Gå til innhold

Pastasaus så rask som pastaen koker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noen ganger skal ting gå veldig fort.

Noen som har oppskrifter på raske pastasauser dvs. ikke mer enn 10-15 min tilberedningstid?

Venter spent!

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurydike
Skrevet

Jeg liker denne - fritt etter Jamie Oliver. ;)

Pasta med tomat, ruccola og oliven

(2 pers)

250 g spaghetti, gjerne fullkorn

2 fedd hvitløk

1 frisk rød chili, eller etter smak

olivenolje

1 boks herm. tomater

svarte oliven, helst kalamata

ruccola, 1/2-1 pakke

salt, pepper

oppsmuldret fersk chèvre (Tines, fås i vanlige butikker)

Kok pasta. Surr hvitløk og chili i olivenolje et par min, tilsett tomater og oliven (jeg bruker kalamataoliven og tar ut steinen først - det gir mer smak, men er ikke nødvendig). La koke ca. 5 min, smak til med salt og pepper. Hell vannet av pastaen, rør inn ruccola i tomatsausen i siste øyeblikk til den blir myk og faller sammen, bland pasta inn i sausen. Dryss oppsmuldret chèvre over hver porsjon (eller parmesan/annen ost om du vil).

Puttanesca-saus

får du ved å bruke samme chili/hvitløk/tomatbasis som utgangspunkt, og tilsette kalamataoliven, kapers og 6-7 hakkede middelhavsansjos. Kok 5-10 min, og bland med nykokt spaghetti (jeg bruker fullkorn her også). Jeg synes det er godt med revet parmesan på, men originalen er uten.

Skrevet

stek sopp og bacon, sett til side.

stek løk i en kjele til den blir gul, tilsett noen ss hvetemel. Bland ut med melk og grønsaksbuljong. (evt vann + flytendebuljong..)

ha i sopp og bacon og litt revet ost.

la småkoke i 8-10 min...

kjempegodt=)

Gjest Eurydike
Skrevet

Jeg har også ett forslag til:

Pasta med kylling, tomat, kapers og oliven

(2 pers)

250 g fullkornspasta

olivenolje

1-2 kyllingbryst (avh. av hvor store de er og hvor sultne man er)

2 fedd hvitløk

1 frisk chili (eller etter smak)

4-5 klasetomater i terninger

noen oliven

2-3 ss kapers

1 bunt hakket bladpersille

salt, pepper

parmesan

Kok pasta. Stek strimlet kyllingfilet raskt i olivenolje til den er såvidt gjennomstekt. Ta opp. Surr hvitløk og chili i samme olje, ha i tomater, oliven og kapers og la småkoke 4-5 min. Ha i kyllingen og persillen, smak til med salt og pepper og bland med den nykokte pastaen. Server med revet parmesan og litt extra virgin olivenolje.

Skrevet

Jeg liker denne pastaretten.

Kok opp vann. Ha i pasta. Etter noen minutter har man i laks i biter og broccoli i biter i samme kjelen. Hell av vannet når pastaen er ferdig. Ha kesam, sitronsaft og nykvernet pepper i kjelen og rør rundt. Ferdig til å spise :) Tar nøyaktig like lang tid som det tar å koke pasta og med alt i en kjele blir det ikke mye oppvask heller :)

Skrevet

Kutt opp løk, hvitløk, paprika og squash. Stek det i en panne, krydre med ønsket krydder (oregano, paprika, chilikrydder, basilikum osv). Rør ut tomatpure og vann i et glass og heller over til du har ønsket mengde saus. La det småkoke til pastaen er ferdig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...