Gå til innhold

bite-katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hannkatt på ca ett år. Han biter fryktelig mye, både når jeg løfter han og koser med han...ofte hopper han på meg plutselig og begynner å bite.

Jeg kastrerte han for ca 6 mnd siden, men han ble desverre ikke roligere...

Uff,veldig kjedelig dette og vond i tillegg..!

Noen som har like erfaringer eller tips til hva jeg kan gjøre?

Gjest rikkerikke
Skrevet

Jeg passet en katt en stund som var slik. Det varte en uke før han forsto at det ikke var noe morsomt mer. Jeg tok han i nakkeskinnet og løftet han bort fra meg samtidig som jeg hveste som en sint katt og flekket tenner. (Jepp, sikkert et morsomt syn) Etterpå slapp jeg han ned på gulvet og gan han lite oppmerksomhet en stund. Holdt på slik ca 3-4 dager før han ga seg helt. Det eneste jeg ikke fikk vent han av med var å jage ben og armer når jeg beveget meg under dynen om kvelden/ natten, men det løste jeg selvfølgelig ved å ikke slippe han inn på soverommet. Et alternativ er å bruke spruteflaske og dusje på han.

Skrevet

Jeg synes ikke du bør straffe katten for at han biter når du løfter og koser med ham. Da gir han beskjed om at han ikke vil du skal gjøre de tingene - noe jeg mener han har rett til. Han må jo nesten få lov til å gi beskjed når han ikke vil ha kos.

At han plutselig biter deg ut av det blå blir noe annet. Leker han, eller er han hissig? Jeg er litt enig i dette med sprayflaske. Å løfte en katt opp fra gulvet etter nakken og hvese høres for meg altfor voldsomt ut. Du kan risikere at han blir skeptisk til deg om du gjør slik (Neida, det er godt mulig at vedkommende som skrev dette ikke opplevde at katten han/hun passet ble skeptisk, men andre katter kan likevel bli det). Dessuten synes jeg det er overkill og misbruk av vår størrelse.

Skrevet
Jeg synes ikke du bør straffe katten for at han biter når du løfter og koser med ham. Da gir han beskjed om at han ikke vil du skal gjøre de tingene - noe jeg mener han har rett til. Han må jo nesten få lov til å gi beskjed når han ikke vil ha kos.

At han plutselig biter deg ut av det blå blir noe annet. Leker han, eller er han hissig? Jeg er litt enig i dette med sprayflaske. Å løfte en katt opp fra gulvet etter nakken og hvese høres for meg altfor voldsomt ut. Du kan risikere at han blir skeptisk til deg om du gjør slik (Neida, det er godt mulig at vedkommende som skrev dette ikke opplevde at katten han/hun passet ble skeptisk, men andre katter kan likevel bli det). Dessuten synes jeg det er overkill og misbruk av vår størrelse.

Nå skriver vedkommende at h*n løftet katten bort fra seg, ikke opp fra gulvet. Det er en helt OK måte å takle biting på, en katt skal ikke bite noe mer enn en hund skal gjøre det.

Overkill og misbruk av vår størrelse? Ja, ja, mye skal man høre...

Skrevet (endret)
Nå skriver vedkommende at h*n løftet katten bort fra seg, ikke opp fra gulvet. Det er en helt OK måte å takle biting på, en katt skal ikke bite noe mer enn en hund skal gjøre det.

Da misforsto jeg. Jeg trodde katten ble løftet klar av gulvet etter nakken opp i vår ansiktshøyde. Det forklarer kanskje hvorfor jeg skrev overkill og misbruk av vår størrelse?

Jeg mener forsåvidt en katt har lov til å bite hvis vi ikke respekterer dens tidligere signaler om at den ikke ønsker kos.

Endret av Tabris
Gjest rikkerikke
Skrevet
SITER(Brunhilde @ 19.12.2007 (07:15) )

Da misforsto jeg. Jeg trodde katten ble løftet klar av gulvet etter nakken opp i vår ansiktshøyde. Det forklarer kanskje hvorfor jeg skrev overkill og misbruk av vår størrelse?

Jeg mener forsåvidt en katt har lov til å bite hvis vi ikke respekterer dens tidligere signaler om at den ikke ønsker kos.

Helt rett Brunhilde, jeg snakket ikke om å løfte katten opp fra gulvet og hvese til den. Katten jeg snakket om kom selv og la seg i fanget mitt for å kose og lå der og malte. Plutselig bet han til i hånden uten forvarsel av noe slag. Jeg hadde ingen betenkelighet med å svare slik en katt ville svart ved å hvese til den, og å løfte den bort fra meg i nakkeskinnet er jo en måte å få den mest mulig skånsomt bort fra meg. Han kunne også komme løpende over gulvet og kaste seg rundt bena mine for så å bite hardt i leggen. For meg er dette helt uakseptabelt, og jeg mener det er i orden å reagere (da med spruteflaske.

Jeg har hatt flere katter gjennom årene, og da jeg som barn gikk bort til vår litt sky utekatt som solte seg og han la tennene rundt hånden min (langt mer forsiktig enn et bitt) var det er helt greit tegn på at jeg tråkket over hans grenser, og jeg trakk meg unna.

Skrevet

Han denne katten blitt lekt med, med hendene, da den var liten? Mange synes jo det er sååå søtt og kile pusebabyen på magen og la den bite og klore litt siden det ikke gjør vondt, men det er ikke så søtt lenger når den veier 4 kg, liksom. Dessuten, er den blitt tatt fra moren før den var 12 uker gammel? Da er den isåfall blitt tatt altfor tidlig, og slike katter kan få slike adferdsproblemer.

Skrevet

En katt skal da pokker meg ikke få lov til å bite!!

Gjest SynneMarie
Skrevet

Nå tror jeg kanskje Tabris mente at katten må få si ifra på sin måte,dersom den ufrivillig blir kosa med e.l.... :sjenert: Storepus hos meg kan være litt "sær" av og til. Noen ganger,når han ligger på plassen sin i sofaen og noen kommer bort for å kose med han,så lager han kanskje en lyd eller smekker med halen. Da sier jeg alltid til folk at "nå vil han være i fred. Respekter det,for hvis du ikke gir deg og han biter,så har du kun deg selv å skylde ". Han kan trossalt ikke snakke,så da må vi respektere og ta hensyn til de signalene han sender.

Skrevet

Jo, hvis man ikke tar hensyn til andre signaler katten gir om at den vil være i fred, så synes jeg så absolutt den har lov til det. Den er ikke en kosebamse som eksisterer kun for vår underholdningsskyld - den er et eget individ som har krav på respekt overfor sin egen kropp og sine egne behov.

Skrevet (endret)
Jo, hvis man ikke tar hensyn til andre signaler katten gir om at den vil være i fred, så synes jeg så absolutt den har lov til det. Den er ikke en kosebamse som eksisterer kun for vår underholdningsskyld - den er et eget individ som har krav på respekt overfor sin egen kropp og sine egne behov.

Så da syns du også hunder skal få lov til å reagere med biting dersom det er noe som ikke faller i smak, og har gitt andre signaler på forhånd? De er jo heller ikke kosebamser, og katter er ikke ulike hunder når det kommer til ønsket om å sette grenser for seg selv.

Du er selvfølgelig klar over at kattetenner er vel så skarpe som hundetenner. Det er vanvittig å skulle tillate (eller "godta") katten å bite i hensikt å holde folk på avstand, bli løftet, eller unngå å bli satt i transportkassa for eksempel. For å avslutte situasjoner den ikke ønsker å være i. Tror katten den kan komme unna med slik oppførsel kan det bli et farlig kattehold til slutt.

Jeg tror det er lurt å lære katten forskjell på vennskapelig biting når man leker, og biting for å poengtere noe. Sistnevnte er ikke lov under noen omstendighet.

Endret av la Flaca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...