Gå til innhold

Invitere ensom kollega til jul

Fremhevede innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har sagt nei de gangene det har vært "veldedighetsstemning" over invitasjonen og jeg har forklart hvorfor. Jeg er imidlertid svært heldig med mine venner for mange av dem også er single og alene (familien i andre land) og har "ingen steder å gjøre av seg" på disse dagene. Vi har hatt noen koselige juler. Vi er ALLTID sammen på 17. mai og nyttårsaften.

Når man skal invitere noen til en slik setting bør man være forberedt og respektere avslaget hvis det kommer. Samtidig skal vi som blir invitert være klar over at ikke alle inviterer for å krysse av på gode gjerning listen. Noen mener det genuint og av hjertet når de inviterer. Kanskje det kan være en ide for oss også å strekke oss litt og prøve å bli kjent med noen nye til jul?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jada, unngå gjerne frasen "synes synd på". Vedkommende skjønner nok det uansett. Hvis man er helt alene juleaften og en kollega ber deg hjem til sin familie som du aldri har møtt før og ikke har noen relasjon til, skjønner man vel at man blir bedt fordi de har snakket om at det er synd på?? Julaften er vel ikke dagen da man tar med en kollega hjem til foreldrene på middag - sånn vanligvis?

Folk inviterer vel ikke bare fordi de "synes synd på", men fordi man tenker at det kan være kjipere å sitte aleine i jula/på julaften enn å være på besøk hos noen. Og man vil vel ikke at venner skal ha det kjipere enn nødvendig. Det virker jo som trådstarter kjenner kollegaen sin godt, derfor ville jeg ikke reagert på en invitasjon selv om det selvsagt er forståelig at han svarte nei. Om sånne ting blir vellykket eller pinlig kommer nok an på både familien man kommer til og en selv.

Forøvrig blir det fort en ond sirkel av handlingslammelse om man bestemmer seg for at det å invitere andre enn bestevenner på julefeiring - ikke for det, jeg er vant tl å feire med bare få, lite sosiale familiemedlemmer, og det ville vært snålt å invitere andre enn samboer/kjæreste inn i denne settingen, men andre familier kan være langt mer åpne, inkluderende og sosiale uten at de driver veldedighet. Hva slags venneforhold man har varierer jo også, om denne kollegaen har mange (gode) venner, men ingen utpreget bestevenn, er han jo nærmest dømt til å måtte feire alene selv om han evt hadde satt pris på å bli invitert til noen, om alle tenker likt...

Ellers er jeg helt enig med deg i at mn skal passe seg for å skulle krysse av i gode gjerninger-lista, det kan nok fort bli veldig merkbart og ubehagelig. Men jeg synes ikke det at man vet at en person har det ensomt og kjipt i jula og at man kan løse dette ved å inkludere vedkommende, automatisk betyr at man stakkarsliggjør personen...

Skrevet
Men jeg synes ikke det at man vet at en person har det ensomt og kjipt i jula og at man kan løse dette ved å inkludere vedkommende, automatisk betyr at man stakkarsliggjør personen...

Neida, jeg er enig med deg - det kommer selvfølgelig an på hvor godt man kjenner hverandre, og ikke minst hvordan resten av julefeirefamilien er! Mitt poeng er vel bare at man trenger ikke være alene for å føle seg ensom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...