gard Skrevet 12. desember 2007 #1 Skrevet 12. desember 2007 Hei Jeg fant oppskriften på en ny sjokoladekake som så ganske bra ut og jeg bestemte meg for å teste den. Problemet var bare at oppskriften ikke var så detaljert og det var ikke noe bilde og dermed blir det vanskelig å si om resultatet ble korrekt. Første spørsmål: i henhold til oppskrifen skulle man smelte sukker, smør og sjokolade i vannbad. Jeg gjorde dette men sukkeret var ikke helt oppløst (man kunne fremdeles kjenne korn i blandingen). Er smelting her at det skal stå inntil blandingen er helt glatt og alt sukkeret er oppløst? Det sto ikke noe om i hvilken størrelse form det skulle bakes...bare at det skulle steiken i en rund springform. Jeg tok derfor en 24 cm men kaken ble veldig høy og måtte stekes lenger en det som var beskrevet i oppskriften. Jeg regner med at det betyr at jeg har tatt for mye i formen. Her er oppskriften: 280 gram smør 280 gram sjokolade 280 gram sukker 9 eggeplommer 14 eggehviter - piskes og foldes inn i blandingen over. Hva slags kake kan en forvente å få ut fra dette? En tynn brownieaktig kake?
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #2 Skrevet 12. desember 2007 Jeg synes det ser ut til å være en ganske "seig" og saftig kake (men som antagelig blir hard ytterst?), altså i retning brownies. Men rart det står slike mengder og uspesifisert springform, de pleier jo ikke å være så innmari store :klø:
pulverheksa Skrevet 13. desember 2007 #3 Skrevet 13. desember 2007 Det er jo samme oppskrift som jeg bruker på sjokolademousse, bare større. Jeg tror at kaken skal være seig og relativt flytende i midten, sånn at når den stivner blir den nesten som en slags fugde. Du kan se på oppskrifter for sjokoladefondant, de inneholder lite eller ikke mel i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2007 #4 Skrevet 13. desember 2007 Det er jo samme oppskrift som jeg bruker på sjokolademousse, bare større. Jeg tror at kaken skal være seig og relativt flytende i midten, sånn at når den stivner blir den nesten som en slags fugde. Du kan se på oppskrifter for sjokoladefondant, de inneholder lite eller ikke mel i det hele tatt. Bruker du smør i sjokolademousse? Spør av uvitenhet, den ene oppskriften jeg har brukt inneholder bare egg, fløte, sukker og sjokolade såvidt jeg husker. Det høres forresten ut til å kunne bli en god kake egentlig.
pulverheksa Skrevet 17. desember 2007 #5 Skrevet 17. desember 2007 I den oppskrften jeg bruker nå skal det være litt smør, det gjør den ekstra kraftig. Her er oppskriften den er supergod 200 g mørk sjokolade 70% 75 g smør, usaltet 50 g melis 3 egg delt Smelt smør og sjokolade i vannbad eller micro, avkjøl lett og rør i eggeplommene. Stivpisk hvitene og vend dem inn i sjokoladeblandingen og hell i fine glass eller former. Denne moussen er veldig kraftig, mektig og nydelig, så denne oppskriften passer til 5 eller 6 posjoner. Server gjerne med bringebær saus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå