Gå til innhold

Kjønnsroller

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg blir av og til litt satt ut, og lurer på om det er andre der ute som opplever situasjoner slik som meg...

I går kom ei venninne hjem til oss, og hun hadde med seg ei annen venninne. Vi kjenner henne relativt godt, har møtt henne flere ganger, og synes hun er veldig OK.

Samboeren min hadde satt igang julebaksten. Han liker å bake småkaker, og han var i full sving da folket kom. Den ekstra gjesten ble utrolig positivt overrasket, og satte igang med å skamrose samboeren min. 'Dette hadde hun aldri tenkt om ham', og 'så fantastisk', og 'det hadde jeg aldri trodd', og 'for en fantastisk mann' osv... Det ble neste litt pinlig, og venninna mi reagerte også, og følte vel for å kompensere med at 's.n er også veldig flink til å bake...' (Nei, den ekstra venninna er ikke interessert i samboeren min - hun er forlovet og dessuten lesbisk)

Situasjonen over føyer seg vel inn i rekker over andre situasjoner der jeg føler samboeren min (eller menn generelt) får et litt ufortjent ekstra pluss for noe jeg aldri hadde fått pluss for, fordi jeg er kvinne.

Det samme overfor barn. Når samboeren min stiller (som i tillegg er ekstrafar) er han så fantastisk og god og det er ikke mulig å beskrive hvor heldig jeg er... Kommer det til meg, så er det sjelden jeg får kommentarer på at jeg er en god mor - for kvinner et det oftest mangelen på å være en god mor som blir kommentert...

For alt i verden - jeg unner samboeren min ros, og roser ham selv, men jeg reagerer på skamrosinga!

Andre som har synspunkter på dette???

Endret av s.n
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har og lagt merke til det, men andre veien. Det at jeg får ekstra mye skryt hvis jeg gjør noe som er en typisk ting som menn gjør.

Blir ganske utilpass av den type skryt, fordi jeg føler det er ufortjent.. Jeg vil ha skryt når jeg fortjener det! :)

Skrevet
Jeg har og lagt merke til det, men andre veien. Det at jeg får ekstra mye skryt hvis jeg gjør noe som er en typisk ting som menn gjør.

Blir ganske utilpass av den type skryt, fordi jeg føler det er ufortjent.. Jeg vil ha skryt når jeg fortjener det! :)

Så bra at du får ros. Jeg opplever det motsatt, faktisk. Vi har modernisert et gammelt hus, og hver gang det er snakk om oppussing snakker alle om 'hvor flink R er', 'han er vel handy', etc. etc. Fagfolk tar generelt bare det han sier seriøst, og henvender seg konsekvent til ham - selv om det nesten alltid er jeg som tar meg av snakkingen...

Det nærmeste jeg har kommet ros er vel 'dere er så flinke'

Nå høres det ut som jeg virkelig syter, altså... men det er ikke slik ment...

Skrevet
Så bra at du får ros. Jeg opplever det motsatt, faktisk. Vi har modernisert et gammelt hus, og hver gang det er snakk om oppussing snakker alle om 'hvor flink R er', 'han er vel handy', etc. etc. Fagfolk tar generelt bare det han sier seriøst, og henvender seg konsekvent til ham - selv om det nesten alltid er jeg som tar meg av snakkingen...

Det nærmeste jeg har kommet ros er vel 'dere er så flinke'

Nå høres det ut som jeg virkelig syter, altså... men det er ikke slik ment...

Ja, det er jo og noe. Opplever at samboeren blir tatt mer seriøst f.eks. på et bilverksted eller liknende, og de henvender seg gjerne til ham først.

Men det jeg tenkte på med "skryt" (passer vel best i hermetegn), hvis jeg faktisk har gjort noe, så er det en del som reagerer med "nemmen, guuuuuu kor flink du e, har du klart det helt alene?" (og man kunne like godt ha lagt til, lille jenten min eller liknende). Altså at jeg får "skryt" fordi jeg er jente, og har klart noe praktisk arbeid på egenhånd, ikke fordi arbeidet er gjort på en bra måte..

Skrevet

At kvinner skamroser menn som baker er da temmelig normalt, menn flest får jo helt angst av å bake. Kjæresten er veldig glad i bake brød & gjærbakst og når han serverer venninnene mine og jeg er det ikke måte på skryt og vakre ord.

Kjempekoselig er det!!

Gjest Bodillen
Skrevet

Skjønner veldig godt hva du mener, s.n. Vi har også stadig opplevd dette. Man skulle tro det for det meste kom fra litt eldre mennesker, men sånn er det faktisk ikke.

Mannen min liker å lage mat og bake, og folk gir seg jo ende over de gangene de er vitner til at han svinger seg litt på kjøkkenet. Når jeg gjør det, er det en selvfølge.

Når jeg er bortreist, er han kjempeflink fordi han stiller opp og "passer barna"- sine barn! Når han er bortreist gjør jeg vel bare det som forventes av meg, jeg, da...

Er jeg bortreist en helg, er svigermor forresten alltid på pletten og innviterer mann og barn på middag...! Hun innviterer da aldri meg når han er ute og reiser!? :klø:

Og hvorfor i huleste skal det snakkes så mye om at jeg har skiftet dekk på bilen eller at jeg har montert omtrent alt som er av nye møbler her i huset?

Vi fordeler oppgavene her hos oss etter hva vi liker og evner, så enkelt er det.

Skrevet
Altså at jeg får "skryt" fordi jeg er jente, og har klart noe praktisk arbeid på egenhånd, ikke fordi arbeidet er gjort på en bra måte..

Kjenner meg igjen i denne, ja!!

Skrevet
Vi fordeler oppgavene her hos oss etter hva vi liker og evner, så enkelt er det.

Slik er det hos oss også - og oppgavefordelingen er uavhengig av kjønn!

Skrevet
Men eg kjenner jo og veldig mange kvinner som får angst ved tanke på å skitne til hendene og menn som ikkje baker eller vasker berre fordi det er ein kvinnejobb. So me må nok skylde på våre med mennesker, for det er mange som har ein veldig tradisjonell oppfatning av kjønnsroller den dag i dag!

Det er fortsatt veldig mange som har en tradisjonell oppfatning av kjønnsroller, og jeg synes det er altfor få som utfordrer rollene... Ser vi på de store endringene som er skjedd de siste 30 årene, så viser det seg jo at samfunnets oppfatning av hva som er kvinnelig og mannlig kan forandre seg.

Skrevet

Hvis jeg kommer hjem til et par og dama kommer inn med skitne hender etter å ha skiftet forgasseren skal jeg love deg at jeg vil gjøre det til et stooort tema og rose henne opp i skyene.

Skrevet
Hvis jeg kommer hjem til et par og dama kommer inn med skitne hender etter å ha skiftet forgasseren skal jeg love deg at jeg vil gjøre det til et stooort tema og rose henne opp i skyene.

Synes da det holder med å gi et kompliment... Hva er vitsen med å rose opp i skyene (annet enn at det er forferdelig nedlatende...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...