Gå til innhold

Datahjelp please :D ting går tregt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har hatt litt problemer med dataen i det siste.

Virker som om ting, "lagger" litt nå og da.

Spesielt merker jeg det på youtube.

Ser jeg på filmklipp der hender det at bilde fryser i 2-5 sek mest lyden går, så henter bilde seg inn igjen.

Merker også i Firefox at faner reagerer veldig sent.

Sett at jeg har fane 1 åpen og fane 2-9 i bakgrunnen.

klikker jeg på fane 2 skjer ingenting, klikker jeg på fane tre skjer ingenting osv til fane 9.

Om jeg bruker ctrl+shift så funker alt fint.

Så går det alt fra 2 sek til 2 min, så henter alle fanene seg inn, som om jeg klikker på alle kjempefort.

Litt vanskelig å forklare.

Virker ikke som om den går nevneverdig tregt andre steder enn de programmene og aplikasjonene som er tilknyttet firefox.

Min datamaskin osv, svarer kjapt nok.

Jeg er over middles datakyndig, så virus, spamware diskfragmentering og alt det der er sjekket.

Jeg tenker kanskje litt lite minne? eller?

Kankje noe java eller noe annet tøys som ikke er oppdatert.

Dataen er en Hp pavilion 9005 dv laptop, ca 7 mnd gammel.

Takk for alt hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan prøve å legge til mer ram, hadde lignende problemer som deg, alt gikk tregt, og når jeg doblet ram så går det nå mye fortere!

Skrevet (endret)

Som regel når en data går tregt er det som hjelper best enten mer RAM eller diskdefragmentering, nå vet ikke jeg hvor mye minne du har, men om du mener du har nok, kan det jo også hende at CPUen ikke er tilstrekkelig.

Du sier selv at du bruker firefox, jeg bruker dette selv av ren vane og det at opera ikke alltid var gratis uten reklame, noe det er nå. Opera er bedre enn firefox på de fleste måter (mtp. tester altså), og når noen i klassen kjørte tester på dette på grunn av et prosjekt ble dette merkbart for brukeren spesielt ved flere faner oppe. Så om du liker flere faner kan det hende bytte av nettleser hjelper også.

Det har hjulpet noen venner av meg å avinstallere og deretter installere firefox på nytt, dessuten kan det hende at en eller flere av addonsene du har gjør firefox tregere.

Edit: Når det gjelder ram, ikke glem at både HDD og CPU har en type ram også, men dette blir mer ofte kalt cache. CPU har to typer, L1 og L2, større plass på det vil også øke hastigheten. (dog når det gjelder cpu og hastighet er det vanligts å se på klokkefrekvenses, Hz. Og det er mer vanlig å legge vekt på RAM enn cache.)

Endret av ToneP
Skrevet (endret)

Kansje jeg ikke skal si noe, siden jeg sitter på en mac, men jeg har hatt problemer med at maskinen min har hatt fryktelig høy viftestøy (raskere vifte, mer CPU/Ram brukt). Etter litt research rundt emnet fant jeg ut at

1)Sider som vg og dagbladet krever VELDIG mye av maskinen grunnet 20-30 flash-reklamer.

2)Det kan være lurt å finne et program (jeg vet ikke om dette ligger inne i windows fra før eller ikke) som holder øye med hvilke program som bruker hvor mye ram og cpu, dermed kan du se om f.eks. det er firefox som spiser opp alt sammen, eller om du har andre programmer som kjører i bakgrunnen som spiser mye (IM-programmer er også ramme (no pun intended) på å spise opp maskinkraft.

og yay, første innlegg ^_^

edit: og foresten anbefaler jeg å bytte til Opera, da Opera har en innebygd funksjon der du kan blokkere flash-reklame (og da kun flash-bannere på individuelle sider, det er ikke snakk om å blokkere flash-innhold). Jeg ser gjennom db.no dobbelt så fort og dobbelt så fornøyd etter jeg fant ut dette :D

Endret av freezepop
Skrevet
edit: og foresten anbefaler jeg å bytte til Opera, da Opera har en innebygd funksjon der du kan blokkere flash-reklame

hvis det er den eneste grunn hvorfor du anbefaler Opera, så har firefox en add-on som heter flashblock, med samme funksjonalitet (bare søk på "firefox add-on flashblock", så finner man den).

og, bare for å beskytte firefox, siden jeg er ivrig tilhenger av den, (har brukt opera lenge før, fordi aldri likte ie noe særlig) - det er vel grunn til at firefox er nå estimert å være 2. mest brukt browser i verden med 14.85%, når opera er på fjerde plass (etter Internet Explorer, Firefox, Safari), og dvs siste..

Skrevet

Skal prøve å legge inn firefox på nytt da jeg har en god del addons der som kanskje krangler litt.

Ingen programmer bruker vesentlig mye systemressurser.

Jeg har bra specs på dataen og det skal ikke henge etter på hardware side, er rimlig overbevist om at det er et software problem.

Får krysse fingra for firefox re-innstalering, er vel også på tide med en formatering snart og..

Opra er fint på mobilen, men til pc er det kun firefox som duger pr i dag.

Skrevet
hvis det er den eneste grunn hvorfor du anbefaler Opera, så har firefox en add-on som heter flashblock, med samme funksjonalitet (bare søk på "firefox add-on flashblock", så finner man den).

og, bare for å beskytte firefox, siden jeg er ivrig tilhenger av den, (har brukt opera lenge før, fordi aldri likte ie noe særlig) - det er vel grunn til at firefox er nå estimert å være 2. mest brukt browser i verden med 14.85%, når opera er på fjerde plass (etter Internet Explorer, Firefox, Safari), og dvs siste..

For det første har jeg ingenting imot Firefox. Jeg foretrekker selv Opera siden nøkkelringen fungerer mye bedre i Opera enn i Firefox. Kansje man kan laste en add-on for det også, det vet jeg ikke). Hvilke browser man bruker er jo egentlig et resultat av personlig smak.

But for the sake of argument

Argumentet du bruker er at DET MÅ VÆRE EN GRUNN til at Opera ligger på fjerde plass på hvor mange som bruker den. Ok, men ifølge denne logikken så må jo Internet Explorer være den beste browseren siden den har ettersom jeg husker litt over 80% av brukergruppen. Eller? Det er en grunn til at Opera ikke har så stor brukergruppe, nemlig at den rett og slett ikke er så utbredt, siden for et år eller to siden var det en liten greie fra et norsk selskap ingen hadde hørt om før.

Foresten er ikke fjerdeplass siste. Det finnes flere browsere enn fire der ute.

Men for all del, jeg skal ikke være vanskelig, krangle eller slenge dritt om Firefox fordi jeg synes det er en genial browser. Min preferanse tilsier Opera som en bedre nettleser (støttet av flere tester fra diverse større PC-sider på nett), kansje noen liker IE bedre, i min erfaring er Safari fryktelig bra også. ikke så faaancyspancy, men to the point og veldig rask. Noen foretrekker det. Det blir litt som å si at Celine Dion - My Heart will go on er en siiiinnsykt bra sang fordi den lå så lenge på førsteplass på Topp 20 :nei:

Skrevet
Argumentet du bruker er at DET MÅ VÆRE EN GRUNN til at Opera ligger på fjerde plass på hvor mange som bruker den. Ok, men ifølge denne logikken så må jo Internet Explorer være den beste browseren siden den har ettersom jeg husker litt over 80% av brukergruppen.

Grunnen til at den ligger på topp, er vel av samme grunn som at folk holder seg til den samme jævla banken sin hele livet, de gidder ikke bytte !

Skrevet

...som også er grunnen til at så mange stakars mennesker fortsatt sitter på windows ;D latskap!

Skrevet

Vel, freezepop, bare for å nevne :icon_razz:, firefox vokste opp til 16 % av verdens brukere på de siste 2 årene, siden den kom.. Og Opera vokste ikke i det hele tatt (+0.2%) Og ja, jeg syns at det viser at firefox er bedre! Vet du hvorfor? Fordi den gradvis men sikkert klarer det, som Opera klarte ikke - å slå IE! og får folk til å bytte browser. Ta en titt på denne linken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_web_browsers

Skrevet

Vel, jeg har brukt både opera, safari, firefox og IE, og det er uten tvil Opera jeg er mest fornøyd med.

Opera har aldri prøvd å slå IE :) Opera er litt som Mac, et bedre tilbud, som ikke er for "mann i gata", fordi mann i gata er litt for lat til å gidde å sette seg inn i nye ting...

MEN det skal også sies, at hvilken browser man synes er best, er like personlig som hvilket bakgrunnsbilde man har.

Freezepop referer til en test som ble kjørt av... nå husker jeg ikke hva siden heter, men en som VG og DB ofte linker til når det gjelder slike ting. Jeg skal se om jeg finner den nå. Men der kom hvertfall Opera ganske suverent ut.

Aha! Her ja: http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=165170 Det var vg-artikkelen, her er den fulle testen http://www.idg.no/tester/article36564.ece

Skrevet

Hmmm, det ikke firefox som gjør det :(

Fullstendig slettet og reinnstalerte, kjører nå på helt "blank" innstalasjon.

Likevel er problemet der ennå.

Hva i all verden kan dette være?

Som sagt: det er ikke virus, adware eller andre ulumskheter.

Ta forresten en titt her mtp nettleserdebatten deres:

http://operawatch.com/news/2007/09/opera-v...er-picture.html

:D

Skrevet

Hehe, jaja, jeg skal ikke krangle. Opera er jo uansett bedre enn ie, etter min mening, og jeg har selv brukte den i 5 år før jeg gikk over til firefox (jeg er nok også en av de som "aldri likte iexporer"). For meg, overgangen til firefox ble veldig positiv, og + det virker som opera satser på utvikling av mobil browser idet siste, og den internet browser blir nedprioritert. Men opera har vel enda gamle tilhengere og fans, noe som de absolutt fortjener.

Til deg, Darksun, her er det et par linker, begge fra dagbladet:

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/03/20/495625.html

og les her om anti-spyware:

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/10/04/445374.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...