Gå til innhold

Bidragsspørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir alenemor og sitter og kikker gjennom alt av søknader jeg må sende NAV. Et par spørsmål dukker opp:

Jeg kommer til å forlange at bidraget fastsettes av NAV. Vil bidraget ta hensyn til at eksen har bonuslønn, evt på hvilken måte? Vil bidraget justeres automatisk opp dersom eksen går opp i lønn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg blir alenemor og sitter og kikker gjennom alt av søknader jeg må sende NAV. Et par spørsmål dukker opp:

Jeg kommer til å forlange at bidraget fastsettes av NAV. Vil bidraget ta hensyn til at eksen har bonuslønn, evt på hvilken måte? Vil bidraget justeres automatisk opp dersom eksen går opp i lønn?

Det er litt forskjellig praksis (selv om jeg tror selve regelverket er ganske klart).

Bidraget defineres utifra de siste 3 løsnnslippene, samt årlig lønnsinntekt basert på tidligere år. Det betyr at hvis det er overveiende sansynlig at det betales ut en bomus hvert år ved juletder, så er det mulig at dette taes med i beregningen.

Bidraget justeres IKKE automatisk. Det blir ditt ansvar å følge med på dette, på lik linje med at det blir bidragsyters ansvar å følge med på bidragsmottagers inntek (også bidragsmottager skal ta sin del av kostnadene ved barn basert på egen inntet).

Skrevet

Takk for svar.

Så det er ikke sånn at man får en viss prosentdel av lønna til den andre hver måned?

Skrevet
Takk for svar.

Så det er ikke sånn at man får en viss prosentdel av lønna til den andre hver måned?

Nei. Det ble slutt på dette for 2-3 år siden.

Du kan beregne bidraget på NAV sine sider hvis linken nedenunder ikke fungerer.

Bidragsveilederen

Skrevet

Kostnadene ved å ha barn økes for hvert år, for eksempel gikk de opp med rundt 500 kroner i måneden fra i sommer. Men det justeres ikke automatisk opp (noe som er helt vilt, egentlig). Du må da søke på nytt - og betale 850 kroner for å få fastsatt bidraget på nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...