Gå til innhold

Julegaver

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Surre_*
Skrevet

Mine foreldre er skikkelig kjipe når det gjelder julegaver. For meg er det i utgangspunktet helt ok. Jeg er i midten av 20-årene og har helt grei økonomi, så kan stort sett kjøpe det jeg trenger selv. Men jeg syns det er så flaut overfor samboer som nå feirer jul med oss....

Mamma kjøper som regel noe fra en julemesse. Raggsokker og sånt. Mens pappa enten ikke har noe, eller legger 200 kr i en konvolutt. De har ikke dårlig råd. Samboers familie spør hva folk ønsker seg, og gir ordentlige ting. Det samme gjelder samboern til søstern min og hans familie. Og vi søstrene ser for oss julaften, der vi begge kommer til å få 10 ganger større gave fra svigerforeldre enn egne foreldre, mens gutta bare får etpar sokker av foreldrene mine.

Jeg syns at selv om gaver ikke betyr så mye er det hyggelig å gi personlig ting til de man er glad i, og spørre hva de faktisk ønsker seg.

Ville dere sagt noe? Eller bare ledd av situasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med samboeren din på forhånd og si at dere har en helt annen gavetradisjon i familien din. Da er han forberedt og kommer ikke med for store gaver til dem heller.

Skrevet

Jeg synes din families "beskjedne" gavegivertradisjon mer er noe å være stolt av enn flau over, jeg.

Selv kommer jeg fra en familie der vi bevist har valgt å ha lite fokus og lite pengebruk på gaver. Det er både min og min brors samboere helt inneforstått med. Og det har aldri føltes flaut for noen.

Skrevet

jeg ville iallfall heller at pengene skulle bli donert til et godt formål enn å få en drøss med ullsokker hvert år...

Skrevet

Mine foreldre har også lagt seg til en skikkelig kjip vane. De synes det er blitt veldig mange å gi gave til så da har de bestemt seg for å ikke gi til de inngifte (altså min mann, min brors forlovede osv).

Vi feirer jul sammen og jeg gruer meg til julaften. Jeg vil mye heller ha en mye mindre gave og at mannen min også får noe. Særlig siden hans foreldre (som har betraktelig dårligere råd enn mine) alltid gir gave til meg.

Driver og manner meg opp til å si noe....

tingeling

Gjest Gjest_Sisi_*
Skrevet

Dette er ikke ditt problem! Det er dine foreldre som velger hva de vil gi til folk til jul. Om du ikke er enig med dem, så er det ikke så mye du kan få gjort. Du er ikke dem, de er ikke deg, slutt å identifisere deg med dem. Du er nå en egen voksen person med samboer og greier, så får du bare himle med øynene inni deg når de kommer med raggsokkene sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...