Gå til innhold

Baby som hyler når han skal bæsje

Anbefalte innlegg

Gjest Supertante
Skrevet

Jeg passer nevøen min iblant, og gjerne over natten. Søsteren min er alene med ham, og det har vært en del problemer med bæsjing.

Han hyler av smerte hver gang han skal bæsje, hyler helt til bæsjen er ute. Hun har vært hos legen med ham, som fant ut at han hadde en sprekk i endetarmen. Dette fikk hun salve for, er ikke sikker på hvor god virkning denne hadde.

Babyen er 10 mndr og spiser grøt, middagsglass og MME. I tillegg får han maltekstrakt i grøten to ganger om dagen. Han er ofte hard i magen.

Jeg passer ham nå til i morgen, og for vel en time siden våknet han og hylgråt. Han sto på kne i sengen og det virket som han trykket, så jeg tok ham opp.

Du store hvor vondt han har, jeg ble helt sjokkert! Han hylgråt, virkelig vrælte av smerte, helt til han brakk seg og kastet opp. Etter en stund sjekket jeg bleien, selv om han fortsatt gråt (=ikke ferdig). Druestore, nesten sorte og ganske harde klumper, bare tre stk (beklager detaljer) tok det ham over et kvarter å få ut.

Etter dette hylte han nesten en halvtime til, før han (etter å ha fått et lite stykke såpe i stumpen) fikk ut litt til. Det tok evigheter å roe ham ned, da med en flaske. Jeg tror ikke han var ferdig engang, men han var utslitt.

Jeg kommer til å be søsteren min i morgen om å ta ham med til legen igjen. Jeg mistenker at han (fortsatt eller igjen) har en sprekk i endetarmen.

Er det noen som har noen som har vært borti lignende problemstilling før? Han kan jo ikke fortsette å ha det sånn! Noen råd? Erfaringer?

Alt mottas med stor takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp lactulose i morgen tidlig og bland det i maten. Det er bra du tar det på alvor, for barnet kan få store skader av å presse ut hard bæsj. Dette må din søster få orden på snarest!

Gjest Supertante
Skrevet

Kan så små barn ta lactulose, altså? Dette visste jeg ikke, men skal selvsagt sjekke det. Tusen takk!

Flere?

Skrevet

Du burde ikke gi lactulose til så små barn før du har snakket med lege.

Du kan gi en teskje maltekstrakt blandet ut i maten eks. grøten.

Det høres også ut som han trenger mer væske. Hva med å prøve litt mer vann.

Skrevet

Såpe i rompa er også veldig vondt, og noe man tyr til når alt annet er prøvd. Og bare en sjelden gang.

Vi måtte bruke klystér på vår minste ganske mange ganger. Hos han hang den harde magen sammen med at han hadde en låsning i nakken. (kiss syndrom). Verdt å sjekke ut.

Ellers er vel akt nevnt. Sviskesaft daglig kan også være lurt. Og å drikke masse vann. Morsmelk i maten er fint så lenge som mulig, ettersom mm har enzymer som delvis fordøyer maten.

Gjest Supertante
Skrevet
Såpe i rompa er også veldig vondt, og noe man tyr til når alt annet er prøvd. Og bare en sjelden gang.

Vi måtte bruke klystér på vår minste ganske mange ganger. Hos han hang den harde magen sammen med at han hadde en låsning i nakken. (kiss syndrom). Verdt å sjekke ut.

Ellers er vel akt nevnt. Sviskesaft daglig kan også være lurt. Og å drikke masse vann. Morsmelk i maten er fint så lenge som mulig, ettersom mm har enzymer som delvis fordøyer maten.

Dette er første gang han har fått såpe i stumpen, heldigvis!

Mange gode råd her! Hvordan vet man om barnet har en låsning i nakken? Ser man det på noe vis, eller er hard mage eneste symptom? Absolutt verdt å sjekke, ja! :Nikke:

Sviskesaft får han ofte, så vidt jeg vet, og han drikker vel omtrent 100 ml vann pr dag, er det mye eller lite? Grøten blir blandet med vann, er det kanskje bedre med morsmelk?

Tusen takk, la Flaca! Andre med gode råd?

Skrevet

Mat som gir hard mage: blåbær, grønne bananer, jernholdig mat som leverpostei.

Mat som løser opp: druer, svisker, rosiner (ikke mer enn en bitteliten pakke i uka til småbarn), godt modne bananer, malt

Skrevet

Dra til apoteket med en gang det åpner. Det er vel åpent nå? De kan gi deg råd. stakkars lilel barnet, dette er kjempevondt! Og derfor må dere få skikk på det fort! Leste på et forum noe lignende, og ei mor svarte at barnet hennes hadde gått slik i FLERE ÅR! Da begynner jeg å lure på enkelte foreldre, altså...

Skrevet

Hei.

Vi hadde samme problem med vår lille tulle.

Hun fikk lactulosa fra hun var omtrent 9-10 mnd.

Det funket fint.Jeg synes 100 ml vann høres lite ut.

Lykke til!

La GUapa

Gjest Silmarill
Skrevet
Hvordan vet man om barnet har en låsning i nakken? Ser man det på noe vis, eller er hard mage eneste symptom? Absolutt verdt å sjekke, ja! :Nikke:

Symptomene på KISS syndromet er anført som bl.a. skjevhet i nakke/hals, ensidig hodestilling, skjevt hode, bakoverbøyet C stilling av kroppen( banan), 3 måneders kolikk, utrøstelig skrik,gulping, spiseproblemer og forstoppelse.

Her er et forum hvor dette blir diskutert:

http://www.barnimagen.com/forum/search?Sea...rumButton=S%F8k

--------

Stakkars barn :tristbla: Det må gjøre forferdelig vondt! Kanskje det hjelper om barnet får hjelp til å få ut avføringen? Ta litt vaselin på en q-tips å dytte såvidt inn å vri litt forsiktig!

Kanskje kolikkmedisinen Miniform hjelper? Spør på apoteket du :)

Fint at du tar dette så alvorlig, men du må snakke med søsteren din om dette!

Lykke til :)

Skrevet
Mange gode råd her! Hvordan vet man om barnet har en låsning i nakken? Ser man det på noe vis, eller er hard mage eneste symptom? Absolutt verdt å sjekke, ja! :Nikke:

Ja, det er mange fler symptomer der barnet kan ha alle eller noen av dem. Søvnproblemer, favorittside - snur hodet mot en bestemt side når det sover, gulper mer osv. Greit å utelukke ved å lese litt om det ihvertfall.

http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhol...og_kidd_syndrom

100 ml vann om dagen. Tja, det er er vel greit det. Kunne nok drukket mer. Jeg kjørte på med tynn saft for å få han til å drikke så mye som mulig. Pusset tennene oftere istedet, så det gikk bra. Nok væske er veldig viktig.

Og så kom jeg på en ting til som gir hard mage som ikke er nevnt her; gulrot! Det finnes i nesten all barnemat, så det må litt innsats til for å unngå det. Men vi slapp faktisk å begynne med laktulose ved å unngå gulrot i maten. Gulrot finnes ofte i store mengder i prefabrikert barnemat.

Skrevet

Du kan prøve å gi en barneskje med biola pr dag. Det pleier å fungere veldig bra :-)

Skrevet

Linfrø i grøten hjelper litt, havregrøt er bedre enn ferdiggrøt, og litt olje i maten er også til hjelp.

Minifom (som vi brukte mot kolikk) ga hardere mage hos oss, og er dessuten ikke anbefalt å bruke over tid pga at det inneholder parabener.

Vi har prøvd det meste av det som nevnes over, og hun må likevel ha litt laktulose for at det ikke skal blir for hardt. Da snakker vi om 1-1,5 ml pr dag til ei jente på 11 mnd/10,5 kg, så det er små mengder.

En ting til: jenta vår ser ut til å ha vesentlig lettere for å få tømt seg når hun står uten bleie. Jeg tror det er fordi at når den harde bæsjen møter bleia, så blir det enda litt mer motstand for å få dyttet den ut. Når hun står (enten lent mot noe eller på kne) får hun presset godt. Hvis jeg ser at hun prøver, hender det at jeg tar av henne, setter henne på badegulvet og har et eller annet under for å fange opp det som kommer. Da får hun gjerne ut så mye at systemet kommer litt i gang, og vi har noen gode dager etterpå.

Gjest Supertante
Skrevet

Tusen takk for mange gode råd, alle sammen!

Jeg skal vise denne tråden til søsteren min :)

Skrevet

Angående hvor mye væske et barn skal ha i seg har jeg lest et sted at de bør få i seg 1 dl væske pr. kg barn. Altså et barn på 10 kg bør få i seg en liter i døgnet. Men det var nok medregnet det som blandes i grøt osv.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Legg linfrø i vann, og bland de sleipe linfrøene i barneyoghurt.

Det hjelper, bare han er stor nok til å spise det da(?).

Når det er krise ville jeg brukt mikrolax, og ikke såpebit.

Skrevet

Vi har også brukt Lactulose i en tilsvarende situasjon, og det løste opp problemet i løpet av et par dager. Siden trappet vi ned på lactulosen, samtidig som vi unngikk "problemmat" en periode.

Senere har ting gått seg til, og han kunne få all slags mat igjen.

Det er viktig å få orden på magen hos de små, så de ikke får varige problemer.

Det virker forøvrig ikke som det er evt. sår i endetarmen som er problemet, men hard mage. (Som fører til sår i endetarmen.)

Synes det er rart at ikke legen ga søsteren din noen råd om hvordan hun skulle unngå hard mage.

Gjest Supertante
Skrevet
Det virker forøvrig ikke som det er evt. sår i endetarmen som er problemet, men hard mage. (Som fører til sår i endetarmen.)

Synes det er rart at ikke legen ga søsteren din noen råd om hvordan hun skulle unngå hard mage.

Babyen hadde sår i endetarmen da søsteren min var hos legen med ham, men det er en stund siden.

Avføringen hans er ikke alltid hard, jeg har sett ham slite masse med "vanlig" avføring , også. Det er klart at noe kan gjøres med maten hans, men jeg tror det trengs mer.

Igjen, tusen takk, alle sammen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...