver også.
Tabris Skrevet 16. desember 2007 #44 Skrevet 16. desember 2007 (endret) Til dere som er mot veldedige gaver fordi man ikke har fått bestemme selv - er dere da mot gaver som mottaker ikke har ønsket seg? Da har man heller ikke fått bestemme selv, og man er "tvunget" til å ta mot noe man ikke har bestemt selv hva er. Endret 16. desember 2007 av Tabris
Gjest smotti Skrevet 16. desember 2007 #45 Skrevet 16. desember 2007 Hadde ikke blitt snurt, men tenkt at min bestefar var en rettferdig mann. Han gir til de som ikke har noe istedenfor å gi til dem som har det godt fra før. Det er flott gjort! Jeg hadde heller sørget over tapet av min bestefar, enn å bli snurt fordi jeg ikke fikk noen penger etter han! Hans valg skal respekteres uten sure miner. Du da, hadde du blitt snurt? Døden handler ikke om å tenke penger etter den avdøde slektningen! Kjære mennesk. Jeg hadde ikke likt at han hadde gitt det i MITT navn, noe som var poenget med hele innlegget.Jeg mener at folk skal selv få bestemme hva som gjøres i deres navn, på samme måte som med med veldedighets gaver. Og selvfølgelig handler det ikke om penger, det var snakk om ett eksempel, og det var det første som dukka opp.
Gjest smotti Skrevet 16. desember 2007 #46 Skrevet 16. desember 2007 Til dere som er mot veldedige gaver fordi man ikke har fått bestemme selv - er dere da mot gaver som mottaker ikke har ønsket seg? Da har man heller ikke fått bestemme selv, og man er "tvunget" til å ta mot noe man ikke har bestemt selv hva er. Ja det er jeg imot. Jeg sørger alltid for å gi folk det de ønsker seg så langt det er mulig. Har feks: noen stebesteforeldre som alltid skal gi det motsatte. eks: jeg ønsker meg en ostehøvel, istedet får jeg en potetskreller...
Tabris Skrevet 16. desember 2007 #47 Skrevet 16. desember 2007 Så det viktigste med en julegave er altså ikke å gi, men at mottaker får bestemme selv hva han/hun får?
Gjest Tulipa Skrevet 16. desember 2007 #48 Skrevet 16. desember 2007 Til dere som er mot veldedige gaver fordi man ikke har fått bestemme selv - er dere da mot gaver som mottaker ikke har ønsket seg? Da har man heller ikke fått bestemme selv, og man er "tvunget" til å ta mot noe man ikke har bestemt selv hva er. Nei, det er ikke selve "tingen" jeg er imot - og om det hadde vært det så kan man faktisk bytte en vanlig gave .. Får man en "Geit" så kan man ikke bytte, man får beskjed om at "Du får ingen gave, for vi mener at du har så mange ting at det beste jeg kunne komme på var en "Geit" til trengende. Tenk om personen du gir "Geita" til bruker massevis av penger hver måned på prosjekter som vedkommende har tro på .. og som vedkommende ønsker å støtte? Allikevel skal du komme som en utenforstående og gjøre deg til herre over andre - ved å indirekte si at "du trenger ikke gave, og siden du ser ut til å ikke ha vett til å donere penger selv så har jeg valgt et formål for deg" .. For det er jo det du gjør... Mennesker har masse fordommer mot endel veldedige organisasjoner .. man leser omtrent daglig om penger som ikke kommer fram dit de skal men havner i hendene på diverse diktatorer og terrorister .. Jeg hadde blitt regelrett fly forbanna om jeg hadde funnet ut at noen hadde gitt penger til noe sånt i mitt navn .. Nei - ha såpass tillitt til folk at de kan få velge selv hva de ønsker å gi penger til - og gi av hjertens lyst selv .. Event. kan dere som ønsker det skrive liste hver jul og bursdag over veldedige organisasjoner dere ønsker å støtte ... Da er det DERE som ber om at deres gaver blir gitt organisasjonen og ikke dere som bestemmer hva andre skal støtte.
Gjest smotti Skrevet 16. desember 2007 #49 Skrevet 16. desember 2007 Så det viktigste med en julegave er altså ikke å gi, men at mottaker får bestemme selv hva han/hun får? Og der klarte vi å vri enda litt mer på flisa..... Det viktigste er selvsagt å gi, men er ikke vits i å gi noe piss bare for å gi noe. Da kan man heller bare nøye seg med julekortet. Skal man først gi noe, så kan man jo heller gi noe folk ønsker seg... Ikke hva en selv ønsker seg.....
Gjest Tulipa Skrevet 16. desember 2007 #50 Skrevet 16. desember 2007 Så det viktigste med en julegave er altså ikke å gi, men at mottaker får bestemme selv hva han/hun får? Nei, ikke bestemme hva de skal få - men hva de skal støtte .. For det er det denne saken dreier seg om ..
Gjest smotti Skrevet 16. desember 2007 #51 Skrevet 16. desember 2007 Nei, ikke bestemme hva de skal få - men hva de skal støtte .. For det er det denne saken dreier seg om .. Slenger meg på deg!
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #52 Skrevet 16. desember 2007 Det eneste jeg reagerer på, er de som ikke kan/vil føle glede over en slik gave Tenk hvis du hadde fått en fantastisk fin gave av en venn, som hun/han hadde brukt mye tid på å lage/skaffe. En gave som du virkelig satte pris på, og brukte mye. Av deg fikk din venn en lapp der det stod at noen i Afrika fikk en geit for pengene som kunne blitt brukt på gave til han/henne. Jeg synes en sånn gave er veldig upersonlig og kanskje en litt typisk Natur og ungdom-fanatikers idè om meningsfull og perfekt gave. Jeg grubler vel og lenge, før jeg finner den "perfekte" gave til hver av venninnene mine og familien min. Jeg vet at de får glede av det jeg gir, og det gjør meg selv glad. Gavene jeg mottar er like gjennomtenkte og gode... Jeg forstår ikke hvorfor det må gå via en annen. Vil du gi folk i Afrika en geit, rent vann etc. Gjør det da, men ikke som en gave til en annen person (hvis du ikke vet at h*n setter pris på det). En i klassen min har som prinsipp at han først og fremst støtter hjelp til norske vanskeligstilte (selv om han gir litt til andre, er dette hovedtanken). En Afrika-gave hadde han sikkert syntes var greit, men enda bedre med noe til hjelp for rusavhengige, fattige osv i Norge. Folk tvinges til å være veldedige ved en sånn gave. Det liker jeg ikke... De får ingenting og gir på en måte ingenting. Du bestemmer hvor pengene går, føler deg bra, og forventer at andre deler din entusiasme. Mange er skeptiske til organisasjoner, for vi hører ofte at pengene som sendes ned til Afrika blir brukt til andre ting enn de er ment til, de rike blir rikere, de fattige blir fattige. Hvis en selv og de man kjenner, har alt og egentlig ikke ønsker seg noe spesielt, kan man bli enige om å ikke gi gaver. Gjør noe hyggelig sammen istedet... Ellers finnes det et hav av kreative gavemuligheter for de som "har alt". Jeg kjøpte for noen uker siden en t-skjorte med lekkert trykk til søsteren min. Det kjøpte jeg på en veldedig nettside, så pengene gikk til en god sak. Og gaven satte hun pris på, hun fikk også glede av den...
Gjest JM Skrevet 16. desember 2007 #53 Skrevet 16. desember 2007 Om noen kjøper en veldedig gave fra en organisasjon du hater skjønner jeg problemet, eller om du er prinsippielt imot veldedighet. Ellers ser jeg ikke hvordan det å støtte en veldedig org ved kjøp av en symbolsk gave er noe annerledes enn å støtte et firma ved å kjøpe en ting. Fairtrade er jo også ett alternativ, da får man en ting samtidig som de som har laget tingen har skikkelige forhold. Om du skal handle til noen som har det de trenger og man kjøper en ting for å vise at man har tenkt på dem så er det mye bedre å kjøpe noe som er bra for noen, enn å bare følge blindt.
Tabris Skrevet 16. desember 2007 #54 Skrevet 16. desember 2007 Et par punkter her. 1. Hvis man er en person som bruker mye tid og krefter på veldedige organisasjoner, så er man kanskje også en person som ville blitt glad for en slik gave. Evt. så ser man at det er en person som unner seg selv så lite at man det vil være ekstra positivt å gi en materiell gave til vedkommende. 2. Det vil selvsagt ikke være riktig å gi f.eks en veldedig gave til en religiøs organisasjon til noen man vet er motstander av dette. Jeg vil jo tro at de man gir gaver til kjenner man så godt at man vet litt om dette. (På samme måte som man ikke gir pels til en som er mot pelsdyroppdrett eller fenalår til en vegetarianer). 3. Det kan av og til virke som om noen går inn for å tolke dette så negativt som overhode mulig. Når vi ga en veldedig gave så var det overhodet ikke snakk om mangel på tillit eller fordi vi ikke kom på noe bedre. 4. I denne tråden tror jeg også jeg har funnet ut at det kommer litt an på hvilket syn man har på gaver i det hele tatt. Jeg ser på viktigheten av å gi som høyere enn at mottaker skal bestemme selv hva han/hun får, så sant det ikke er noe som går mot hans/hennes verdier og livssyn. Så jeg setter ikke dette med å "bestemme selv" så høyt som mange andre gjør, så sant det ikke - som sagt - går mot deg jeg nettopp sa. Som regel vil man få materielle gaver fra de fleste andre. Når man da har det så godt som vi har det i Norge, og likevel klarer å bli snurt og forbanna fordi man får en veldedig gave i tillegg til alt det man får fra andre (og har råd til å kjøpe ellers i året selv), ja da synes jeg det begynner å bli rimelig smålig og egoistisk. Har man noe konkret mot en organisasjon, så forstår jeg selvsagt godt det. Men når prinsippet om å "bestemme selv" står høyere enn hva en slik gave faktisk betyr for andre... ja, da synes jeg invidiualismen begynner å gå litt for langt.
Tabris Skrevet 16. desember 2007 #55 Skrevet 16. desember 2007 (endret) Folk tvinges til å være veldedige ved en sånn gave. Kjøper man en materiell ting, så tvinger man folk til å være materielle, Man tvinger dem også til å støtte den butikken du har kjøpt den tingen i. De får ikke selv bestemme hvilken butikk du kjøper gaven i, og dermed heller ikke hva deres penger går til. Så sant man ikke har et konkret prinsipp mot en organisasjon, så synes jeg dette med "bestemme selv" og "tvunget til veldedighet" (!) er argumenter som viser at individualismen og selvsentrertheten i Norge har gått for langt, etter min mening. Endret 16. desember 2007 av Tabris
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #56 Skrevet 16. desember 2007 Skal man først gi noe, så kan man jo heller gi noe folk ønsker seg... Ikke hva en selv ønsker seg..... Ja! Selv om Tabris ville vært i skyene over en sånn gave, trenger ikke andre være det.
Gjest Tulipa Skrevet 16. desember 2007 #57 Skrevet 16. desember 2007 Et par punkter her. 1. Hvis man er en person som bruker mye tid og krefter på veldedige organisasjoner, så er man kanskje også en person som ville blitt glad for en slik gave. Evt. så ser man at det er en person som unner seg selv så lite at man det vil være ekstra positivt å gi en materiell gave til vedkommende. 2. Det vil selvsagt ikke være riktig å gi f.eks en veldedig gave til en religiøs organisasjon til noen man vet er motstander av dette. Jeg vil jo tro at de man gir gaver til kjenner man så godt at man vet litt om dette. (På samme måte som man ikke gir pels til en som er mot pelsdyroppdrett eller fenalår til en vegetarianer). 3. Det kan av og til virke som om noen går inn for å tolke dette så negativt som overhode mulig. Når vi ga en veldedig gave så var det overhodet ikke snakk om mangel på tillit eller fordi vi ikke kom på noe bedre. 4. I denne tråden tror jeg også jeg har funnet ut at det kommer litt an på hvilket syn man har på gaver i det hele tatt. Jeg ser på viktigheten av å gi som høyere enn at mottaker skal bestemme selv hva han/hun får, så sant det ikke er noe som går mot hans/hennes verdier og livssyn. Så jeg setter ikke dette med å "bestemme selv" så høyt som mange andre gjør, så sant det ikke - som sagt - går mot deg jeg nettopp sa. Som regel vil man få materielle gaver fra de fleste andre. Når man da har det så godt som vi har det i Norge, og likevel klarer å bli snurt og forbanna fordi man får en veldedig gave i tillegg til alt det man får fra andre (og har råd til å kjøpe ellers i året selv), ja da synes jeg det begynner å bli rimelig smålig og egoistisk. Har man noe konkret mot en organisasjon, så forstår jeg selvsagt godt det. Men når prinsippet om å "bestemme selv" står høyere enn hva en slik gave faktisk betyr for andre... ja, da synes jeg invidiualismen begynner å gå litt for langt. Ok - så gaver til religiøse organisasjoner er du imot - og det er ikke greit å gi? Du har altså satt dine klare grenser for hva du vil motta .. men aksepterer ikke andres behov for sette sine grenser selv?
Tabris Skrevet 16. desember 2007 #58 Skrevet 16. desember 2007 Ok - så gaver til religiøse organisasjoner er du imot - og det er ikke greit å gi? Du har altså satt dine klare grenser for hva du vil motta .. men aksepterer ikke andres behov for sette sine grenser selv? Nei, jeg er ikke nødvendigvis mot gaver til religiøse organisasjoner. Det jeg mente var at hvis man kjenner noen som man vet er motstander av f.eks religiøse organisasjoner, så mener jeg det blir feil å gi en veldedig gave til dem som er donert til en religiøs organisasjon.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #59 Skrevet 16. desember 2007 Som noen skrev: "Man leser omtrent daglig om penger som ikke kommer fram dit de skal men havner i hendene på diverse diktatorer og terrorister." Jeg vil selv velge hvem jeg skal støtte, og når. Alle organisasjoner er ikke like seriøse. Trenger ikke gi en materiell gave for masse penger heller. Men kan gi diverse gavekort f.eks.. Eller tid til felleskap og hygge.
Tabris Skrevet 16. desember 2007 #60 Skrevet 16. desember 2007 Men hvis man selv vil velge hvilken organisasjon man vil støtte, så kan man vel ønske seg en veldedig gave til akkurat den organisasjonen på ønskelisten? Er dere like nøye på hvilken butikk de andre gavene kommer fra? Det er jo ulike etiske, miljøvennlige og korrupsjonsproblemer der også?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå