Kykkelikokos Skrevet 15. desember 2007 #1 Skrevet 15. desember 2007 Vi har endelig flyttet til et sted hvor det passer å ha katt, og jeg har veldig lyst på en liten pus Har aldri hatt katt før, men mannen min har hatt opptil 3 stk på en gang, så han er godt vant med kattunger og katter generelt. Tingen er at jeg er gravid i 6. måned nå. Er det dumt å få seg katt da? Hvis vi bør vente, hvor lenge bør vi vente?
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2007 #2 Skrevet 15. desember 2007 Jeg synes dere bør vente. Dere vet ikke hvor mye tid og krefter barnet kommer til å ta. Får dere en kolikkunge som holder dere oppe hele natten blir det veldig lite energi igjen til å passe på en kattunge. Den er jo også en baby som trenger tid og kos. Og noen til å tørke opp etter seg... Vent heller til ungen er blitt noen måneder og dere vet mer om hvor mye tid dere har til katten.
Trampe Skrevet 16. desember 2007 #3 Skrevet 16. desember 2007 Skal dere ha kattunge da? Vi fikk katter på 16 uker, og det var ingen problemer med det. Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å få såpass store katter i hus rett før babyen kommer. Men en kattunge derimot trenger mer stell og kos... en baby og en kattunge som ikke er stuerein er ikke en god kombinasjon.
Gjest Chrizzy Skrevet 16. desember 2007 #4 Skrevet 16. desember 2007 Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å få kattunge 3 mnd før jeg får baby. Jeg synes en kattunge krever relativt lite, hadde jeg vært alene hadde jeg nok ikke gjort det, men siden dere er to så tror jeg det går helt fint
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #5 Skrevet 16. desember 2007 Skal dere ha kattunge da? Vi fikk katter på 16 uker, og det var ingen problemer med det. Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å få såpass store katter i hus rett før babyen kommer. Men en kattunge derimot trenger mer stell og kos... en baby og en kattunge som ikke er stuerein er ikke en god kombinasjon. En katt på 16 uker er da i aller høyeste grad en kattunge? Vanlig definisjon på kattunger er jo katter mellom 0 og 12 måneder gamle. Jeg synes TS bør vente. En kattunge krever mye, den skal bli trygg på seg selv og omgivelsene, lære seg å bli katt og menneskekjær. Man skal legge et viktig grunnlag for resten av kattens liv de første månedene. Den skal til veterinær for vaksienr, kastrering osv. Man vet jo heller ikke om kattungen er frisk eller har noen medfødte diagnoser (slik som det også er når man får en menneskebaby). Katten kan jo bli 20 år. Hvorfor haste med å anskaffe den? Menneskebabyen kommer sannsynligvis til å ta veldig mye tid, hvorfor anskaffe en kattunge man ikke har tid til? Kattunger krever også mye. De fleste er enige om at en hundevalp krever mye. Synd ikke flere vil investere litt for å gi en katt en god nok start...
Kykkelikokos Skrevet 17. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 17. desember 2007 Vi ville nok ha anskaffet oss en kattunge, ja. Men selvfølgelig ikke en som er så liten at den er for liten til å skilles fra moren sin. 14-16 uker, minimum, vil jeg tippe. De er vel ganske husrene da? Grunnen til at jeg tenker på å skaffe katten nå, er at jeg regner med at den vil bli relativt husvarm på ca 3mnd. Jeg tenker litt på hva som er best for både katt og baby. Hvis vi venter nå, så bør vi vel vente til ungen er større. Og da kan det vel fort ta et par år før det passer.
~Mocca~ Skrevet 18. desember 2007 #7 Skrevet 18. desember 2007 Ja, de skal være husreine når de er så gamle. Kattene bør ihvertfall få være hos moren sin til de er 12uker, så 14-16 uker er jo bare enda bedre! Du kan jo også se der du henter katten hvordan det ser ut, om de er husreine tenker jeg på.. Det eneste som er viktig er at katten bør ikke bli glemt når babyen kommer, at den ikke føler seg overflødig. Og bare husk på å ha den inne til den er 8mnd, (gjerne frem til våren/sommeren) slik at den ikke går seg vill når den er ute.. Jeg har jo tre katter, og prøver å bli gravid. Greit at de ikke kom i går, men hvorfor ikke sier no jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå