Gå til innhold

Hund og allergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det med Yorkshire terrier og allergi? Og eventuelle andre terriere? Har lyst på Yorkshire eller cairn terrier. Eventuelt bichon frise eller havanais. Egentlig mest lyst på mops, men tror ikke jeg tåler de så godt. Er pelsdyrallergiker :( En evig forbannelse

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du at du reagerer på hund da? "Pelsdyr" er liksom ingen allergi. Mange er til og med allergisk på langhårskatter, men ikke korthårskatter. Allergi er kompliserte greier.

Jeg vil tro at alle raser som ikke røyter er positivt for en allergiker. Mener både yourkshire og cairterrier er av de som går an.

Skrevet
Vet du at du reagerer på hund da? "Pelsdyr" er liksom ingen allergi. Mange er til og med allergisk på langhårskatter, men ikke korthårskatter. Allergi er kompliserte greier.

Jeg vil tro at alle raser som ikke røyter er positivt for en allergiker. Mener både yourkshire og cairterrier er av de som går an.

Jeg var på mopsbesøk i går, og besøket var på sin plass da det var lenge siden hunden var badet og huset var fullt av pels. Jeg lot hunden komme nært opp i ansiktet, løftet den opp, og klappet den mye. Det gikk veldig bra.. jeg var der i en time. Men etterhvert som jeg klødde meg i øynene fikk jeg en aldri så liten allergisk reaksjon. Så jeg er nok litt allergisk mot mopsen (som er det jeg ønsker meg mest). Men jeg lurer på om det er noe jeg selv kan gjøre, evt. vaske/stelle og bade mye for å hindre allergisk reaksjon (såvidt dette ikke tørrer ut huden til hunden da). Jeg ønsker meg så gjerne en hund, og er helt forferdelig at jeg ikke skal få nyte selskapet og de positive fordelene med det å ha hund, bare fordi jeg har allergi :( Kan godt skaffe meg en puddel, eller en terriertype som er mer allergivennlig..men ingen hund, er egentlig utenkelig.Jeg har bestemt meg for at jeg vil ha hund.. før eller siden

Gjest rikkerikke
Skrevet

Av rasene du nevner er Bichon frise den mest allergivennlige mener jeg å huske. I tillegg er vel puddel og Weeton terrier av de bedre rasene. Årsaken til at de anbefales mener jeg er at de ikke røyter, og dermed også slipper litt mindre av de allergifremmende stoffene. Du bør sjekke ut med raseforening i forhold til hvor mye/lite vask hunden skal ha. For mye er uansett ikke bra. Rasene jeg nevnte over krever litt mer pelsstell da de må klippes.

Skrevet

Jeg er kjempe allergisk mot hund, men for 2 år siden ble jeg helt fortapt i en cavalier king charles spaniel som skulle gis bort, og jeg som alltid har elsket hunder tok over hunden. Merket litt allergi i starten, men nå går det helt greit, virker som om jeg har blitt immun ovenfor min egen hund, men får fortsatt en allergisk reaksjon når jeg er på besøk hos folk med hund så allergisk er jeg, men ikke ovenfor min hund :jepp: bare en liten gladnyhet til alle alergiske hundeeiere.

Skrevet

Man kan reagere like mye på røytehunder, hunder som ikke røyter og nakenhunder. Det kommer helt an på hva du reagerer på. Noen reagerer på pels, noen på huden, og noen på spyttet. Du må nesten bare besøke mange oppdrettere og prøve deg frem.

Skrevet
Man kan reagere like mye på røytehunder, hunder som ikke røyter og nakenhunder. Det kommer helt an på hva du reagerer på. Noen reagerer på pels, noen på huden, og noen på spyttet. Du må nesten bare besøke mange oppdrettere og prøve deg frem.

Jeg har en Irish softcoated Wheaten terrier, og den er meget allergivennlig. Alle allergikere jeg kjenner, både nær familie og venner, tåler den meget godt.

Den har ikke det ekstra fettlaget i pelsen, røyter ikke, men det er selvfølgelig en del pelsstell.

Og det er selvfølgelig den beste rasen i verden....:))

Gjest Portismor
Skrevet

Disse rasene skal være allergivennlige: Portugisisk vannhund, Puddel, Wheaten terrier, bishon frise, Kery blue terrier, coton de tulear, Chinese crested powder puff. Jeg har selv en portugisisk vannhund.... :)

Skrevet

Dersom man som allergiker skal skaffe seg hund, syns jeg man bør tilbringe mye tid med de ulike rasene man tenker på. For selv om en rase er såkalt allergivennlig, betyr ikke det at man kommer til å tåle den. Og det er fryktelig unødvendig å overbelaste FOD med nok et dyr fordi man bare måtte prøve å ha hund selv om man vet at man reagerer på det.

Skrevet
Dersom man som allergiker skal skaffe seg hund, syns jeg man bør tilbringe mye tid med de ulike rasene man tenker på. For selv om en rase er såkalt allergivennlig, betyr ikke det at man kommer til å tåle den. Og det er fryktelig unødvendig å overbelaste FOD med nok et dyr fordi man bare måtte prøve å ha hund selv om man vet at man reagerer på det.

Da jeg skulle anskaffe hund, testet vi nøye for allergi på forhånd. Dvs vi besøkte oppdretter da hun skulle klippe hunder, vedkommende allergiker satt midt i skyen av hår og ble virkelig utsatt for allergener! I tillegg fikk vi med en pose hundehår hjem, som vedkommende hadde ved siden av seg rundt omkring i huset.

Hadde omplassert en hund allerede pga allergi, og orket ikke tanken på å oppleve det en gang til! Det var helt forferdelig hjerteskjærende å måtte gi fra seg et elsket dyr.

• 1 måned senere...
Gjest anna louise
Skrevet

Hei hei! jeg er selv pelsdyrallergiker å har slitt med dette i alle år. jeg har alltid ønsket meg hund og for 3 år siden ble en nydelig bichon frise jente omplassert til meg! dette er en yppelig allergivennlig hund, dog ikke for alle, jeg reagerer litt når jeg driver med pels stell på henne men ellers har det gått kjemmpefint!

vinteren 2006 ble også en yorkie jente omplassert til meg (jeg er verdens hedigste jente!)

hundene går godt sammen og jeg har ikke noe problem med allergien min i det heletatt bortsett fra et nys her og der under pels stell( og jeg er egentlig kjempeallergisk)

disse rasene er kjemmpeflotte hunder og jeg vil absolutt anbefale disse!

det kommer heller litt ann på hva du vil ha.

yorkier er offte mindre lærevillige og vanskeligere å dresere da de er veldig sta og vet godt hva de vil. jeg har nå nylig startet klikkertrening med min og det har git kjemmperesultater (de trenger bare en sta eiger ;D)

bichon'en min er mye roligere av seg og liker å ta livet med ro, hun har vært veldig lettlært og liker å få ros for å gjøre som hun skal.

begge to var 8 år da jeg fikk dem og ingen av hundene kunne en eneste kommando da de kom. nå kan de sitt, ligg, bli og bishon kan gi lapp! yorkien skjønner ikke helt poenget med dette og velger heller å fine noe annet og gjøre enn å sitt med en som kravser på potene dine heletiden.

kjemmpeflotte hunder både for allergikere og ikke alergikere :)

Skrevet
Hvordan er det med Yorkshire terrier og allergi? Og eventuelle andre terriere? Har lyst på Yorkshire eller cairn terrier. Eventuelt bichon frise eller havanais. Egentlig mest lyst på mops, men tror ikke jeg tåler de så godt. Er pelsdyrallergiker :( En evig forbannelse

Det er din egen hund du vil utvikle allergi mot. Selv folk uten allergi kan få det.

En bøhøver ikke få det av midden i pelsen,men av spytt/urin også. Dette kan gå over lang tid før en merker noe som helst.

Folk som er disponert for allergi, bør tenke seg godt om.

Ingen hunder er allergifrie. Selv om noen vil hevde det.

Skulle man få alvorlig hundeallergi, så kan man bli veldig syk

Skrevet

Kan skrive under på at Bichon Frisé er en allergivennlig rase. Er selv veldig allergisk. Har aldri reagert på BF, men kjenner flere som har reagert på de også. Uansett er det viktig å teste ut skikkelig på forhånd. Jeg fikk låne min venninnes BF noen dager, og gleden var stor da vi ikke fikk noen reaksjon. Dette er nå 10 år siden. Det eneste jeg må passe på er å bade de ofte om sommeren pga pollen, støv osv.

Lykke til med valg av hund!

Skrevet

Søskenbarnet mitt er veldig allergisk, og kjøpte seg en såkalt allergivennlig hund(husker ikke hva rasen heter). Dette fungerte bra i litt over en måned, før allergien slo til også på denne hunden. Det var fryktelig å omplassere hunden som hun endelig trodde hun skulle tåle, etter et halvt liv med sterke ønsker om et kjæledyr.

Skrevet
Søskenbarnet mitt er veldig allergisk, og kjøpte seg en såkalt allergivennlig hund(husker ikke hva rasen heter). Dette fungerte bra i litt over en måned, før allergien slo til også på denne hunden. Det var fryktelig å omplassere hunden som hun endelig trodde hun skulle tåle, etter et halvt liv med sterke ønsker om et kjæledyr.

Forferdelig naivt å tro at man skal kunne leve uten symptomer når man har allergi. Man reagerer med symptomer fordi kroppen tross alt mobiliserer immunforsvaret i kontakt med ting man ikke tåler, det skjer før eller siden uansett. Har man tålmodighet og mot til å beholde dyret selv med symptomer er det stor sannsynlighet for at man oppnår en grad av immunitet mot sitt eget dyr. Er man ikke innstilt på å gjøre det skal man selvfølgelig ikke under noen omstendighet anskaffe et dyr man er allergisk mot.

Skrevet
Forferdelig naivt å tro at man skal kunne leve uten symptomer når man har allergi. Man reagerer med symptomer fordi kroppen tross alt mobiliserer immunforsvaret i kontakt med ting man ikke tåler, det skjer før eller siden uansett. Har man tålmodighet og mot til å beholde dyret selv med symptomer er det stor sannsynlighet for at man oppnår en grad av immunitet mot sitt eget dyr. Er man ikke innstilt på å gjøre det skal man selvfølgelig ikke under noen omstendighet anskaffe et dyr man er allergisk mot.

Ja, det var nettopp dette jeg ville formidle til TS

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Disse rasene skal være allergivennlige: Portugisisk vannhund, Puddel, Wheaten terrier, bishon frise, Kery blue terrier, coton de tulear, Chinese crested powder puff. Jeg har selv en portugisisk vannhund.... :)

...og de andre nakenhundene, som meksikansk f.eks. :)

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet

Sønnen min er veldig alergisk - både for hund og katt.

Men da vi i fjor sommer var på ferie hos en familie som hadde Rhodesian Ridgeback gikk det helt fint. Han falt helt for denne hunden og lå oppi hundesenga, uten å reagere noe som helst egentlig.

Skrevet

Det med allergi er vanskelig. For det første så er det forskjellige grader av allergi, for det andre så reagerer folk på forskjellige ting på hunden. Enkelte tåler ikke fettstoffene i pelsen, andre ikke hudpartiklene, spyttet eller urinen. For det andre er det ingen raser som er allergisikre, men det finnes såkalte allergivennlige raser, nettopp fordi flere allergikere tåler disse rasene. Fellesnevneren med disse er vel at de ikke røyter(dette fører med mye pelsstell) eller er at de er nakenhunder.

For de som ikke tåler hudstoffer så er nakenhunder uaktuelt, da man kommer i kontakt med hudstoffene - røytefrie hunder er og anbefale fordi disse ikke sprer hudstoffene rundt når de røyter, langhårete hunder virker til en viss grad fordi man ikke kommer i kontakt med huden. Er det fettstoffene i pelsen, vil hunder med pels være uaktuelle. Spytt og urin har jo alle hunder, men dette kan til en viss grad unngåes.

Så er det hvor mye man blir utsatt for disse tingene. Små hunder vil skille ut mindre allergener, du kan lett tåle en hund, mens med to vil du reagere fordi du blir utsatt for mer allergener. På samme måte har huden til individet noe og si, har hunden hudproblemer vil den også lettere spre allergener - så du kan godt tåle ene hunden av den rasen, men ikke den neste.

Før man går til anskaffelse av hund bør man ta en skikkelig allergitest, både for å finne ut hva man reagerer på, samt hvor mye man reagerer. Dernest må man vurdere om det er verdt og ta risikoen å gå til anskaffelse av hund - de er tross alt levende vesen selv om man er allergisk mot dem. Lån hjem flere individer av rasen du velger, dra på besøk til folk med rasen. Allergien trenger ikke å slå ut samme dagendu er i kontakt med hunden, den kan utvikle seg over tid.

Dessuten må du ikke kun tenke allergivennlige raser når du går til anskaffelse av hund, du må se hva rasen krever og hva du kan tilby hunden. Du går ikke til anskaffelse av en Riesenschnauzer fordi den er allergivennlig hvis du ikke har tenkt å bruke den til noe, den er tross alt en brukshund.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

hei

litt usikker på skrivemåten her men jeg reagerer mye mer på cavalier king charles spaniel enn en mye større gordon setter. møter disse to hundene mye. C regarer jeg veldi på selv med medisiner. G reagere jeg ikke på med medisiner.

Jeg ønsker hund og kommer til å kjøpe en hund jeg tåler med medisiner. men jeg har stort hus med hage og hunden skal ikke få være i etasjen med soverom. jeg synes gleden med hund er så stor at jeg gladelig tar medisiner hver dag for å kunne ha hund. men så klart jeg skal være 200% sikker først. omplassering er uaktulet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...