Gjest nalle-maja Skrevet 15. desember 2007 #1 Skrevet 15. desember 2007 "Leken" går ut på at en begynner med en passe lang tråd, endene bundet sammen. Videre kan en lage vugge, speil, strykebrett om en har en motpart som kan det. Man bruker hendene og fingrene. Noen som vet hva dette heter, og eventuelt en guide på hvordan en gjør det?
Malama Skrevet 16. desember 2007 #3 Skrevet 16. desember 2007 (endret) Åhh, jeg husker vi gjorde masse slik, men nå husker jeg ikke noe av det lenger. Langt baki bakhodet tror jeg vi bare kladte det "å ta", men om det har et "skikkelig navn" vet jeg ikke... Endret 16. desember 2007 av Malama
Gjest nalle-maja Skrevet 16. desember 2007 #4 Skrevet 16. desember 2007 Hmm... jeg kan det fire nivå eller hva jeg skal kalle det, så sitter jeg fast Får bare høre med andre om de kan det.. Tror det er mulig å komme langt!
Crash Skrevet 16. desember 2007 #5 Skrevet 16. desember 2007 (endret) Biblioteket? Endret 14. oktober 2008 av Miros
Kalorina Skrevet 16. desember 2007 #6 Skrevet 16. desember 2007 vi kalte det "ta over" da jeg var liten. kjempegøy, husker fortsatt masse :D
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #7 Skrevet 16. desember 2007 Vi kalte det også bare "å ta". Enten to sammen, eller også alene. Da kunne man, i tillegg til mønstrene du nevner, lage "Englestigen", som var min favoritt! Skal jeg prøve å beskrive? Ja, jeg prøver! Tre snoren bak tommel og lillefinger på hver hånd. (Ikke dobbelt rundt, slik man gjør hvis man er to..) Med pekefingrene plukker du opp snoren som da er inne i håndflaten din, og drar den over til hver sin side. Slipp snoren fra tomlene. Vend tomlene fra deg, under snorene, og ta med deg tilbake snoren du har lengst fra deg. Så lar du tomlene ta.... nei søren dette blir altfor komplisert. I morgen skal jeg prøve å ta bilder og legge inn. Og det fantes en bok på biblioteket, den husker jeg!
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #8 Skrevet 16. desember 2007 Vi kalte det "tatråd". Og lagde fisken på fat, og visp.
Ruth Skrevet 17. desember 2007 #9 Skrevet 17. desember 2007 "Ta over" kalte vi det. Paa engelsk kalles the "Cat cradle" Jeg syns igrunnen at det er litt synd at all disse "gamledagse" lekene forsvinner. Jeg satt en hel natt sammen med en venninne og proevde aa komme paa de reglene vi brukte aa hoppe strikk til, men de var som blaast bort. Hver eneste en. For ikke aa snakke om Sanglekene. Og husker noen de reglene vi brukte til a "velge" noen? Jeg husker bare en; "Ole Dole Doff, Kinkliane Koff, Konkliane, Bonkliane, Ole, Dole Doff, (tror jeg det var).
Crash Skrevet 17. desember 2007 #10 Skrevet 17. desember 2007 (endret) Endret 14. oktober 2008 av Miros
Skarv Skrevet 17. desember 2007 #11 Skrevet 17. desember 2007 Barna på jobben(SFO)driver på med trå,ser ut som det har tatt seg opp igjen no. Husker også ei vi brukte og telle. Ellingen vellingen Vestlands guten,slo til kjeringa mitt på truten. Dette skal du ha ditt stygge troll,for de du ikke kunne telle til tolv. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12.
Malama Skrevet 17. desember 2007 #12 Skrevet 17. desember 2007 Og... la meg se om jeg kan stave dette sånn ca... Akka, bakka, bonka, rakka, elta, melta, shong, dong, fillifjong, issa, bitta, topp, stopp. Også en om en rød og en blå bil, kjørte på en vei.. men jeg husker ikke resten...
Gjest Roxie Hart Skrevet 17. desember 2007 #13 Skrevet 17. desember 2007 Vi kalte det også "ta over" Vi gjør det fortsatt når vi kommer over en tråd. En gul knapp virre virre vapp du slapp
Mrs. K Skrevet 17. desember 2007 #14 Skrevet 17. desember 2007 Lurer på hva det kommer av. Ofte er det noe veldig gammelt i slike ting, som er felles i mange land/språk (men i en litt annen form)... Leste litt om det i forbindelse med en analyse av teksten i Bro Bro Brille en gang, veldig interessant. Det har sikkert utspring i tekster/bønner fra katekismen.
Crash Skrevet 17. desember 2007 #15 Skrevet 17. desember 2007 (endret) Jeg fant jeg fant! http://alysion.org/figures/main.htm http://www.alysion.org/figures/catcradle.htm http://www.ifyoulovetoread.com/book/chten_cats1105.htm Endret 14. oktober 2008 av Miros
Mrs. K Skrevet 17. desember 2007 #16 Skrevet 17. desember 2007 :klø: hvor fant du det du quotet hen? Det lurer jeg også fælt på :klø: Det skjedde nemlig noe rart da jeg svarte så jeg var nødt å kopiere innlegget mitt og legge det inn på nytt. Kanskje jeg har ødelagt en annens innlegg. I så fall beklager jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå