Gå til innhold

Hva gjør en sekretær? Hva er egentlig en sekretær?

Gjest Gjest_Melissa_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De skriver lange og detaljerte referat fra møtene.

De forstår ikke helt de store linjene men skriver ned alt de andre i møtene sier. Sekretærer må lage kaffe og servere de andre i møtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I henholdsvis kommuner og i større private selskap: hva er en sekretær - hva gjør sekretærer?

Jeg tar hånd om bestillinger som trengs trengs, og da særlig pc utstyr, osv. Det er veldig mange nye som begynner hos oss så jeg har mye med forberedelser av dette.

Jeg bruker også en del tid på å godkjenne timer / reiser, rapporter osv.

Er en del rutiner jeg er med på å lage, endre og gjøre de mer forståelige.

Bestiller gjerne blomster dersom noen har fått ett barn, koordinerer kurs, bestiller møterom og det som trengs.

Jeg har skrevet møtereferat en gang.

Vi har kaffe maskin, så jeg lager ikke kaffe. ;)

Jeg jobber i privat firma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skriver lange og detaljerte referat fra møtene.

De forstår ikke helt de store linjene men skriver ned alt de andre i møtene sier. Sekretærer må lage kaffe og servere de andre i møtet.

Det er ihvertfall langt ifra min hverdag som sekretær :ler: kan ikke huske å ha skrevet et møtereferat på flere år .. og den gang var det fra avdelingsmøter hvor oppgaven gikk på omgang.

Min oppgave som sekretær er i hovedsak å være sjefens høyre hånd. Jeg deltar i endel saksbehandling, arrangerer alt mulig fra møter, reiser, store og små samlinger, teambuildinger og større konferanser noe som medfører endel reising.

Jeg er langt fra noen kaffekoker - men jeg organiserer ofte servering ved møter og bestiller møterom.

Kort fortalt så er jobben en slags administrator-stilling, jeg har hele tiden oversikten over hva som skjer, hvilke møter som er og hvem som er hvor.

Glemte nesten å si at det er min jobb å ta imot nyansatte og sette dem inn i diverse rutiner, finne kontor, PC og ordne tilganger til systemer og innganger.

Jeg elsker jobben min - stortrives - gleder meg til å gå på jobben hver dag :)

Så jeg kan bare skrive under på at sekretæryrket er spennende, utfordrende, utadvent og veldig, veldig givende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også nevne at sekretærjobben trenger kortere utdannelsestid, har høyre gjennomsnittlig lønn og definitivt bedre arbeidsoppgaver enn, for eksampel, sykepleier. Så det er definitivt noe å vurdere for de som ikke orker tanken på å studere lenge/mye matta, men vil ha en grei jobb.

Og det er alltid en mulighet å ta noe utdannelse senere på deltid, og bli manager of some kind :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også nevne at sekretærjobben trenger kortere utdannelsestid, har høyre gjennomsnittlig lønn og definitivt bedre arbeidsoppgaver enn, for eksampel, sykepleier. Så det er definitivt noe å vurdere for de som ikke orker tanken på å studere lenge/mye matta, men vil ha en grei jobb.

Og det er alltid en mulighet å ta noe utdannelse senere på deltid, og bli manager of some kind :-)

Det stemmer. Sekretær er også et greit yrkesvalg for de som ikke orker økonomi/jus/statsvitenskap: sekretærer tjener nemligl gresselig mye mer!

:jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Veronica Mars

Kan noen svare på hva som er omtrent gjennomsnittlig lønn for sekretærer i privat sektor også? Driver og ser litt på en sekretærjobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Kristine_*

hvor gode karakterer må man ha for å bli sekretær ? og hvor må man gå på skole for å bli det ?

Hvilken kunnskaper må man ha for å bli det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor gode karakterer må man ha for å bli sekretær ? og hvor må man gå på skole for å bli det ?

Hvilken kunnskaper må man ha for å bli det ?

Vel, i og med at vi snakker om landet Norge her:

Sekretærer bør helst ha bestått videregående skole.

Lønnen i privat sektor er svært god for sekretærer, gjerne høyere eller på lik linje med de som har mastergrader.

Derfor lønner det økonomisk sett å bli sekretær i Norge. Noe annet ville være uklokt økonomisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en utdanning som heter Sekretær? Hvordan blir man det?

Utdannelser som f.eks:

Advokatsekretær

Administrasjonsekretær

Helsesekretær

Jeg tror vel man vil kunne få seg jobb som sekretær uten disse utdanningene også, og heller jobbe seg til erfaring.

Lønn for sekretærer uten erfaring starter som regel på rundt 250 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Treider College i Oslo kan du utdanne deg til både Advokatsekretær og Administrasjonssekretær (du er da også kvalifisert til å søke jobber som markedssekretær og regnskapssekretær) . De har halvårige sekretærkurs også.

Jeg gikk selv på Treider etter videregående. Den gang (20 år siden...) var deler av studiet i utlandet (jeg var i London noen mnd.) Jeg jobber som administrasjonssekretær i et av landets største bedrifter i dag. Har jobbet flere steder og tatt mange kurs for å holde meg oppdatert. Sekretæryrket er spennende. Du skal være ryddig, oppegående og sosial av deg. Du skal ikke bare holde orden på din egen arbeidsdag, men (for min del) nesten hele ledergruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest L@dy i.i

Jeg har aldri tatt noe "sekretær" skole, og det har heller ingen av kollegaene mine, men har ulik bakgrunn. Jeg har studert på BI, men ettersom jeg mangler ett fag så er sekretær jobben ett grei "stoppested" til jeg eventuelt får tatt det ferdig. ;)

Administrative fag er vel greitt å ha på ett vitmål om en ønsker sekretær jobb, språk er jo også en fordel. Men jeg vil nok si at egenskaper som person er vel igrunn det viktigste, en trives med folk, være omgjengelig, service minded er heller ingen dum ting.

I de nærmeste mnd så kommer det til å bli arrangeres en del kurs på jobben min, og da er det min oppgave å administrere morroa med alt det innebærer. Møtelokal, bestille utstyr, kursleder, bla,bla....

Hos oss går alle stillinger via vikarbyrå og så kan en da bli fast anastt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdannelser som f.eks:

Advokatsekretær

Administrasjonsekretær

Helsesekretær

Jeg tror vel man vil kunne få seg jobb som sekretær uten disse utdanningene også, og heller jobbe seg til erfaring.

Lønn for sekretærer uten erfaring starter som regel på rundt 250 000.

Så da er ikke utdanningen kjempekort akkurat. Helsesekretær er jo 3 år, advokatsekretær må være en god del mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Så da er ikke utdanningen kjempekort akkurat. Helsesekretær er jo 3 år, advokatsekretær må være en god del mer?

Advokatsekretærutdanningen er på 1 år - finnes også kortere studier!

Vet ingenting om helsesekretærutdanningen.

Man kan imidlertid etterutdanne seg til å bli advokatassistent. For å bli godkjent eller autorisert advokatassistent må man ha praktisert som advokatsekretær i full stilling i minimum tre år. Videre må man følge et deltidsstudium på 1 1/2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sekretærer har litt utdanning fra BI og/eller MI (merkantilt institutt). :)

Sekretærer blir høyt verdsatt i det norske samfunnet og blir også dermed lønnet høyt når de har fått litt erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ligger på ca. kr 360-500 000 + avhengig av om du er helt fersk eller har erfaring.

Sliter litt med å tro på denne.

har du dokumentasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...