Gå til innhold

Mac-tråden

Fremhevede innlegg

Skrevet

Interessant svar, Concertina :)

Sikkerhet er faktisk et godt argument for å bruke Mac. Dette skyldes dels utbredelsen av sikkerhetstrusler rettet mot Mac-platformen versus Windows, og dels arkitekturen. Mac OS X hører jo til UNIX-familien sammen med Linux og BSD, og kanskje den mest betydningsfulle arven fra UNIX ligger i flerbrukerarkitekturen. Denne opererer med mer eller mindre vanntette skott mellom ulike brukere og sikrer dermed at systemkritiske operasjoner kun kan utføres av en bruker med adminstrasjonsrettigheter. Du som også er kjent med Linux vet allerede hvordan dette fungerer; skal du ha tilgang til konfigurasjonsfiler, installere programvare eller lignende, så må du logge inn i systemet med en passordbeskyttet rotkonto (super-user-konto). Har du jobbet med UNIX-baserte systemer, så vet du sikkert også godt hva ulike filrettigheter innebærer. Dette er imidlertid noe som stort sett er ukjent for den alminnelige Windows-bruker. I Windows har det nemlig vært litt mer tut og kjør - herlig fritatt for irriterende spørsmål om passord, rettigheter og annet "tullball". Inntil Vista, da..

Windows er nemlig på sin side i utgangspunktet et enbrukersystem. Det er altså designet som et enkeltstående desktop-OS beregnet for en enkelt bruker, og det bygger således da heller ikke samme prinsipp som de UNIX-baserte operativsystemene. Dette betyr at brukeren hadde administrasjonsrettigheter per default, og man overlot derfor ansvaret i større grad over til brukeren selv. Dette åpnet med andre ord for at mindre kyndige brukere kunne manipulere operativsystemet (som oftest med fatale følger), og etter hvert som Windows økte i utbredelse så ble også disse problemene mer åpenbare. Enkelte utnyttet også dette for egen vinning og forlystelse ved å produsere skadelig kode og lure dem inn på Windows-systemer.

Microsoft har innsett at enbrukerarkitekturen nå er passé, så de har sakte men sikkert beveget seg i retning av et mer rigid system der de ulike brukerne er tildelt ulike rettigheter - og der dette blir håndhevet av systemet selv. Dette har nå altså kuliminert i User Account Control i Vista. Jeg må derfor si jeg rister ganske oppgitt på hodet over de forholdsvis uerfarne brukerne som faktisk velger å skru av denne funksjonen når dette faktisk er et forsøk på i tilnærme seg måten ting gjøres på i UNIX-baserte systemer, og som har vist seg å være en klar fordel i forbindelse med sikkerhet.

Dette med stabilitet har jeg et noe mer nyansert syn på:

Windows er ment til å fungere med utallige ulike maskinvarekomponenter fra utallige produsenter. Til forskjell fra Apple, så har Windows og Linux med andre ord ikke samme kontroll på hvilken maskinvare operativsystemet skal benyttes. Dette betyr at for å få en maskinvarekomponent til å fungere, så er man avhengig av tredjeparts programvare i form av blant annet drivere og diverse applikasjoner. Microsoft har på sin side ingen garanti for at disse fungerer som de skal. Microsoft har likevel i de siste årene operert med sertifisering av drivere og maskinvare som skal signalisere ovenfor brukeren at saker og ting er kompatibelt, og dermed utviklet og testet i henhold til bestemte retningslinjer. Det er derfor kanskje ikke så dumt å se etter disse merkene når du handler inn deler og utstyr til datamaskinen din.

De fleste såkalte blåskjermer skyldes nettopp dette problemet, altså feil i maskinvare og drivere som Microsoft ikke har noe kontroll med. Akkurat dette har forbedret seg radikalt de siste årene. For mitt vedkommende har problemet mer eller mindre vært ikke-eksisterende. I Windows 98 skjedde det fra tid til annen (mye av det var sikkert også min egen skyld), Windows ME var rett og slett en blunder og et rent katastrofeområde, men nå har jeg brukt både Windows 2000, Windows XP og Windows Vista til alskens oppgaver over lengre tid. I disse versjonene har dette problemet forduftet som dugg for solen.

Noen liker friheten med at jeg kan kjøpe inn og benytte den maskinvaren de selv ønsker - enten det nå er på basis av pris eller kvalitet. For andre er dette ikke like viktig og betaler således masse penger for et produkt der produsenten sitter med bukta og begge endene ;)

Jeg aner ikke hvor folk får problemene sine fra, men jeg mistenker at noen av dem skyldes det jeg allerede har nevnt. Majoriteten av dem tror jeg likevel rett og slett skyldes ID 10-T-feil :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og forresten: Dersom min innblanding i denne tråden er utidig, så får dere si i fra.

Om dette i utgangspunktet var ment som en cumbayah-tråd for Mac og Apple, så ligger jeg nemlig gladelig unna ;)

Skrevet

Nei for all del, så lenge det ikke blir en "fiendtlig" diskusjon, så kjør på :) Jeg er alltid glad for konstruktive diskusjoner om de ulike OS-ene, men tråder som den på et annet forum jeg pleide å være på (Mac vs PC flamewar) så var det fryktelig mye ukonstruktiv, og alle skulle overbevise alle de andre om at de hadde rett og de andre var teite...

Så lenge det holdes konstruktiv og "nøytralt" ;)

Skrevet (endret)
Cata: Du finner en definisjon her.

Takker og bukker, da ble jeg litt klokere i dag også (men kunne du ikke bare sagt "åpen kildekode" ;) ? )

Og for å være ærlig - hvor programmene kommer fra bryr meg lite så lenge de er anskaffet på ærlig vis (lastet ned som freeware, eller kjøpt). Jeg bruker dem bare, så om kildekode er åpen eller ei gjør ingen forskjell for meg.

(...og et lite PS etter å ha lest det som er kommet etter innlegget jeg siterte. Da jeg valgte å gå for mac skjelte jeg faktisk litt til det faktum at det OS'et er beslektet med UNIX. Uten å kunne noe spesielt om Unix så brukte jeg en periode tekstbehandleren Latex og gnuplot og trivdes godt med begge deler. )

Endret av Cata
Skrevet

Jeg har akkurat fått min første mac - en imac 24 og jeg bare digger den. Utseende, programmene og alt! Særlig synes eg det er en fryd å se på bildene mine på denne maskinen :)

Var drittlei pcèn som jeg hadde da det hele tiden var noe som gjorde at den funket dårlig.

Men så er det jo noe jeg ikke synes er så kjekt da og det er at enkelte av de programmene jeg liker så godt sånn som Corel Paintshop pro ikke fungerer på macèn min. Mener å ha lest at man kan få windows baserte programmer til å fungere på en mac også men aner ikke hvordan. Noen som kan forklare meg det på en enkel måte kanskje?

Dette fotoprogrammet synes jeg er enkelt å bruke i motsettning til flere andre som jeg har prøvd. :sjenert:

Skrevet

1. Hvilke konkrete problemer var det dere hadde ved PC som gjorde at dere skiftet over til Mac?

Hadde ingen problemer med PC/Windows egentlig. Bruker fortsatt PC på jobb og delvis hjemme (hjemme mest pga at jeg er "avhengig" av diverse programvare som jeg ikke godder å kjøpe nytt for Mac). Macen er mer stabil på f.eks Adobe-programmer.

2. Hvilke konkrete egenskaper ved Mac er det som gjør at dere ikke vil bytte tilbake igjen?

Ikke noe spesielt, annet enn at det jeg har (altså Mac) fungerer utmerket, så jeg har ikke noen grunn til å bytte til Windows/PC. Det måtte i så fall vært av økonomiske årsaker om jeg skulle bytte tilbake. Man får litt mer for pengene når man kjøper PC i tillegg til at jeg har en den programvare liggende.

3. Hva bruker dere Macen deres til?

Mye Adobe (Photoshop, InDesign o.l.), surfing, Second Life :) og tekstbehandling.

4. Hvordan vil dere karakterisere deres datakunnskaper og dataferdigheter på henholdsvis PC og Mac? Er relativt dreven når det gjelder PC/Windows og hadde ikke snøring på Mac for 1-2 år siden. Har nok mest kunnskaper om Windows/PC, men det kommer seg på Mac-fronten også.

5. Hva er deres forhold til personvern, DRM, samt proprietær program- og maskinvare?

Er ikke så veldig opphengt i personvern. Når det gjelder programvare, så betaler jeg det det koster (evt. lar jobben betale) og tester diverse freeware/shareware. Er ikke av dem som hyler fordi noen tjener masse penger på kundene sine ved å binde dem på en eller annen måte. Det finnes som regel alternativer til dyr programvare både til Mac og PC. Jeg bruker f.eks OpenOffice i stedet for Word/Excell for Mac.

6. Hva er deres erfaringer med PPC vs Intel?

Jeg har kun hatt Mac med Intel. Ingen erfaring med PPC (og vet vel knapt hva det er).

Utfra dette ser man kanskje at jeg ikke er noen fanatiker. Jeg har et godt forhold til Pc-en på jobben, men har gått nesten helt over til Mac privat. Mest av nysgjerrighet, men også fordi det fungerer såpass godt med Adobe-programmene. Jeg hadde behov for en ny og sterkere PC hjemme og valget falt på en Mac.

Når det gjelder design, så ser jeg jo en liten forskjell. Apple har noen fiffige løsninger designmessig. Jeg liker at det ikke er bare plastikk (slik som man ofte får når man kjøper en rimelig laptop fra en annen leverandør). Disponerer en MacBook Pro på jobb og har en iMac hjemme.

• 2 måneder senere...
Gjest Tnita
Skrevet

Jeg vurderer nå å kjøpe en macbook. Det begynte med at jeg ønsket meg en ny laptop (siden den gamle er så bråkete og knappene har rett og slett løsnet - det var en Advent pc. Aldri mer.) og ville ha en lekker, liten en og syns apple sine ser så fine ut! Rett og slett dritlekker! Men jeg kan veldig lite om data og aner ikke engang hva de forskjellige uttrykkene betyr. OS=Operativsystem?

Dock = ?

Blir kanskje ny macbook imorgen.

Skrevet

Hei hopp, får melde meg på her jeg også som Macbruker på 4. året.

Studerer grafisk, og det ble et selvsagt valg da Apple er defakto standard i bransjen. Jeg er ingen fanatisk Macbruker, men jeg har erfart mindre problemer med hardware så vel som software etter jeg gikk over til Apple. Jeg har brukt PC med både windows og ymse linux-distroer opp gjennom, så føler jeg har temmelig sammenligningsgrunnlag. I tillegg til OsX som har et stabilt og pent GUI, liker jeg muligheten til å dra opp terminalen; enkelte ting er bare enklere i kommandolinjen.

Har tidligere eid PowerBook, men har nå migrert til MacBookPro med stort hell, men venter fortsatt med å oppgradere til Leopard, fordi det foreløpig er alt for mye som kræsjer hos de jeg kjenner som har oppgradert. Strengt talt ikke så mye de kan gjøre som jeg ikke kan ordne med et tilleggsprogram eller to, så jeg lider ikke nok til å bruke tid på dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...