kheira Skrevet 13. desember 2007 #1 Skrevet 13. desember 2007 som er fantastisk gode og greie å lage?
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2007 #2 Skrevet 13. desember 2007 Ikke de mest fancy rundstykkene, men gode er de, og lette å lage: 800 g siktet hvetemel 400 g sammalt hvetemel (evt kan man dele annerledes mellom sammalt og fint; bare ha rundt halvparten fint) ca 5-6 dl lunket vann 1 pk tørrgjær 1 ts salt 3 ss olje (olivenolje evt solsikkeolje) I tillegg pleier jeg å ha i endel solsikkefrø, gresskarkjerner, havregryn, kruskakli eller hva man har av tilgjengelige saker. Det funker også bra å bytte ut noe av hvetemelet med rug, bare pass på å bruke nok siktet hvetemel eller spelt til at deigen henger sammen... Bland de tørre ingrediensene, bland inn vann (viktig å se an hvor mye vann som trengs, jeg tar det i hvert fall på slump) og olje og elt til deigen blir bra. Den skal være smidig og ikke altfor klissete. La heve ca en time, elt og trill deigen til en pølse og lag 8 rundstykker som du lar etterheve 1/2 t-45 min før du pensler dem med vann og steker midt i ovnen på ..hm.. tror jeg steker dem på 200 grader :klø: i 15-20 minutter til de er gyldne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå