Gjest Skjønner lite Skrevet 13. desember 2007 #1 Skrevet 13. desember 2007 Jeg har gått på rehabiliteringstrygd i noen år nå, og da jeg søkte på uførestønad sa saksbehandler at det ikke ville bli noen endring i utbetalingene, at satsene var like uansett hva jeg gikk på av disse to stønadene. I dag fikk jeg første utbetaling på tidsbegrenset uførestønad, og overraskelsen var veldig stor da jeg oppdaget at jeg fikk utbetalt mindre enn det jeg vanligvis har utbetalt, til tross for halv skatt... Noen som vet om satsene er ulike på rehabilitering og uførestønad? Jeg har ennå ikke fått vedtaksbrevet i posten, og kan nesten ikke ringe å spørre om det er en feilutbetaling før jeg vet hva som står der...
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2007 #2 Skrevet 15. desember 2007 Jeg har gått på rehabiliteringstrygd i noen år nå, og da jeg søkte på uførestønad sa saksbehandler at det ikke ville bli noen endring i utbetalingene, at satsene var like uansett hva jeg gikk på av disse to stønadene. I dag fikk jeg første utbetaling på tidsbegrenset uførestønad, og overraskelsen var veldig stor da jeg oppdaget at jeg fikk utbetalt mindre enn det jeg vanligvis har utbetalt, til tross for halv skatt... Noen som vet om satsene er ulike på rehabilitering og uførestønad? Jeg har ennå ikke fått vedtaksbrevet i posten, og kan nesten ikke ringe å spørre om det er en feilutbetaling før jeg vet hva som står der... Det er fordi de trekker 36% skatt. Tidligere betalte du sikkert skatt etter tabell.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2007 #3 Skrevet 15. desember 2007 Uføretidspunktet (når din inntekt blir beregnet ut fra)kan være forskjellig - det bør vel egentlig være likt..men kan være ulike vurderinger, evt. vanskelig å bedømme i din sak. Ring og hør med de, trenger ikke vente på noe brev. Og det er ikke noe fast bestemt skatt, den blir fastsatt av likningsmyndighetene og vises på skattekortet. Og det er halv skatt i desember.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 15. desember 2007 #4 Skrevet 15. desember 2007 Det er fordi de trekker 36% skatt. Tidligere betalte du sikkert skatt etter tabell. Det er riktig at jeg har hatt tabelltrekk, men 36% skatt høres da veldig mye ut... Og uansett har de ikke trukket meg 36% denne måneden, siden det er halv skatt.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 15. desember 2007 #5 Skrevet 15. desember 2007 Uføretidspunktet (når din inntekt blir beregnet ut fra)kan være forskjellig - det bør vel egentlig være likt..men kan være ulike vurderinger, evt. vanskelig å bedømme i din sak. Ring og hør med de, trenger ikke vente på noe brev. Og det er ikke noe fast bestemt skatt, den blir fastsatt av likningsmyndighetene og vises på skattekortet. Og det er halv skatt i desember. Takk for svar! Uførestønaden ble innvilget med virkning fra 1. desember, men vedtaket ble gjort noen dager senere. Jeg fikk vedtaksbrevet i går, og ser at jeg skal ha samme utbetaling som jeg hadde på rehabilitering, men det ser ut som om forsørgertillegget ikke har blitt med i denne utbetalingen. Med tidlig utbetaling i desember er det kanskje mulig at de ikke har fått alt på plass i tide? Jeg får ta kontakt med dem over helga for å spørre.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2007 #6 Skrevet 15. desember 2007 Er du sikker på at du har fått TU for hele desember da? Gikk du over til TU nøyaktig første desember? Hvis du f.eks. gikk over fra rehabiliteringspenger til TU den 10. desember, vil du bare ha fått utbetalt trygd for perioden 10.-31. desember. Så kommer rehabiliteringspenger for de ni første dagene på en annen dato (17. desember).
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 15. desember 2007 #7 Skrevet 15. desember 2007 Er du sikker på at du har fått TU for hele desember da? Gikk du over til TU nøyaktig første desember? Hvis du f.eks. gikk over fra rehabiliteringspenger til TU den 10. desember, vil du bare ha fått utbetalt trygd for perioden 10.-31. desember. Så kommer rehabiliteringspenger for de ni første dagene på en annen dato (17. desember). Takk for svaret. Ja, jeg er sikker på at jeg gikk over fra rehabilitering til uførestønad 1. desember. Det har jeg fått bekreftet muntlig, og i vedtaket jeg fikk. Men en annen ting jeg tenkte på... Blir uførestønaden beregnet fra den 1. til den 31. slik som rehabiliteringen blir? Hvis den f.eks blir beregnet fra 25. forrige måned til 24. i utbetalingsmåneden, vil jeg jo naturligvis få utbetalt for 5 dager mindre på første ubetaling. Hvis det er slik vil det ikke bli normal utbetaling før i januar.
Gjest Gjest_Nalle-Maja_* Skrevet 15. desember 2007 #8 Skrevet 15. desember 2007 Jeg trodde man får lavere skatt ved uføretrygd jeg. Det står i statuttene for uføretrygden at man får "gunstig skattetrekk"
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2007 #9 Skrevet 15. desember 2007 Jeg trodde man får lavere skatt ved uføretrygd jeg. Det står i statuttene for uføretrygden at man får "gunstig skattetrekk" Det gjelder bare ved uførepensjon, ikke ved tidsbegrenset uføreytelse (som ts har fått).
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 15. desember 2007 #10 Skrevet 15. desember 2007 Jeg trodde man får lavere skatt ved uføretrygd jeg. Det står i statuttene for uføretrygden at man får "gunstig skattetrekk" Jeg har ikke satt meg inn i skattereglene for midlertidig uføretrygdede ennå, men jeg tror jeg vil ha samme skattetrekk som da jeg gikk på rehabilitering og attføring. (Tabelltrekk) Da ble jeg trukket ca 22-23% av trygden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå