Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hva gjør dere med en litt engstelig hund på nyttårsaften..?

Vi har tidligere hatt settere, og de er jo ikke redd for verken fyrverkeri eller bråket. Men nå har vi en engelsk bulldog, og han er litt mer engstelig av seg :forvirret:

Det er vondt å se han lider hver gang det smeller ute :(

Har dere noen tips..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har det samme problemet. Hunden vår var ikke redd raketter før, men har blitt det de siste årene. Et år prøvde vi å gi henne sovetabletter fra veterinæren, men siden de smeller her hele nyttårsdagen - og dagen før - så var hun allerede så redd at tablettene ikke virket skikkelig. Jeg antar i hvertfall at det var årsaken. Så da endte vi med en livredd hund som ikke helt klarte å kontrollene bena under seg pga tablettene, og med så kraftig diare at det rant fra henne helt uten kontroll. Det var grusomt for både henne og oss.

Det eneste rådet jeg har er å sette på musikk eller tv litt høyt i håp om å overdøve smellene og kanskje å finne på en lek eller noe som er gøy slik at hunden får tankene over på andre ting. Hvis hunden ikke er redd på dagtid, så kan en lang tur slik at hunden er sliten og trøtt om kvelden kanskje også hjelpe.

Skrevet

Vi har vært nede i kjelleren med vår, der blir lydene svakere. Og i tillegg satt på radio / høy musikk. Sørga for å leke med henne slik at oppmerksomheten ble på noe annet.. Dette er da fra kl 23 og utover, det verste er på dagtid/tidlig kveld med alle de som smeller fyrverkeri hele dagen...

Skrevet

Enten finner du et hundepensjonat som er så langt vekk fra raketter at hunden ikke hører noe særlig. Eller så gjør du som jeg gjorde når jeg hadde hund som var redd: lei en hytte langt vekk fra raketter.

Skrevet

Et tips jeg hørte av mine gudforeldre, som visstnok fungerte, var at de tok opp raketter på de typiske "nyttår verden rundt"-sendingene som kommer på nyttårsaften. Disse spilte de av på tv'en når hunden var hjemme alene i korte perioder, f.eks når man er på butikken o.l. De startet med veldig lavt volum, og økte det litt etter litt. Nå syns hunden deres at fyrverkeri på tv/video er fantastisk selskap når han er hjemme alene, og nyttårsaften er slett ikke noe problem.

Nb! Første gangen de spilte av videoen overvåket de han fra et annet rom, slik at de stoppet det hvis det ble for gale.

Gjest Lilleulv
Skrevet

vi hadde en golden før som var livredd raketter. da pleide vi å reise på en hytte langt fra folk i nyttårshelga, så det gikk ganske greit. hun stressa selv om det da, fordi hun hørte de jo langt borte. Tabletter funka ikke, hun var for stressa pga ubetenksomme, egoistiske møkkafolk som smeller raketter fra julaften og til langt over nyttår.

Skrevet

Jeg tror det stresser hunden enda mer hvis den merker at rakettene stresser menneskene rundt. Her later vi som om alt er som vanlig og den roen smitter over på hundene og katten. Et år dro vi til et utsiktspunkt i skogen. Da så vi rakettene på avstand. Gjorde det ikke for hundenes del, men de syntes det var supert å dra på skogtur midt på natten. :)

Gjest Lilleulv
Skrevet
Jeg tror det stresser hunden enda mer hvis den merker at rakettene stresser menneskene rundt. Her later vi som om alt er som vanlig og den roen smitter over på hundene og katten. Et år dro vi til et utsiktspunkt i skogen. Da så vi rakettene på avstand. Gjorde det ikke for hundenes del, men de syntes det var supert å dra på skogtur midt på natten. :)

det har vi selvfølgelig alltid gjort også. det er ikke dermed sagt at funker på alle.

Skrevet

Prøvde selvsagt dette og alt mulig annet før jeg reiste langt vekk. Men ingenting fungerte, hun var livredd uansett. Og jeg måtte jo ta ansvaret for henne også på nyttårsaften og da ble det sånn. Ville jo ikke utsette henne for det enorme presset det var og være så redd hele tiden i flere dager.

Skrevet
Et tips jeg hørte av mine gudforeldre, som visstnok fungerte, var at de tok opp raketter på de typiske "nyttår verden rundt"-sendingene som kommer på nyttårsaften. Disse spilte de av på tv'en når hunden var hjemme alene i korte perioder, f.eks når man er på butikken o.l. De startet med veldig lavt volum, og økte det litt etter litt. Nå syns hunden deres at fyrverkeri på tv/video er fantastisk selskap når han er hjemme alene, og nyttårsaften er slett ikke noe problem.

Nb! Første gangen de spilte av videoen overvåket de han fra et annet rom, slik at de stoppet det hvis det ble for gale.

Dette kan fungere; MEN det er faktisk viktig at de første gangene til hunden er vant til dette så er dere der sammen med hunden. At det fungerte på tross av dette hos dere var kanskje mer flaks enn noe annet :)

Skrevet

Dere som har redde hunder, for all del IKKE trøst hunden under smellene!!

Det forsterker bare redselen, og hunden tror at "her er det virkelig grunn til å være redd, når "mamma" trøster meg sånn!"

Prøv heller å lat som ingenting. Eventuelt le og dans og vis at du ikke bryr deg om smellene.

Kanskje lettere sagt enn gjort men.

Men det er altså en vanlig feil å trøste hunden for mye, dette gjelder i mange situasjoner.

Dette bør man tenke på fra hunden er valp, ikke trøst den for mye.

Når vår var skvetten som valp og reagerte på ting, så vendte han seg til og ta en kikk på mor eller far og se om det var grunn til å bli redd eller reagere. Hvis vi latet som ingenting, ved feks høye lyder osv..så la valpen seg rolig til å sove/gjøre det han gjorde før igjen for da skjønte han at her var det ingen fare på ferdet.

Om vi derimot hadde klappet og trøstet han, hadde dette bare forsterket redselen.

Håper noen lærte noe :)

:)

Skrevet

Det er litt forsent nå, men sånn til neste år: Canis har "raket-kurs", noen har poetiv erfaring med sånn adpter som avgir beroligende duft, kjøre cd/dvd med rakett lyder for å vende hunden til lydene.

Gjest Silmarill
Skrevet

Hunder bør ikke være hjemme alene på nyttårsaften! Sende dem vekk til et rolig sted er det beste for dem som har anledning til det!

Det å klappe å trøste hunden når det smeller som værst kan også forverre situasjonen slik noen skriver (da tror de at det er grunn til å være redd) Bare oppføre seg normalt å late som ingenting er faktisk mye bedre.

Det beste er å lære hunden fra de er små til å ikke bry seg om disse lydene! (eks.med fyrverkerilyder på cd/dvd som man kan spille for hunden med gradvis høyere volum for tilvenning slik noen her allerede har nevnt) :hund:

Det er ulovlig å skyte opp raketter før nyttårsaften. Bare synd ingen bryr seg.

Ikke glem kattene i disse tidene også! :katt:

De fleste katter er også livredde for rakettsmell, men her er det også individuelt slik det er med hunder!

Hold katten(e) innendørs denne kvelden! Mine 3 katter er litt forskjellige der! To av kattene er kjemperedde, mens den ene fyker bort til vinduet når den hører raketter! Han som gjør dette elsker høye lyder som gressklippere, støvsugere, borrmaskiner mm. :fnise:

Beroligende dufter i form av adapter er også noe man kan bruke.

Fra linken under her:"For å få optimal effekt må imidlertid DAP plugges i stikkontakten allerede 2-3 uker før nyttårsaften. Hundeeiere bør derfor begynne nyttårsplanleggingen tidlig i år. DAP selges hos veterinærer." DAP

Det med bruk av beroligende til hunder og/eller DAP har vel vært diskutert her før, for selvom dyret virker rolig og ikke viser at den er redd, så er den nok likevel stresset i hodet.(min mening da...)

Uansett: denne siden her med tips kan dere dyreeiere lese :)

Dyr og raketter

:nisse:

Skrevet

Jeg synes det er litt smårart at hunden min har blitt så livende redd raketter siden hun ikke var det før. De første årene var jeg hjemme på nyttår for å se hvordan hun reagerte og hun var supernysgjerrig på rakettene. Vi kjørte til et sted med god utsikt det første året, slik at vi kunne se rakettene - men lett kjøre raskt hjem igjen hvis hunden ble redd. Men hun sto inn i bilen med ørene rett opp og stirret ivrig på alle rakettene. Hun reagerte ikke de neste årene heller - men for vel ca. tre år siden begynte hun å bli livredd. Jeg kan ikke huske at hun har blitt avskremt av et smell ellers i året, heller.

Forhåpentligvis er dette siste året hvor hun er såpass redd siden private pinnerakketer jo blir forbudt.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Sånn var det med min golden også. Hun brydde seg ikke de første åra, men begynte plutselig å bli reddere og reddere for hvert år i voksen alder. Vi trøstet henne aldri, vi lot som ingenting, men allikevel reddere og reddere til hun ble helt vrak lenge før klokka var 12. var slitsomt og kjipt å se henne sånn.

Skrevet

Vi har ikke hund, men vi har to katter. Rundt 11-12 tiden på dagen stenges katteluken slik at de ikke kommer seg ut. Hvert år står det alltid i lokalavisen hjemme om hunder og katter som har stukket av, og jeg skjønner ikke hva folk tenker på når de slipper dyrene sine løs på nyttårsaften. Uansett, bortsett fra å forhindre at de kan gå ut gjør vi ingenting. De får gjemme seg der de ønsker selv (den eldste er livredd, den yngste vet vi ikke hvordan reagerer ennå), men vi ønsker ikke å stresse dem eller vise at det er noe farlig, ved å "trøste" og lage oppstyr. Beroligende midler bruker vi aldri på kattene. Som om ikke de er skremt nok skal de altså oppleve at kroppen ikke oppfører seg som den pleier, det synes jeg de skal få slippe og tror ikke det gjør dem noe godt.

Skrevet

Vi hadde en Berner sennen, hun var livredd raketter. Så på nyttåraften var jeg inne med henne mens resten av familien var ute og så på rakettene. Hunden lå å skalv under bordet mens hun peste forferdelig.

Siden hun ble redd allerede fra hun hørte første raketten som gjerne ble sendt opp tidlig i romjulen mente dyrlegen at det ikke var noen vits i sovetabletter evnt beroligende for hun var allerede livredd før nyttårsaften.

Dette satt i til langt ut i Januar, hvor hun nektet plent å gå ut. Jeg måtte slepe henne ut for at hun skulle gjøre fra seg, etterpå var det rett inn igjen og under bordet. Vi fikk henne ikke til å være ute alene eller gå tur før vi var langt inne i januar mnd.

Gjest Gjest_Hello Kitty_*
Skrevet

Jeg har en kaningutt på 1,5 år, han er livredd raketter.

Kaniner er sarte dyr, de kan bli så vettskremt at hjertet stanser..

Jeg har hatt han hjemme hos foreldrene mine i fjor, og dit skal han i år også - og jeg. Der har vi han på badet til det verste er over, har på lys og musikk, raketter høres ikke. Før nyttårsaften er det jo litt verre, folk smeller jo av fra lille julaften til første nyttårsdag :kjefte:

Skrevet
Det med bruk av beroligende til hunder og/eller DAP har vel vært diskutert her før, for selvom dyret virker rolig og ikke viser at den er redd, så er den nok likevel stresset i hodet.(min mening da...)

Signerer

Beroligende midler bruker vi aldri på kattene. Som om ikke de er skremt nok skal de altså oppleve at kroppen ikke oppfører seg som den pleier, det synes jeg de skal få slippe og tror ikke det gjør dem noe godt.

Signerer

Skrevet

Vi hadde alltid en eller to som satt inne og så ut vinduet med høy musikk sammen med vår hund. Men et år var vi hos mine foreldre, de har to hunder som ikke bryr seg om fyrverkeri i det hele tatt, så vi lot han bli inne med de.

Men så viste det seg at han hadde klart å snike seg ut på verandaen sammen med oss. Så vi hørte plutselig ivrig bjeffing og gurgle lyder, og der stod han med hodet ut av sprinklene og bjeffet på alle lydene og lysene og logret så vi trodde halen skulle vris av. Han stor koste seg! Så alle gangene vi har trodd han var redd før, ville han bare ut og kose seg med oss. Vi kommer oss ikke ut for å se på nå uten han lengre. Da setter han bare til å ule ved døren.

Men vi prøvde alltid å roe han ned med hundesnacks og en rolig person inne før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...