Femiline Skrevet 14. desember 2007 #1 Skrevet 14. desember 2007 Tenkte jeg skulle forhøre meg litt, om hvordan husene/leilighetene deres er pyntet. Er det overpyntet med nisser og dverger og stæsj (ikke noe negativt i det) eller er det sånn at det pyntes litt her og der?
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2007 #2 Skrevet 14. desember 2007 Vi har en adventsstjerne og en syvarmet lysestake, samt adventskransen foreløpig. Nærmere julaften kommer det nok noen amaryllis og julestjerner. Lille julaften pyntes juletreet, og på julaften legges juleduk på bordet. Ingen nisser eller engler å spore.
Lilywhite Skrevet 14. desember 2007 #3 Skrevet 14. desember 2007 I fjor hadde vi juletre og adventsstjerne pluss litt småpynt. I år har vi bestemt oss for ikke å ha juletre siden vi nesten ikke kommer til å være hjemme mellom lillejulaften og 30. des. Adventsstjernen ble ødelagt når kjellerboden ble oversvømt i august, og vi har ikke giddet å kjøpe ny... så eneste julepynten her blir at jeg kommer til å henge julestrømpene våre over stuevinduet natt til julaften... og at vi har advensstake... ville kjøpt litt mer pynt, men vet ikke hvor jeg skal ha det... vi har ikke vinduskarmer, og det hvis jeg har pynt på bordene og sånn så må jeg bare drive å flytte rundt på det... Men kommer nok til å pynte litt mer ordentlig til jul etterhvert når vi får større leilighet og kanskje også er mer hjemme i julen Liker egentlig å pynte og sånt, men blir fort så voldsomt i en liten leilighet...
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2007 #4 Skrevet 14. desember 2007 Stuen pyntes MYE, resten er litt mer dempet. En salig blanding av dorullnisser, konglemus, pairengler, julekrybbe, nisselandsby, masse lys overalt... Julen i huset vårt er ikke minimalistisk, stilfull og elegant, den er "glorete", fargerik, og tradisjonsrik! Nytt og gammelt, kjøpt og hjemmelaget, om hverandre. Alt det gamle blir tatt fram, helt fra jeg og mannen min var små, supplert med litt nytt fra barna våre. Jeg elsker å pynte til jul på lille julaften!
Lilith Skrevet 14. desember 2007 #5 Skrevet 14. desember 2007 Vi har et par små nisser som klatrer i yuccapalmene i stua, og en stor pyntenisse som vi har fått i gave på tv-bordet. I tillegg sitter det to überstygge og skumle nisser i vinduskarmen. Disse har kjæresten et slags merkelig nostalgisk forhold til, så jeg protesterer ikke så mye. Ellers har vi en enkel adventslysestake, og et pepperkakehus på spisebordet og et par julestjerner her og der. Og krans på ytterdøra. Også kommer juletreet etterhvert. På soverommet har Betty Boop-statuen min fått nisselue, og på badet henger gavekalenderen til kjæresten. Ellers er det stort sett bare stuen som har blitt pyntet. Jo, det har vel blitt litt, kanskje ...
Gjest Bodillen Skrevet 14. desember 2007 #6 Skrevet 14. desember 2007 Det blir ikke så mye her, nei. Et par juleaktig staker i vinduskarmene, sammen med et lite utvalg av ungenes nisseproduksjon gjennom årenes løp. På bokhyllen står det også noen små nisser. Også har vi noen nissedukker som ungene insisterer på å plassere i sofaen. Ellers pynter vi mest med lys. Juletre er også en tradisjon hos oss.
Arkana Skrevet 14. desember 2007 #7 Skrevet 14. desember 2007 Ingen overpynting her. Det blir juletre (selvsagt) og figurer litt her og der, røde lys i julepyntede staker, et par nisser i kjellerstua, halmbukk i trappen osv. Og så julestjerner og svibler (som gir den rette julelukten i tillegg til treet). Men foreløpig er det ikke annen pynt enn adventsstjerne og lys ute i hagen.
Skrållan Skrevet 14. desember 2007 #8 Skrevet 14. desember 2007 Fint lite, for vi skal ikke være hjemme i jula. Men vi har adventsstake, også skal jeg sette frem et par nisser. Lillemor er litt redd nisser da, så det blir langt fra noe overpynting
Trampe Skrevet 14. desember 2007 #9 Skrevet 14. desember 2007 Jeg har en nissegal mann, som er ilagt nissekjøpsforbud i år. Så langt holder det, men han har enda ei uke å gå på... Jeg liker ikke nisser overalt jeg. Pynt så langt er røde puter i sofaen (som for øvrig har vært der siden juli), ei julestjerne jeg har fått og en lilla adventsduk. Og så har vi adventsstjerne og en stakegreie i vinduet. Ikke mye, med andre ord.
sommerglede Skrevet 14. desember 2007 #10 Skrevet 14. desember 2007 her pynter vi mye.... med masse nisser og lys både inne og ute....
Cata Skrevet 14. desember 2007 #11 Skrevet 14. desember 2007 Her invaderes huset av nisser , og julepynt er av det heller glorete og lite stilfulle slaget. Har arvet en del julepynt av min bestemor som elsket farger og stæsj, så dermed har jeg bare viderefulgt den linja. Skal det være, så skal det være. Nissene må være av arten fjøsnisser, og juletrepynt må være fargerike kuler (gjerne med glitter på). (Men synes forsåvidt at mer dempet pynting kan være veldig fint. )
Wildy Skrevet 14. desember 2007 #12 Skrevet 14. desember 2007 Nå før jul er det ikke mye pynt, men har gardiner i hvitt og lilla på stua, adventstake og stjerne i vinuet og .På lille julaften byttes de lilla gardinene ut med gull, de hvite fortsetter å henge ( de fargede er sånne tynne organzagardinerfra IKEA), juletreet overpyntes med et salig kaos av forskjellig julepynt, hvite lys i alle staker og dorullnissene krangler om plassen på pianoet. Ellers i huset er det litt små brikker med juleblomster på, men ingen ansamlinger av nisser eller engler. Fikk for noen år siden en gedigen gullengel av min tante, kanskje jeg skal gjøre nok et forsøk på å finne en plass å ha den i år..... Har et lite tujatre i yttergangen i år, det kan hende at det får litt pynt til jul.Og har en haug med islykter ferdige på verandaen, tenke å ha de foran huset på julaften med telys i. Vansligvis pleier dt å være kranser på ytterdøra og dørene inn til hver leilighet, men så langt har jeg ikke kommet i år.
Heritære Skrevet 14. desember 2007 #13 Skrevet 14. desember 2007 Har hatt en del år med familie og 3 barn så her har det blitt mye julepynt. Så full julepynting i nesten alle rom. Men, prøver å holde det litt stilfullt da med litt "riktige" farger som står til rommet der pyntes. Ellers julestjerner på stue/kjøkken og kontoret. Lys ute på terrassen (har ingen hage lengre :gråte: ), men det er fint om kvelden med lys surret rundt på terrassen også . Juletre er også tradisjon, men hjemmelaget snop i spissposene
*Pepperkake* Skrevet 14. desember 2007 #14 Skrevet 14. desember 2007 Stuen vår invaderes av nisser og julepynt. Jeg henger ingenting på veggene, men et stort og overpyntet juletre er viktig! Jeg elsker å ha fullstendig julekaos de to ukene i året, og resten av året har vi relativt lite dill
Gjest Frk Åberg Skrevet 14. desember 2007 #15 Skrevet 14. desember 2007 (endret) Det er ikke så alt for mye hos oss. Vi har en lysende stjerne med masse blanke perler på, i vinduet på verandadøra, en advents"stake" (egentlig bare fire kubbelys pyntet med perler på et sølvfat), noen hvite svibler, et rødt pledd i en stol, en gammel, hvit blondepute i en annen, hvite filthjerter pyntet med blanke og sølvfargede perler som er hengt på inngangsdøra og i diverse vinduer, noen prismer i vinduer, en mørkerød linduk på salongbordet, blanke og mørkerøde telysestaker rundt omkring, gjennomsiktige glass og kakebokser med godsaker i på kjøkkenet, appelsiner og klementiner i en skål på spisebordet, en liten skål med kanelstenger, anisstjerner, muskattnøtt og nelliker på kjøkkenbenken, noen fine, gamle krystallglass på en hylle. Når jeg ramset det opp sånn hørtes det mye ut, men det ser ganske diskret ut. Jeg syns det er koselig å gjøre det ekstra fint i leiligheten til jul, uten at jeg er avhengig av typisk julepynt av den grunn. Jula er en ypperlig anledning til at min stil dominerer leiligheten, siden selv samboeren er enig i at hans nøkterne tilbøyeligheter ikke passer like godt i jula Kanskje han ikke merker det om jeg bare fjerner halvparten av pynten etter jul... Og så har vi juletre etter hvert selvfølgelig. Jeg ønsker at det skal stå et sentralt sted i leiligheten, mens samboeren mener at det bør stå for seg selv i et hjørne. Vi får se hvem som vinner den diskusjonen. Det skal ellers pyntes med diverse blanke prismer, heklede snøkrystaller, røde kuler, sølvkuler i forskjellige fasonger, metallgullhjerter, noen røde "epler", perlehjerter, hjertekurver i hvit filt med perlebroderier m.m. En glitrende, sølvfarget stjerne i toppen. Endret 14. desember 2007 av Frk Åberg
Gjest Eugene Onegin Skrevet 15. desember 2007 #16 Skrevet 15. desember 2007 jeg pynter ikke leiligheten min i det helle tatt.Siden jeg er ikke hjemme på jula. Og jeg ser ikke poenget i og gjøre det
pusla Skrevet 15. desember 2007 #17 Skrevet 15. desember 2007 Det blir første året vi pynter til jul i huset vårt, så jeg vet ikke helt hvor mye pynt det vil bli. Kommer til å ta fram det jeg har pynta leiligheta mi med tidligere, tror ikke det vil bli overpynta da vi har mye mer plass nå. Blir juletre og røde duker/løpere, røde lys og noen nisser og engler rundt omkring. Gleder meg til å se hvordan det blir her
Gjest Silmarill Skrevet 15. desember 2007 #18 Skrevet 15. desember 2007 Ikke så mye, er ikke så begeistret for "nissehus" Har hengt opp julestjerne i vinduet på kjøkkenet, samt satt en adventsstake der! Sønnen min har en adventsstake på sitt rom+en stygg nisse han mener er kuuul (fordi den er så fæl) I stuevinduet har jeg en litt "elegant" hjerteformet adventstake (18 lys) +sorte, grå,h vite og rød litt store glasskuler i 3 "klynger" hengene ned fra gardinstangen....det er fint altså 2 store fine nisser har jeg stående i stuen, nøttebolle,klementinfat, julestjerne(blomst)+endel lys i julestaker! Jule"grei" på utgangsøren+ 2 fine porselensnisser på en komode i gangen Det er omtrent det jeg har PS!Når jeg skriver adventsstake så mener jeg sånn med 7 lys i!
Concertina Skrevet 15. desember 2007 #19 Skrevet 15. desember 2007 Ikke overdrevent mye nei, jeg liker ikke nisser slik at det har vi ikke i huset, men er veldig glad i rødt til jul så alt vi har av røde emaljeboller og glassboller/fat er tatt fram til jul. Ellers har vi adventsstjerner i vinduet på kjøkkenet og ene vinduet i stua, en syvarmet lysestake i et annet vindu, tre hjerter i hvit/stål i det siste vinduet. På stuebordet er det en rød duk, spisestuebordet er det en beige duk med en rød løper over. Har til vanlig beige panelgardiner i stua og har pyntet disse med en rad med fire røde filthjerter hengende nedover (a'la slike + et større øverst), synes det ble veldig fint. Ellers så står det en stor julestjerne (blomst) i stua, en gruppe enkle juletrær i ene vinduskarmen og alt vi har av lysestaker i sølv og sølvplett er pusset og har hvite lys. Det eneste som mangler nå er montering og pynting av pepperkakehuset og juletreet, det skal vi pynte på onsdag eller torsdag
Gjest Catwoman Skrevet 16. desember 2007 #20 Skrevet 16. desember 2007 Jeg har to små nisser som står på et hjørnebord. Og så har jeg en stor fjøsnisse, eller skogsnisse er det kanskje som står på en kommode. That's it. Er ikke særlig glad i pynt og stæsj. Får vi noe besøk i romjula legger jeg sikkert på en juleduk og kanskje noen røde lys på bordet. Og så kommer sikkert sambo til å henge opp en god jul-krans på døren. Også har jeg forresten fått en litt julete-blomst, og det dukker nok opp en eller to julestjerner, det gjør som regel det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå