Usikker Skrevet 16. desember 2007 #1 Skrevet 16. desember 2007 Jeg ser at noen "ikke er sikre på reaksjon hos mottaker" hvis de gir en alternativ julegave (griser, geit, latrine m.m.). Da vil jeg bare oppfordre til å snu tankene litt: Har du tenkt på reaksjonen hos den som får nytte av gaven? Om gavemottaker blir sur - so what? Har ikke vedkommende nok goder kanskje? Egoistisk reaksjon hos vedkommende synes jeg. Hva med de som ikke har noen ting.............. Dette innlegget er ikke ment som kritikk av noen, men kanskje for å få snudd litt "automatiske tanker". Ha en fin adventssøndag alle sammen
Brunhilde Skrevet 16. desember 2007 #2 Skrevet 16. desember 2007 Jeg syns at vitsen med å gi gaver er å glede den som tar i mot. Hvis jeg vet at en av de jeg kjøper gaver til er i mot å støtte for eksempel Kirkens Nødhjelp så ser jeg ingen grunn til å kjøpe en alternativ gave derfra til denne personen. Jeg ser helt klart poenget ditt, og at det er viktig å se dette i et stort perspektiv, men jeg liker også best å selv bestemme hvem og hva jeg skal støtte. Jeg har valgt bort Frelsesarmeen etter deres utidige angrep på homofile og jeg foretrekker å støtte religiøst uavhengige organisasjoner, selv om det finnes unntak. Om noen hadde gitt en donasjon til Frelsesarmeen i mitt navn, ville jeg blitt fryktelig lei meg og jeg ville tatt det som et tegn på at de ikke respekterer mitt standpunkt. Jeg syns altså det er OK å gi en alternativ gave til noen som vil sette pris på den, men jeg vil ikke gi slike gaver for enhver pris. Ha en fin adventssøndag du også!
Pauline Skrevet 16. desember 2007 #3 Skrevet 16. desember 2007 Synest ikke noe om denslags som julegaver. Da må i såfall mottakeren ha sagt noe ala dette på forhånd: "Jeg har alt jeg trenger, gi heller en gave til......" Selv da hadde jeg gitt dem en liten ting i tillegg til geita eller høna. Til barn og ungdom er slike gaver helt feil i mitt hode. Jeg synes vi kan gi til veldedighet alt vi lyster hele året, men må vi ta det av "gavekontoen"+
Tabris Skrevet 16. desember 2007 #4 Skrevet 16. desember 2007 Jeg synes det å ha vansker med å finne noe man ønsker seg er et tegn på at man har alt man trenger, ønsker og mer til - da synes jeg en slik gave er en veldig fin ting. Vil ikke gleden det gir mottakeren av julegaven (den som ikke fant noe han/hun ønsket seg) være større enn gleden han/hun får av enda en nissefigur?
Kosemose Skrevet 16. desember 2007 #5 Skrevet 16. desember 2007 Jeg ser at noen "ikke er sikre på reaksjon hos mottaker" hvis de gir en alternativ julegave (griser, geit, latrine m.m.). Da vil jeg bare oppfordre til å snu tankene litt: Har du tenkt på reaksjonen hos den som får nytte av gaven? Om gavemottaker blir sur - so what? Har ikke vedkommende nok goder kanskje? Egoistisk reaksjon hos vedkommende synes jeg. Hva med de som ikke har noen ting.............. Dette innlegget er ikke ment som kritikk av noen, men kanskje for å få snudd litt "automatiske tanker". Ha en fin adventssøndag alle sammen Jeg er ikke redd for at noen skal bli sure hvis jeg gir dem en gave som er til noen andre. Men jeg har tenkt litt over dette (ga noen slike gaver i fjor selv) og har landet på at jeg syns det er en dum gave. Hvis noen har lyst til å gi geiter og latriner til mennesker som har lite, så er det veldig flott! Men hvorfor skal det blandes inn i gaver til slekt og gode venner? Jeg ser egentlig ikke forbindelsen...? Hvis man syns at slektningen og de gode vennene man har har for mye og at de ikke trenger noe, så går det an å gi en spiselig gave, en plante, en flaske vin eller billetter til en kinodate/cafèdate. Skjønner rett og slett ikke behovet for å snu den "automatiske tanken" her. Å ha fokus på å hjelpe er flott, men det kan man ha hele året. Jula er den ene tiden da vi har fokus på å finne små oppmerksomheter til de vi er glad i. Kan vi ikke få lov til det uten å behøve skamme oss for at vi er så heldige? Og hvis vi har så trang til å hjelpe/gi: Kan vi ikke heller forsake noe til oss selv? Hvorfor skal det gå på bekostning av oppmerksomheter til foreldre og venner? Kan man ikke heller droppe sin egen kinotur og gi pengene til noen som ikke har penger til mat?
Multi Skrevet 16. desember 2007 #6 Skrevet 16. desember 2007 Når jeg gir en gave, er målet mitt å glede mottaker. Så om mottaker blir sur, er det ikke "so what" for meg. Å støtte organisasjoner kan jeg gjøre uten å koble det opp som en gave til folk som ikke støtter disse organisasjonene.
Kosemose Skrevet 16. desember 2007 #7 Skrevet 16. desember 2007 Jeg synes det å ha vansker med å finne noe man ønsker seg er et tegn på at man har alt man trenger, ønsker og mer til - da synes jeg en slik gave er en veldig fin ting. Vil ikke gleden det gir mottakeren av julegaven (den som ikke fant noe han/hun ønsket seg) være større enn gleden han/hun får av enda en nissefigur? Men hvis noen ikke vet helt hva de ønsker seg, og ergo har alt de trenger, så må man vel ikke gi dem en nissefigur man har rasket med seg på Europris eller Nille? Kanskje man heller skal avgrense hvem man gir julegaver til - gi litt færre - og heller legge litt omtanke i de gavene man faktisk gir? Jeg har ingen ønskeliste og er vel av de som "har alt", men lys, servietter, kinobilletter, en flaske vin, en blomst, en god håndkrem, osv er ting jeg syns er veldig hyggelig å få av de jeg er glad i. Ikke minst fordi jeg syns det er hyggelig å pakke opp pakker og jeg syns det er hyggelig at noen har tenkt på meg. Å pakke opp en lapp der det står at avsender har donert en kylling til noen som trenger det istedenfor å kjøpe noe til meg, sier meg egentlig at det er flott å gi og spesielt hvis noen vet om at du gjør det...
Gjest Helen Parr Skrevet 16. desember 2007 #8 Skrevet 16. desember 2007 Jeg er enig med det du skriver, Kosemose. Det er en bedre idé å kutte ut gaver til voksne mennesker som likevel har alt. Hos oss har vi begrenset gavene til barnegenerasjonen, og hvis det gis gave til de voksne er det stort sett mat, opplevelser eller annet det går i. Veldedige organisasjoner støtter jeg uansett, hele året, men litt ekstra i julen.
Tabris Skrevet 16. desember 2007 #9 Skrevet 16. desember 2007 Jeg gir heller ikke veldedige gaver til folk som ikke vil ha dem, bare så det er sagt. I fjor slo samboer og jeg sammen alle de voksne på begge sider av familien og kjøpte en vannstsjon til tusen kroner. Både fordi vi er/var fattige studenter, og fordi de som ikke hadde vann ville få mye mer glede og nytte av en vannstasjon enn hva vår familie ville fått av de gavene vi hadde hatt råd til å gi dem. Tilbakemeldingen var rimelig laber med en pliktskyldig "ja, det var jo bra". Så, nei, vi kommer antagelig ikke til å gjøre det igjen. Hva jeg synes om en slik reaksjon er en helt annen ting.
Gjest nextlife Skrevet 16. desember 2007 #10 Skrevet 16. desember 2007 Jeg synes slike gaver er kjemeflott både å gi,- og å få. Jeg vet jo at ikke alle deler dette synet, så jeg prøver å gi slike gaver der jeg vet at mottakeren vil sette pris på det. Synes likevel det er litt synd at ikke alle ser verdien i få en slik donasjon i sitt navn, det betyr så lite for oss å få en nisse, kinobillett, bodylotion o.s.v mindre, mens donasjonen betyr så ufattelig mye for den som får høna, vannposten eller regnskogen.
Tabris Skrevet 16. desember 2007 #11 Skrevet 16. desember 2007 Synes likevel det er litt synd at ikke alle ser verdien i få en slik donasjon i sitt navn, det betyr så lite for oss å få en nisse, kinobillett, bodylotion o.s.v mindre, mens donasjonen betyr så ufattelig mye for den som får høna, vannposten eller regnskogen. Det er det jeg også mener. Visst blir jeg selv veldig glad for en god konfekteske eller den boka jeg har ønsket meg lenge - men den gleden jeg føler over slike ting kan ikke sammenlignes med den gleden - og nødvendigheten - som veldedige gaver gir til andre. For mange kan det være snakk om liv eller død, eller at man er delaktig i klodens fremtid. Er man virkelig ikke i stand til å føle glede ved å få slike gaver?
Kosemose Skrevet 16. desember 2007 #12 Skrevet 16. desember 2007 Jeg gir heller ikke veldedige gaver til folk som ikke vil ha dem, bare så det er sagt. I fjor slo samboer og jeg sammen alle de voksne på begge sider av familien og kjøpte en vannstsjon til tusen kroner. Både fordi vi er/var fattige studenter, og fordi de som ikke hadde vann ville få mye mer glede og nytte av en vannstasjon enn hva vår familie ville fått av de gavene vi hadde hatt råd til å gi dem. Tilbakemeldingen var rimelig laber med en pliktskyldig "ja, det var jo bra". Så, nei, vi kommer antagelig ikke til å gjøre det igjen. Hva jeg synes om en slik reaksjon er en helt annen ting. utrolig flott at dere ga en vannstasjon! Men i mine øyne blir det enda flottere hvis man heller forsaker ting til seg selv hvis man har lyst til å gi. Det blir så feil at man ofrer andres gaver, hvorfor ikke heller ofre noe man selv kunne tenkt seg? Droppe ferien og heller gi de pengene til noen som trenger det, droppe et klesplagg man har lyst på, droppe å gå ut og spise en gang man har tenkt det - også gi de pengene?! For meg blir det litt sånn: "Joda, jeg har lyst til å gi, men jeg har ikke lyst til å kutte ut noe til meg selv, så jeg lar det heller gå på bekostning av tante Agda som sikkert har alt hun trenger likevel".
Tabris Skrevet 16. desember 2007 #13 Skrevet 16. desember 2007 (endret) utrolig flott at dere ga en vannstasjon! Men i mine øyne blir det enda flottere hvis man heller forsaker ting til seg selv hvis man har lyst til å gi. Det blir så feil at man ofrer andres gaver, hvorfor ikke heller ofre noe man selv kunne tenkt seg? Droppe ferien og heller gi de pengene til noen som trenger det, droppe et klesplagg man har lyst på, droppe å gå ut og spise en gang man har tenkt det - også gi de pengene?! For meg blir det litt sånn: "Joda, jeg har lyst til å gi, men jeg har ikke lyst til å kutte ut noe til meg selv, så jeg lar det heller gå på bekostning av tante Agda som sikkert har alt hun trenger likevel". Ikke hvis man ønsker seg veldedige gaver tilbake. (Noe samboer og jeg gjerne ville gjort, men våre familier hadde nok ikke ønsket å kjøpe det til oss). Endret 16. desember 2007 av Tabris
Kosemose Skrevet 16. desember 2007 #14 Skrevet 16. desember 2007 Synes likevel det er litt synd at ikke alle ser verdien i få en slik donasjon i sitt navn, det betyr så lite for oss å få en nisse, kinobillett, bodylotion o.s.v mindre, mens donasjonen betyr så ufattelig mye for den som får høna, vannposten eller regnskogen. Ikke ser verdien av en donasjon i mitt navn??? Jeg gir da donasjoner i mitt navn både titt og ofte, og syns det er en veldig fin ting! Samtidig syns jeg det er hyggelig å få et par julepresanger fra de som står nærmest. Om mine kjære har lyst til å donere penger, er det kjempefint! Men hvorfor skal de gjøre det i mitt navn??? Kan de ikke heller gjøre det i sitt eget navn? Forsake noe selv? For meg blir det (som sagt) mer at de har lyst til å gi penger men har ikke lyst til å kutte på eget forbruk, men siden jeg allikevel ikke trenger noe, så gir donerer de istedenfor å bruke krefter på å finne noe jeg kanskje blir glad for. Samtidig som jeg får en lapp slik at jeg ikke skal være i tvil om at de er nestekjærlige. Satt på spissen. Ps. Jeg blir ikke fornærmet eller sur om det ligger kyllinger under juletreet mitt i år! Men jeg syns det er en litt tåpelig greie.
Tabris Skrevet 16. desember 2007 #15 Skrevet 16. desember 2007 De fleste jeg vet om som synes veldedige gaver er en flott ting, ville blitt veldig glad over å få en slik tilbake. Men som oftest er man omgitt av en mer tradisjonsrik familie som ikke verdsetter det på samme måte, fordi det jo må være en fysisk ting uten treet (nå er et julekort som forteller om den veldedige gaven en fysisk ting da, men...).
Alison Skrevet 16. desember 2007 #16 Skrevet 16. desember 2007 Jeg er i grunnen i mot å gi bort alternative gaver så sant ikke mottageren hat gitt uttrykk for noe annet. Hvis det er sånn at de du skal gi gave til har alt fra før, mener jeg at det er et bedre alternativ å kutte ut å gi gaver til disse. De pengene som en sparer på å ikke kjøpe gaver kan du om ønskelig gi til et godt formål. Hos oss har vi for flere år siden blitt enig om at vi ikke gir gaver til søsken og venner. De eneste voksne vi gir gaver til er foreldre, svigerforeldre og ei bestemor. Jeg støtter gjerne et godt formål både når det er jul og ellers i året, men altså ikke ved å gi en alternativ julegave.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #17 Skrevet 16. desember 2007 Det kan være en alternativ julegave å ta med en uteligger hjem.
salsera Skrevet 16. desember 2007 #18 Skrevet 16. desember 2007 (endret) Jeg liker tanken bak slike alternative julegaver, men jeg har ikke gitt noen slike. Selv kan jeg ønske meg det, men jeg tror ikke at noen av dem jeg pleier å kjøpe til, setter pris på slike. Det er fint å gi dette hvis mottaker ønsker det. Jeg har dessverre ikke fått en slik gave, men jeg fikk en pengegave til jul i fjor som jeg ga videre til noen som trengte den mer enn jeg. Endret 16. desember 2007 av salsera
Arkana Skrevet 16. desember 2007 #19 Skrevet 16. desember 2007 Jeg er helt enig med Kosemose her. Hvis man er så ivrig på å gi slike alternative julegaver, kan man ikke gi det av "egne" penger istedet for å gjøre andres gaver til veldedighet. Så fremt ikke noen spesifikt har sagt at dette er en fin gave synes jeg det er en uting. Vil man absolutt gi til veldedighet synes jeg det skal komme av egen lomme. Dette har forøvrig ingenting å gjøre med at man ikke forstår viktigheten av dette eller ikke føler glede ved å donere penger, jeg synes det blir tåpelig at enkelte her snakker som om de gir alt de har til veldedighet, noe dere neppe gjør. All den tid dere selv bruker penger på "unyttige" ting har dere i grunnen ingenting dere skulle sagt. At noen velger å gi vanlige julegaver til alle betyr ikke at de gir mindre til veldedighet. Det er ingen motsetning mellom å tenke på de som ikke har det så godt og det å ønske å gi og få julegaver.
Tabris Skrevet 16. desember 2007 #20 Skrevet 16. desember 2007 Men det er da ingen her som sier at vi gir alt vi har til veldedighet? Blir litt rart å argumentere med "noe dere neppe gjør" når vi aldri har påstått noe slikt i utgangspunktet. :klø: Igjen ser jeg også dette argumentet med at man leter etter noe man kan "ta" de som støtter en god sak for, slik at man slipper å ta stilling til situasjonen. Hva andre gjør er ikke et argument for hva man selv gjør eller ikke gjør.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå