Gjest Trulselinemor Skrevet 17. april 2003 #1 Skrevet 17. april 2003 Jeg har observert at en nabo har fire barn og kone. De kjører rundt i en vanlig person bil. Er det virkelig lov til å ha 4 unger baki en vanlig personbil. Hva skjer dersom de blir stoppet? Dette er jo en sak som ikke angår meg, men jeg må innrømme at jeg tenker mye på det.
Gjest Poirot Skrevet 17. april 2003 #2 Skrevet 17. april 2003 Tror ikke det. Bot for føreren som ikke har sikret barn under 15 år. Muligens andre regler for gamle biler uten sele i midten? Men 4 er uansett en for mye i baksetet??!
Atmi Skrevet 18. april 2003 #3 Skrevet 18. april 2003 Jeg trodde egentlig det var lov med 4 i baksetet. Men det er kanskje feil det, ettersom det bare er 3 sikkerhetsbelter. Eller kanskje det varierer? Vet ikke, bare noe jeg har trodd, at det var lov med 4 barn og 3 voksne.... ? hehe - det er vel kanskje noen gamle regler, eller kanskje det faktisk er slik?
Kosepia Skrevet 18. april 2003 #4 Skrevet 18. april 2003 Nå er det ikke lov å ha flere enn max 5 personer i en vanlige personbil, inkludert føreren... altså 2 fremme og 3 bak... Det er i alle fall det jeg har lært
Gjest gjesta Skrevet 18. april 2003 #5 Skrevet 18. april 2003 Det er lov å ha med en person under 15 år i tillegg til det antall som står i bilens vognkort. Denne personen må imidlertid sikres tilfredsstillende, og siden de fleste biler kun har tre belter bak, blir spørsmålet om man kan sette to barn i midtselen. Her strides de lærde, har prøvd å finne ut av dette før, men fått forskjellige svar. I grenseland altså, om du får bot avhenger vel av politimannen som stopper deg, det var ihvertfall svaret vi til slutt endte opp med. Barn under 4 år skal uansett sikres i eget sete, så da spørs det jo om det er så mye plass igjen dersom noen av barna er så små. Med det er sikringsmulighetene som gjør begrensingen.
Gjest Trulselinemor Skrevet 18. april 2003 #6 Skrevet 18. april 2003 Jeg takker så masse for svarene. Jeg er ikke helt sikker på alderen på barna, men jeg kan tippe de er 5år, 10år, 12år og 15år. Hun miste skal starte i 1 klasse, den nr 2 går i 4 klasse, nr 3 mener jeg skal inn på ungdomsskolen og den siste er konfirmant nå. Jeg vet at de har hatt denne bilen i 14 år, det har mor til ungene sagt. De er veldig mye ute på bilturer, så det må da bli trangt bak i baksete. Bilen er en 84 mod, og jeg regner med at det er 3 sikkerhetsbelter bak. Vi trodde at dersom de ble utsatt for en bilulykke, så kunne faren risikere førerkortet pga de er for mange i bilen.
HHOljehyre Skrevet 23. april 2003 #7 Skrevet 23. april 2003 Vognkortet angir hvor mange personer som kan være i bilen, men man må huske at alle i bilen skal være sikret. 1
Atmi Skrevet 23. april 2003 #8 Skrevet 23. april 2003 Jeg trodde egentlig det var lov med 4 i baksetet. Men det er kanskje feil det' date=' ettersom det bare er 3 sikkerhetsbelter. Eller kanskje det varierer? Vet ikke, bare noe jeg har trodd, at det var lov med 4 barn og 3 voksne.... ? hehe - det er vel kanskje noen gamle regler, eller kanskje det faktisk er slik?[/quote'] Jeg tok feil. Det er ikke lenger lov å ha et ekstra barn i baksetet. Så uansett har man bare lov å være 3 bak og 2 fremme i en vanlig bil. Måtte spørre en taxi sjåfør, for jeg var redd jeg hadde sagt feil her. Det er en gammel regel. Sorry :oops:
Gjest Scarlet Skrevet 23. april 2003 #9 Skrevet 23. april 2003 4 i baksete på en personbil er ikke lov, det er en for mye. Hvis man blir stoppet får føreren en bot for den 4. personen.
Furstina Skrevet 23. april 2003 #10 Skrevet 23. april 2003 Det låter inte som det är lov med så många nej. Det är det inte heller i Sverige. Det som man borde fråga föräldrarna är inte om de vet att de bryter lagen och riskarar böter utan göra de uppmärksamma på att de riskerar sina barns liv redan i låga hastigheter.
Gjest Amidala Skrevet 28. juli 2013 #11 Skrevet 28. juli 2013 Fram til 1.august i år er det lov med ein eksra person i baksetet, så lenge alle er sikra. Men altså berre tre dagar til.
orgus Skrevet 28. juli 2013 #12 Skrevet 28. juli 2013 Fram til 1.august i år er det lov med ein eksra person i baksetet, så lenge alle er sikra. Men altså berre tre dagar til. Ti år gammel tråd? Ikke verst. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå