Gå til innhold

Dårlig samvittighet for reising?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen flere som har dårlig samvittighet for flyreising?

Tenker du på miljøet og den politiske situasjoen i landet du vurderer å reise til før du drar?

Er student i Oz og reiser tur/retur Norge 2 ganger i året, så er nok for miljøsynder å regne. Har dårlig samvittighet for at jeg ikke kjøper CO2-kvote men studielånet strekker kun akkurat til flybillettene.

Som student blir det selvsagt heller ikke noen ferie på meg, men jeg vil definitivt vurdere situasjonen i et land før jeg drar dit på ferie.

Dere som ikke er studenter kjøper dere CO2-kvote med billettene deres?

Hvilken andre tiltak gjør du?

Prøver å være bevisst på små ting, sparer alltid på vannet, vasker ikke håndklærene hver dag osv.

Kom gjerne med tips til mer miljøvennlig reising.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som vel er viktig her er at alle gjør det vi selv kan. Hvis du er i en situasjon hvor det er veldig vanskelig å la være å fly, så vil det ikke hjelpe verken miljøet eller deg selv om du har dårlig samvittighet for flyturen. Da er det jo heller flott - som du allerede gjør - at du innfører miljøtiltak der du har mulighet.

Når situasjonen endrer seg, så kan du jo f.eks fly mindre enn du gjør i dag. Togferie i Europa eller bilferie i Norge er to eksempler på måter man kan løse det på.

Skrevet

Enig med Tabris.

Selv har jeg flere ganger kjøpt CO2 kvote, og selv om jeg ikke tror at alt fikses av å betale seg ut av samvittigheten, så er det hvertfall en enkel sak jeg som privatperson kan gjøre. Effekten det eventuelt vil ha er avhengig av hva andre gjør i tillegg.

Så har jeg veldig stor tro på dråpen i havet, da, og det er det som styrer mine handlinger. Jeg kan ikke forandre alle andre, men jeg kan forandre mitt eget handlingsmønster.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg kommer til å fly på min årlige charterferie også i fremtiden. Jeg har ikke funnet nok ut om CO2 kvoter enda til at jeg vet hva man gjør, hvordan man gjør det og ikke minst hvem som sørger for at pengene faktisk går til det formålet.

Jeg kommer også til å fly - med god samvittighet - til andre formål enn ferie. Men der jeg kan og der det er praktisk mulig bruker jeg andre og mindre forurensende reisemetoder.

Gjest Gjest_tullerusk_*
Skrevet

Nope. Ingen dårlig samvittighet.

Hvis det virkelig er slik at klimaendringene skyldes menneskenes utslipp av CO2 vil det uansett ikke redde verden om jeg betaler mer for flyreisene. Tror du Al Gore har dårlig samvittighet for sine flyreiser med privat jetfly?

Skrevet

Hei

Ja, jeg må innrømme at jeg har litt dårlig samvittighet. Når jeg la inn alle mine turer (vel, det er ikke riktig alle) på Flightmemory så ble jeg ganske overrasket over å se at jeg har tilbrakt ca 34 dager i luften og tilbakelagt 620.000 km:

http://my.flightmemory.com/gardkarlsen

Men her hjemme kjører jeg en miljøvennlig bil, jeg kildesorterer osv

Skrevet

Ikke la dere lure. Kjøp av CO2 kvoter gir sannsynligvis ikke noen positiv miljøgevinst. Bedre med andre typer tiltak.

Skrevet
Ikke la dere lure. Kjøp av CO2 kvoter gir sannsynligvis ikke noen positiv miljøgevinst. Bedre med andre typer tiltak.

Jeg er enig i at andre tiltak kan være bedre. Som f.eks å la være å fly eller å fly mindre.

Skrevet

Nei, jeg har overhodet ingen dårlig samvittighet. Det er naivt å tro at dersom en selv ikke flyr, vil det ha en merkbar effekt på miljøet. Det er omtrent like naivt å tro at mange nok frivillig vil unnlate å fly slik at det samlet sett vil ha en merkbar effekt. De som har en slik innstilling har ofte ikke muligheten eller ønsker om å fly heller, og da blir det hele litt mistenkelig.

Reising er vår tids gode, og de som har penger nok bør utnytte mulighetene. På den annen side bør flere miljøavgifter gjøres obligatoriske slik at alle som forurenser betaler for seg.

Skrevet
Nei, jeg har overhodet ingen dårlig samvittighet. Det er naivt å tro at dersom en selv ikke flyr, vil det ha en merkbar effekt på miljøet. Det er omtrent like naivt å tro at mange nok frivillig vil unnlate å fly slik at det samlet sett vil ha en merkbar effekt.

Haha!! Selvsagt har det effekt om flere velger å ikke fly og dette begynner med en selv. Flyving er en av vår tids store miljøsynder og et sted hvor de fleste av oss har muligheten til å påvirke.

Ruter med for lite belegg blir faktisk nedlagt på grunn av manglende økonomi, dermed har det faktisk stor effekt når folk velger alternativ transport eller kanskje ikke å reise dit i det hele tatt.

De som har en slik innstilling har ofte ikke muligheten eller ønsker om å fly heller, og da blir det hele litt mistenkelig.

Dobbelt haha! For noe tull!

(har ca en UKE i året på vingene, har et sterkt ønske om å kutte ned på denne miljøsyndingen som jeg driver med. Men det er dårlig med alternativ transport fra Australia)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...