Gå til innhold

Hvor langt under takst kan man by

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Saken er at vi har sett på et hus. Det er kjempeflott! Men vi syns prisen er litt stiv. Renten går jo oppover og vi må regne med at vi må selge under takst for markedet er tregt nå.

Hvor mye under takst kan man egentlig by uten å virke frekk?

Takker for alle svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke tenk på at du virker frekk. Det har ingenting å si hvis du til slutt byr høyest.

Skrevet

Det kommer litt an på prisklasse. Jeg solgte en leilighet i en forholdsvis lav prisklasse. Budønske var 900 000 og det første budet jeg fikk var under 700 000. I denne prisklassen var budet helt uhørt, og var til og med under det jeg selv betalte for mer enn 4 år siden (da prisene var helt annerledes).

Dette syns jeg var direkte frekt. Nå er jo ikke budgiverne ute etter å skaffe seg nye venner når de skal by på hus/leiligheter da, men jeg må si at jeg mistet helt interessen for en evt. videre forhandling med vedkommende om det skulle vært aktuelt.. Var i tillegg en veldig uhøflig og motbydelig person..

Men selvsagt, en kan jo gjøre akkurat som en vil.

Skrevet

Må tilføye til innlegget over at 900 000 var den prisklassen alle de tilsvarende leilighetene lå på. Det var ingen fantasipris som jeg bare prøvde meg med...

Skrevet

Hvor gjerne vil dere ha det huset?? Legger dere dere skikkelig lavt, kan dere jo i verste fall risikere at de ikke gidder å gå i dialog med dere i det hele tatt...

Men hvis det er sånn at dere like gjerne kan finne et annet hus, som er like bra - så hvorfor ikke legge inn et "skambud". Det gjorde vi da vi kjøpte hus for 9 år siden.

Dengang var renta skyhøy - og vi visste at de som skulle selge var i en knipe og måtte ha raske penger. Forlangende var 950 000 - vi kjørte til banken for å by 850 000. På ren innskytelse bød vi kun 750 000 - og fikk det!!

Den som intet våger - intet vinner.

Nå skal det være sagt at det var ikke SÅ viktig for oss å få akkurat dette huset... Men det har nå vært et godt hus å bo i til nå.

Skrevet

Hvis jeg kunne spare et par hundre tusen, ville jeg ikke brydd meg så veldig om husselger ble fornærmet over den lave prisen. De kan jo bare nekte å selge det hvis de synes prisen er for lav.

Skrevet

Alt under takst er vel strengt talt frekt, så det ville jeg ikke tenkt på. Men, som Gyda skriver. Legger dere dere for lavt så er det ikke sikkert at huseierer gidder å ta kontakt en gang.

Skrevet

Et par vi kjenner gav et bud på 20 000 kr under takst for et hus som hadde ligget til salgs i månedsvis. Og selgerene presterte å bli fornærmet over det også.. Så trygg for at folk blir fornærmet er man aldri.

Og de som evt ikke tar kontakt med noen som er interessert i å kjøpe huset deres fordi de evt syntes første bud var for lavt kan virkelig bare ha det så godt.. De alle fleste vi nok høre på lommeboka og være interesert i alle kjøpere til de har fått et salg de er fornøyd med.

Skrevet
Alt under takst er vel strengt talt frekt, så det ville jeg ikke tenkt på. Men, som Gyda skriver. Legger dere dere for lavt så er det ikke sikkert at huseierer gidder å ta kontakt en gang.

Men man har da ikke direkte kontakt med selger, men med megler. Så selger får ikke vite hvem som har budt lavt.

Skrevet
Men man har da ikke direkte kontakt med selger, men med megler. Så selger får ikke vite hvem som har budt lavt.

Ting foregår nok ikke så anonymt på små steder der kun en person har lagt inn bud på huset ;)

Skrevet

Selger har tilgang på alle bud m/forhøyelser til enhver tid, så det stemmer nok ikke.

Skrevet
Og de som evt ikke tar kontakt med noen som er interessert i å kjøpe huset deres fordi de evt syntes første bud var for lavt kan virkelig bare ha det så godt.. De alle fleste vi nok høre på lommeboka og være interesert i alle kjøpere til de har fått et salg de er fornøyd med.

Selvsagt er det ingen som har lyst til å selge under takst dersom man ikke er i en desperat økonomisk situasjon.

Under 1 runde når vi prøvde å selge huset vårt fikk vi kun 2 bud under takst. Dette var vi selvsagt ikke interessert i å selge for. Hadde derfor is i magen, trakk huset og prøvde senere. Endte opp med nesten 100 000 kr over takst!

Men er man desperat så selger man selvsagt til det man får tilbud om. Så hvis dere ikke absolutt vil ha huset så skader det jo ikke å prøve på et lavt bud og se.

Skrevet

I dagens marked blir flere boliger solgt under takst enn over takst. Jeg ville lagt inn bud på 10-15 prosent under prisantydning (inkl. fellesgjeld). Evt. økt budet hvis dette var drømmehuset.

Skrevet

Det er ikke frekt å by under takst. Så lenge det er et bud dere mener gjenspeiler en reell verdi på huset, kan dere legge det inn uten å være redde for å fornærme noen. Worst case får dere ikke tilslaget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...