Gå til innhold

nei til krig sier mange, men irakerne sier noe annet.

ellapille

Anbefalte innlegg

Krig er vel aldri human eller snill, man ser på tv, leser aviser og hører radio, det er det jeg skjønner av krig.

Det finnes ikke en skånsom måte å krige på, såpass skjønner vel alle.

Man ser lemlesta barn, sykehus uten utstyr og medisiner og de dør av sult od en liten ting som diare.

I august i 1990 gikk Saddam inn i kuwait og tok over styret der og det er jo på grunn av oljereservene landet er så rikt på.

Så 17 januar i 1991 går Amerika med flere land som støtte i ryggen for å hjelpe Kuwait.

Saddam har selv drevet landet sitt og dens befolkning der de er i dag. Den lidelsen som finnes nå var der før krigen, ikke noe medisiner,ca 300 barn har dødd hver dag de siste årene på grunn av infeksjoner og sult, de lemlester jo mennesker selv hvis de gjør noe så dumt som å stjele til seg mat for å overleve. Du blir henrettet om du diskuteter eller setter styresettet i tvil. Hva er vel verre enn dette. Saddam har styrt i 30 år, det er vel på tide at det blir en forandring.

Og jeg kan ikke fatte å begripe hvorfor det finnes krigsmotstandere rundt om i verden når Irakerne selv begynner å tørre å komme ut av skapet.

De Tar rundt Amerikanske soldater og takker, river ned statuer av Saddam,hopper og danser i gatene. De rømmer ikke når de ser Amerikanske soldater, men når de ser sine egne som ikke har lagt ned våpnene så tier de, bukker, nikker og neier.

Det er jo ikke snakk om å forvandle menneskene fra å bli muslimer, til kristne, ta oljen deres eller legge landet irak undere FN eller Amerika.

Når Iraks landsmenn overlever sine tap og smerter, så må vel vi andre også gjøre det, herregud, vi får da dette gjennom media og sitter i vår gode lune stue med familien rundt oss.

Det kjøres inn kolonner med mat, medisiner og utstyr, for det er befolkningen vi skal hjelpe. Vannanleggene jobber de med for å få ut rent vann til befolkningen, om det var meningen å plyndre landet så hadde man vel ikke spandert milliarder av kroner på oppbygning av Irak. Den som plyndrer Irak er jo irakerne sel, de har jo aldri eid noen ting og grabber med seg det de kan.

Vi kan gi Irakerne den respekten ved å støtte dem i stedet for å si på en barnslig måte at ; vi er i mot krig i Irak, men vi har ingen løsning altså.

Eller : det må jo gå ann å snakke seg fram til fred og løsninger.

Mens de godtroene menneskene med slike meninger sitter med sine idealistiske løsninger, så dør det fortsatt mennesker i Irak, av henrettelser, diare,infeksjoner,sult og medisinmangel.

Dette problemet fantes før Amerika gikk inn.

Før krigen ble satt i gang, så forelå det allerede en oppbygningsplan for irak, og man må ikke glemme at selv om mange forbinder krigen i Irak med Amerika, så har altså Amerika 35 andre land som støtte i ryggen.

Vi må vel unne andre land demokrati og friheten til å tro og mene og rett til medisin, jobb, skole og mat.

Skal man virkelig holde på sine prinsipper koste hva det koste vil????

Jeg fikk med meg det som skjedde med 12 år gamle Ali, helt forferdelig og fryktelig, han får hjelp nå, den første hudtransplantasjonen er gjort, hadde han fått brannskader av sine egne uten at det hadde vært krig, så hadde det ikke funnets hjelp, han hadde trolig dødd av infeksjoner.

Jeg respekterer Irakerne som overlever dette og vil ha hjelp.

Nå tør de å håpe på en fremtid. Og jeg unner dem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bagdad.

Er enig med det som ellapille skrev, hva kan vi annet gjøre enn å respektere de i Irak som vil ha en forandring. Dette er mennesker som så gjerne vil ha de samme rettigheter og muligheter som de fleste av oss i dette land. Og ingen må komme å si at det kanskje ikke er så dårlige forhold i Irak heller, for de flykter jo fra sitt eget hjemland for å komme til tryggere og mer levelige kår. Så har det jo vært intervjuer av endel Irakere her i Norge og de vurderer jo å reise hjem igjen fordi at nå er diktatoren vekke. Vi får vel lytte til Irakerne, det er de som faktisk har bodd og levd, og lever i de forholdene enda. :roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke nå, care. Men du forstår meg, sant?

Det er så slitsomt å måtte overbevise mennesker som allerede har kommet frem til feil synspunkt, og som ikke under noen omstendighet er villige til å prøve å se ting fra nye, spennende vinkler. Skjønner?

Kommer sterkere tilbake. Se forøvrig på denne, og tenk dere om. http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...t=30516&start=1

(Egentlig liker jeg ikke sette inn linker, men jeg har ikke ork til å starte nok en håpløs diskusjon med håpløse mennesker akkurat nuh).

Ha en fin dag, og god påske!

Kid-a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orker ikke nå, care. Men du forstår meg, sant?

Det er så slitsomt å måtte overbevise mennesker som allerede har kommet frem til feil synspunkt, og som ikke under noen omstendighet er villige til å prøve å se ting fra nye, spennende vinkler. Skjønner?

Kid-a

Hvis du ikke orker er det bedre å la være. For du vet nok av erfaring at her får ingenting stå usagt. Så du skal prøve å overbevise? Vel, hvis man skal overbevise mennesker må man ha gode rasjonelle argumenter. Først da (kanskje) noen vi se ting fra ulike vinkler eller overbevise de andre med fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk har aldri noe positivt å komme med her inne, folk kan ta opp hva som helst og mennesker får så øra flagrer.

Det må slås hardt ned på saddams styre. Folk må slutte å få et så barnslig bilde av hvordan man oppnår fred. Det er ikke sånn det funker.

Et amerikansk styre må inn i begynnelsen for å få et styresett på beina.

Irakerne vil ha demokrati og da er det god hjelp fra USA, de vet jo også hvordan det skal styres. Masse linker å lese er kjedelig. Da gidder man ikke å skrive sjøl, kanskje de som sender linker egentlig ikke er innteressert i temaet de vil bare stikke nesa si litt fram og virke viktige.Hva med egne meninger? Mye søppel som skrives her inne og det er veldig dumt når man diskuterer noe så viktig som krigen i Irak.

Noen er uenige bare for å være uenige og da er seriøsiteten borte.

USA får så mye kritikk, da synes jeg det er bra at de også får oppgaven i å bygge opp landet til en demokratisk stat med alt som følger med, kanskje folk får et litt annerledes syn på USA når mediene forteller om sykehus, skoler,mat, rent vann og alt er i gang, kanskje de med den barnslige og enkle tankegangen ser litt bredere på ting.

Konstruktiv kritikk hadde gjort seg, da blir det litt artigere å komme inn her på KG.

En diskusjon er faktisk en meningsutveksling og ikke for å overbevise at den andre tar feil. Om man tenker slik, så kanskje man kommer noen vei, for her inne kjemper folk med ord som er skrevet i en sammen heng, ikke rart at det kanskje er krig i verden heller da. Og at krig løses på den måten som det gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...