Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2007 #1 Skrevet 14. desember 2007 Er det andre enn meg som får vondt av alle hundene og kattene som gies vekk på finn.no? Jeg skjønner jo, til en viss grad, at hvis man ser at man ikke har tid til dyret så er det bedre å omplassere det.. Men åh, jeg syns så synd i de. Ser bildene av de og vet at de er helt uuvitende hva som skjer... Tenk om mammaen og pappaen din bare ville gi deg vekk en dag. Blir mektig irritert også over hvor mange dette faktisk gjelder. Hallo, tid burde de tenkt på før de skaffet seg hund! Kunne aldri gitt vekk min hund, elsker han som et barn, og kunne ønske alle andre også gjorde dette med dyrene sine. :rødme:
Leo Skrevet 14. desember 2007 #2 Skrevet 14. desember 2007 Jeg synes også det er forferdelig! Siden jeg har en gammel hund selv, renner tårene når jeg ser eldre hunder som gis bort. Hvordan kan man gi bort det som sannsynligvis har vært en god venn gjennom mange år? Hadde det vært helt umulig å beholde min (Vet ikke helt hva som skulle skjedd da...) ville jeg heller ha avlivet ham enn å annonsere ham på finn.no! Unge dyr kan tilpasse seg, men gamle hunder og katter (Og sikkert også andre dyr) som har bodd i samme familie i årevis har sine rutiner tror jeg opplever det å komme til nye eiere som traumatisk. Blir de gitt bort, så er det ikke sikkert at de nye eierene tar det så høytidelig heller. Dyret var jo tross alt noe man fikk "gratis". Jeg har mange ganger hatt lyst til å ringe og si at jeg tar den gamle hunden, men det ville jo sannsynligvis bli vanskelig når jeg allerede har min egen og uansett vil det jo stadig dukke om nye. Jeg kunne virkelig ha tenkt meg å vite hva det er som feiler folk som gir bort dyrene sine eller enda verre bare slipper dem og overlater dem til seg selv! Selvfølgelig forstår jeg at det av og til kan skje ting som gjør at man ikke lenger kan beholde et dyr, men da får man f... meg sørge for å være helt sikker på at dyret ikke lider senere selv om det innebærer at man må avlive det på humant vis! :slåss:
Tabris Skrevet 14. desember 2007 #3 Skrevet 14. desember 2007 Jeg synes det er helt forferdelig, og blir mektig provosert over folks egoisme og korttenkthet. Sjelden jeg ser på dyr på finn fordi jeg får skikkelig vondt av synet - er det fortsatt slik at mange hunder rundt ca. 1 år (ofte hannhunder) gis bort "grunnet allergi"? Hva tenker folk om dyr, egentlig? Roboter som kan få, gi, eie, ha, selge og avlive etter eget forgotbefinnende? Jeg blir dårlig.
Gjest Gjest_Doris_* Skrevet 14. desember 2007 #4 Skrevet 14. desember 2007 Men heldigvis finnes det en del folk som gjerne tar de i mot også, og gir de ett godt og varig hjem. Jeg hadde veldig veldig lyst på hund, men kunne ikke pga jobben ha valp (og vet ikke om jeg hadde orket heller). Og "fikk" en flott hund via Finn.no (skulle betale 3.000, men de likte meg så godt så jeg batalte bare symbolsk for utstyret). Det var en familie som hadde fått barn, og som så at de ikke hadde tid til å ha han lenger og at det var bedre enn om han kom til en ny familie. Han skled rett inn hjemme hos oss, og selv når han er på besøk hos sin gamle familie så er det meg han vil til, smelt. Synes det er veldig veldig mye bedre at man prøver å gi hunden ett nytt, godt hjem, enn at det skal være en byrde hos noen som ikke har tid. Og både moren min og en veninne av henne har også fått seg flotte, eldre turkamerater via finn... De kunne heller aldri hatt en valp, eller en sprek, ung hund. Og alle de hundene har tat omstillingen med glans også. Så det er kanskje ikke så ille som dere skal ha det til...
Tabris Skrevet 14. desember 2007 #5 Skrevet 14. desember 2007 (endret) Det er kjempeflott at det finnes folk som deg, som vil ta i mot dem. Selv har samboer og jeg tenkt at når vi får etablert oss med hus og vil ha katt så vil vi få tak i en som skal gis bort - kanskje helst en voksen, siden det antagelig er vanskeligere å finne noen som vil ha en voksen katt. Jeg er likevel redd for at det er mange flere dyr som skal gis/selges bort enn det er folk som vil ta i mot dem. Jeg synes nok at folk skaffer seg et dyr altfor raskt, uten å sette seg inn i hva det dreier seg om. Også gir man bort hunden fordi "den var så vanskelig" eller "det passet visst ikke likevel". Slikt opprører meg mer enn hva sunt er. Endret 14. desember 2007 av Tabris
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2007 #6 Skrevet 14. desember 2007 http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=11...amp;WT.svl=Link Synes denne er et et grelt eksempel... "MÅ BORT"?????
Supramundane Skrevet 14. desember 2007 #7 Skrevet 14. desember 2007 Nå skal ikke jeg ta noen som helst på finn.no i forsvar, men det som kan være en relevant problemstilling er jo når man får barn, og hvis barnet viser seg å være allergisk mot hund/katt. Da får man jo et problem, og må nødvendigvis kvitte seg med kjæledyret, som man alikevel kan være fryktelig glad i. Noe lignende skjedde i min utvidede familie, og da ble finn.no brukt. Så man skal ikke dra alle over en kam heller.
Gjest Bodillen Skrevet 14. desember 2007 #8 Skrevet 14. desember 2007 (endret) Det kan være mange grunner for at folk velger å gi bort/selge dyrene sine. Annonsen det linkes til over her fikk jeg imidlertid helt vondt i magen av. Vi har selv måttet gi fra oss en hund, men vi averterte ham ikke på nettet som en hvilken som helst ting. Omstendighetene rundt omplasseringen av hunden vår, var at vi kjøpte oss rekkehus, og flyttet fra det landlinge, usjenerte stedet hunden var vant til. Det gikk rett og slett ikke. Vi forsøkte i det lengste, men den en mistrivdes sterkt. Vi var helt uforberedt på at noe sånt skulle skje. Løsningen ble å omplassere den gjennom Foreningen for omplasserig av dyr. De er dyktige, og de jobber seriøst for å plassere hundene hos folk de er sikre på kan ta skikkelig hånd om den. Endret 14. desember 2007 av Bodillen
Gjest Lilleulv Skrevet 14. desember 2007 #9 Skrevet 14. desember 2007 av de som ligger ute nå synes jeg denne tar kaka: da vi venter barn må vi gi bort vår 9 mnd gammel hund... Javel??? kjempeplanlegging. Jeg har tanker om å få barn om ikke så alt for lenge, så da må vel begge hundene mine ut på finn da eller? har så utrolig mye stygt å si om sånne folk..
Gjest *marie* Skrevet 14. desember 2007 #10 Skrevet 14. desember 2007 Hva mener dere folk som for eksempel oppdager at de er allergiske skal gjøre da? Dersom det ikke hjelper med allergimedisiner-må man jo gi bort dyret?
Gjest Yihaa Skrevet 14. desember 2007 #11 Skrevet 14. desember 2007 Man kan vel ikke skjære alle slike annonser over samme kam? Selvfølgelig finnes det mange uansvarlige dyreholdere, men det er vel mange som gir bort/selger dyrene sine med god grunn og som passer på at de får det bra også? Jeg har selv gitt bort dyr (riktignok marsvin) og fått omplasseringsdyr (hund + katt). Selv om det for min del var "bare" marsvin synes jeg at min grunn for å la disse få nye eiere var velbegrunnet. Men jeg hadde heller beholdt dem enn å gi dem bort til noen jeg ikke var sikker på at de fikk det bra hos!
Arkana Skrevet 14. desember 2007 #12 Skrevet 14. desember 2007 Ja, det er trist at så mange gir bort dyrene sine fordi det plutselig ikke passer. Vi har selv to katter som ingen ville ha. Den ene skulle avlives fordi en kollega av mannen skulle skilles og ingen av dem ville ta ansvaret for katten. Den andre ble kastet ut av eierne sine bare et par måneder gammel. De er begge fantastiske og herlige katter, høyt elsket av oss begge, og jeg kan ikke forestille meg at vi hadde fått noen bedre katter om vi så hadde betalt flere tusen for dem fra en oppdretter (noe som uansett er helt uaktuelt så lenge det finnes katter som allerede lever og trenger et godt hjem). Helt utrolig å tenke på at de begge skulle vært død hadde vi ikke tatt dem.
Gjest Tnita Skrevet 14. desember 2007 #13 Skrevet 14. desember 2007 Katten min fant jeg under gies bort på finn.no da var hun 7 måneder gammel og hun som hadde den fant plutselig ut at hun var allergisk.... Vet ikke om det var helt sant, og fikk vondt av katten da natta kom og hun satt i stua helt trøstesløs og mjauet hele natta. Og den neste og den neste... Vet ikke om det er pga at hun ble omplassert, men hun blir helt fra seg om hun blir alene så hun er med når jeg dusjer, er på badet, når jeg sover og alt. Når jeg går til naboen, kan jeg høre henne stå ved døra og mjaue. Lenge. Separasjonsangst heter det kanskje. Hun er verdens mest fantastiske katt, og jeg hadde aldri klart å gi henne fra meg! Dyr er liv, og burde behandles deretter. Snakka nettopp med en venn som for en måneds tid siden anskaffet seg katt. Nå har han funnet seg ny leilighet han skal leie og der er det ikke tillatt med dyrehold så den katta skal han ikke ha lengre. Blir irritert over hvor lett enkelte tar på det! Syns det står lite respekt av slike holdninger.
Gjest Reka Skrevet 14. desember 2007 #14 Skrevet 14. desember 2007 Jeg synes sånt er helt forferdelig.. Man bør tenkte seg nøye om før man skaffer seg ett kjeledyr, de er levene vesener de også.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2007 #15 Skrevet 14. desember 2007 Jeg tror det er mange som ikke er klar over hvor mye ansvar det er å ha dyr. Mange tenker heller ikke på at dyret lever i 10-20 år. Man må tenke langsiktig hvis man vurderer å anskaffe seg hund eller katt.
Gjest Spadamen Skrevet 14. desember 2007 #16 Skrevet 14. desember 2007 Så klart er det synd at det er sånn. Men det er vel ikkje så mykje å gjere med det? Eg får aldri vondt av artiklar der dyr gis vekk. Man kan aldri vite grunnen til at dyra blir gitt vekk. Mykje kan skje, og der er aldri nokon garanti for at man skal få behalde dyret heile livet dets. Om man finn ut at man har tatt seg vatn over hovudet, ja, då syns eg det er betre å gi vekk dyret til nokon som kan ta betre vare på det. Dyra blir i alle fall ikkje mishandla bevisst, noko eg syns er verre.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2007 #17 Skrevet 14. desember 2007 Vi har en katt som hadde blitt avlivet om vi ikke hadde tatt han. Han var riktignok bare kattungen da vi fikk han. Så jeg mener det er forferdelig ikke bare med de som ligger på finn, men også folk på landet som har katter som de ikke kastrerer... Det er av den grunn katten vår er til. Kunne aldri tenke meg hvordan det ville være å kvitte seg med nurket mitt.. Da måtte det vært noe alvorlig som skjedde i så fall. Og jeg ville funnet noen som ville ha han i vår krets kanskje. Søte katta mi som ligger krøllet opp i sofaen min og snorker....hehe..
la Flaca Skrevet 14. desember 2007 #18 Skrevet 14. desember 2007 Hva mener dere folk som for eksempel oppdager at de er allergiske skal gjøre da? Dersom det ikke hjelper med allergimedisiner-må man jo gi bort dyret? Tror du det er disse menneskene det siktes til, eller har du bare lyst til å gjøre deg litt vanskelig? Jeg er mye innom Finn, og tenker mitt mange ganger ja. Særlig når jeg ser annonser av typen som ble nevnt tidligere her; dyret MÅ bort, gjerne innen en ferie. Avslag i pris dersom man bestemmer seg kjapt. Ingen kriterier for hvem som er egnet eier for dyret, bare om å gjøre å bli kvitt det. Dyr er tydeligvis forbruksvare for mange. Og allergi brukes veldig ofe som et kjapt legitimt argument. Utrolig hvor mange som blir allergiske i forkant av sommerferien sier Dyrebeskyttelsen.
Tabris Skrevet 14. desember 2007 #19 Skrevet 14. desember 2007 Det er også utrolig mange som blir allergiske mot hannhunder som kommer i kjønnsmoden alder... Jeg ser også på mine dyr som en del familien, og det skulle veldig spesielle endringer til - som jeg ikke kunne gjort noe med - for at jeg skulle omplassere dem. Jeg legger livet mitt opp slik at de skal ha det bra frem til de ikke er mer - det er en av del ansvaret jeg tok på meg da jeg skaffet meg dem. Jeg gjør ikke endringer i mitt liv for så i ettertid å se at "ojsan, nå passer det ikke så bra med dyrene likevel, gitt".
Gummiloppa Skrevet 14. desember 2007 #20 Skrevet 14. desember 2007 (endret) Nei, jeg hater det! Det er ALTFOR lett å få seg dyr, og mange gjør det på impuls (spesielt katter). Når hverdagen kommer og det blir slitsomt så kan man plutselig ikke ha dyret mer. Eller man ikke planlegger overhodet før man skaffer seg dyret, som i eksempelet over her hvor de ble gravide og måtte derfor gi bort huden. Man må jo ta forhåndsregler. For eksempel hvis jeg blir gravid, kan jeg fortsatt ta meg av hunden? Kan du ikke det så skaffer du deg ikke hund, enkelt og greit. Ahrg, blir så provosert av sånt! Endret 14. desember 2007 av Tillepike
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå