Gå til innhold

Hund og allergi

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvordan er det med Yorkshire terrier og allergi? Og eventuelle andre terriere? Har lyst på Yorkshire eller cairn terrier. Eventuelt bichon frise eller havanais. Egentlig mest lyst på mops, men tror ikke jeg tåler de så godt. Er pelsdyrallergiker :( En evig forbannelse

Et godt råd;

Ikke skaff deg hund!

Hvis du er disponert for allergi er det bare et tidsspørsmål før du reagere på din egen hund.

Jeg kan skrive under på at å måtte omplassere en kompis gjennom 4 år var ikke lett.

Og, ja, dette var en såkalt allergivennlig rase.

Plagene kom plutselig og ble veldig alvorlige med astmaanfall.

Bli heller forvert/turkompis.

Mange har bruk for noen saom kan ta seg av hunden deres mens de er på jobb, har freie ol

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Et godt råd;

Ikke skaff deg hund!

Hvis du er disponert for allergi er det bare et tidsspørsmål før du reagere på din egen hund.

Jeg kan skrive under på at å måtte omplassere en kompis gjennom 4 år var ikke lett.

Og, ja, dette var en såkalt allergivennlig rase.

Plagene kom plutselig og ble veldig alvorlige med astmaanfall.

Bli heller forvert/turkompis.

Mange har bruk for noen saom kan ta seg av hunden deres mens de er på jobb, har freie ol

Ikke enig. Man kan faktisk leve med allergi og astma og dyr, det er det veldig mange som gjør. Og det er ikke nødvendigvis sånn at plagene forverres ved provokasjon. Tvert imot. Jeg har astma og (katte og hunde) allergi, og har fått mindre og mindre plager etter hvert som dyrene har bodd her. Tilvenning rett og slett. Men jeg har funnet meg i måneder med masse symptomer, før jeg etter hvert ble nærmest symptomfri. Så det går an, men det er en sjanse å ta og man må ofre litt.

• 1 år senere...
Gjest Volven
Skrevet
Hvordan er det med Yorkshire terrier og allergi? Og eventuelle andre terriere? Har lyst på Yorkshire eller cairn terrier. Eventuelt bichon frise eller havanais. Egentlig mest lyst på mops, men tror ikke jeg tåler de så godt. Er pelsdyrallergiker :( En evig forbannelse

Hei, jeg er i samme situasjon som deg og forstår veldig godt hvordan du har det! Jeg reagerer til og med på nybadet puddel! Boxer er ekstra ille, samme med mops og retrievere og ellers alle raser jeg har møtt... Også snauzere og cairnterrier og west highland white terrier osv.

Jeg har ikke fått prøvd med bichon frise og har heller aldri reagert når jeg har klappet en slik. Ikke ofte jeg har fått sjansen til det, dessverre. Men en jeg kjenner hadde en bichon frise som hun tålte veldig godt. Hun sa det gikk bra hvis hun badet hunden 1 gang i uken. Hun var veldig allergisk mot katt og hund, tålte ikke puddel hun heller. Denne hunden hadde hun i mange år og det gikk veldig fint for henne. Hun ble ikke noe dårligere på grunn av den.

Selv skaffet jeg et marsvin og det tok 1 år før jeg utviklet allergi mot det. Men det går bra, jeg bruker ikke medisin. Det går bra og jeg beholder marsvinet. Har også katt som jeg tåler godt. Av og til kan jeg kjenne litt svak kløe i halsen av katten så jeg er nok allergisk mot katten også men antagelig har jeg blitt litt resistent... Gammel potet den da... Hatt den veeeldig lenge. Men tror jeg trigget allergien når jeg tok inn marsvinet i huset, for før reagerte jeg aldri på katten. Så allergi er litt skummelt det kan bli verre og føre til astma. Noe jeg vil forsøke å unngå.

Men ønsket om hund er sterkt også hos meg. Jeg håper å få muligheten til å teste ut med en Bichon frise fordi det er den rasen jeg har hørt at veldig mange allergikere tåler, også de som ikke tåler puddel. Yorkshire terrier er også noe jeg kunne ønske meg, de er så herlige. Kjenner et prakteksemplar av rasen som er så nydelig og med et supert og rolig gemytt. Men allergimessig vet jeg ikke hvordan en Yorkshire terrier vil virke på en med sterk allergi. Lenge siden jeg har klappet den lille hundevennen.

Tenk at livet skal være så urettferdig at vi som elsker dyr er utstyrt med allergi og de som hater hunder og dyr ikke er det. Eller er det at vi som elsker dyr oppdager det mens de går igjennom livet uten å vite det.. hm... Litt å tenke på.

Uansett har du fått mange fine svar i denne tråden, alle sammen faktisk, har lest dem alle.

Ønsker deg lykke til og håper du skal finne en hund du kan tåle. Som det sies her av flere så må det være vondt å oppleve å måtte omplassere hunden på grunn av sterk allergi/astma. Også for hunden. Det kan være lurt å passe en hund av rasen du ønsker før du eventuelt anskaffer en.

Har også hørt at man kan reagere mer på valp enn på voksen hund, mer på hannhund enn på kastrert hannhund eller tispe.

Hvis jeg skal anskaffe en bichon frise har jeg tenkt på en voksen, gjerne eldre tispe eller kastrert hannhund som noen skal omplassere. Slik at jeg kan få prøve å passe hunden noen dager til et par uker for å teste ut før jeg eventuelt overtar hunden. :)

Tenk om du og jeg kunne prate hund her på forumet med hver vår egen som vi tåler og alt er bra. Sukk... det er lett å drømme seg bort... Egentlig vet jeg vel innerst inne at jeg ikke burde anskaffe flere dyr.... :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...