Gå til innhold

Hva gikk galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg fant oppskriften på en ny sjokoladekake som så ganske bra ut og jeg bestemte meg for å teste den. Problemet var bare at oppskriften ikke var så detaljert og det var ikke noe bilde og dermed blir det vanskelig å si om resultatet ble korrekt.

Første spørsmål: i henhold til oppskrifen skulle man smelte sukker, smør og sjokolade i vannbad. Jeg gjorde dette men sukkeret var ikke helt oppløst (man kunne fremdeles kjenne korn i blandingen). Er smelting her at det skal stå inntil blandingen er helt glatt og alt sukkeret er oppløst?

Det sto ikke noe om i hvilken størrelse form det skulle bakes...bare at det skulle steiken i en rund springform. Jeg tok derfor en 24 cm men kaken ble veldig høy og måtte stekes lenger en det som var beskrevet i oppskriften. Jeg regner med at det betyr at jeg har tatt for mye i formen.

Her er oppskriften:

280 gram smør

280 gram sjokolade

280 gram sukker

9 eggeplommer

14 eggehviter - piskes og foldes inn i blandingen over.

Hva slags kake kan en forvente å få ut fra dette? En tynn brownieaktig kake?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det ser ut til å være en ganske "seig" og saftig kake (men som antagelig blir hard ytterst?), altså i retning brownies. Men rart det står slike mengder og uspesifisert springform, de pleier jo ikke å være så innmari store :klø:

Skrevet

Det er jo samme oppskrift som jeg bruker på sjokolademousse, bare større.

Jeg tror at kaken skal være seig og relativt flytende i midten, sånn at når den stivner blir den nesten som en slags fugde.

Du kan se på oppskrifter for sjokoladefondant, de inneholder lite eller ikke mel i det hele tatt.

Skrevet
Det er jo samme oppskrift som jeg bruker på sjokolademousse, bare større.

Jeg tror at kaken skal være seig og relativt flytende i midten, sånn at når den stivner blir den nesten som en slags fugde.

Du kan se på oppskrifter for sjokoladefondant, de inneholder lite eller ikke mel i det hele tatt.

Bruker du smør i sjokolademousse? Spør av uvitenhet, den ene oppskriften jeg har brukt inneholder bare egg, fløte, sukker og sjokolade såvidt jeg husker. Det høres forresten ut til å kunne bli en god kake egentlig.

Skrevet

I den oppskrften jeg bruker nå skal det være litt smør, det gjør den ekstra kraftig.

Her er oppskriften :) den er supergod

200 g mørk sjokolade 70%

75 g smør, usaltet

50 g melis

3 egg delt

Smelt smør og sjokolade i vannbad eller micro, avkjøl lett og rør i eggeplommene. Stivpisk hvitene og vend dem inn i sjokoladeblandingen og hell i fine glass eller former.

Denne moussen er veldig kraftig, mektig og nydelig, så denne oppskriften passer til 5 eller 6 posjoner.

Server gjerne med bringebær saus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...