Gå til innhold

Innsyn i det som skjer i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet litt om hvordan det fungerer med innsyn i en barnehage?

Dersom vesentlige endringer i barnehagen blir foretatt, og det kommer ut skriv om at dette ble vedtatt i styret; burde da foreldrerepresentantene vært tilstede eller er det ikke vanlig/nødvendig?

Hvor mange barn skal det være pr pedagog?

Har hørt 9 barn 0-3 år, og 18 barn over 3 år. Stemmer det?

Er det samme regler for offentlig og privat barnehage?

Hvor kan jeg evt finne informasjon?

På forhånd takk for hjelpen. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Helen Parr
Skrevet

Det er samme regler for offentlige og private barnehager. Kommunen kan dispensere fra reglene om pedagoger hvis det midlertidig er problemer med å besette alle stillingene. Dette er særlig aktuelt hvis det er noen som har permisjon e.l.

Jeg kjenner ikke til detaljreglementet rundt dette med antall pedagoger.

Hva slags barnehage er det snakk om? Foreldreeid andelsbarnehage? I såfall består vel styret av foreldrene?

Skrevet
Noen som vet litt om hvordan det fungerer med innsyn i en barnehage?

Dersom vesentlige endringer i barnehagen blir foretatt, og det kommer ut skriv om at dette ble vedtatt i styret; burde da foreldrerepresentantene vært tilstede eller er det ikke vanlig/nødvendig?

Hvor mange barn skal det være pr pedagog?

Har hørt 9 barn 0-3 år, og 18 barn over 3 år. Stemmer det?

Er det samme regler for offentlig og privat barnehage?

Hvor kan jeg evt finne informasjon?

På forhånd takk for hjelpen. :)

Hvor mange voksne skal det være i barnehagen?

Barnehageloven har ikke detaljerte regler om bemanningen, men loven krever at bemanningen skal være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet. Denne regelen sier ikke noe bestemt om hvor mange voksne det skal være, men at barnehagen skal ha til­strekkelig bemanning til at virksomheten kan drives i tråd med lovens formål og rammeplan for barnehagen. Bemanningen skal sikre at barna får omsorg og tilsyn, men skal også være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet. Barnehageeier er ansvarlig for dette.

Forskrift om pedagogisk bemanning gir regler om hvor mange barn det kan være pr. pedagogisk leder. Pedagogisk leder skal være utdannet førskolelærer. Forskriften sier at: Det skal være én pedagogisk leder pr. 14–18 barn når barna er over tre år og én pedagogisk leder pr. 7–9 barn når barna er under tre år og barnas daglige oppholdstid er over seks timer. I tillegg skal hver barnehage ha en styrer som er utdannet førskole­lærer.Kommunen fører tilsyn med at bemanningen er tilstrekkelig.

Kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/ve...html?id=88029#3

Skrevet

Her er det snakk om en privateid barnehage, Helen Parr.

Tusen takk for innspill, skal lese mer fra den linken din, CeeCee. :jepp:

Gjest Helen Parr
Skrevet
Her er det snakk om en privateid barnehage, Helen Parr.

Tusen takk for innspill, skal lese mer fra den linken din, CeeCee. :jepp:

Jeg har bare erfaring fra foreldreeid barnehage, hvor hele styret består av foreldre, bortsett fra en ansatterepresentant. Er det slik at det sitter foreldre i styret eller er foreldre i samarbeidsutvalget, kanskje.

Beklager at dette blir litt rotete, men jeg kjenner som sagt kun til barnehage hvor foreldrene eier barnehagen, og da har de i utgangspunktet full råderett gjennom styret. Med det øverste organet som generalforsamlingen, selvsagt. Kanskje barnehagen har vedtekter som forteller deg noe?

Skrevet

Foreldreeid = privat, så det går for det samme.

Skrevet

Når eier vil forandre strukturen i barnehagen, og redusere bemanningen fra eier, en styrer og tre pedagoger til eier og to pedagoger - har da foreldrene medbestemmelse eller kan det trumfes igjennom?

Hva om vi foreldre mener tilbudet til barna blir vesentlig forringet?

2 pedagoger som er i 80% stilling på 3 avdelinger og 20% i administrasjonen? Eier har ikke utdannelse. Hva da? :sjenert:

Gjest Helen Parr
Skrevet
Foreldreeid = privat, så det går for det samme.

Ikke helt. Alle foreldreide barnehager er private, men ikke alle private barnehager er foreldreeide. Noen er eid av fagforeninger, misjonsforeninger, privatpersoner osv.

Skrevet
Når eier vil forandre strukturen i barnehagen, og redusere bemanningen fra eier, en styrer og tre pedagoger til eier og to pedagoger - har da foreldrene medbestemmelse eller kan det trumfes igjennom?

Hva om vi foreldre mener tilbudet til barna blir vesentlig forringet?

2 pedagoger som er i 80% stilling på 3 avdelinger og 20% i administrasjonen? Eier har ikke utdannelse. Hva da? :sjenert:

Oi, hallo ja. Det hadde jeg ikke funnet meg i. Selv om det ikke står noe konkret i loven lengre, så er det anbefalinger om hva som sees på som tilstrekkelig pedagogisk bemanning. Ceecee henviser til dette.

Tror ikke foreldre har rett til å påvirke hvordan eier vil drifte barnehagen, så fremt det ikke er foreldrene som eier barnehagen (som er den type eierordning som Helen Parr viser til).

Men dere kan klage til kommune (og fylkesmann om det ikke hjelper i kommunen) for de har ansvar for å følge med om barnehagen følger loven og at driften er forsvarlig.

Et tips er jo at foreldreutvalget tar kontakt med eier først og sier dere er svært skeptiske til denne ordningen. Men om kommunen har gitt tillatelse til dette og klage hos fylkesmann ikke fører noe gjennom, så må man finne en barnehage som man synes har en god nok kvalitet.

Jeg personlig ville ha vært svært skeptisk til å ha barnet mitt i en barnehage hvor fokus til eier er på økonomi. Og at økonomisk gevinst skal på envher måte skal være i fokus, selv om det forringer kvaliteten.

Slutter foreldre å bruke barnehagen, er det jo et godt tips til eier at slik barnehagedrift ikke er akseptabelt.

Skrevet
Ikke helt. Alle foreldreide barnehager er private, men ikke alle private barnehager er foreldreeide. Noen er eid av fagforeninger, misjonsforeninger, privatpersoner osv.

Nei, men jeg skrev Foreldreeid er (=) privat, altså alle foreldreeide barnehager er private. Tror du misforstod meg der :)

Skrevet

Dette er det siste jeg har funnet ang. bemanning i barnehage:

"HVA SIER LOVEN OM PEDAGOGISK BEMANNING?

Barnehageloven med forskrifter tallfester den pedagogiske bemanningen i barnehagen. Loven sier at det skal være minimum én pedagogisk leder per 14-18 barn når barna er over tre år og én pedagogisk leder per 7-9 barn når barna er under tre år når barnas oppholdstid er over 6 timer. I forhold til den øvrige bemanningen sier loven at bemanningen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet. Vanlig retningsgivende norm ligger på én voksen pr 6 barn over 3 år og pr 3 barn under 3 år."

Kilde: http://www.kvitsoy.kommune.no/Webdesk/dokument?id=39698

Vet ikke om det hjelper deg noe, men ville bare videreformidle...

Skrevet

Med 34 barn i hele barnehagen, kommer jeg fram til at det pedagogiske ikke er godt nok med to pedagoger som attpåtil skal jobbe 20% hver for å utfylle styrer/eier... :sjenert:

Barnas alder; av disse 23 barna er kun 10 mer enn 3 år, og 24 under 3 år. Ønsker bare å være best mulig forberedt på hvilke argumenter jeg kan bruke. Er så i tvil på om jeg burde bare søke plass i annen barnehage eller om det kan bli bedre i det hele tatt. Men samtidig; da mister jo barnet mitt sine venner i barnehagen - så det er IKKE et lett valg... :kaffe:

Skrevet
Med 34 barn i hele barnehagen, kommer jeg fram til at det pedagogiske ikke er godt nok med to pedagoger som attpåtil skal jobbe 20% hver for å utfylle styrer/eier... :sjenert:

Barnas alder; av disse 23 barna er kun 10 mer enn 3 år, og 24 under 3 år. Ønsker bare å være best mulig forberedt på hvilke argumenter jeg kan bruke. Er så i tvil på om jeg burde bare søke plass i annen barnehage eller om det kan bli bedre i det hele tatt. Men samtidig; da mister jo barnet mitt sine venner i barnehagen - så det er IKKE et lett valg... :kaffe:

Tror nok jeg hadde bedt om et bytteskjema ja... Dette høres ikke særlig ansvarlig ut. Du kan jo ringe oppvekstkontoret i kommunen, eller hvem det nå er som har ansvar for ettersyn i barnehagene. Du kan sikkert være anonym.

Skrevet

Hadde møte for et par dager siden. Foreldrekontaktene skulle i tettere dialog med barnehagen og få mer innflytelse på hverdagen til barna. De ville ha en strukturendring, og vi foreldre er enige om å gi dem tid til å få til dette. Men vi følger med. Så får vi se om det kommer en pedagog til eller ikke. Har bestemt meg for at jeg vil ikke at barnet mitt skal miste alle vennene sine i tillegg til de voksne - så vi fortsetter foreløpig iallefall.

• 2 uker senere...
Skrevet

Følger spent med og håper alt ordner seg til det beste for barna :)

Noe nytt som kom frem før jul?

Skrevet

Husk at barnas alder ikke regnes fra de har bursdag men fra året de fyller. Dvs. at alle barn som er født 2005 eller tidligere regnes som 3-åringer fra årsskiftet av. 2006-2007 årgangen regnes som små.

De vil ikke få driftstillatelse med 2 pedagogisk ansatte om barneantallet er som du beskriver, da kan du kontakte kommunen, de må evt. gi dispensasjon for at dette skal være mulig.

Om pedagogene jobber 20% administrativt, vil ikke kommunen ta stilling til så lenge de er 100% ansatt. Akkurat den biten kan heller ikke foreldrene styre i en privateiet barnehage.

min erfaring er at det bør være en pedagog per avdeling. Er disse gode, er voksentetthet viktigere enn utdannelse på resten av staben. Men jeg har bare erfaring fra foreldreeiet og mye større barnehage enn dette.

En barnehage som er driftet for å gå økonomisk overskudd vil på sikt få lavere kommunal stønad de fleste steder, så jeg tror ikke du skal mistenke dette så veldig. Det er nok andre ting som ligger bak beslutningen. Kanskje er det som her - vanskelig å få tak i pedagoger?

Skrevet

Jeg er førskolelærer og jeg har selv flere barn i barnehagealder. For meg er det ett eneste kriterie som betyr noe ang de barnehagene som mine barn går i:

-Trives barnet mitt der?

Heldigvis trives mine barn i barnehagen så jeg hadde ikke brydd meg døyten om barnehagen/e fikk f.eks dispensasjon fordi det er umulig å oppdrive nok pedagoger.....

Jeg stoler 100% på at så lenge mine barn trives så er kvaliteten god nok ! De har venner der, de prater varmt om de voksne og jeg har ikke tenkt å legge meg bort i noe som helst som har med driften av bhg å gjøre.

Hva er det du ikke er fornøyd med i ditt barns bhg? Opplever du at barnet ditt ikke trives?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...