Gå til innhold

Dere som har barn vet kanskje

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dama og jeg har laga pepperkakehus og det ble skikkelig digg. Men når kan vi spise det? I advent? Lille julaften? Romjula? Etter jul? Finnes det en fasit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dama og jeg har laga pepperkakehus og det ble skikkelig digg. Men når kan vi spise det? I advent? Lille julaften? Romjula? Etter jul? Finnes det en fasit?

He he, er det sååå fristende :spise: ?

Skrevet

Vi pleier la det stå til nyttårsaften, men det går jo an i romjulen også. Men ikke -før- julaften, litt av poenget er jo at det skal være en del av julepønten.

Skrevet

Fasiten er vel at pepperkakehuset slaktes på juletrefesten i januar tror jeg? Men det er det vel ingen som praktiserer. Mange har det slik at det er lov å småspise av det fra 1. dag og utover, men der tror jeg det er ganske mange varianter. De mest hysteriske kaster hele greia fordi den blir støvete og 'farlig' av å stå framme så lenge...

Skrevet

Vi bakte vårt på lørdag og "slaktet" det på søndag. Kort prosess!

Skrevet
13. dag jul.

Som jeg skulle sagt det selv... Denne dagen er vel for de tradisjonstro, men hva de andre velger å gjøre er en annen sak!

Skrevet

Men smaker det virkelig godt hvis det står så lenge...?

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Godteriet er i følge barna godt uanset det, så lenge det "heter" godteri!Pepperkaken er det vel så som så med ;)

Husker at da vi var små så kræsja vi huset på nyttårsaften :)

Endret av Silmarill
Skrevet

Dere kan jo bare spise det nå da, også lage ett til som dere sparer til nyttårsaften eller noe... :erter:

Skrevet

Vi har ikke noen fast tradisjon, men det blir uansett ikke knust før tidligst i romjula, nærmere nyttårshelga.

Skrevet

Skal det smake godt må man vel spise det dagen etter man har laget det.. Det står jo ute og samler støv.

Selve snopen smaker godt, men pepperkakedelene er ganske smakløse. Ikke at det noen gang har stoppet meg fra å ete meg kvalm på det lenge før middag :fnise:

Skrevet

Når jeg var barn ble det knust enten den dagen mamma og pappa inviterte noen av våre søkenbarn og andre omgangsvenner på en liten "juletrefest", da så vi "reisen til julestjernen" (som vi hadde på video) og gikk rundt juletreet, og knuste altå pepperkakehuset.

De årene vi ikke hadde den samlingen (tror det bare var noen få år vi gjorde det) mener jeg vi knuste det når vi tok ned julepynten, altså når jula var over.

Vi blåste av støvet, og spiste, det gikk så fint så :)

Skrevet

Vi pleide alltid å begynne å spise det fra midten av romjulen. Det smaker ikke spesielt godt når det har stått altfor lenge, så jeg kan ikke tro de som venter til trettende dag jul får en nevneverdig pepperkakeopplevelse. ;)

Skrevet

Vi har alltid knust det og spist det etter jul. Det skal jo være julepynt.

Skrevet

To spørsmål:

Når skal det egentlig lages? En eller annen gang i advent eller allerede første adventshelga?

Når dere "knuser" det, hvordan gjør dere det? Hammer?

Skrevet

Det smaker bare så utrolig fælt :sjenert:

..men vi ødelegger det rundt nyttår :)

Skrevet

Vi har hatt en tradisjon i alle år at pepperkakehuset blir knust 6. januar for da har min datter bursdag. Dette har vært veldig populært blant ungene, men nå blir dattera mi 16 år det er er ikke så populært for henne lenger. Men de andre ungene har fortsatt glede av det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...