Gå til innhold

Alternative julegaver

Fremhevede innlegg

Skrevet
Igjen ser jeg også dette argumentet med at man leter etter noe man kan "ta" de som støtter en god sak for, slik at man slipper å ta stilling til situasjonen. Hva andre gjør er ikke et argument for hva man selv gjør eller ikke gjør.

Jeg er ikke ute etter å ta noen. Jeg bryr meg ikke om hva du gjør. Jeg gir til veldedighet OG jeg gir ordentlige julegaver, det er min holdning til situasjonen. Det ene utelukker ikke det andre, slik det virker som om enkelte tror straks noen påpeker at de ikke synes noe om alternative julegaver.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er heller ingen her som har sagt noe om at man ikke kan gi til veldedighet selv om man gir tradisjonelle julegaver. Jeg har faktisk ikke nevnt dette med å gi tradisjonelle julegaver. Det jeg har snakket om er at jeg ikke helt klarer å forstå hvordan man ikke kan føle glede over at noen får en gave som vil gi dem så mye mer nytte og glede (og kanskje rett og slett overlevelse) enn enda en luksusting vi ikke har behov for. Jeg har ikke sagt at jeg gir alt jeg har til veldedighet, at det er feil å gi tradisjonelle gaver eller at man ikke kan gi veldedighet selv om man gir tradisjonelle gaver.

Skrevet (endret)

Da skjønner jeg ikke hvorfor du lurer på hvorfor noen ikke vil gi eller få slike gaver. Man kan fint glede seg over at en fattig familie får en geit eller en vannstasjon uten at det betyr at man må bli glad over å få dette under juletreet istedet for en vanlig gave. Som sagt, geiter og vannstasjoner kan man gi når som helst, hvorfor må dette absolutt bli en greie akkurat rundt jul.

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Nettopp fordi vi i Norge er så rike at det meste at det vi trenger og har lyst på kjøper vi oss ellers i året. Det blir derfor vanskeligere å finne noe til jul - enten så blir gavene dyrere og dyrere, eller man ender opp med å kjøpe en nipsfigur folk egentlig ikke har lyst på.

En veldedig gave er fortsatt en gave til mottakeren. Men i stedet for at mottakeren får en fysisk ting, så får han eller hun gleden av å ha hjulpet noen som virkelig trenger det. Det kan være en ny og genial måte å gi gaver på i en tid hvor vi har alt og mere til. En gave kan være mange ting, det trenger ikke bare være en fysisk gjenstand.

Dette betyr selvsagt ikke at man kjøpe veldedige gaver. Det jeg sier er at jeg ikke helt forstår de som ikke føler glede over å få en slik gave. Helt ærlig synes jeg det er ganske så egoistisk.

Endret av Tabris
Skrevet

Vi gir mye til veldedighet gjennom hele året, men jeg ønsker altså heller en konfekteske, en selvdekorert tekopp eller sokker under treet enn en geit, og hvis dette gjør meg egoistisk etter din definisjon så tar jeg gjerne i mot den betegnelsen.

Skrevet

Til mennesker som har alt kjøper jeg en fin håndkrem, en nydelig blomsteroppsats, vin, en fin bok, etc ... akkurat slike ting jeg liker å få selv også. Jeg har nok penger og har ikke behov for spinndyre gaver til jul og bursdager - men jeg er allikevel utrolig glad for en parfyme eller en bodylotion - en konfekteske eller en flaske vin. Veldedige gaver er noe jeg bidrar med i hverdagen - hver måned år ut og år inn har jeg faste donasjoner til SOS barnebyer, Kreftforeningen og Luftambulansen .. i tillegg kjøper jeg lodd hver gang et barn ringer på døren min .. og hver gang det er større innsamlinger på gang .. Hvorfor skal dette blandes inn i julen også? Skal vi virkelig ha dårlig samvittighet fordi vi kjøper en håndkrem til svigermor til jul? Fordi alle prektige mennesker gir en geit eller en høne? Er det ikke summen av veldedighet som teller til slutt - og ikke når man gir det?

Jul er jul - og jul er tradisjoner for meg .. endel av disse tradisjonene er julegaver og det akter jeg å holde på så lenge jeg lever - helt uten snev av dårlig samvittighet.

Skrevet

Alle burde gi alt til de hjemløse, regnskogen, klimaet og de fattige hvert år. :popcorn:

Skrevet

Jeg hadde ikke likt å få en git under treet. Jeg har en fast organisasjon som jeg gir til hver måned, og vil selv velge å gi donasjoner. Og ja - jeg/vi har det meste jeg/vi trenger. Men det jeg ser at vi kutter ned på i vennekretsen vår, er tid. Tid til hverandre, tid til å være sammen. Så jeg blir kjempeglad for gavekort på kinodate eller en dag i korketrekkeren. Ellers blir jeg veldig glad for alt som er hjemmestrikket av sokker, votter etc., da håndarbeid ikke er min sterkeste side, og andre hjemmelagede ting, som mat og innrammede tegninger av nieser og nevøer. For øvrig har jeg alltid ønskeliste, da det alltid er noe jeg trenger, selv om jeg har råd til å kjøpe det selv...

Skrevet
Jul er jul - og jul er tradisjoner for meg .. endel av disse tradisjonene er julegaver og det akter jeg å holde på så lenge jeg lever - helt uten snev av dårlig samvittighet.

En veldedig gave er også en julegave.

Julegaver handler for mange om å gi noe som gleder mottakeren. For mange vil en grønnsakshage eller en vannstasjon til folk som trenger det glede mer enn en konfekteske eller en bodylotion, for andre er det motsatt.

Det eneste jeg reagerer på, er de som ikke kan/vil føle glede over en slik gave, uten at jeg dermed sier at slike gaver er de eneste man skal gi eller ønske seg, ei heller at man skal ha dårlig samvittighet om man ikke gir/får en slik gave.

Skrevet
Synes likevel det er litt synd at ikke alle ser verdien i få en slik donasjon i sitt navn, det betyr så lite for oss å få en nisse, kinobillett, bodylotion o.s.v mindre, mens donasjonen betyr så ufattelig mye for den som får høna, vannposten eller regnskogen.

Men da går det an å ønske seg det til seg selv! :) Istedet for å gi det til andre som man ikke vet hvordan reagerer på det.

Skrevet
For øvrig har jeg alltid ønskeliste, da det alltid er noe jeg trenger, selv om jeg har råd til å kjøpe det selv...

Samme her.

Og jeg har aldri og kommer aldri til å kjøpe nips til noen bare for å kjøpe noe... Det er tegn på fryktelig dårlig fantasi og lite interesse for mottakeren.

Skrevet

Hadde noen gitt meg veldedige gaver som er ment til andre (regnskog, klima, fattige, barn som sulter, en organisasjon, osv.) ville jeg ha blitt sur og returnert gaven til avsenderen. Hva skal jeg med det. :popcorn:

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg synes slike gaver er flott, hvis de gies til noen man vet vil sette pris på slike ting.

Jeg for min del hadde blitt utrolig mye mer glad for en slik gave enn en nissefigur, eller annet krims krams kjøpt i hurten og sturten på maratonferden gjennom kjøpesenteret.

Når julegavehandling er et styr, og man må lete for å finne noe som kanskje passer til den eller den, er ikke hele meningen med å gi gaver borte da? Det er ikke sånn det skal være å gi gave til noen.

Skrevet
En veldedig gave er også en julegave.

Julegaver handler for mange om å gi noe som gleder mottakeren. For mange vil en grønnsakshage eller en vannstasjon til folk som trenger det glede mer enn en konfekteske eller en bodylotion, for andre er det motsatt.

Det eneste jeg reagerer på, er de som ikke kan/vil føle glede over en slik gave, uten at jeg dermed sier at slike gaver er de eneste man skal gi eller ønske seg, ei heller at man skal ha dårlig samvittighet om man ikke gir/får en slik gave.

Jeg anser ikke en slik gave som julegave til for eksempel min mor, for det er ikke hun som får gaven. Hun ville vært den som fikk et "gavekort" der det sto at jeg hadde betalt for noe i hennes navn, men hun ville ikke fått noe. Derfor blir det ikke julegave i mine øyne.

Men det er en kjempe julegave til de som får gaven, nemlig de som får en geit, noen kyllinger osv. Men det er ikke en julegave til min mor for eksempel. Derfor velger jeg å støtte slike organisasjoner i mitt eget navn, og så får andre gjøre det samme. Men jeg bruker ikke mine julegavepenger på dette, for det syns ikke jeg er riktig. Uansett hvor god økonomi vi har her i landet, er det alltid koselig å få en liten gave. Og blir man egoister av den grunn, så får vi heller bare være det.

Skrevet

Bare lurer på en ting. :sjenert:

Til dere som er sykelig opptatt av disse alternative gavene...

Tenkt situasjon: Deres bestefar er godt bort og arven skal deles ut.

Dere som er barnebarn blir innkalt til advokaten for utdeling av arveoppgjør.

Men istedet for at du får 500 k så gir han alle penger/eiedeler til de som bor i ett fattigt land. Og dette gjør han i ditt navn...

Hadde ike dere blitt litt snurt engang??

Skrevet
Uansett hvor god økonomi vi har her i landet, er det alltid koselig å få en liten gave. Og blir man egoister av den grunn, så får vi heller bare være det.

Det er ingen som har sagt at man blir egoister av å synes det er koselig å få en liten gave.

Skrevet
Nettopp fordi vi i Norge er så rike at det meste at det vi trenger og har lyst på kjøper vi oss ellers i året. Det blir derfor vanskeligere å finne noe til jul - enten så blir gavene dyrere og dyrere, eller man ender opp med å kjøpe en nipsfigur folk egentlig ikke har lyst på.

En veldedig gave er fortsatt en gave til mottakeren. Men i stedet for at mottakeren får en fysisk ting, så får han eller hun gleden av å ha hjulpet noen som virkelig trenger det. Det kan være en ny og genial måte å gi gaver på i en tid hvor vi har alt og mere til. En gave kan være mange ting, det trenger ikke bare være en fysisk gjenstand.

Dette betyr selvsagt ikke at man kjøpe veldedige gaver. Det jeg sier er at jeg ikke helt forstår de som ikke føler glede over å få en slik gave. Helt ærlig synes jeg det er ganske så egoistisk.

Den som "mottar" gaven har ikke selv bestemt å hjelpe noen. Man har blitt "tvunget" til det. For meg ligger mye av glede i å gi til veldedige organisasjoner i at jeg selv har valgt å ofre noe. Så kan jeg klappe meg på skulderen og tenke "duverden så snill og oppofrende jeg er". Hvis jeg bare får et kort hvor det står at noen har gitt noe til veldedighet og skrevet mitt navn på donasjonen, så har jeg jo ikke vært snill og oppofrende.

Jeg synes ikke noe om slike gaver. Hvis "mottaker" har -ønsket- seg det, så kjempebra, men eller er det ikke greit. Det er jo rett og slett bare å gi gave til noen andre, og så sende et kort og informere om dette. Det er ingen gave til "mottakeren", det er informasjon om at vedkommende -ikke- får en gave.

Jeg hadde ikke følt noe særlig glede over å "få noe slikt, jeg hadde nok bare følt meg snytt. Uten at jeg synes jeg er et dårlig mennekse for detom. Jeg gir til veldedighet ofte, jeg, av -eget- valg. Jeg trenger ikke at andre påtvinger meg å "gi" til noe.

Skrevet (endret)

Alt avhenger av hvilken holdning man velger å ha til det, antar jeg.

Endret av Tabris
Skrevet
Bare lurer på en ting. :sjenert:

Til dere som er sykelig opptatt av disse alternative gavene...

Tenkt situasjon: Deres bestefar er godt bort og arven skal deles ut.

Dere som er barnebarn blir innkalt til advokaten for utdeling av arveoppgjør.

Men istedet for at du får 500 k så gir han alle penger/eiedeler til de som bor i ett fattigt land. Og dette gjør han i ditt navn...

Hadde ike dere blitt litt snurt engang??

Jeg hadde ikke blitt snurt for noe slikt, for det er ikke mine penger og jeg mener at min bestefar fikk bestemme selv hva han ønsket å gjøre med sine penger. Men han burde ikke gitt de i mitt navn, for jeg har jo ikke fått bestemme det. Han burde gitt pengene i sitt eget navn.

Skrevet

Ville bare skrive at jeg hadde blitt veldig glad for en alternaiv julegave. Har det godt og savner egentlig ingenting.

Så sponser gjerne rent drikkevann i stedenfor å få enda en ting,helt sant.

Blir litt trist når jeg får enda en gave som jeg ikke trenger av noen som jeg sluttet å gi gaver til for lenge siden (slemme meg). Liker ikke å få ting eller å gi ting, om ikke jeg er sikker på at mottager trenger det eller ønsker seg veldig. Da er det kjempekoselig.

Og det blir alternative gaver, fairtrade og økologisk fra meg i år (de få jeg gir) Har et klart standpunkt på dette og det vil ikke bli noen overraskelse å få dette fra meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...