Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #61 Skrevet 16. desember 2007 Det er kjipt med folk som hele tiden skal fokusere på organisasjoner og fattige og all verdens elendighet ved enhver hyggelig anledning. Det beste og mest hyggelige er å fokusere på sine egne nærmeste. Julen er familitid.
Gjest Qha Skrevet 16. desember 2007 #62 Skrevet 16. desember 2007 Som noen skrev: "Man leser omtrent daglig om penger som ikke kommer fram dit de skal men havner i hendene på diverse diktatorer og terrorister." Jeg vil selv velge hvem jeg skal støtte, og når. Alle organisasjoner er ikke like seriøse. Trenger ikke gi en materiell gave for masse penger heller. Men kan gi diverse gavekort f.eks.. Eller tid til felleskap og hygge. Dette er jeg enig i. I utgangspunktet er jeg ikke så veldig for "gavestyret" i det heletatt. Og når sant skal sies, så hadde jeg blitt lite fornøyd over en sånn type gave, enten det gjelder geiter, høns eller latriner. Hva jeg skal støtte, og hvorhen jeg skal støtte.. det blir min sak. Er ikke alle organisasjoner som er like pålitelig. Du får argumentere så mye du vil Tabris, men ikke pådytt andre din mening. Etter å ha lest på bloggen din, så vet jeg du er fanatisk. Jeg har ikke sansen for det heller jeg da.
Tabris Skrevet 16. desember 2007 #63 Skrevet 16. desember 2007 Jeg synes det er veldig hyggelig å fokusere på at man er med på å gjøre noe veldig positivt for mennesker som virkelig trenger det, jeg. Hvem er det forresten som fokuserer på all verdens elendighet ved enhver hyggelig anledning? Har aldri hørt om noen som gjør det.
Gjest JM Skrevet 16. desember 2007 #64 Skrevet 16. desember 2007 Om man reflekterer over hvor bra man har det, og hvordan man kan bidra til at andre får det like bra, betyr ikke det at man får en dårlig jul?
Tabris Skrevet 16. desember 2007 #65 Skrevet 16. desember 2007 (endret) Du får argumentere så mye du vil Tabris, men ikke pådytt andre din mening. Etter å ha lest på bloggen din, så vet jeg du er fanatisk. Jeg har ikke sansen for det heller jeg da. Alle i denne tråden argumenterer for sine meninger. Hva er det som gjør at jeg pådytter andre min mening, mens de som er uenige med meg ikke gjør det? Fanatisk? Jo, jo, det er sikkert noen som vil anse meg for å være det også. Litt morsomt at du ikke mener at jeg er fanatisk, men faktisk vet det. Hvem er det som pådytter hva til hvem her? Endret 16. desember 2007 av Tabris
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #66 Skrevet 16. desember 2007 Men hvis man selv vil velge hvilken organisasjon man vil støtte, så kan man vel ønske seg en veldedig gave til akkurat den organisasjonen på ønskelisten? Få mennesker skriver noe sånt på ønskelista, for de kan lett ta seg av det selv. Man trenger ikke hjelp til å være veldedig. Er dere like nøye på hvilken butikk de andre gavene kommer fra? En gave kan være den samme uansett hvilken butikk den er kjøpt i. Bortsett fra at kvaliteten kan variere osv. Selv unngår jeg å gi noe fra f.eks Jysk og Nille pga kvalitet..
Gjest Silmarill Skrevet 16. desember 2007 #67 Skrevet 16. desember 2007 En veldedig og interessant bok er juleboka 07 som heter =OSLO Det er en bok som selges av byens vanskligstilte narkomane, der halvparten av salget går til selgeren! (en bok med samme prinsippet som det bladet narkomane selger) Midt i dette overflodsgildet er det godt å unne seg noe man vet hjelper noen! Derfor mener jeg dette er en ypperlig gave for deg selv, for mottakere og for selgeren! Innholdet i boka er utrolig fin lesing der du bla. møter historier på godt og vondt av byens vanskligstilte. Bidrag fra mange kjente også! =Oslo er en forening som arbeider for verdighet, forståelse og likhet mellom mennesker. Boka får du kjøpt på gata av byens vanskligstilte, denne boka koster kr.100; og selger får kr.50;
Tabris Skrevet 16. desember 2007 #68 Skrevet 16. desember 2007 Få mennesker skriver noe sånt på ønskelista, for de kan lett ta seg av det selv. Man trenger ikke hjelp til å være veldedig. Vel, man trenger jo strengt tatt heller ikke hjelp til å kjøpe materielle ting heller, det kan man også som regel lett ta seg av selv. En gave kan være den samme uansett hvilken butikk den er kjøpt i. Bortsett fra at kvaliteten kan variere osv. Selv unngår jeg å gi noe fra f.eks Jysk og Nille pga kvalitet.. Så det er nøye på hvilken organisasjon man gir til med tanke på korrupsjon og manglende etikk, men ikke så farlig med det samme når det gjelder butikker?
Gjest Anette,16 Skrevet 16. desember 2007 #69 Skrevet 16. desember 2007 Dette gidder jeg ikke bruke mer tid på enn at jeg skriver: Det ser ikke ut til at Tabris leser hele innlegget til folk, før hun svarer på en setning tatt ut av sammenheng. Hun later ikke til å _forstå_ andre, skjønne hva de mener med det de skriver og hvor de står. Virker også som hun har satt seg opp en mening og er urokkelig, uansett hvor mange gode motspill som kommer. Tror som sagt ikke hun ser hele innlegget til folk, eller bare dropper å svare på det og heller dundrer løs med nok en omgang NUfanatisme! Istedet for å gi slike "gaver" for å presse veldedighet på folk, på samme måte som fanatisk kristne prøver å presse religion på andre, synes jeg du Tabris kan skryte litt av organisasjoner man selv liker. Uten å bli, som du er nå? ) like forkvaklet og desperat som Siv Jensen og Kristin Halvorsen før valget. Hvor gammel er du forresten? Lukter umodenhet og uvilje til å sette seg inn i andres situasjon lang vei!
Gjest Qha Skrevet 16. desember 2007 #70 Skrevet 16. desember 2007 Fanatisk? Jo, jo, det er sikkert noen som vil anse meg for å være det også. Litt morsomt at du ikke mener at jeg er fanatisk, men faktisk vet det. Hvem er det som pådytter hva til hvem her? Hvor har du det fra at jeg ikke mener du er fanatisk ? Det er nettopp det jeg gjør. Men saken er , jeg vil ikke bli pådytta en sånn gave, like lite som jeg vil pådytte andre sånn gave. Det må være opp til hver enkelt å få støtte det de selv vil.
Tabris Skrevet 16. desember 2007 #71 Skrevet 16. desember 2007 Dette gidder jeg ikke bruke mer tid på enn at jeg skriver: Det ser ikke ut til at Tabris leser hele innlegget til folk, før hun svarer på en setning tatt ut av sammenheng. Hun later ikke til å _forstå_ andre, skjønne hva de mener med det de skriver og hvor de står. Virker også som hun har satt seg opp en mening og er urokkelig, uansett hvor mange gode motspill som kommer. Tror som sagt ikke hun ser hele innlegget til folk, eller bare dropper å svare på det og heller dundrer løs med nok en omgang NUfanatisme! Istedet for å gi slike "gaver" for å presse veldedighet på folk, på samme måte som fanatisk kristne prøver å presse religion på andre, synes jeg du Tabris kan skryte litt av organisasjoner man selv liker. Uten å bli, som du er nå? ) like forkvaklet og desperat som Siv Jensen og Kristin Halvorsen før valget. Hvor gammel er du forresten? Lukter umodenhet og uvilje til å sette seg inn i andres situasjon lang vei! Jeg synes det er både trist og forvirrende å lese slikt. Jeg leser da absolutt hva andre skriver. Noen ganger siterer jeg bare enkelte ting, og det gjør andre også med meg. Jeg endrer ikke min mening, men det gjør heller ikke de andre i debatten. Så hvorfor blir da jeg den som er forkvaklet, desperat, umoden, uten evne til å forstå hva andre mener, urokkelig og fanatisk når det du beskriver at jeg gjør er omtrent det samme som alle debattantene i denne debatten har gjort?
Gjest nextlife Skrevet 16. desember 2007 #72 Skrevet 16. desember 2007 Ærlig talt, nå synes jeg enkelte begynner å bli temmelig usaklige her. Hvorfor kan ikke Tabris argumentere for sitt syn på likinje med andre debattanter her, uten å bli kalt fanatisk, en som pådytter andre sin ideologi o.s.v? Synes dette grenser til personforfølgelse i e nkelte innlegg Når det gjelder selve saken som diskuteres : Jeg har det jeg trenger, og ville satt stor pris på å få fordelt ressursene vi bruker på julegaver til andre deler av verden hvor de faktisk ikke har de samme ressursene som vi. Jeg kjenner alle jeg gir julegave, og vet hvem som kan bli glad for en alternativ julegave. De jeg tror ikke vil sette pris på ei høns eller vokting av regnskogen prøver jeg å gi noe annet betydningsfult, hjemmelagde ting, gavekort på en tjeneste fra meg, fairtrade rødvin o.s.v. Jeg har enkelte butikker jeg prinsipelt ikke handler i, av ymse grunner, men det er jo ikke slik at jeg blir sur for en presang derfra. Jeg takker pent, og velger å tro at giver har gitt meg den i beste mening, sånn er det vel med alternative gaver også?
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #73 Skrevet 16. desember 2007 Så det viktigste med en julegave er altså ikke å gi, men at mottaker får bestemme selv hva han/hun får? Nei, det viktigste er at personen får noe han blir glad for. Hele poenget med julegaver er å gjøre mottakeren glad. Hvis jeg finner noe jeg -vet- personen vil bli glad for, men som vedkommende ikke har tenkt på å ønske seg, så kjøper jeg det. Hvis personen har ønsket seg noe, og jeg ikke har funnet noe annet jeg vet vedkommende blir glad for, så kjøper jeg det vedkommende har ønsket seg. Synes det blir litt tåpelig å konsekvent -ikke- kjøpe noe vedkommende har ønsket seg. Et ønske er jo et uttrykk for at dette er noe vedkommende trenger eller vil bli glad for. Hva er så galt med å gi dette i stedet for noe man ikke vet om faller i smak?
Gjest Mayamor Skrevet 16. desember 2007 #74 Skrevet 16. desember 2007 Dersom noen sier at de ønsker at jeg skal gi en geit i deres navn, ville jeg vurdert det sterkt. Ellers kan jeg godt gi en geit til Mayamor fra Mayamor, men ikke til mamma fra Mayamor selv om mamman min har "alt". Jeg gir til veldedighet og til det som passer meg, men ville ikke gidd dette bort til jul for å poengtere noe endten den ene eller andre veien. Meg om det.
Tabris Skrevet 16. desember 2007 #75 Skrevet 16. desember 2007 Nei, det viktigste er at personen får noe han blir glad for. Og det er denne ene tingen jeg opprinnelig reagerte på i hele denne tråden - at man ikke kan eller vil bli glad for en veldedig gave. Det er det jeg synes er litt trist. (Takk, nextlife!)
Kandis Skrevet 16. desember 2007 #76 Skrevet 16. desember 2007 Det er absolutt av betydning for meg hva mottakeren synes om gaven. Det kunne ikke falt meg inn å gi slike alternative gaver som geit etc til andre, har man ønske om å støtte organisasjoner så kan man gjøre dette i tillegg uten at dette skal gå "utover" gaver til andre.
Gjest Lea Skrevet 16. desember 2007 #77 Skrevet 16. desember 2007 Jeg har gitt, og kommer fortsatt til å gi, enkelte alternative gaver. Personlig synes jeg at det er en uting at man skal går rundt og kjøpe enda en lysestake eller gryteklut til all verdens tanter og onkler eller andre slektninger man bare ser en gang i jubelåret. Alternativene for meg er å enten droppe julegaver til disse eller å kjøpe en flaske rimelig vin. I utgangspunktet ville jeg nok droppet julegavene til voksne folk jeg ikke feirer jul sammen med eller har et nært forhold til. Men ettersom jeg stadig får julegaver fra enkelte og likevel synes at det er greit å støtte en veledig organisasjon i julen, så velger jeg å bruke julegavepengene og sende et kort i stedet (der det står hva vi har støttet). Nå har jeg aldri kjøpt geiter og stjerner og slike ting. Jeg støtter organsisasjoner som gjør noe i nærmiljøet, ettersom de fleste har et forhold til disse. Frelsesarmeen er et godt eksempel. Boka til =Oslo er også et alternativ. Det jeg ikke skjønner helt er hvorfor man absolutt skal ha noen konkret (som disse geitene) å gi når man gjør det på denne måten. Er det liksom ikke bra nok å gi et ikke-øremerket beløp til en organisasjon? Jeg hadde slett ikke blitt sur om noen valgte å gi på vegne av meg til jul. Uansett om det var et fattig barn, en geit eller en pengegave til et annet formål. Tvert i mot. Til barn og de jeg feirer julen sammen med kjøper jeg gaver. Jeg setter pris på tradisjonen med å bytte gaver på julekvelden, men synes at det er greit med måtehold.
Gjest Silmarill Skrevet 16. desember 2007 #78 Skrevet 16. desember 2007 Jeg har gitt, og kommer fortsatt til å gi, enkelte alternative gaver. Personlig synes jeg at det er en uting at man skal går rundt og kjøpe enda en lysestake eller gryteklut til all verdens tanter og onkler eller andre slektninger man bare ser en gang i jubelåret. Alternativene for meg er å enten droppe julegaver til disse eller å kjøpe en flaske rimelig vin. I utgangspunktet ville jeg nok droppet julegavene til voksne folk jeg ikke feirer jul sammen med eller har et nært forhold til. Men ettersom jeg stadig får julegaver fra enkelte og likevel synes at det er greit å støtte en veledig organisasjon i julen, så velger jeg å bruke julegavepengene og sende et kort i stedet (der det står hva vi har støttet). Nå har jeg aldri kjøpt geiter og stjerner og slike ting. Jeg støtter organsisasjoner som gjør noe i nærmiljøet, ettersom de fleste har et forhold til disse. Frelsesarmeen er et godt eksempel. Boka til =Oslo er også et alternativ. Det jeg ikke skjønner helt er hvorfor man absolutt skal ha noen konkret (som disse geitene) å gi når man gjør det på denne måten. Er det liksom ikke bra nok å gi et ikke-øremerket beløp til en organisasjon? Jeg hadde slett ikke blitt sur om noen valgte å gi på vegne av meg til jul. Uansett om det var et fattig barn, en geit eller en pengegave til et annet formål. Tvert i mot. Til barn og de jeg feirer julen sammen med kjøper jeg gaver. Jeg setter pris på tradisjonen med å bytte gaver på julekvelden, men synes at det er greit med måtehold. Dette var et innlegg jeg virkelig er helt enig i :smile:
Cata Skrevet 16. desember 2007 #79 Skrevet 16. desember 2007 Hihi, jeg er egentlig i mot alternative julegaver. Synes liksom ikke det blir noen gave når ikke mottaker får noe som helst. Ikke desto mindre tester jeg det i år på et par personer. De har alt, og jeg aner ikke noe vettugt å kjøpe. Dermed har jeg "gitt" et mikrolån hos Kiva i deres navn. Tror da det skal virke sånn at når lånet er tilbakebetalt så blir pengene overført til den som jeg har gitt gaven til. Det skulle holde til en vinflaske eller så, den kommer bare om 6 - 12 måneders tid i stedet for med en gang.
Gjest M3 Skrevet 16. desember 2007 #80 Skrevet 16. desember 2007 Synes liksom ikke det blir noen gave når ikke mottaker får noe som helst. Om du kjøper den boka silmaril nevnte i sitt første inlegg så er det et bra alternativ.Vansklistilte får glede og mottaker får en glede gave som er bra lesestoff.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå