Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle som har vært, eller er, i et forhold har erfaringer på godt og vondt, og alle har sine tips om hva som virker og ikke. :)

Alle er vel enige om at god kommunikasjon er viktig i et forhold, men hva med tingene vi aktivt gjør? Hva med våre handlinger i hverdagen? Småtingene?

Er det små ting vi kan gjøre i hverdagen (utenom sex) som kan holde spenningen i forholdet ved like?

I denne tråden hadde jeg håpet at vi kunne samle tips på hva som er bra å gjøre, og hva vi absolutt ikke bør gjøre, hvis vi vil at forholdet skal vare i enda noen uker, måneder eller år...

Jeg kan starte:

Jeg har vært sammen med min nåværende mann i 16 år. Det er ikke så lenge, men jeg har da lært litt i løpet av disse årene. :fnise:

* Jeg er påpasselig med at jeg ikke skal begynne å ta ham for gitt. Derfor går jeg aktivt inn for å vise, hver eneste dag, at jeg er glad for at han er i livet mitt.

Måten jeg gjør det på, er at jeg hver dag når jeg har lagt meg tenker på en hyggelig ting jeg skal gjøre for ham neste dag.

Det kan være at jeg står opp ti timer før jeg egentlig må opp (og 1/2 time før han skal opp) for å trakte kaffe og smøre matpakke til ham. (Det er forresten sjelden jeg gjør, for jeg er for glad i å sove)

Det kan være at jeg disker opp med yndlingsretten hans, selv om det "bare" er en tirsdag, og egentlig var det hans tur til å lage maten...

Det kan være at jeg gir ham noen minutters massasje når han kommer sliten hjem fra jobben.

* Jeg er påpasselig med at vi skal ta oss tid til hverandre hver dag, selv om vi har tusen andre viktige gjøremål og barna krever sitt. Ingenting er viktigere enn "oss"!

* Jeg viser ham alltid respekt, og respekterer hans meninger og holdninger selv om jeg er uenig.

* Uenigheter er mellom oss, og skal ordnes opp av oss!

Det er en uting å blande inn/søke støtte hos mor, far, venninner eller lignende. Det bidrar heller til å hisse opp stemningen framfor å roe den ned.

Blir vi ikke enige og trenger hjelp til å løse en fastlåst situasjon får vi heller søke hjelp hos en profesjonell/utenforstående rådgiver framfor å blande inn venner og bekjente.

Det er mine "topp 4", og det fungerer kjempebra hos oss.

Det jeg investerer i forholdet, får jeg i tifold tilbake. :)

Håper det kommer mange andre tips i denne tråden.

Og husk: det er også lov å legge inn ting som frarådes å gjøre!

Å lære av andres erfaringer er også å lære av andres feilsteg... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk sammen! I alle fall i begynnelsen av forholdet, men også senere. Del følelser og tanker.

Det virker som om det er alt for mange par som ikke snakker sammen.

Skrevet

Jeg er enig når det gjelder kommunikasjon, selvsagt. I tillegg har jeg erfart at man kommer begge veldig langt - og kan unngå at diskusjoner blir til krangel - hvis man kan holde en rolig tone, diskutere saklig, lytte og være respektfull selv om man er uenig (slik TS nevner).

Ellers er jeg også enig i dette med tid hver dag. Vi gir alltid hverandre klem og kyss hver dag. Ikke et krampaktig "vi må klemme i dag, har ikke gjort det enda!". Det har rett og slett blitt naturlig. Hvis vi begge har vært opptatt på hver vår kant, vært på jobb eller noe annet, så søker vi alltid mot hverandre når vi begge kommer hjem. Det har blitt en fantastisk god vane, rett og slett.

Generelt sett også å respektere partneren, hans ideer, tanker, meninger, interesser og rare vaner. Det kan høres selvfølgelig ut - og er kanskje det også - men jeg har sett mange tilfeller hvor man ruller med øynene og sukker over partneren som har "rare" meninger, vil se fotballkamp igjen eller noe annet.

Skrevet

Si takk i hverdagen.

Vi sier takk til hverandre i alle mulige situasjoner. Når den ene har tatt ut av oppvaskmaskinen, når noen har hengt opp klesvasken etc. På den måten viser man at man legger merke til det den andre gjør for at fellesskapet skal fungere.

Og så blander vi aldri inn familie i uenigheter. Uansett så står vi samlet utad.

tingeling

Skrevet

Støtte hverandre karrieremessig.

Spørre om dagen til hverandre.

Involvere hverandre i avgjørelser som skal taes.

Ikke be h*n om å legge seg på sofaen. Vi har etter ni år aldri ligget på sofaen noen av oss. jeg tror det bare skaper avstand.

Jeg pleier å gi mannen litt massasje etter tunge dager på jobben. Og han gir meg det når jeg trenger det.

Vi går ofte ut og spiser.

Gi hverandre frihet til å holde på med hobbyene sine.

Ta godt vare på hverandre når dere er syke. Det er så utrolig trist å ikke få den trøsten man egentlig trenger når man er syk.

Jeg vasker klærne hans uten bråk. Hører så mange bråke om sånne ting. Det gjør meg ingenting å gjøre det...

Så tar han snøen på gårdsplassen og ordner med bilene våre.

Så elsker i alle fall vi å ha prosjekter på gang. Må alltid ha noe på gang. Enten det er opp-pussing, bygging eller bil. Hva som helst egentlig.... Men noe må skje...

Kunne sikkert skrevet masse mer.....

Skrevet

Vi har respekt for hverandre! Det innebærer blant annet at vi prøver å ikke la den enes dårlige humør gå utover den andre. Trår vi over streken ber vi om unskyldning etterpå.

Vi kan godt være uenige, men diskuterer oss fam til noe vi begge kan leve med. Etter det legger vi den saken død, og står begge bak det vi i fellesskap har blitt enige om.

Gjest *nurket*
Skrevet

Kommunikasjon, kommunikasjon, kommunikasjon. Man må føle at man KAN ta opp problemer hvis det skal være noe. Og snakke om det.

Ikke glemme hverandre i den hektiske hverdagen med barn og jobb. Småting som et kyss når man kommer hjem fra jobb, en hånd som stryker over ryggen når man står å lager mat etc...

Skrevet

Et stort hus er et must - da kan man være i hver sin etasje og slippe å gå i helene på hverandre mens man er hjemme - ikke alltid - men sånn nå og da :ler:

Ha gjerne flere TV-apparater og flere toaletter i tillegg ..

Skrevet

Ta et smalivskurs tidlig i forholdet før problemene hoper seg opp. På Modum Bad er de flinke.

Les Beyond Tantra (den viktigste), Urban tantra og the multiorgasmic couple og multiorgasmic man (de siste to er av Mantak Chia), og gå skikkelig inn i tantrisk sex. Ta gjerne kurset til hun dama her:http://www.diamondlighttantra.com/index.php?menu=275&carry=:5

Hvis dere vil gå på et annet kurs så prøv å finn ut hva slags erfaringer andre har og hva dere har i vente (spesielt med tanke på grensesetting) fordi det er mange useriøse i bransjen.

http://www.eroticmassage.com/tutorials/view/70

Lær dere noen av massasjeteknikkene herfra. Hvis en ikke har lyst på sex kan den som har lyst få lov til å starte med slik massasje, hvis lysten ikke kommer etter 20-30 minutter er avtalen at det er ok at det bare ble massasje.

Sett dere ned pust rolig og se for dere ganger da dere følte ekstra sterkt for hverandre, hadde flotte opplevelser, den beste sexen etc, lev dere inn i det og fremkall følelsene igjen. Jeg gjør det ti minutter hver uke og det gjør underverker.

Hvis dere skal investere penger, skaff dere grunnleggende kunnksaper først og snakk med FLERE rådgivere. Idioitiske innvesteringer ødelegger flere forhold en man tror.

Jeg har selv bedte en del personer jeg har tillitt til og som jeg selv synes er talentfulle med barn eller har sett at har oppdratt barn på en god måte om å si i fra til meg hvis de synes jeg gjør ting feil i oppdragelsen. Tanken er at det vil gjøre at jeg ungår idiotiske feil og mønstre det er lett å ikke se og som folk ikke tør å si ifra om. At det går bra med barneoppdragelsen betyr masse for forholdet, ikke minst overskudd til hverandre.

Jobb litt med egen selvfølelse og selvtillitt. Jo bedre den er jo bedre er man i forhold.

Skrevet

Pick your fights!

Ikke alle kamper er verdt å kjempe. Mine foreldre er kjempeforelsket etter 30 års ekteskap, og de har bare kranglet 2-3 ganger. Man kan løse problemer ved å bare snakke, eller rett og slett innse at det faktisk ikke er et problem.

Skrevet

* Humor. Letter hverdagen og løser opp de fleste krangler.

* Drit i bagateller.

* Ikke belær hverandre. Vær snille mot hverandre!

For meg funker det veldig bra å ha kroppskontakt jevnlig. Må ligge på armen hver natt!

Skrevet (endret)

*Gjensidig interesse, selv om det ikke alltid passer ens timeplan å lytte til den andres små og store tanker.

*Innrømme egne svakheter, og konfrontere dem sammen.

Ikke være dominerende, men søke fellesskap og samarbeid.

Dermed finne samsvar mellom forventninger og tilstrekkelighet.

*Ikke la stoltheten komme i veien. Selv om man gjerne vil stå sammen med mor og far mot mannen/kona og den andres familie og deres håpløse trekk, stå heller sammen som par.

Hjemmet er felles, ikke trukket opp i stolte soner.

*En viss avstand er viktig for klarsyn. Det er vanskelig å se den som står deg for nær.

*Være samstemte om at noen temaer i livet er viktigere enn andre. Det er ikke nødvendig å forstørre små krangler ved å true med store ting som å gå fra den andre, kalle den andre ting du vet sårer.

*Klemme! Å klemme hverandre stresser ned begge.

(eller hisser opp minst en, og det gjør jo ikke noe ;) )

og en ting til.

*Perspektiv. Hvor stort er problemet når vi ser det herfra?

undefined

Endret av Aftenvandrer
Skrevet

Masse kosing og nussing i hverdagen.

Sende hverandre koselige SMS når vi ikke er sammen

Vise at vi setter pris på hverandre

Ha en date night i mnd. der en bare går ut og koser seg og er nyforelsket

Vi sier at vi elsker hverandre hver dag flere ganger for dagen....ikke får at vi føler vi må, men for sånn er vi bare...og jeg blir aldr lei av å høre det...spes de gangene han tar fatt i meg, ser meg dypt inn i øynene og sier; Jeg elsker deg så ufattelig høyt, alt annet er bare luft og støv..... :rødme:

Skrevet

I tillegg til alt det andre dere har skrevet i tidligere innlegg, har jeg bare ett å komme med...

Vi går aldri å legger oss på kvelden uten å ha gjort opp en evt krangel.. Å legge seg og fortsatt være sur, er ikke godt.. :sjenert:

Skrevet

Masse bra her.

Jeg vil bare legge til at det er greit å huske å si 'god morgen 'god natt' , 'takk for maten' etc. Da avslutter og påbegynner en stadier i hverdagen sammen!

Eller er det greit å spørre om lov/gi beskjed om hva en planlegger, og da mener jeg av typen 'jeg tenkte meg på trening i kveld, hvordan passer det for deg', eller 'jeg har litt å fikse på PC'en, så jeg setter meg på kontore' etc.

Skrevet

Ha realistiske forventninger til det enkeltmennesket du ønsker å dele livet ditt sammen med.

Ikke bedøm han/ hun ut fra myter om hvordan kjønnene er, men bedøm vedkommende ut fra hvordan han/ hun er.

Gi mennesket rom for å blomstre og huske at man ikke er siamesiske tvillinger fordi man lever i et samliv.

Skrevet
Ha realistiske forventninger til det enkeltmennesket du ønsker å dele livet ditt sammen med.

Ikke bedøm han/ hun ut fra myter om hvordan kjønnene er, men bedøm vedkommende ut fra hvordan han/ hun er.

Gi mennesket rom for å blomstre og huske at man ikke er siamesiske tvillinger fordi man lever i et samliv.

Enig med du, som de sier i sør.

Det er uttallige par jeg kjenner som lider av alvorlig eiesyke.

Kontrollbehov som kveler hverandre, skaper sjalusi av ingenting og mistenksomhet som hovedingrediens idet døren til verden utenfor slås opp.

Man må virkelig huske på at det er to likeverdige parter, to individer som begge velger å være sammen, men som fortsetter å ha hvert sitt sett med tanker, ønsker, verdier, drømmer og følelser. Selv om den ene vil si "hun er min min min" og vokte hvert skritt, fristende som det kan være, er det så viktig å ha frihet TIL å være seg selv, slik at man selv kan lære seg å velge friheten FRA å tråkke over der ute.

Skrevet

Gå hjem og elsk hverandre.

Det sa presten i et bryllup jeg var i en gang.

Genialt.

Skrevet

- Å le og ha moro sammen

- Å snakke om ting FØR de blir et problem. Som oftest tar problemene litt tid til å oppstå, det er best å snakke om de før det blir frustrerende.

- Orden i sexlivet. Utrolig viktig! Ikke være flau å snakke om ønsker og hva en kunne kanskje tenke annerledes.

- Ha av og til tid alene. Å savne noen er en god følelse og.

- Støtte hverandre uten spørsmål da det er tøft på jobb/osv.

- Ikke la krangling eller problemer fortsette til neste dag. En må løse ting fortest mulig.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Mange gode tips her! Takk skal dere ha alle sammen. :)

Jeg kom på enda en ting jeg mener er viktig ...

* Når han gjør noe som irriterer meg, prøver jeg å huske på at mannen min hver eneste dag velger å være sammen med meg, til tross for alle mine feil og uvaner.

Og at det, til tross for at det sikkert finnes tusen andre "perfekte" kvinner der ute som ikke har mine feil og uvaner, er meg han velger å komme hjem til hver eneste ettermiddag.

Jeg kan ikke styre hva han ønsker å gjøre og føle, men jeg kan gjøre det hyggelig for ham å komme hjem når han har vært borte. :)

Og jeg kan gjøre det lettere for ham å hver dag ta det valget at han vil fortsette samlivet med meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...