Leo Skrevet 13. desember 2007 #1 Skrevet 13. desember 2007 Jeg har aldri hatt katt, men på søndag kommer det altså en flyttende hit. Jeg har lest om katter til øyet er stort og vått, men jeg har fremdeles noen spørsmål. Kattungen er sannsynligvis fire - fem måneder gammel og må jo være inne noen måneder før den kan slippes ut på egenhånd. Tross sin unge alder, har den imidlertid bred erfaring med utelivet, så den mjauer og vil ut bl.a. for å gjøre fra seg. Spørsmålet er da om det kan være lurt å kjøpe et halsbånd el. lign. og ta den med ut i hagen i bånd noen ganger om dagen? Kan jeg fore katten på samme måte som jeg forer hunden. D.v.s. at den hovedsakelig får tørrfor, men at det av og til vanker noe ekstra godt i form at en liten klump rå kjøttdeig, litt kokt fisk og annet som er godt og bra for katter? Eller er det lurt å gi våtfor beregnet på katter og på mer regelmessig basis? Jeg lurer også på om det er noe viktig jeg har glemt å kjøpe: Til nå har jeg anskaffet: - Transportbur - Kurv - Mat-/vannskåler - Kattedo - Klorebrett - Leker - Tørrfor for unge, kastrerte katter Kattesand har jeg ikke kjøpt ennå fordi det finnes utallige varianter og jeg er rett og slett forvirret. Hva slags sand er best og lukter minst og hvor ofte bør den skiftes? Takker for alle svar og tar gjerne imot innspill hvis noen ser at det er noe jeg ikke har tenkt på!
Tabris Skrevet 13. desember 2007 #2 Skrevet 13. desember 2007 Du trenger absolutt ikke ha katten inne i flere måneder. Som du sier så er den selv vant med å være ute, så du trenger kun å ha den inne til den blir trygg og vant med sitt nye hjem. Jeg synes ikke noe om bånd på katter. De er ikke hunder som kan være fornøyd med å lunte etter eieren som en flokk - de er laget for å vandre, undersøke, leke og jakte alene (bortsett fra små kattunger, da), og det strider mot kattenaturen å ha dem i bånd. Da ville jeg heller hatt den inne til den ble vant og trygg (2-4 uker, avhengig av hvor trygg, vill og utevillig den er) og så sluppet den ut mens jeg selv fulgte med hvor den var, hvor den gikk og at jeg kunne gå og hente den opp hvis den gikk seg bort eller rotet seg borti noe tull. Når det gjelder kattesand så har jeg ikke så mange formeninger. Det er så lenge siden jeg har brukt det at jeg husker ikke hva som er bra og ikke. Når det gjelder å gjøre rent så har jeg pleid å fjerne avføring daglig, urin noen ganger i uken og ellers tatt alt ut og vasket kassen ca. hver 1-2 uke (hvis jeg husker riktig. ). Det viktigste er at kattesanden ikke lukter stramt og at det ikke er mye avføring i den. Det kan føre til at katten begynner å gjøre fra seg andre steder, og en slik uvane kan være vanskelig å bli kvitt. Lykke til!
Leo Skrevet 13. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 13. desember 2007 Jeg synes ikke noe om bånd på katter. De er ikke hunder som kan være fornøyd med å lunte etter eieren som en flokk - de er laget for å vandre, undersøke, leke og jakte alene (bortsett fra små kattunger, da), og det strider mot kattenaturen å ha dem i bånd. Jeg synes heller ikke noe om det og det er sikkert ikke optimalt, men den vil altså ut og jeg tenkte mest på det som et alternativ til å sitte inne og "klore på vinduene" i ukesvis. Siden skal den selvfølgelig aldri gå i bånd. Jeg har forresten et spørsmål til. Kan katter "dresseres" i den forstand at man f.eks. nekter dem å være på kjøkkenbenken, klore på møbler etc. og løfter dem bort og sier "nei" når de gjør det? (Ikke noe i nærheten av hundedressur, men noen få enkle, "kjøreregler" for hva som er lov og ikke lov ). Eller er det like greit å spare seg bryderiet siden katten gjør som den vil uansett?
Tabris Skrevet 13. desember 2007 #4 Skrevet 13. desember 2007 Joda, katten kan fint lære seg enkle kjøreregler om at den ikke får oppholde seg på bord og benk. Du kan enten føyse den ned med en hveselyd (eller et "nei", selv om det er noe katten kanskje vanskeligere kan tyde enn en hveselyd). Dette er kanskje ikke den mest optimale metoden siden katten jo vil forbinde lyden og føysingen med deg og kan bli skeptisk til deg i lignende situasjoner. En mer dyrevennlig og mildere versjon er å skaffe en vannpistol og sprute når den gjør noe den ikke får lov, evt. å legge noe som faller og bråker - uten å skade - på benken slik at katten blir skremt selv av skrammelet uten at den forbinder det med deg i det hele tatt. Har ikke du hund fra før av, forresten? Min hund opererer i hvertfall som politi - hun varsler meg hvis en katt går der den ikke skal og løper etter den og bjeffer når jeg jager den ned.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 13. desember 2007 #5 Skrevet 13. desember 2007 Ja, katter kan vendes til å holde seg unna kjøkkenbenker etc, men det krever ofte litt tålmodighet. Jeg er for metoden som går ut på å løfte den vekk og eventuelt si et bestemt nei helt til den skjønner at den ikke skal gå der. Selv om den er vant til å være ute, hadde jeg prøvd å holde den inne til du ser at den går bra sammen med hunden din og resten av familien. Hvis du slipper den ut før den godtar sitt nye hjem, ser jeg for meg at den bare vil løpe avgårde, selv om du følger den ut. I dette tilfelle kan det kanskje være en løsning å gå ut med den i bånd som du sier, men de aller fleste katter hater å gå i bånd, så det får du selv vurdere. En annen ting er jo at katten antakeligvis er så liten at retningssansen ikke er fullt utviklet, noe mange kattungeeiere får erfare når de slipper dem ut for tidlig og katten roter seg vekk. Jeg har forstått det sånn at i motsetning til hunder, skal katter ha mat ofte, men i små posjoner. (Kattene våre har alltid hatt tilgang til tørrfôr.) Katten skal ha tørfôr som hovednæring, men mange katter får godbiter i form av alt-mulig-rart. Her står det litt kjapt og enkelt om mat: http://www.katter.nu/regler.htm
Leo Skrevet 13. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 13. desember 2007 En mer dyrevennlig og mildere versjon er å skaffe en vannpistol og sprute når den gjør noe den ikke får lov, evt. å legge noe som faller og bråker - uten å skade - på benken slik at katten blir skremt selv av skrammelet uten at den forbinder det med deg i det hele tatt. Vannpistol er notert. Det blir ikke noe juletre med utallige fristende glasskuler og annet "stash" i år og huset er vel rimelig dyrevennlig i den forstand at det er få ting dyrene kan ødelegge og som er farlige for dem, men dyr på kjøkkenbenken og på spisebordet vil jeg helst slippe . Har ikke du hund fra før av, forresten? Min hund opererer i hvertfall som politi - hun varsler meg hvis en katt går der den ikke skal og løper etter den og bjeffer når jeg jager den ned. Joda, jeg har en gammel dachs og han gjør faktisk det samme når mine foreldres hund, som er langt mer spretten og "opportunistisk" anlagt, gjør ting han ikke får lov til eller ikke får til . Mulig det samme skjer når han "får katt". Jeg har forstått det sånn at i motsetning til hunder, skal katter ha mat ofte, men i små posjoner. (Kattene våre har alltid hatt tilgang til tørrfôr.) Katten skal ha tørfôr som hovednæring, men mange katter får godbiter i form av alt-mulig-rart. Her står det litt kjapt og enkelt om mat: http://www.katter.nu/regler.htm Katten har erfaring med å gå sulten så foreløpig sluker den visstnok alt som blir servert og får derfor små porsjoner ofte. Hunden har alltid tilgang på tørrfor (D.v.s. han får sin tilmålte porsjon en gang i døgnet og velger selv hvordan han vil fordele spisingen) og på sikt håper jeg at det samme kan la seg praktisere overfor katten. Jeg liker nemlig tanken på at dyr kan få velge selv når de skal spise! Jeg liker også tanken på at dyr skal få spise i hvert fall noe mat som er naturlig for dem så når hunden får kjøttbein (Rå, ja...), så kan jo kanskje katten få en bitteliten rå kjøttbit? (Jeg har tatt vare på en del slakteavfall i form av kjøttbiter med mye sener etc.). Er det forresten noen som har noen gode råd når jeg nå skal venne hunden til å "ha katt"? Han er ikke agressiv overfor katter på noe vis, men han har naturligvis sine "territorier". Bl.a. er kjøkkenet "hellig" (Ikke så rart kanskje. Det er jo der maten er! ) og dit må man være en "venn av familien" før man slipper inn hvis man da altså er kjæledyr. Når man først har "sluppet inn i varmen" kan man imidlertid fritt forsyne seg av hans mat etc. Siden dette sannsynligvis er det fjerde hjemmet denne katten opplever i sitt unge liv, lurte jeg litt på om jeg skulle "låne bort" hunden noen dager slik at katten fikk lov til å undersøke sitt nye, og forhåpentligvis siste, hjem i fred og ro, men jeg vet ikke om det er lurt :klø: ... Hunden skulle likevel ha hatt noen dager hos "faren sin" (Jepp, han er skilsmissebarn og har vært det i over elleve år...) nå og han er mer tilbøyelig til å akseptere ting som allerede er i huset når han kommer tilbake og han er altså vant til å flyttet på.
Gjest Spadamen Skrevet 13. desember 2007 #7 Skrevet 13. desember 2007 (endret) Kattesand har jeg ikke kjøpt ennå fordi det finnes utallige varianter og jeg er rett og slett forvirret. Hva slags sand er best og lukter minst og hvor ofte bør den skiftes? Der er mange typar, ja. Lurt å berre prøve seg fram. Sjølv brukar eg Everclean. Luktar lite og klumpar seg fint. Så då berre fjernar eg klumpane kvar dag og skifter all sanden ved behov. Jeg har forresten et spørsmål til. Kan katter "dresseres" i den forstand at man f.eks. nekter dem å være på kjøkkenbenken, klore på møbler etc. og løfter dem bort og sier "nei" når de gjør det? Det kan dei, ja. Dei kan og lære triks, som sitt og rull osv. Det er artig å lære dei. Jeg synes ikke noe om bånd på katter. De er ikke hunder som kan være fornøyd med å lunte etter eieren som en flokk - de er laget for å vandre, undersøke, leke og jakte alene (bortsett fra små kattunger, da), og det strider mot kattenaturen å ha dem i bånd. Det stride då vel mot alle dyrs natur å gå i band? Kattar kan fint lære seg å gå i band. Eg syns det er bra at bl.a innekattar får den moglegheita. Endret 13. desember 2007 av Spadamen
Tabris Skrevet 13. desember 2007 #8 Skrevet 13. desember 2007 (endret) Når det gjelder mat så er det vanligste - og mest naturlige - at katter har mat fremme hele tiden siden de som regel spiser lite, men ofte. Hvis ikke, så bør de i hvertfall få mange små måltider, slik dere gjør. Katter er jo rovdyr som fanger smågnagere og småfugler selv, og det er slike porsjoner de spiser om gangen. Hunder har et helt annet fange- og spisemønster fra naturen av. Når det gjelder hunden, så tror jeg det går seg til av seg selv. Dere kan evt. kommandre hunden til å ligge i ro ved i kurven eller ved siden av dere mens katten undersøker fritt. Jeg tror det er bedre om hunden er der fra dag en, hvis ikke så blir hunden en ny ting katten må bli vant med når den såvidt har blitt vant med nytt hjem og nye eiere. Jeg tror egentlig ikke det var det du mente, men ville bare nevne at hunden slett ikke trenger synes det er ok at katten spiser av samme skål som den. Det har vår hund aldri tillatt (bortsett fra når hun var valp og kattene også var små). Og bånd strider sånn sett mot alle dyrs natur, men en hund er "programmert" instinktivt på å vandre i flokk og kan derfor lettere venne seg til å gå i bånd. En katt, derimot, vandrer alene og det vil derfor være unaturlig på flere måter for den å gå i bånd. Endret 13. desember 2007 av Tabris
Leo Skrevet 13. desember 2007 Forfatter #9 Skrevet 13. desember 2007 Når det gjelder mat så er det vanligste - og mest naturlige - at katter har mat fremme hele tiden siden de som regel spiser lite, men ofte. Hvis ikke, så bør de i hvertfall få mange små måltider, slik dere gjør. Katter er jo rovdyr som fanger smågnagere og småfugler selv, og det er slike porsjoner de spiser om gangen. Hunder har et helt annet fange- og spisemønster fra naturen av. Den bor jo ikke hos oss nå, men de som tar vare på den nå så seg nødt til å gi den lite men ofte fordi den var helt utsultet og viste tegn til å bli dårlig i magen hvis den fikk for mye. (Det feiler den ikke noe annet. Den er undersøkt av veterinær to ganger allerede ). Det har visst roet seg litt, men fremdeles sluker den alt den får tak i. Jeg håper imidlertid at på sikt, når den forhåpentligvis får forståelsen av at mat er noe som ikke er mangelvare, kan få spise når den vil. Når det gjelder hunden, så tror jeg det går seg til av seg selv. Dere kan evt. kommandre hunden til å ligge i ro ved i kurven eller ved siden av dere mens katten undersøker fritt. Jeg tror det er bedre om hunden er der fra dag en, hvis ikke så blir hunden en ny ting katten må bli vant med når den såvidt har blitt vant med nytt hjem og nye eiere. Det er litt slik jeg også tenker, men katten ble kastrert for et par dager siden og fremdeles litt "tufs", så jeg tenkte kanskje den ville ha godt av litt ro og fred et par dager, men jeg vet liksom ikke helt ennå... Vi vet jo heller ikke helt hvordan den vil reagere på den lange bilturen, så vi får se! Er den sliten, redd og småsyk er det kanskje greit å slippe en innpåsliten hund, men det er jo mine "mennesketanker" og jeg aner jo ikke hva katten (Og hunden) tenker... Jeg tror egentlig ikke det var det du mente, men ville bare nevne at hunden slett ikke trenger synes det er ok at katten spiser av samme skål som den. Det har vår hund aldri tillatt (bortsett fra når hun var valp og kattene også var små). Neida, tanken var bare å illustrere at hunden som regel er ytterst vennlig innstilt overfor andre dyr. (Hunden min har ikke noe voldsomt "eierskap" til maten sin fordi vi ofte hadde besøk av små barn som krabbet på gulvet da han var yngre og derfor tilstrebet jeg å lære ham at mat er "allemannseie" og at det er mer der det kommer fra). Det er ikke meningen at katten skal spise hundemat og omvendt. Hvordan vi skal få det til å fungere i praksis, får tiden vise. Det går seg vel til...
Gjest Eir Skrevet 13. desember 2007 #10 Skrevet 13. desember 2007 (endret) Katten bør holdes inne i fire uker, for å være sikker på at den er tilvent det nye hjemmet. Maser han veldig om å få ut kan du prøve bånd, og se om det hjelper, eller om han blir verre av det. (Hvis du prøver bånd er det også veldig viktig at du lar han bruke selen inne på forhånd, siden en katt lett vrir seg ut av en sele, dersom den ikke liker det. Så la han løpe rundt med sela uten bånd inne, til han er så avslappa med den at han spiser, sover ol med den, så begynner du med bånd. ) Det meste av våtfor man får kjøpt til katt inneholder alt for mye vann, og lite næring, så det er best å gi tørrfor til daglig, og våtmat som kos. Det er naturlig for å katter å spise flere små porsjoner, så med en gang han får erfaring med at det alltid er nok mat, så vil han nok kunne vennes over på å alltid ha tilgang. Min yngste katt vokste opp som utekatt, og var veldig glupsk da hun kom hit. Og siden vi hadde tre katter fra før måtte vi bare fortsette å la maten stå fremme, og hun spiste til hun spydde i begynnelsen, men etter en ukes tid begynte hun å moderere seg litt. Og en katt på 4-5 måneder er jo fortsatt bare kattunge den også, så den omstiller seg nok ganske fort den også. Når det gjelder kattesand anbefaler jeg Cat Exclusive. Høres veldig fint ut, men er en av de beste, og veldig billig til å være klumpesand. Selges i de fleste dyrebutikker, og jeg har hatt inntil fire katter på en kasse, uten lukt, når jeg bruker den. Kjøp også en lite spade med huller i, til å rense kassa. Med en katt holder det å ta ut klumper hver 2-3 dag, og all sanda trenger man ikke å bytte mer enn ett par ganger i året. Ellers kan du nok regne med at katten vil spise noe hundemat, spesielt dersom det er tomt for kattemat, men så lenge hovednæringskilde er kattemat går det greit. Det største problemet pleier å være at hunden tømmer katteskåla, fordi de anser kattematen som godis, og det blir ganske dyrt i lengden. Vi har løst det med å sette kattematen ett sted hvor hunden rent fysisk ikke har tilgang, men hvor kattene kan hoppe over noe, eller smyge gjennom noe for å komme frem. I forhold til rå mat pleier katter å foretrekke dyr som er naturlige byttedyr for dem, dvs fisk, fugl og andre smådyr. Endret 13. desember 2007 av Eir
Leo Skrevet 14. desember 2007 Forfatter #11 Skrevet 14. desember 2007 Takk for gode råd, Eir. "Cat Exclusive" er notert. Spader har jeg allerede flere av siden jeg har funnet ut at de er kjekke til å fjerne hunde- og kattmøkk i hagen. Jeg tviler ikke på at hunden min kommer til å spise en del kattemat. Det er nemlig noe av det beste han vet! Jeg regner imidlertid med at det ikke er noe problem så lenge basisnæringen består av hundemat. Så "nazi" m.h.p. foring av dyr er jeg ikke... Og så har jeg enda ett spørsmål m.h.p. fisk som kattemat. Vi fisker en del ferskvannsvisk om sommeren og den fisken som ikke betraktes som menneskemat (Mort, smågjedde etc.), blir gjerne kattemat. De jeg kjenner som har katt koker imidlertid fisken til kattene uten å rense den. At den ikke renses forstår jeg, men hvorfor koke den? Jeg har selvfølgelig spurt, men de vet ikke selv, de bare gjør det. (Det blir lenge til jeg koker hele gjedder på mitt kjøkken. Det stinker noe så alldeles hemningsløst! Filetere "ufisk" til katten gjør jeg derimot mer enn gjerne hvis det er det som er poenget!)
Tabris Skrevet 14. desember 2007 #12 Skrevet 14. desember 2007 Fisk til katt trenger vel ikke kokes? Det er jo rovdyr det er snakk om her. Når det er sagt, så nektet en katt vi hadde å spise en rå, nyfisket fisk da jeg ga ham den... Nei, her har hunden spist en god del kattemat opp gjennom årene. Kattene har ikke spist så mye hundemat siden hunden får mat en gang om dagen og ingen katt får lov å nærme seg skålen da. (I tillegg til at knottene er for store og vanskelige for kattene å spise). Men det hender katten tigger seg til et par oppbløtte biter med hundemat, hun liker dem.
Gjest Spadamen Skrevet 14. desember 2007 #13 Skrevet 14. desember 2007 (endret) Og så har jeg enda ett spørsmål m.h.p. fisk som kattemat. Fisk er eigentleg ikkje bra for katten etter det eg har høyrt. Den inneheld mykje magnesium som etterkvart kan føre til urinveisinfeksjon. Du kan sikkert gi litt innimellom om du vil, men helst ikkje oftare enn 1 gong i veka. Tok eit raskt søk på google, og der står det at grunnen til at fisk skal kokast er for å fjerne tiaminaser som kan øydelegg tiaminet (vitamin B). Tiaminaser forsvinn som regel når man kokar fisken. Endret 14. desember 2007 av Spadamen
Gjest Gjest_Lita_* Skrevet 14. desember 2007 #14 Skrevet 14. desember 2007 Jeg trodde man kokte fisken for at katten ikke skal få mark i magen. Fisk kan nemlig inneholde lange, tynne marker i kjøttet. Kanskje er jeg feilinformert, men jeg har selv sett lange tynne "snorer" henge hvis man kapper en rå fisk midt i to. Jeg fikk forklart at det er en slags orm. Har prøvd flere slags kattesand. X-tra fra Coop er fryktelig dårlig. Den er rødaktiv og setter farge på kattelabber, gulvtepper, gulv og overalt hvor katten beveger seg. Dessuten lukter den fælt.
Gjest Eir Skrevet 14. desember 2007 #15 Skrevet 14. desember 2007 Koking av fisk har jeg fått forklart med at man skal drepe parasitter, men at det er mest i forbindelse med saltvannsfisk. Uansett har jeg vokst opp med katter som får både salt- og ferskvannsfisk, og har aldri sett at de får problemer pga det. Mange katter fisker jo også selv, når de har tilgang på elver og bekker, og de tar jo ikke akkurat fisken med hjem for å koke den heller. Viktigste med fisk er at katter ikke skal få fisker som inneholder for mye salt for ofte, fordi det kan skade nyrene deres, og katter er følsomme for uttørking.
Gjest Spadamen Skrevet 14. desember 2007 #16 Skrevet 14. desember 2007 (endret) Sjølvsagt er det nokre kattar som klarer seg fint sjølv om dei får fisk. Det er og menneske som greier seg fint, sjølv om dei til dømes et mykje hamburgerar eller røykjer. Men det er likevel ikkje sunt. Det er nok ikkje så lett å merke om kattane blir sjuke av det heller, om man har utekattar. Som kjent, kan kattane stikke av når dei er sjuke eller skal til å døy. Om urinveisinfeksjonen ikkje blir oppdaga, vil det føre til nyrebetennelse som igjen kan føre til døden. Så vidt eg veit, så er ikkje fisk ein del av kattens naturlege byttedyr. Der er ein katteart som fangar fisk, og det er fiskerkatten. Men for dei som vil, kan dei gjerne gi det innimellom. Eg syns berre det er viktig å vite om risikoen ved å gi for ofte. Endret 14. desember 2007 av Spadamen
la Flaca Skrevet 14. desember 2007 #17 Skrevet 14. desember 2007 Tunfisk skal ikke katten ha, men ellers er det sikkert greit å gi fisk. Det eneste er at fiskeprotein ikke nyttiggjøres i samme grad som protein fra kjøtt. Så fisk er dårlig mat for pus. Rått kjøtt av storfe, gris og fugl er bedre.
Leo Skrevet 14. desember 2007 Forfatter #18 Skrevet 14. desember 2007 (endret) Takk for alle svar! Det blir uansett ikke så mye fisk katten kommer til å få, men hvis den liker det blir det nok noen ganger om sommeren. Hovednæringen blir tørrfôr fra veterinæren og jeg har vært innom i dag og fått med meg masse prøver på både tørr- og våtfôr, så da får vi se hva pus foretrekker. Jeg har også kjøpt kattesand. "Cat Exclusive" fant jeg ikke, så det ble "Ever Clean". Jeg kjøpte også en liten kattesele i tilelle pus skulle få lyst til å bruke den. Akkurat det gjenstår og se, men da her jeg den hvertfall. Selv om jeg allerede hadde kjøpt matskåler, klarte jeg ikke å dy meg da jeg fant noen utrolig søte og praktiske katteskåler i stål. I det hele tatt har jeg brukt skrekkelig mye penger på kjæledyr i dag siden hunden var hos veterinæren og det ble anbefalt et spesielt fôr osv. osv.! Veterinæren anbefalte også å la hunden være i huset som vanlig, så da bøyer jeg meg for flertallet, som sikkert har rett, og lar alt være mest mulig normalt. Nå tror jeg alt er klart, så da er det vel bare å fylle opp kattekassen, legge en pute i kattesengen, sette frem matskålene og ellers håpe at pus føler seg velkommen :katt: . Endret 14. desember 2007 av Leo
Gjest Eir Skrevet 15. desember 2007 #19 Skrevet 15. desember 2007 Så vidt eg veit, så er ikkje fisk ein del av kattens naturlege byttedyr. Der er ein katteart som fangar fisk, og det er fiskerkatten. Litt på siden av tråden, men alle kattene jeg har vokst opp med har fisket, siden vi bodde ved en elv som hadde gode forhold for fiske. Teknikken katter bruker når de fisker ligger instinktivt for dem, og du kan også se at kattunger øver på denne når de leker. (Det er den bevegelsen hvor de kaster leken sin over skulderen og bak seg, som brukes for å hive fisken opp av vannet og opp på land.) Det tyder jo på at det ligger naturlig for dem, men de fleste vil aldri se katten sin gjøre det, siden man vanligvis ikke følger etter katten sin overalt.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2007 #20 Skrevet 15. desember 2007 Skriver under på at Cat Exclusive er best!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå