Gå til innhold

Mac-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte en samletråd til nåværende og fremtidige mac-brukere kanskje kunne være greit?

Hva slags maskiner har dere nå? Hva gjorde at dere valgte å gå over til Mac fra Pc? Hva liker dere best med Mac?

Feel free til å diskutere alt mellom himmel og jord som har med mac å gjøre, fra problemer til programmer til spill og alt mulig, egentlig ^^

Selv har en en ca to år gammel PowerBook G4, som jeg fortsatt er fryktelig fornøyd med. Har ikke oppdater til Leopard enda, har planer om å gjøre det etterhvert, men... Jeg driver med grafisk design, og har hørt at mange har fått problemer med et par av Adobe CS3-programmene etter oppgradering, og jeg kan IKKE miste programmene mine, da sliter jeg hardt og grundig! Men jeg har fryktelig lyst på leopard, OS'et ser fryktelig pent ut! Men det er nå alt Apple lager og, da. Fryktelig pent. Som den designnerden jeg er, så er det viktig for meg ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Weee ^_~

sitter på en MacBook, blablabla, masse harddisk og ram og slikt i nydelig giftwrap *sikle*.

Grunnen til at jeg bruker mac er litt som deg, jeg er designer og designphreak så pent operativsystem og sleek maskin er et -veldig- stort pluss. desuten har jeg aldri vært noe særlig interessert i hardware, jeg er ingen hacker eller nerd eller noe slikt, jeg liker det jeg kan gjøre med en maskin. tid er penger, og ingen betaler deg for å restarte maskinen right? ^_^

LOL?

Skrevet

Har MacBook og "konverterte" vel av ren nysgjerrighet. Ville se hvordan OS'et til Mac var i forhold til windows. Dessuten har jeg fra gammelt av lite sans for Microsoft sine programmer, så det hjalp nok på :ler: .

I motsetning til de fleste andre så er jeg ikke spesielt opphengt i mac-designet. Synes ikke de er så forskjellige fra andre pc'er på overflaten jeg.

Men liker veldig godt at "Lille Mac" er så kjapp og grei og at jeg aldri har problemer med å kople meg til nettet med den, så jeg kommer nok til å fortsette med mac til hjemmebruk når denne er slitt ut. (På jobb er jeg uansett bundet til Windows, så jeg ramler ikke helt av lasset der heller. )

Skrevet

Jeg har den nye imac 20" og har også oppgradert til leopard. Jeg har forsåvidt ikke møtt på noen problemer i adobe, heller ikke i indesign som noe sier dem har hatt litt problemer :)

Jeg kjøpte intel imac i fjor høst etter å ha prøvd ut F sin en stund. Han kjøpte sin av nostalgi ettersom farmoren hadde hatt mac i mange år p.g.a de fine eplet på :fnise:

Skrevet

Aww, det var en søt historie Tweek ^^ Jeg arvet denne av freezepop (som da er min sambo) når han kjøpte seg sin macbook i våres. Da var jeg allerede blitt veldig glad i macen, og ikke så veldig glad i min pc laptop ;D

Skrevet

Jeg tror vi har hatt en slik tråd tidligere, men den er sikkert laaaangt nede nå.

Jeg har en MacBook Pro 17" og er veldig fornøyd.

Sambo har stasjonær Mac.

Jeg har alltid likt Mac bedre enn PC, men vi byttet over til Mac for noen år siden og kommer aldri til å kjøpe PC igjen!

Sambo måtte mekke på PCen hele tiden, men Macene trenger vi ikke gjøre noe med.

Ellers så bruker jeg forumet på mac1.no hvis jeg lurer på noe. :)

Av msn-klient bruker jeg Mercury. Har prøvd flere andre, men synes Mercury er den greieste.

Bruker Thunderbird, men vurderer og gå over til Mail. Hva slags e-post program bruker dere? Fornøyd?

Jeg bruker nettleseren Safari, og opplever veldig sjelden at jeg må bruke Firefox istdenfor fordi sidene ikke støtter Mac.

Skrevet (endret)

Jeg prøvde å søke før jeg startet tråden, men når jeg søkte på Mac kom det opp ingen treff... Merkelig.

Jeg bruker Opera som nettleser, fordi jeg er avhenging av faner og synes ikke safari sine er like bra. Bruker også Mail, og den er helt kurant, bortsett fra at min kødder, så jeg får ikke sendt mail direkte fra mail-programmet, da må jeg inn på gmail på nettet... Men jeg sender såpass sjeldent mail at det er ikke noe problem som regel :P Bruker Msn messenger til mac, mercury har jeg ikke hørt om, kanskje verdt å sjekke ut?

mac1.no er fryktelig greit sted ja! De kan som regel hjelpe med det meste der :)

En av favoritttingene mine med Mac, er docken, og at man kan bytte ikoner og gjøre det pent og personlig! Docken min er for tiden en søt blanding av lilla girly-ting og små søte dukke-figurer.

Aldri PC igjen ;) Hehe. Er det bare jeg som synes det er tåpelig hvor mye windows har "stjålet" fra Mac med Vista? Bortsett fra at de bommer jo totalt, da... Alt, alt for glossy! Ugh.

Endret av Grafica
Skrevet

Jeg bruker mail og safari jeg :) Jeg er også avhengig av faner og ser ikke noen forkjell på safari sine og opera sine. Jeg bruker faktisk faner til alt og når jeg går inn på en side trykker jeg alle tingene jeg vil lese opp i faner for å så starte lesingen :fnise:

Jeg bruker også bare vanlig msn messenger, funker greit til de 2 gangene jeg er pålogget i mnd ;)

EN ting som er litt rart med docken i safari er at noen ganger er docken gjennomsiktiv hvit og noen ganger helt gjennomsiktig. Det kommer litt ann på og tror det bytter annehver når macen er i dvale. Liker best den helt gjennomsiktige for da ligger ikonene å "flyter".

Skrevet

Du mener docken til macen, right? :P

Jeg har helt ærlig aldri lagt merke til det oO

Skrevet

Den gjorde ikke det i tiger, men i leopard bytter den litt :fnise:

Skrevet (endret)

Jeg har egentlig bare et par spørsmål til dere Mac-folk:

1. Hvilke konkrete problemer var det dere hadde ved PC som gjorde at dere skiftet over til Mac?

2. Hvilke konkrete egenskaper ved Mac er det som gjør at dere ikke vil bytte tilbake igjen?

3. Hva bruker dere Macen deres til?

4. Hvordan vil dere karakterisere deres datakunnskaper og dataferdigheter på henholdsvis PC og Mac?

5. Hva er deres forhold til personvern, DRM, samt proprietær program- og maskinvare?

6. Hva er deres erfaringer med PPC vs Intel?

Endret av javac
Skrevet

javac: jeg har ikke store datakunnskaper, så jeg kan ikke svare på alle spørsmålene dine. Her i huset måtte gubben stadig vekk mekke på PCen og vi kjøpte ofte ny maskin, ram etc.

Med Mac går det mye smidigere. Og så lenge det fungerer bra for meg, så er jeg fornøyd.

Jeg forteller gjerne om hvor bra Mac er, men jeg gidder ikke å konvertere folk for enhver pris (som det ofte påstås at Macere gjør).

Ang. spm. 6, så er det Intel i min (de nyeste har det), mens gubben har Powerpc prosessor.

Skrevet

1. PC kræsjet så da jeg likevel måtte kjøpe ny ville jeg prøve mac. Men før dette så har jeg hatt trøbbel med spesielt Word så jeg har Bill Gates produkter langt oppi vranga. Word kræsjet et temmelig stort dokument for meg 3 påfølgende ganger da jeg var student. Det er ikke morsomt å måtte skrive teorikapitler i prosjektoppgaver omatt og omatt.

2. Den er raskere og mer oversiktlig.

3. Nettsurfing, noe billedbehandling og mail.

4. Noe bedre på PC enn på mac for det har jeg tross alt brukt lengst.

5. Hva er proprietær programvare?

6. Formoder at PPC også er en prosessor? Aner ikke hva jeg har hatt i mine foregående PC'er så det kan jeg ikke svare på. Dessuten interesserer det meg lite hva som er inne i PC'n så lenge det virker.

Skrevet

1. Hvilke konkrete problemer var det dere hadde ved PC som gjorde at dere skiftet over til Mac?

Alle pcer jeg har vært borti i hele mitt liv kræsjer, fryser, og går til helvete støtt og stadig. Det er alltid ett eller annet galt med dem.

2. Hvilke konkrete egenskaper ved Mac er det som gjør at dere ikke vil bytte tilbake igjen?

Den greier seg selv, om et program fryser trenger jeg ikke tvangsavslutte hele maskinen fordi hele maskinen henger, den kjører raskt og smidig og har mye bedre batterikapasitet. Dessuten liker jeg OSet bedre generelt, i hvordan det er bygd opp.

Er grafisk design student, som nevnt, så det kjøres mye tunge Adobe-programmer. Ellers er det internett, musikk, spill (The Sims 2, med en 3gb downloads-folder...) og slike vanlige ting.

4. Hvordan vil dere karakterisere deres datakunnskaper og dataferdigheter på henholdsvis PC og Mac?

Over middels på PC, mer enn nok på Mac. På PC-må- man kunne masse greier for å vite hva man skal gjøre om noe kræsjer, om den ikke funker, osv osv, på Mac kjører det meste seg selv, noe jeg setter stor pris på. Jeg gidder ikke bruke tid på ting som ikke fungerer.

5. Hva er deres forhold til personvern, DRM, samt proprietær program- og maskinvare?

Personvern skjønner jeg ikke hva har med saken å gjøre, og de to andre begrepene kjenner jeg ikke til ;)

Har selv PPC, regner jeg med (powerprossesor), mens sambo har Intel, og det er ikke så stor forskjell egentlig. Hans går litt fortere (hadde nok gått fortere om ikke macen hans var så fullstappa :fnise:) men ellers kjører de ganske likt.

Skrevet
Jeg har egentlig bare et par spørsmål til dere Mac-folk:

1. Ingen konkrete problemer med PC bortsett fra diverse spywarez, virus og lignende som fikk PCen til å kjøre tregt og ustabilt.

2. Du slipper å bruke så mye tid på å fikse ting, ting som heller kunne vært brukt på noe nyttig. Noen er interessert i å mekke og fikse, jeg vil helst være "effektiv" når jeg er på maskinen min.

3. Jeg bruker mac'en min til surfing, mail, chatting, skole og designing. Noe som vil si at jeg bruker mailprogram (thunderbird atm), opera, MSN, pages avogtil og Adobe CS3.programmene. Spiller også litt sims ;)

4. Jeg er ganske kyndig på begge deler (software-messig, ikke hardware-messig). Jeg er dog fryktelig lite interessert i å fikse og løse ting, og med mac'en slipper jeg feilsøking, fiksing og slikt (mer eller mindre).

5. Tja, hva mitt "forhold til personvern" har jeg egentlig ikke tenkt på, mindre sikkerhetshull i OSX enn windows så... Det andre du spurte om kan du gjerne utdype hva du egentlig vil frem til

6. Jeg er svært fornøyd med min Intel-mac, men jeg var veldig fornøyd med PPC-macen min også. Er spent på rosetta-chippen men kommer ikke til å bytte ut macboka med det første, så den lar jeg andre svare på ;)

Skrevet

Cata: Du finner en definisjon her.

Grunnen til at jeg spør såpass spesifikt, er rett og slett for å få belyst hvor bevisst valgene faktisk var og på hvilket grunnlag disse valgene ble tatt. Jeg har deltatt i mange debatter rundt dette temaet tidligere, og jeg har således også hørt "fanboys" fra begge leire lire av seg masse rart for å bekrefte og underbygge sine egne forbrukervalg. Svært få av argumentene er således særlig vektige og bygger gjerne på propaganda og en rekke misforståelser.

Jeg skal derimot ikke på noen måte gjøre dette til en debatt som tar for seg antipatier eller sympatier vedrørende Mac og PC, men jeg skal følge med i kulissene og se hvor tråden utvikler seg ;)

Skrevet

Vel, om jeg skal være 100% overfladisk ærlig, er det 3 grunner til at jeg liker mac/applemaskiner generelt bedre enn pcer: Designet, enkelheten, og stabiliteten.

Skrevet

Angående dette med personvern; vi kan jo for eksempel starte med iTunes i 2006. Jeg vet mange Mac-entusiaster har en tendens til å rette skytset mot store, stygge Microsoft, men Apple har faktisk ikke bare rent mel i posen de heller. Når det gjelder det å knytte og låse sine brukere til produktene sine, så er Apple faktisk mer eller mindre verdensmestere. Det spesielle er at brukerne smiler og vinker takknemlig til Apple med den ene hånden, mens de hytter nevene mot Microsoft med den andre.

Skrevet

Well, that's some people for ya.

Personlig bryr jeg meg fint lite om personvern; jeg har ikke noe å skjule, driver ikke med noe snusk, og apple kan godt snoke alt de vil, så lenge de ikke gir meg virus ;)

Skrevet

Jeg "konverterte" for 5 år siden, var nødt til å ta et valg da jeg startet på universitetet. Hadde fra før pc med linux (hadde brukt det i 4-5 år), med en partisjon med Windows som jeg da omtrent kun brukte til å spille Sims og som irriterte vettet av meg pga bluescreen og kræsjing. Derfor fristet det ikke å kun bruke Windows, og siden jeg ikke følte meg sikker nok til å kunne fikse alt på Linux uten hjelp (flyttet fra samboeren min for å studerere et annet sted) så føltes det risky å fortsette med linux/windows-løsningen (dette var før det var videre vellykket å emulere windows i linux), i tillegg var jeg nysgjerrig på mac og hadde brukt det litt på skolen.

Ble veldig fornøyd, har i dag en 12" iBook G4, PPC, 1,33GHz, 1,5GB Ram - den kjapp nok til mitt bruk, og det til tross for at jeg kjører mye tung programvare som Adobe-pakken, 2d og 3d-cadprogrammer og rendringer, i tillegg til den vanlige surfingen ;) Bruker Mail, Safari og Firefox (har også Opera installert, men synes det er en møkkabrowser), X-chat til IRC (jeg er oldschool ;)), MSN Messenger, iTunes, iPhoto, NeoOffice + endel andre småprogrammer.

For å svare på spørsmålene:

Som sagt bluescreen og kræsjing, dersom man er oppvakt så slipper man unna virus på PC og, men jeg må hjelpe etpar venninner med jevne mellomrom å fikse opp på PC-ene deres pga virus og jeg priser meg lykkelig for at jeg slipper (det sagt - det kommer nok virus til mac og når mac blir mer utbredd, men kjernen i OSet har mindre sikkerhetshull så).

Stabiliteten! Programpakken som er inkludert, jeg har det jeg trenger uten at jeg behøver å lete etter alt.

Bilderedigering, grafisk arbeid (photoshop, illustrator og indesign), CAD (Vectorworks), rendring (Artlantis) i tillegg til vanlig surfing, skriving, msn, irc osv.

Jeg har gode kunnskaper på begge, men er nok bedre på Mac. Har dog brukt PC (Windows) på jobb de siste årene, og har og vært nødt til å drive support på begge plattformene, så selv om jeg nok har sterkere ferdigheter på Mac så klarer jeg fint å fikse ting på PC (Windows) også ;)

Jeg har et både og forhold, som gammel linuxbruker så er jeg absolutt for fri kildekode og ønsker ikke å tvinge brukere til å bruke ting akkurat slik de som har utviklet programvaren/maskinvaren ønsker det, så jeg ser problemet med en lukket plattform. Men samtidig så fungerer det for meg, til mitt bruk så fungerer mac. Nå finnes det endel fri programvare til Mac og, på lik linje som det finnes til PC, jeg har noen slike programmer installert. Ang personvern i forhold til iTunes så er jeg klar over det, men det bekymrer det meg lite.

Jeg har selv PPC, har bare brukt Intel litt på skolen når jeg har vært nødt til å gjøre noe spesifikt, og har egentlig ikke noen klare formeninger, det har fungert og jeg har ikke tenkt mer over det ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...