Gå til innhold

Fryser sånn!

Fremhevede innlegg

Gjest lillagubban
Skrevet

Hei!

Nå er det kaldt! Men jeg føler at jeg ofte fryser litt mer enn andre så lurte på om noen vet om man fryser lettere hvis man har vitaminmangel? Jeg har b12-mangel forid jeg er vegetarianer, og lurer på om jeg har jernmangel for tiden også (blør unormalt mye pga av p-piller og er veldig utsatt for å ha det fra før). Kan det ha noen sammenheng?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
Hei!

Nå er det kaldt! Men jeg føler at jeg ofte fryser litt mer enn andre så lurte på om noen vet om man fryser lettere hvis man har vitaminmangel? Jeg har b12-mangel forid jeg er vegetarianer, og lurer på om jeg har jernmangel for tiden også (blør unormalt mye pga av p-piller og er veldig utsatt for å ha det fra før). Kan det ha noen sammenheng?

Det å være "beinkald" er et tegn på jernmangel ja. Med "beinkald" mener jeg sånn "inntil margen kald" ...

Da jeg hadde jernmangel frøs jeg hele tiden, var konstant iskald på hender og føtter.

Skrevet

Jeg tror det er fordi du spiser for lite, noe som fører til at kroppen og forbrenningen går ned på sparebluss. Da fryser man lett!

Gjest lillagubban
Skrevet
Det å være "beinkald" er et tegn på jernmangel ja. Med "beinkald" mener jeg sånn "inntil margen kald" ...

Da jeg hadde jernmangel frøs jeg hele tiden, var konstant iskald på hender og føtter.

Takk for svar! Bør man gå til lege og ta blodprøve for å finne ut om jeg har jernmangel helt sikkert, eller kan jeg få noe jerntilskudd reseptfritt på apoteket? Jeg er sånn "beinkald" som du sier, kan stå i en varm dusj og allikevel være kald inni meg.

Jeg tror det er fordi du spiser for lite, noe som fører til at kroppen og forbrenningen går ned på sparebluss. Da fryser man lett!

Hva kan jeg spise for å "fylle opp" da? Er så kjedelig å spise "skikkelig" mat når man ikke er spesielt sulten, så det blir fort sjokolade, chips og slikt, og det er vel ikke helt sunt?

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Gå til legen og ta en test, det er ikke bra å ta tilskudd av jern hvis man ikke trenger det!

Jeg fryser også mye mer enn andre, men alle blodprøver er normale så jeg har slått meg til ro med at det nok bare er det at jeg er så tynn.

Ikke så mye å gjøre med det, annet enn å legge på seg ...

Men en ting som hjelper litt når jeg er kald inn til margen er å drikke noe varmt.

Gjest Blondie65
Skrevet
Takk for svar! Bør man gå til lege og ta blodprøve for å finne ut om jeg har jernmangel helt sikkert, eller kan jeg få noe jerntilskudd reseptfritt på apoteket? Jeg er sånn "beinkald" som du sier, kan stå i en varm dusj og allikevel være kald inni meg.

Ja det bør du. Det er også fordi du bør få litt veilledning i hva du skal ta sammen med jerntablettene og om jernmangelen skyldes andre ting enn dårlig kosthold (utelukke sykdommer).

Du bør nok gjøre noe drastisk med kostholdet ditt også. Spis brød med proteinrikt pålegg og ha alltid grønnsaker til alle måltider. Spesielt de grønne grønnsakene som salat, agurk, osv er jernholdige. Be legen gi deg tips til jernrikt kosthold for deg som er vegetarianer.

Gjest lillagubban
Skrevet

Hm, da får jeg bare fryse litt til, har ikke mulighet til å gå til lege før over nyttår!

Jeg syntes desverre salat og agurk er helt uspiselig, er ufrivillig veldig kresen på mat. Brød spiser jeg mer enn nok av, men ikke pålegg.

Testa meg for alt av mangelsykdommer legen kunne komme på i fjor vinter pga mye sykdom, og det var altså b12 som var problemet. Dette tar jeg tabletter for, pluss at jeg tar proteintilskudd. Men da jeg var til lege etterpå anbefalte hun meg å få i meg mer jern også. Sliter veldig med å få i meg protein, b12 og jern naturlig, når jeg ser på lister over mat som inneholder det er det lite jeg spiser... Noe jævlig dritt å være veggis, kan ikke forstå folk som er det av fri vilje :ler:

Men men, får pakke meg inn og håpe på bedre vær ;)

Skrevet
Jeg syntes desverre salat og agurk er helt uspiselig, er ufrivillig veldig kresen på mat. Brød spiser jeg mer enn nok av, men ikke pålegg.

Det er ikke så mye jern i salat og agurk, mest vann, så gråt ikke! Liker du spinat, brokkoli eller grønnkål? Spinat er en super jernkilde, og hvis du spiser mye grovt brød i tillegg så har du automatisk mye jern i det.

Skrevet

.. Noe jævlig dritt å være veggis, kan ikke forstå folk som er det av fri vilje :ler:

Kan nesten ikke ta deg seriøst når du skriver sånne ting. Det er faktisk 100 000 vegetarianere bare i Norge , og vegetarisme er ikke synonymt med mangelsykdommer. Det at du sier at du kun spiser chips og sjokolade kan ikke akuratt kalles vegetarisme, men latterlig dårlig livstil.

Skrevet
Det er ikke så mye jern i salat og agurk, mest vann, så gråt ikke! Liker du spinat, brokkoli eller grønnkål? Spinat er en super jernkilde, og hvis du spiser mye grovt brød i tillegg så har du automatisk mye jern i det.

Og bruk jerngryte til koking av mat, evt jernpanne til steking. Men det er jo litt interessant med en veggis som ikke liker grønnsaker da :)

Skrevet

I hvilken sammenhenger fryser du?

På dagtid når du vet at det er en ok temperatur inne?

På natta?

Spør fordi det å fryse kan ha sammenheng med stoffskiftet.

Gjest Blondie65
Skrevet
Hm, da får jeg bare fryse litt til, har ikke mulighet til å gå til lege før over nyttår!

Testa meg for alt av mangelsykdommer legen kunne komme på i fjor vinter pga mye sykdom, og det var altså b12 som var problemet. Dette tar jeg tabletter for, pluss at jeg tar proteintilskudd. Men da jeg var til lege etterpå anbefalte hun meg å få i meg mer jern også. Sliter veldig med å få i meg protein, b12 og jern naturlig, når jeg ser på lister over mat som inneholder det er det lite jeg spiser... Noe jævlig dritt å være veggis, kan ikke forstå folk som er det av fri vilje :ler:

Men men, får pakke meg inn og håpe på bedre vær ;)

Vel du MÅ dessverre bare lære deg å like grønnsaker for hvis du ikke spiser det kan du bli alvorlig syk. Du kan ikke leve på brødmat alene. Hvis jeg var deg ville jeg spandert en time hos en kostholdsveileder.

Du har allerede dessverre begrenset alle mulige andre jernkilder (proteiner fra rødt kjøtt f.eks.) og kan ikke tillate deg å være så kresen i tillegg. Du kan heller ikke knaske jern resten av livet i håp om at det veier opp for manglende kosthold.

Gjest Borghild
Skrevet

Bruk chili i maten! Det hjelper. jeg er også en skikkelig frysepinne.

Gjest lillagubban
Skrevet (endret)
Kan nesten ikke ta deg seriøst når du skriver sånne ting. Det er faktisk 100 000 vegetarianere bare i Norge , og vegetarisme er ikke synonymt med mangelsykdommer. Det at du sier at du kun spiser chips og sjokolade kan ikke akuratt kalles vegetarisme, men latterlig dårlig livstil.

Unnskyld meg! Jeg kan vel ha min egen mening om det og vil gjerne bli tatt seriøst! Jeg har absolutt ikke sagt jeg kun spiser chips og sjokolade og du har ingen rett til å beskylde meg for å "latterlig dårlig livstil" når du vet ingenting om min livstil i det hele tatt!

Jeg må få lov til å sette ting litt på spissen. Når man ikke spiser kjøtt og fisk (og ofte ikke melk eller egg heller) er det veldig mye man går glipp av kostholdsmessig, og man bør tenke seg veldig godt om når man blir vegetarianer. Hadde jeg klart å spise kjøtt og fisk osv hadde jeg blitt veldig glad for å slippe å gomle tilskudd.

Vel du MÅ dessverre bare lære deg å like grønnsaker for hvis du ikke spiser det kan du bli alvorlig syk. Du kan ikke leve på brødmat alene. Hvis jeg var deg ville jeg spandert en time hos en kostholdsveileder.

Du har allerede dessverre begrenset alle mulige andre jernkilder (proteiner fra rødt kjøtt f.eks.) og kan ikke tillate deg å være så kresen i tillegg. Du kan heller ikke knaske jern resten av livet i håp om at det veier opp for manglende kosthold.

Jeg "tillater meg selv" ingenting, dette er noe jeg har slitt med i 15 år og kan ikke bare "lære meg å like" ting over natta.

Jeg liker dessuten godt en god del grønnsaker jeg, var bare de du nevnte jeg syntes er utrolig kjedelig mat (det er jo bare vann som en annen nevnte her). Uansett så var det ikke en sjennepreken på kostholdet mitt jeg var ute etter her! Har slitt nok med dette fra før til at jeg skal drive å rippe opp i det om og om igjen. Jeg prøver så godt jeg kan og det hjelper ikke at folk maser.

I hvilken sammenhenger fryser du?

På dagtid når du vet at det er en ok temperatur inne?

På natta?

Spør fordi det å fryse kan ha sammenheng med stoffskiftet.

Akkurat nå fryser jeg mest ute og på jobben, har det veldig varmt inne der jeg bor, men må altså ha på veldig mye mer klær enn andre for å ikke fryse. Kan jo bare være jeg er frossen, men hvorfor er noen mer frosne enn andre? Forrige uke var jeg litt mer pjusk, og da frøs jeg hele tiden selv om det ikke var spesielt kaldt verken ute eller inne.

Endret av lillagubban
Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg liker dessuten godt en god del grønnsaker jeg, var bare de du nevnte jeg syntes er utrolig kjedelig mat (det er jo bare vann som en annen nevnte her). Uansett så var det ikke en sjennepreken på kostholdet mitt jeg var ute etter her! Har slitt nok med dette fra før til at jeg skal drive å rippe opp i det om og om igjen. Jeg prøver så godt jeg kan og det hjelper ikke at folk maser.

Det var ingen skjennepreken fra min side.

Jeg er svært kresen på grønnsaker selv, klarer verken kål eller blomkål. Tidligere spiste jeg heller ikke kålrabi, rosenkål eller andre ting med ordet "kål" i - noe som var et resultat av hensynsløs barneoppdragelse fra heimen (tvinge i barna mat for her skal det spises opp uansett hvor lang tid det tar). Men jeg har lært meg å like mer.

Grønne grønnsaker er uansett tingen når det gjelder jern. Finn de du liker og spis dem. Det er mange forskjellige grønne salater f.eks. - jeg fikk en aha opplevelse da jeg fant isbergsalat (kinakål som har lagt oppskjært en halv dag i butikk ... yuck ...).

Melk og egg er gode proteinkilder så hvis du greier å spise f.eks. youghurt vil du få i deg flere proteiner.

Uansett vil jeg anbefale deg å kontakte lege og kostholdsekspert for å få hjelp til et mer balansert kosthold fordi du har slilke mangelsykdommer som du har i dag (jernmangel er også en slik).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...