kitekatt Skrevet 14. desember 2007 #1 Skrevet 14. desember 2007 skal ha i medisterkaker, men bare malt muskatnøtt...er det brukbart?
Nilma Skrevet 14. desember 2007 #2 Skrevet 14. desember 2007 Muskat kan bety både muskatnøtt og muskatblomme, men om det bare står muskat kan du nok trygt bruke muskatnøtt (det er i hvert fall det jeg bruker om det bare står "muskat", jeg innbiller meg at det er spesifisert om det skal være -blomme). Uansett er det jo ikke enorm forskjell på de to, så det vil ikke bli fullstendig feil om du bruker det ene i stedet for det andre.
kitekatt Skrevet 14. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 14. desember 2007 Muskat kan bety både muskatnøtt og muskatblomme, men om det bare står muskat kan du nok trygt bruke muskatnøtt (det er i hvert fall det jeg bruker om det bare står "muskat", jeg innbiller meg at det er spesifisert om det skal være -blomme). Uansett er det jo ikke enorm forskjell på de to, så det vil ikke bli fullstendig feil om du bruker det ene i stedet for det andre. Takk Nei jeg så Blomme også men tok malt muskatnøtt. Det står muskat i oppskriften
Antoinette Skrevet 14. desember 2007 #4 Skrevet 14. desember 2007 (endret) Muskatblomme og Muskatnøtt er det samme- men muskat er en av de krydderne man ikke bør kjøpe ferdig malt, den mister utrolig mye smak og aroma av å ligge oppmalt i en pose. Kjøp heller hel blomme og bruk en raspe. Endret 14. desember 2007 av Antoinette
Nilma Skrevet 14. desember 2007 #5 Skrevet 14. desember 2007 (endret) Muskatnøtt og muskatblomme er ikke det samme; muskatnøtt er som navnet tilsier selve nøtten, men blommen er den "hinnen" som ligger utenpå. Smaken på de to er heller ikke helt lik. For øvrig er jeg helt enig i at det beste er å kjøpe hel muskatnøtt og rive etter behov. Lagt til: På dette bildet ser man tydelig forskjellen på de to. Endret 14. desember 2007 av Nilma
Antoinette Skrevet 14. desember 2007 #6 Skrevet 14. desember 2007 Da er det muskatblomme jeg bruker, ikke nøtt.
Nilma Skrevet 14. desember 2007 #7 Skrevet 14. desember 2007 Hvordan rasper du muskatblomme? Vil ikke den smuldre opp? :klø:
Antoinette Skrevet 14. desember 2007 #8 Skrevet 14. desember 2007 Nå har jeg gått ut på kjøkkenet og sett etter, på pakken står det Hel muskatblomme men de tre nøttene inni er harde og skal raspes.
Nilma Skrevet 14. desember 2007 #9 Skrevet 14. desember 2007 Men hvis det er nøtter i posen og der står muskatblomme, må den jo nesten være feilmerket? Blomme er jo tynne "flak", ikke nøtter.
Antoinette Skrevet 14. desember 2007 #10 Skrevet 14. desember 2007 Men hvis det er nøtter i posen og der står muskatblomme, må den jo nesten være feilmerket? Blomme er jo tynne "flak", ikke nøtter. Da har Hindu (som merket heter) feilmerket posene i årevis.
Gjest Eurydike Skrevet 14. desember 2007 #11 Skrevet 14. desember 2007 Her må det bilder til! Det lysebrune "skallet" som omgir nøtten er muskatblommen - den mørke nøtten inni er muskatnøtten.
Gjest Badiane Skrevet 14. desember 2007 #12 Skrevet 14. desember 2007 (endret) Malt muskatnøtt er brunt, mens malt muskatblomme har en dyp gulfarge. Det burde derfor være nesten umulig å ta feil. De smaker dessuten vidt forskjellig. Endret 14. desember 2007 av Badiane
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå