nettvenninnen Skrevet 15. desember 2007 #1 Skrevet 15. desember 2007 (endret) E Endret 16. desember 2007 av nettvenninnen
Rosalie Skrevet 15. desember 2007 #2 Skrevet 15. desember 2007 (endret) Da kontrakten din ikke ble fornyet, gikk du automatisk inn i et tidsubestemt leieforhold, jfr. Husleieloven §9-2 (Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt.) Oppsigelsestiden din er desverre 3 måneder, jfr. §9-6 (Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. ) Hele loven finner du her. EDIT: Retting av faktafeil Endret 15. desember 2007 av Wadjet
Gjest Blondie65 Skrevet 15. desember 2007 #3 Skrevet 15. desember 2007 Dersom du eller husverten i mellomtiden skaffer en ny leietaker kan du slippe å betale hele perioden, men ellers er det nok som Wadjet sier.
nettvenninnen Skrevet 15. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 15. desember 2007 Takk for svar Men jeg synes alikevel ting er litt merkelig. Snakket nå nettopp med ei venninne over telefonen. Hun hadde bodd på et sted uten kontrakt og de betalte ikke husleie i det hele tatt da de flyttet. Saken kom opp i forliksrådet, men man kom ikke lenger. Grunnet at de ikke hadde kontrakt. Derfor slapp de å betale penger i det hele tatt. Hvordan forklarer man den saken? Gjorde forliksrådet en glipp? :klø: Og forøvrig burde en muntlig avtale være gjeldende. Bør det ikke? Man kan vel ikke endre på muntlige avtaler slik man selv vil, når ting begynner å bli alvor?
Rosalie Skrevet 15. desember 2007 #5 Skrevet 15. desember 2007 Den saken til venninna di må nok ha vært mer komplisert, da bestemmelsene i Husleieloven er de som gjelder ved manglende kontrakt. Dessuten har jo du kontrakt, i det du skrev under en tidsbegrenset, som nå er gått over til å være tidsubegrenset med vilkår gitt i Husleieloven. For øvrig er en muntlig avtale bindende, men hvordan skal du bevise den?
nettvenninnen Skrevet 15. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 15. desember 2007 Huff...lover ikke godt... Får håpe at han er en mann som holder ord- og ikke kun en tøffel som ikke tør å gjøre annet enn hva dama sier...På den annen side, så kan de jo ikke akkurat kaste meg ut heller...muhehehe satser på at det kan ordne seg. De skal tross alt få både vaskemaskinen min og oppvaskmaskinen min (som nye leietagere kan bruke). Også skal jeg jo også hjelpe de så godt jeg kan med å få inn noen nye.... Men krever de tre måneder,så gidder jeg ikke å bruke massevis av energi til å hjelpe de. Da kan de versågod få lov til å slite selv
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2007 #7 Skrevet 15. desember 2007 Et utsagn om at det er to måneders oppsigelsestid er ikke bindende. Jeg oppfatter det som at huseieren sannsynligvis har tatt feil av det han trodde var lovmessig oppsigelsestid, og da kan det på ingen måte tolkes som en bindende avtale. Ikke skyld på huseieren for din egen feil. (Men selvfølgelig: hvis dere for eksempel har diskutert og kommet fram at to måneder er en passende oppsigelsestid, så er det i teorien juridisk bindende.)
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2007 #8 Skrevet 15. desember 2007 Også skal jeg jo også hjelpe de så godt jeg kan med å få inn noen nye.... Men krever de tre måneder,så gidder jeg ikke å bruke massevis av energi til å hjelpe de. Da kan de versågod få lov til å slite selv For ordens skyld: Hvis det kommer inn nye, så kan de ikke kreve leie av begge.
nettvenninnen Skrevet 15. desember 2007 Forfatter #9 Skrevet 15. desember 2007 Et utsagn om at det er to måneders oppsigelsestid er ikke bindende. Jeg oppfatter det som at huseieren sannsynligvis har tatt feil av det han trodde var lovmessig oppsigelsestid, og da kan det på ingen måte tolkes som en bindende avtale. Ikke skyld på huseieren for din egen feil. (Men selvfølgelig: hvis dere for eksempel har diskutert og kommet fram at to måneder er en passende oppsigelsestid, så er det i teorien juridisk bindende.) Høh? Min egen feil? Skjønte ikke den... Var det kanskje feil av meg å flytte inn hit...? Anyway: enig med deg. I teorien er en muntlig avtale juridisk bindende. Og dette med oppsigelse kom utfra en gjensidig enighet hos oss begge. At kona ikke er enig får bli en annen sak...
nettvenninnen Skrevet 15. desember 2007 Forfatter #10 Skrevet 15. desember 2007 For ordens skyld: Hvis det kommer inn nye, så kan de ikke kreve leie av begge.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2007 #11 Skrevet 15. desember 2007 Dette er grunnen til at vi ikke orket å bygge med utleiedel for å si det sånn. Jeg hadde ikke orket styret med å bytte leietaker. For det er alltid et styr! Her er det imidlertid utleier som ikke har kommet med kontrakt, så det er ikke at jeg syns du som leietaker er så vanskelig. Selv om du nok må forholde deg til lovverket om de krever tre måneder.
nettvenninnen Skrevet 15. desember 2007 Forfatter #12 Skrevet 15. desember 2007 Dette er grunnen til at vi ikke orket å bygge med utleiedel for å si det sånn. Jeg hadde ikke orket styret med å bytte leietaker. For det er alltid et styr! Her er det imidlertid utleier som ikke har kommet med kontrakt, så det er ikke at jeg syns du som leietaker er så vanskelig. Selv om du nok må forholde deg til lovverket om de krever tre måneder. Jepp...Jeg har mast mye på kontrakt og slikt, men har ikke sett noe til det. faktisk har jeg gruet meg fælt til den dagen jeg må si opp, for jeg vet på en måte at man da setter andre i en vanskelig situasjon. Er derfor jeg vil prøve å hjelpe de så godt jeg kan.
Gjest Blondie65 Skrevet 15. desember 2007 #13 Skrevet 15. desember 2007 Huff...lover ikke godt... Får håpe at han er en mann som holder ord- og ikke kun en tøffel som ikke tør å gjøre annet enn hva dama sier...På den annen side, så kan de jo ikke akkurat kaste meg ut heller...muhehehe satser på at det kan ordne seg. De skal tross alt få både vaskemaskinen min og oppvaskmaskinen min (som nye leietagere kan bruke). Også skal jeg jo også hjelpe de så godt jeg kan med å få inn noen nye.... Men krever de tre måneder,så gidder jeg ikke å bruke massevis av energi til å hjelpe de. Da kan de versågod få lov til å slite selv Hvorfor skal du gi dem vaskemaskin og oppvaskmaskin? Kan du ikke si at de kan få det mot tilsvarende forkortelse i oppsigelsestiden/fritak av leie?
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2007 #14 Skrevet 15. desember 2007 Høh? Min egen feil? Skjønte ikke den... Jeg mente bare at du skulle ha tatt initiativet til en ny skriftlig kontrakt med huseieren etter at den opprinnelige gikk ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå