Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2007 #1 Skrevet 14. desember 2007 Noen gode? Har prøvd meg på flere, men enten blir de for "eggedosis-aktige" i konsistens, eller så smaker de sitron.. Synes forøvrig det er rart at sitron er ingrediens i noen.. Jeg vil ha aioli med konsistens som rømme! :D
Hu i Svingen Skrevet 14. desember 2007 #2 Skrevet 14. desember 2007 4 eggeplommer 2 dl olje 1 ss sitronsaft 2-4 hvitløksfedd, finhakkede/presset pepper Rør sammen eggeplommer, sitronsaft, hvitløk og pepper. Bland langsomt inn oljen i en tynn stråle mens du pisker som en gal (eller kjører det hele i foodprosessor). Får tykk konsistens hvis du bruker lang nok tid på piskingen og er tålmodig med oljen.
Arkana Skrevet 14. desember 2007 #3 Skrevet 14. desember 2007 (endret) Jeg bruker ingen oppskrift. Har forøvrig aldri opplevd konsistens som eggedosis, min majones/aïoli blir omtrent som vanlig majones i konsistens. Sitronsmaken regulerer du selv, og du trenger ikke ha noe som helst i hvis du ikke vil det, men jeg synes nå det er godt. Jeg begynner med et par eggeplommer, en god skje Dijon-sennep eller Colmans sennepspulver, salt, pepper og presset hvitløk. Jeg bruker både olivenolje og maisolje (evt annen nøytral olje) siden jeg synes bare olivenolje blir for skarpt. Det blir omtrent 50/50 av hver, men jeg måler ikke. Jeg bruker elektrisk håndmikser (synes blender eller food processor gir tynn konsistens av en eller annen grunn, og å vispe for hånd er slitsomt) og visper inn oljen til majonesen har rett konsistens (kanskje 2,5-3 dl til sammen). Avslutter med sitronsaft og evt mer salt og pepper. Endret 14. desember 2007 av Arkana
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå