Eve Luna Skrevet 13. desember 2007 #1 Skrevet 13. desember 2007 Hva er for kaldt for en hund? Jeg har en dachs og hun tåler en god del. Men jeg husker i fjor vinter at det var noen dager med temperaturer på ca -15 grader. Da tok vi selvsagt veldig korte turer ute. Og jeg så at hun ble for kaldt for hun prøve hele tiden å stå på 3 labber og veksle med å løfte opp den 4 labben. Så i år tenkte jeg å kjøppe sokker til henne til de kaldeste dager og muligens en jakke eller en genser. Men samboer er veldig i mot dette. Jeg er også imot klær for hunder, men når det er så kaldt ute så har jeg ikke samvittighet til å bare la henne gå ut som hun er. Når jeg selv kler på meg en tonn med klær. For hunder fryser også. Hvordan gjør dere det når det er for kaldt ute? Har dere klær/sokker til hunden?
Gjest Morgan le Fay Skrevet 13. desember 2007 #2 Skrevet 13. desember 2007 Sokker er litt dyreplageri, for da mister stakkarene kontakten med underlaget slik at de kan skli osv. Vi har både heldekkende dress med lange bein (hull til halen og edlere deler! ) til bikkja, samt sokker, men dette er egentlig tiltenkt jaktbruk, og mer for at det ikke skal danne seg så enorme snøkuler i fanene på bein og halen. Han har noenganger hatt snøklumper på størrelse med fotballer i pelsen. Til normal turbruk bruker vi aldri klær på ham.
Gjest Lilleulv Skrevet 13. desember 2007 #3 Skrevet 13. desember 2007 Jeg har klær til den ene hunden min. hun har ikke underull eller fettlagg og fryser lett. hun elsker dekkenet sitt og regnfrakken kunne ikke hatt henne i bilen eller særlig lenge i hundegården uten det varme dekkenet.
lolita90 Skrevet 13. desember 2007 #4 Skrevet 13. desember 2007 jeg har en type dress til min hund, men den går ikke nedover beina... bruker den bare på lange skiturer og når det kaldest hjemme
Tabris Skrevet 13. desember 2007 #5 Skrevet 13. desember 2007 Jeg har forsåvidt aldri brukt klær på min hund. Nå er hun en mellomstor blandingshund med "vanlig" hundepels. Hun er også veldig aktiv slik at hun sjelden står i ro og holder seg dermed varm, men nå blir det vel sjelden så uhorvelig kaldt her jeg bor. Det er i såfall bare snakk om enkeltdager og da kan vi enten bare gå en rask, kort tur (slik at vi begge er i bevegelse hele tiden) og aktivisere oss inne etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2007 #6 Skrevet 13. desember 2007 Hvis du kjøper klær til hunden, pass på at du kjøper klær som er designet for -hundens- beste, med tanke på hundens anatomi. Mange av disse moteklærne til dyr er laget av folk som overhodet ikke har tenkt på hvordan det er for dyret å gå med plagget, med gnagsår og bevegelseshemninger som resultat. Min forrige hund var veldig plaget av våteksem, og måtte derfor ha regntøy som dekket ryggen. Hun syntes tydeligvis at hun var dødstøff i det, skikkelig puffet seg opp og spankulerte omkring og viste seg fram
Leo Skrevet 13. desember 2007 #7 Skrevet 13. desember 2007 Jeg har også en dachs, men det har aldri falt meg inn at han trenger sokker eller andre klær. (Han er langhåret og varme plager ham langt mer enn kulde). Jeg tror dessuten at han ville ha mislikt det sterkt, spesielt sokker. (Jeg har brukt potesokk på en labb et par ganger p.g.a. sår, men da nekter han å sette ned den labben og hinker heller rundt på tre ben...). Er det ekstremt kaldt begrenser jeg heller turene ut til det mest nødvendige av hensyn til både folk og dyr. Det er tross alt svært få dager pr. år det er snakk om. Hvis han må ligge i ro på steder hvor det kan bli kaldt, f.eks. i bilen, legger jeg et teppe rundt ham og sørger for at det ikke blir kaldt nedenfra. Er dachsen din korthåret, kan du jo bruke et dekken på de kaldeste dagene, men sokker og gensere tror jeg at jeg ville ha droppet.
Leo Skrevet 13. desember 2007 #8 Skrevet 13. desember 2007 Hvis du kjøper klær til hunden, pass på at du kjøper klær som er designet for -hundens- beste, med tanke på hundens anatomi. Mange av disse moteklærne til dyr er laget av folk som overhodet ikke har tenkt på hvordan det er for dyret å gå med plagget, med gnagsår og bevegelseshemninger som resultat. Jepp. MC-jakker i skinn tror jeg det er svært få hunder som har glede av... Jeg har sågar sett Harley Davidson MC-boots for hunder (Nå tror jeg ikke at det var det May Helen tenkte på da...).
Gjest Opa Skrevet 13. desember 2007 #9 Skrevet 13. desember 2007 Jeg synes det er svært interessant at så lenge hunden er større enn dachs og oppover er det helt greit med dekken, dress med lange ben og potesokker. Kommer jeg med det på min lille hund på 4 kg blir jeg nesten sett stygt på for det er jo dyrplageri... Det FINNES ikke dekken i mørkegrønt og marine på Felleskjøpet til så små hunder (for jeg har jo skjønt at det er det eneste som er "lov"...), tro meg; jeg har lett. Og det finnes ikke potesokker til så små hunder. Men bikkja mi får like mye snøballer i pelsen som store hunder, og hun fryser like mye. For at hun skal få være ute og være med oss på skitur (det finnes nemlig ikke noe bedre enn vinter og snø!) må hun ha dress. Og da blir det gensere og "morsomme" dresser. Fordi det ikke finnes annet.
Gjest Dixie i.i Skrevet 13. desember 2007 #10 Skrevet 13. desember 2007 Jeg har en JRT som er verdens største frysepinn, tror han aldri kan få det varmt nok. Han elsker å ligge på varmekablene på badet, foran peisen, under dyna ol... Han er glatthåret og har ganske lite pels egentlig, her nesten helt bar på magen. Han har div klær, men når jeg bruker det avhenger av hva vi skal. Skal vi ut på skitur eller jogge ol har jeg ikke på noe som helst, uansett tempratur. Er det kaldt og vi skal tusle en tur, eller kjøre kald bil så får han på seg klær. Favoritten er oilskinfrakk med saueskinnsfor...
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 13. desember 2007 #11 Skrevet 13. desember 2007 Jeg er kjempemotstander av å ha klær på dyr som ikke trenger det. De tre siste ordene er det viktige. Hvis bikkja virkelig fryser, så kle på den klær som er tilpasset den. Kan ikke se for meg at en dachs er av de største frysapinnene, men det er selvfølgelig mulig. Bare husk på at man fort kan legge litt for mye i det man ser. Jeg har en bordercollie mix som kun har hatt på seg dekken en gang i sitt liv, og det var for å se hvor stort det var på henne i forhold til den andre jeg har. Hadde det vel på i max et halvt minutt. Yngstejenta vår er meksikansk nakenhund, og sannsynligvis den største pingla jeg noen gang har møtt. Først nå når temperaturen kryper til 5 minus har hun på dress når vi går turer. Hvis hun bare skal ut i hagen og tisse så venter vi til det blir 10/15 minus. Hun bruker dekken hvis det regner/sludder, enten over dressen eller alene, og potesokker når dressen kommer på. Dekken brukes også i overgangen mellom dress/ikke dress. Som du ser er det mange faktorer som spiller inn, men som regel tåler de mye mer enn man tror, og trives best så naturlig som mulig. (hvis man da ser bort fra å krype sammen foran peisen etter en tur ute, kunne ligge på sofaen, bli smurt med fuktighetskrem ørten ganger i uka og tilgang på frysetørket lever og strimlede griseører )
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2007 #12 Skrevet 28. desember 2007 Hvis du mener hunden din fryser, så kler du på den!! Jeg har selv to cavalierer, som ikke fryser når det er kaldt. -10 grader er ikke noe problem. MEN hvis det er et par + grader og regn, DA fryser de.. Har dekken til de, og bruker de ved behov. Bryr meg lite om hva andre måtte mene om det.. Den eldste hunden min vil jeg kjøpe potesokker til nå, han bare kaver seg opp pga snø på potene. Har prøvd å barbere og smøre ute resultat... Han bryr seg ikke noe om det, og jeg ser ikke på det som dyreplageri. Gjør det du mener er best for din hund!!
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2007 #13 Skrevet 28. desember 2007 Hvis du mener hunden din fryser, så kler du på den!! Jeg har selv to cavalierer, som ikke fryser når det er kaldt. -10 grader er ikke noe problem. MEN hvis det er et par + grader og regn, DA fryser de.. Har dekken til de, og bruker de ved behov. Bryr meg lite om hva andre måtte mene om det.. Den eldste hunden min vil jeg kjøpe potesokker til nå, han bare kaver seg opp pga snø på potene. Har prøvd å barbere og smøre ute resultat... Han bryr seg ikke noe om det, og jeg ser ikke på det som dyreplageri. Gjør det du mener er best for din hund!!
Gjest Eir Skrevet 28. desember 2007 #14 Skrevet 28. desember 2007 Jeg har kjøpt varmedekken til min hund, siden jeg har en rase uten underpels, og det ofte blir nede i 25 blå her jeg bor. Dersom hun er i konstant aktivitet går et forsåvidt greit uten, men med en gang hun står stille har vi hatt problemer med at hun forstrekker muskler, så jeg håper dekkenet vil hjelpe mot det. Hun setter tydelig pris på dekkenet, og forbinder det med tur og varme. Sokker ol vil jeg helst unngå, siden hun neppe ville likt å miste bakkekontakten slik. Og dersom man først skal kle på hunden mener jeg at man bør kunne velge noe man synes er stilig, enten det er mc-stil eller rosa, uten at andre skal kritisere det. Vi har jo også valgt primærfarger fordi vi synes det ser finest ut på vår hund. Vi har altså ett varmedekken i svart og rødt, med vannavstøtende ytterside, og refleks-effekt i det røde. Og vi tar det på når vi ser at hunden gir uttrykk for at hun fryser, vanligvis fra 5 minus og nedover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå