lulle Skrevet 12. desember 2007 #1 Skrevet 12. desember 2007 Når laptopen står på, lager den så mye bråk. Virker som maskinene jobber "tungt" , og at den går av og på (lyden altså). Det skal sies at den er 1 år gammel, det er nettopp skiftet harddisk, og det er så og si ingenting lagret. Den blir kun brukt til å surfte på internet, samt å skrive litt i word. Noen som vet hva dette kan skyldes??
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #2 Skrevet 12. desember 2007 Det er altså ikke viftene du mener, men annen "aktivitet" fra maskinen? Er det lenge siden du kjørte en skikkelig spyware- og virusscan?
lulle Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 12. desember 2007 Det er altså ikke viftene du mener, men annen "aktivitet" fra maskinen? Er det lenge siden du kjørte en skikkelig spyware- og virusscan? Det kan godt være viftene.. Jeg har ikke kjørt spyware- og virusscan... vet faktisk ikke hvordan jeg gjør det:-(
Gjest Qha Skrevet 13. desember 2007 #4 Skrevet 13. desember 2007 Jeg har ikke kjørt spyware- og virusscan... vet faktisk ikke hvordan jeg gjør det:-( Da tror jeg faktisk det er på tide du finner det ut.
lulle Skrevet 13. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 13. desember 2007 Da tror jeg faktisk det er på tide du finner det ut. Enig i det. Kan du fortelle meg hvordan?
Gjest Qha Skrevet 13. desember 2007 #6 Skrevet 13. desember 2007 Enig i det. Kan du fortelle meg hvordan? Du har antivirusprogram håper jeg..... Som funker.. Klikk deg inn på antivirusprogrammet, finn igjen run a scan... og voila.
freezepop Skrevet 13. desember 2007 #7 Skrevet 13. desember 2007 Hvis du nettop har skiftet harddisk så er det merkelig at PCen (da mest sansynligvis viftene) går så hardt. Hvor mye RAM har du? Ellers kan det høres ut som et hardware-problem Som jeg skrev i en annen tråd her, prøv å finn ut hvilke program som bruker hvor mye datakraft og se om det er noe som bruker uvanlig mye. Kansje bruker nettleseren din 90% fordi du har DB.no, VG.no og youTube oppe samtidig, eller kansje det er et lite snikprogram som kjører i bakgrunnen din og spiser RAM som om det skulle vært popcorn med ost.
lulle Skrevet 14. desember 2007 Forfatter #8 Skrevet 14. desember 2007 Hvis du nettop har skiftet harddisk så er det merkelig at PCen (da mest sansynligvis viftene) går så hardt. Hvor mye RAM har du? Ellers kan det høres ut som et hardware-problem Som jeg skrev i en annen tråd her, prøv å finn ut hvilke program som bruker hvor mye datakraft og se om det er noe som bruker uvanlig mye. Kansje bruker nettleseren din 90% fordi du har DB.no, VG.no og youTube oppe samtidig, eller kansje det er et lite snikprogram som kjører i bakgrunnen din og spiser RAM som om det skulle vært popcorn med ost. Poenget er at jeg ikke vet hvordan dette gjøres. Jeg vet ikke hvordan jeg skjekker RAM (vet ikke hva det er engang....)Hvordan sjekker jeg hvilke programs om bruker datakraft.... Kanksje jeg bør ta den med tilbake der jeg kjøpte den??
Gjest Gjest_Nalle-Maja_* Skrevet 14. desember 2007 #9 Skrevet 14. desember 2007 Sjekk CPU for å se hva som gjør at maskinen sliter. Nok RAM trengs også for at maskinen ikke skal slite så veldig. Sjekk CPU= ctrl+alt+delete Da får du opp en boks. Trykk Oppgavebehandling. Så trykker du fanen Prosesser, og der får du CPU. Se hvilken prosess som bruker mye CPU..
RedFox81 Skrevet 16. desember 2007 #10 Skrevet 16. desember 2007 1) helt enkelt, står pc-en din på bordet når den bråker? Hvis du har den på knær/sofa/bøker, mulig at den ikke får inn nok luft; bærbare har vanligvis viftene under. Altså, den bør stå på bordet. 2) Antivirus har du mest sannsynlig fått med, da du kjøpte pc. Sjekk dette i høyre nederste hjørne på skjermen: bare se på alle ikonene der, og se om noen av disse er antivirus. 3) les her om anti-virus og anti-spyware. http://www.dagbladet.no/dinside/2005/10/04/445374.html Anti-spyware kan du trygt laste ned og kjøre, men ikke last ned og installer et nytt anti-virus program før du er helt sikker, at du ikke har ett fra før! 4) Søk hjelp hos noen som kan! Ikke noe dumt i det, ikke alle må være dataeksperter.
Gjest Qha Skrevet 16. desember 2007 #11 Skrevet 16. desember 2007 1) helt enkelt, står pc-en din på bordet når den bråker? Hvis du har den på knær/sofa/bøker, mulig at den ikke får inn nok luft; bærbare har vanligvis viftene under. Altså, den bør stå på bordet. 2) Antivirus har du mest sannsynlig fått med, da du kjøpte pc. Sjekk dette i høyre nederste hjørne på skjermen: bare se på alle ikonene der, og se om noen av disse er antivirus. 3) les her om anti-virus og anti-spyware. http://www.dagbladet.no/dinside/2005/10/04/445374.html Anti-spyware kan du trygt laste ned og kjøre, men ikke last ned og installer et nytt anti-virus program før du er helt sikker, at du ikke har ett fra før! 4) Søk hjelp hos noen som kan! Ikke noe dumt i det, ikke alle må være dataeksperter. Det fulgte helt sikkert med antivirusprogram. Men som regel er det bare en trialversjon. Og den kan vare alt fra 60 dager til et år. Alt ettersom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå